اخبار داغ

در بازدید چالشی معاون وزیر جهاد کشاورزی از مراکز خرید گندم عنوان شد؛

تاسیس سیلوهای کوچک برای کاهش هزینه حمل گندم/ کشاورزان دهگلانی: گرانی کود و قیمت پایین گندم به ضرر کشاورز است

تاسیس سیلوهای کوچک برای کاهش هزینه حمل گندم/ کشاورزان دهگلانی: گرانی کود و قیمت پایین گندم به ضرر کشاورز است
معاون وزیر جهاد کشاورزی به همراه هیئتی از مراکز خرید گندم مجتمع کشت و صنعت مائده قروچای، شرکت تعاونی رسالت دهگلان و مرکز خرید گندم آرمان توسعه غرب قروه بازدید کرد که با چالش هایی همراه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، یزدان سیف معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بازگرانی دولتی ایران به همراه هیئت از کشور، استان و شهرستان از مراکز خرید گندم کشت و صنعت مائده و رسالت شهرستان دهگلان بازدید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

سیف در این بازدید با اشاره به نزدیک مراکز خرید گندم برای دسترسی بیشتر کشاورز وکم شدن هزینه حمل به مراکز خرید گفت: ما در فکر تاسیس سیلوهای کوچک بین مزارع برای کاهش هزینه حمل برای کشاورز هستیم.

,

 

,

 وی افزود: اگر کل هزینه زنجیره بخش کشاورزی 30 هزار میلیارد تومان باشد این مبلغ در زنجیره خرد می شود و وزرات جهاد کشاورزی در صدد است که سهم کشاورز از این سهم افزایش یابد که در صورت انجام اینکار توانستیم به بهره برداری اقتصاد ملی کمک کنیم.

,

 

,

 

,

وی بیان داشت: اگر سیلوهای گندم دور از دسترس کشاورز باشد کشاورز برای حمل گندم مجبوراست برای انتقال محصول به سیلو هزینه بالای انتقال بپردازد و باعث در گیر شدن ناوگان حمل و نقل کشور و هزینه بالای کرایه، هزینه بالای تخلیه و بار گیری می شود که عملا از سهم کشاورز کم می شود .

,

 

,

 وی اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم به جای سیلوهای 100 و 200 هزار تنی سیلوهای 5 الی 10 هزار تنی بین مزارع تاسیس کنیم که کشاورز در زمان برداشت گندم در سریعترین زمان ممکن بتواند گندم را بدون وقفه تحویل مراکز خرید نماید و دچار هزینه نشود.

,

 

,

امین نژاد دبیر انجمن صنفی کارخانه آرد کردستان در جواب خبرنگاران مبنی بر کیفیت آرد و نان بیان داشت: استان کردستان گندم 10 الی 12 استان دیگر کشور را تامین می کند اگر در استان کردستان گندمی که مال سنواتی باشد و برای کارخانه آرد خود استان استفاده نشود ایرادی بزرگ محسوب می شود و عملا کارخانه آرد ما در استان گندم به اندازه کافی دارند و مشکلی از این لحاظ که گندم کهنه و باشد وجود ندارد.

,

 

,

وی افزود: از نظر کیفیت امروز کل کارخانجات آرد استان طبق آزمایش 95 درصد مطابق با استاندارد کشور است و ما خارج از استاندارد نمی توانیم کار کنیم و استاندارد مقبول نسبت به سایر استانها رعایت شده و به لحاظ کیفیت آرد هم مشکل نداریم.

,

 

,

امین نژاد در ادامه گفت: به لحاظ کیفیت نان آماری که ازآزمایشات پی اچ و نمک گرفته شده در این دو آزمایش در سطح استان به لحاظ کیفی از میانگین کشوری کیفیت نان استان بسیار بالاست.

,

 

,

نگرانی کشاورزان دهگلانی از ارزان بودن قیمت گندم و قیمت بