اخبار داغ

وقتی فرهنگ ایرانی اسلامی با مدهای غربی به تاراج می‌رود/ فروشندگان پوشاک داخلی حمایت شوند

وقتی فرهنگ ایرانی اسلامی با مدهای غربی به تاراج می‌رود/ فروشندگان پوشاک داخلی حمایت شوند
با نگاهی اجمالی به بازار فروش پوشاک به روشنی پی می‌بریم که بازار در حوزه عرضه با ضعف‌های جدی مواجه است. شاید تلخ و تأسف‌آور به نظر برسد اما واقعیت این است که هجمه فرهنگی دشمن در برخی از پوشاک‌فروشی‌ها به عینه مشاهده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، موضوع حجاب از مباحث حائز اهمیتی محسوب می‌شود که به نوعی می‌توان گفت عیار حیا، ارزش‌مداری و اخلاق‌محوری در جامعه را نشان می‌دهد. به هر حال هر جامعه‌ای به مقتضیات پیشینه، نگاه‌ها، اعتقادات و آن‌چه که به عنوان عرف اجتماعی مطرح است، نوع پوشش خود را برمی‌گزیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورس, تان,
 
,
با نگاهی اجمالی به بازار فروش پوشاک به روشنی پی می‌بریم که بازار در حوزه عرضه با ضعف‌های جدی مواجه است. شاید تلخ و تاسف‌آور به نظر برسد اما واقعیت این است که هجمه فرهنگی دشمن در برخی از پوشاک‌فروشی‌ها به عینه مشاهده می‌شود. شال‌های کم‌عرض، لباس‌های بی‌دکمه، روسری‌های کوچک، پارچه‌های بدن‌نما و نقش بستن شخصیت‌های کارتونی هالیوودی روی برخی از مانتوها، تنها بخشی از لباس‌هایی  به شمار می‌رود که بعضا در برخی از واحدهای صنفی فروش البسه مشاهده می‌شود. به تعبیری باید گفت بازار البسه، آن‌چنان که باید اسلامی-ایرانی نیست زیرا اساسا برخی از پوشش‌ها با ایرانیت و اسلامیت سنخیت ندارد.
,
 
,
علی‌رغم تذکرات متعدد کارشناسان و متخصصین حوزه مد و پوشاک و تأکیدات متعدد مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به تهاجم فرهنگی بعد از سال‌ها از تلاش‌های متفاوت اما به علت ناکارآمدی یا تأثیرکم دستگاه‌های فرهنگی روز به روز شاهد اتفاقات عجیب‌تری در این حوزه هستیم و در بعضی از واحدهای صنفی، منازل و سایت‌های فروش اینترنتی لباس‌ها و مانتوهایی باطرح‌ها و تصاویر فاقد هویت ایرانی و اسلامی را مشاهده می‌کنیم.
,
 
,
در فروشگاه‌های سطح شهر مانتوی مناسب وجود ندارد
, در فروشگاه‌های سطح شهر مانتوی مناسب وجود ندارد, در فروشگاه‌های سطح شهر مانتوی مناسب وجود ندارد,
زهرا حسینی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در فروشگاه‌های سطح شهر بیشتر مانتوهای جلوباز و کوتاه دیده می‌شود و بعضی وقت‌ها مجبور می‌شویم پارچه بخریم و مانتوی مورد نظر خود را بدوزیم.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که متأسفانه شلوارهای 90 سانتی و مانتوهای جلوباز مد شده است، افزود: این طرح‌ها طرح‌هایی است که اصالت ندارند و از طرف غرب بر ما تحمیل می‌شود و در خور شأن یک زن مسلمان نیست.
,
 
,
حسینی تصریح کرد: متأسفانه جوانان ما نیز به این‌گونه لباس‌ها گرایش دارند و آن‌طور که شاید و باید طرح‌های زیبا و اصیل ایرانی و اسلامی برای آن‌ها کار نشده است.
,
 
,
شهروند بیرجندی ادامه داد: گاهی ساعت‌ها در بازار دنبال یک مانتوی مناسب که پوشیده و در شأن یک زن مسلمان باشد می‌چرخیم اما پیدا نمی‌کنیم و اگر هم پیدا کردیم متأسفانه بسیار گران است.
,
 
,
وی افزود: لباس‌های جلوباز و نامناسب نسبت به مانتوهای پوشیده ارزان‌تر است و همین امر شاید باعث شود جوانان و مردم به سمت خرید این نوع مانتوها و لباس‌ها بروند و بهتر است نظارتی بر فروشندگان پوشاک باشد.
,
 
,
برگزاری جلسات تخصصی در اتحادیه پوشاک
, برگزاری جلسات تخصصی در اتحادیه پوشاک, برگزاری جلسات تخصصی در اتحادیه پوشاک,
سید علی اسماعیل‌زاده رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: اتحادیه پوشاک بیرجند 70 عضو دارد.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که 5 کمیسون در این اتحادیه وجود دارد، افزود: کمیسیون فرهنگی داریم و هر هفته جلسه هیئت مدیره در راستای اهداف اتحادیه برگزار می‌شود.
,
 
,
اسماعیل‌زاده تصریح کرد: سالیانه جلسات تخصصی در رسته‌های مختلف لباس ورزشی، کودک، لوازم ورزشی، لباس زیر، اسباب‌بازی و ... برگزار می‌شود.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که در مورد مسائل فرهنگی به روز هستیم، افزود: اگر تخلفی در سطح شهر از نظر فرهنگی و گرانفروشی دیده شد مردم می‌توانند وارد سایت اتحادیه پوشاک بیرجند شوند و شکایت خود را در هر مورد مطرح و کد رهگیری دریافت کنند.
,
 
,
فروشگاه‌های لباس‌های نامناسب پلمپ شدند/ 90 درصد پوشاک استان وارداتی است
, فروشگاه‌های لباس‌های نامناسب پلمپ شدند/ 90 درصد پوشاک استان وارداتی است, فروشگاه‌های لباس‌های نامناسب پلمپ شدند/ 90 درصد پوشاک استان وارداتی است,
رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند گفت: گشت‌های مشترکی بین اتحادیه و اماکن عمومی نیروی انتظامی داریم و تذکرات داده می‌شود و با بعضی از فروشندگان که لباس‌های نامناسب داشته‌اند برخورد و حتی بعضی از آن‌ها پلمپ شده است.
,
 
,
اسماعیل‌زاده تصریح کرد: لباس‌های مبتذل از سطح فروشگاه‌های لباس جمع‌آوری شده است.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که 90 درصد پوشاک خراسان‌جنوبی از خارج استان وارد می‌شود، افزود: تولیدی‌های استان توان از لحاظ تکنولوژی، طرح و مالی ندارند تا بتوانند کار به روز تولید کنند و امکانات ما کم است و هزینه‌های حمل و نقل و و جانبی زیاد است.
,
 
,
رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند گفت: بروکراسی‌های اداری برای راه‌اندازی یک تولیدی زیاد است و برای گرفتن تسهیلات بسیار سخت گرفته می‌شود در حالی که در سایر استان‌ها یک فرد بدون پروانه در یک زیرزمین یک تولیدی می‌زند.
,
 
,
فروش پوشاک در منازل غیرقانونی است
, فروش پوشاک در منازل غیرقانونی است, فروش پوشاک در منازل غیرقانونی است,
اسماعیل‌زاده به فروش لباس در منازل اشاره کرد و گفت: فروش لباس در این مکان‌ها بدون مجوز است و هر لباسی به فروش می‌رسد و ما نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم، با حکم قضایی باید ورود پیدا کرد و اعتراض که می‌کنیم خیلی کم رسیدگی می‌شود و زمان‌بر است.
,
 
,
وی افزود: در قانون تعریف نشده که اتحادیه بتواند بر فروش پوشاک در منازل نظارت داشته باشد.
,
 
,
رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند گفت: مشاغل خانگی به مشاغلی گفته می‌شود که تولیدی یا صنایع‌دستی باشد اما عملا در خانه لوازم‌خانگی، پارچه و پوشاک می‌فروشند که نمی‌توان در خانه تولید کرد و بیشتر آن‌ها وارداتی است و معضلی شده است.
,
 
,
اسماعیل‌زاده تصریح کرد: وقتی به یک واحد صنفی در مورد مدهای مبتذل و نامناسب تذکر می‌دهیم می‌گوید "چرا جلوی فروش لباس‌های مبتذل را در منازل نمی‌گیرید و آن‌ها را جمع‌آوری نمی‌کنید؟"
,
 
,
وی افزود: بیشترین تولیداتی که به استان وارد می‌شود همه تولید تولیدکنندگان خارج از استان است.
,
 
,
تولیدات خوب داخل استان/ مانتوهای جلوباز از خارج استان وارد می‌شود
, تولیدات خوب داخل استان/ مانتوهای جلوباز از خارج استان وارد می‌شود, تولیدات خوب داخل استان/ مانتوهای جلوباز از خارج استان وارد می‌شود,
رئیس اتحادیه پوشاک خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که تولیدی‌های داخل استان کارهای خوب و در حد نرمال تولید می‌کنند، گفت: مانتوهای جلوباز با چاپ‌های نامناسب در داخل استان تولید نمی‌شود و 99 درصد آن از خارج استان وارد می‌شود.
,
 
,
اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: در استان تولیدکننده‌ای نداریم که مانتوی جلوباز و با چاپ‌ تولید کند چراکه دستگاه چاپ لازم است و هزینه تولید بالا می‌رود و در شهرهای بزرگ‌تر که مقرون به صرفه است و کنترل و نظارت در آن استان‌ها کمتر است تولید می‌شود.
,
 
,
وی افزود: طراحی لباس و فرم مدارس در استان انجام می‌شود و با همکاری آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چند سال است که کمیته تخصصی طراحی لباس داریم و نمایشگاه‌هایی بر همین اساس ایجاد می‌شود.
,
 
,
رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند گفت: تمام طرح‌هایی که داخل بازار است را نمی‌توان بومی‌سازی کرد و به تولید انبوه رساند چراکه طراح، تولیدکننده و توزیع کننده باید با هم دیده شوند.
,
 
,
دولت از توزیع‌کننده در کنار تولیدکننده و طراح حمایت کند
, دولت از توزیع‌کننده در کنار تولیدکننده و طراح حمایت کند, دولت از توزیع‌کننده در کنار تولیدکننده و طراح حمایت کند,
وی افزود: دولت از طراح و تولیدکننده حمایت می‌کند اما هیچ‌گاه از توزیع کننده حمایت نکرده است چون مهم‌ترین بخش قسمت توزیع است چراکه با مشتری به طور مستقیم ارتباط دارد و از سلیقه و طرح مشتری آگاهی دارد.
,
 
,
اسماعیل‌زاده گفت: توزیع کننده و طراح باید با هم بررسی کنند و سلیقه مشتری را با طرحی که می‌خواهند طراحی کنند تلفیق کنند تا یک طرح مشتری‌پسند باشد اما هیچ‌گاه این زنجیره به هم وصل نشده است.
,
 
,
هیچ‌گاه از فروشنده کالای ایرانی حمایت نشده است
, هیچ‌گاه از فروشنده کالای ایرانی حمایت نشده است, هیچ‌گاه از فروشنده کالای ایرانی حمایت نشده است,
رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه از فروشنده کالای ایرانی حمایت نشده و به او تسهیلات یا تخفیف در مالیات و عوارض نداده‌اند و به هیچ شکلی تشویق نشده است.
,
 
,
وی افزود: فروشنده کالایی را می‌فروشد که سود داشته باشد و علی‌رغم میل باطنی خود هر کالایی را می‌آورد چراکه هزینه‌هایی مانند آب، برق، بیمه و نیروی کار را باید پرداخت کند.
,
 
,
اسماعیل‌زاده تصریح کرد: باید یک منبع حمایت‌کننده برای فروشندگان در نظر گرفته شود تا فروشنده کالایی که مناسب و در شأن مردم نیست را به فروش نرساند.
,
 
,
رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند گفت: سیاست‌گذاران هیچ‌گاه یک طرف زنجیره تولید را نبینند بلکه کل زنجیره تولید را ببینند؛ طراحی و تولید را حمایت کنند و تشویق‌هایی برای توزیع‌‌کنندگان نیز در نظر گرفته شود.
,
 
,
وی افزود: فردی که وارد بازار تجارت می‌شود چه در منزل و چه در واحد صنفی باید زیر نظر یک سازمان باشد تا اگر اجحافی در حق مشتری شد بتوانند با او برخورد کنند اما در حال حاضر بر سایت‌های خانگی نظارت وجود ندارد.
,
 
,
اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: باید سایتی برای تولید و توزیع‌کنندگان پوشاک ایجاد شود تا دسترسی به تولیدکنندگان آسان‌تر شود.
,
 
,
لباس‌های محلی نشان‌دهنده فرهنگ هر منطقه است
, لباس‌های محلی نشان‌دهنده فرهنگ هر منطقه است, لباس‌های محلی نشان‌دهنده فرهنگ هر منطقه است,
سید احمد برآبادی کارشناس مردم‌شناسی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: تفاوت‌هایی که در پوشش‌های محلی هر منطقه مشاهده می‌کنیم به دلیل طبیعت و فرهنگ هر منطقه است.
,
 
,
وی افزود: زیبایی‌های لباس‌های محلی در گذشته به این دلیل است که نشان‌دهنده فرهنگ منطقه بوده و لباس یکسانی نبوده است. تنوعی که در لباس‌های محلی وجود داشته باعث زیبایی آن شده در صورتی که ممکن است اکنون تنوع لباس‌های جدید بیشتر باشد اما این تنوع در همه جا است؛ یعنی لباس جدیدی که اکنون در بیرجند وجود دارد در شهرهای دیگر کشور نیز وجود دارد و این باعث شده زیبایی‌ها از بین برود.
,
 
,
کارشناس مردم‌شناسی خراسان جنوبی بیان کرد: نوع پوشاک امروزه تنوع یکسانی دارد و گوناگونی در اقوام استان‌های مختلف مشاهده نمی‌شود بلکه یک گوناگونی کلی در سطح کشور به وجود آمده است.
,
 
,
برآبادی عنوان کرد: این تفاوت‌ها هیچ‌گاه به زیبایی تفاوت‌ها و گوناگونی لباس‌های محلی نمی‌رسد چون پوشاکی که در قدیم استفاده می‌شده است منطبق بر اقلیم بوده و هیچ‌گاه در منطقه گرمسیر لباس رنگ تیره پوشیده نمی‌شده و بلعکس در منطقه سردسیر معمولا پوشاک رنگ تیره استفاده می‌شده است.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: تنوع رنگ و طرح در لباس‌ها وجود داشته و هرکسی که پوشاک را تولید می‌کرده بر اساس خلاقیت بوده است؛ اما اکنون یک مرکز تولیدی برای هزاران نفر پوشاک تولید می‌کند. این یک سلیقه، نوع، مدل و طرح است که برای هزاران نفر طراحی می‌شود.
,
 
,
کارشناس مردم‌شناسی خراسان جنوبی گفت: در گذشته هر کسی خلاقیت خود را در طراحی پوشاک به کار می‌برده و به همین دلیل پوشاک قدیم آن زیبایی و خلاقیت خاص خودش را داشته است. پوشاک تولیدی در گذشته براساس فرهنگ و باورهای مذهبی، اعتقادی، ملی و قومی بوده است. مردم نیز بر اساس باورهایی که داشته‌اند پوشاک خود را تولید کرده و از این جهت پوشاک تولید شده هیچ منافاتی با فرهنگ و باورها نداشته است.
,
 
,
ارتباط مد با اقتصاد
, ارتباط مد با اقتصاد, ارتباط مد با اقتصاد,
برآبادی تصریح کرد: اکنون پوشاک ما را دیگران که حتی هیچ آشنایی با فرهنگ و باورهای ملی، مذهبی، قومی و محلی ما ندارند تولید می‌کنند و هدف آن‌ها فقط کسب سود و منفعت است.
,
 
,
وی اظهار کرد: امروزه پوشاک وارد حوزه اقتصاد و تجارت شده است و این پوشاک در تمام دنیا تولید می‌شود و هدف، فروش پوشاک بیشتر است.
,
 
,
کارشناس مردم‌شناسی خراسان جنوبی گفت: پدیده مد به جای این‌که با سلیقه، زیبایی، هنر و فرهنگ ارتباط داشته باشد با اقتصاد در ارتباط است و به همین دلیل پوشاکی که تولید می‌شود منطبق بر شرایط فرهنگی ما نیست.
,
 
,
برآبادی بیان کرد: امروزه به دلیل وجود لباس‌های جدید و کم‌رنگ شدن لباس‌های محلی نمی‌توان به لباس‌های محلی پیشینیان دسترسی داشت و آن را پوشید از طرفی این پوشاک جدیدی که در بازار موجود است با آموزه‌های دینی، فرهنگ و باورهای آئینی، قومی و محلی ما تناسبی ندارد. یکی از راه‌کارهای ارائه شده در این راستا منطبق‌کردن پوشاک امروزی با ظرافت‌ها و زیبای‌های لباس‌های محلی گذشته است یعنی پوشاکی تولید شود که آن هویت قدیم ما را داشته باشد.
,
 
,
وی عنوان کرد: قطعا مردم نیز از این نوع پوشاک استقبال کرده و استفاده می‌کنند. وقتی که مردم در برخی مناطق با لباس محلی آن منطقه عکس می‌گیرند یعنی این‌که به استفاده‌کردن از این لباس‌ها علاقه و گرایش دارند به شرط این‌که این پوشاک نوسازی شده و نیازهای مخاطبان خودش را برآورده کند. بحث مد وارد لباس محلی شود و با در بر گرفتن تلفیقی از سنت و مدرنیته، پوشاکی باشد که هم نیاز و علاقه مردم را برآورده سازد و هم این‌که نشان دهنده باورها و اعتقاداتشان باشد.
,
 
,
عنصر فرهنگ، نسخه شفابخش و سازنده ترویج حجاب و مقابله با فرهنگ پوششی غرب است و به واقع نمی‌توان صرفا با قوه قهریه به مقابله با بدحجابی برخاست. پذیرش حجاب و پوشش متعارف ارزشی، اخلاقی متناسب با اعتقادات جامعه باید به نحوی انجام شود که قلبا پذیرش اجتماعی لازم در این خصوص در جامعه جوان ایجاد شود که این امر جز با فرهنگ‌سازی قابل حصول نخواهد بود و مستلزم همگرایی همه‌جانبه است و صرفا با اتکای به یک یا دو نهاد نمی‌توان به اهداف موردنظر در این عرصه دست یافت.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه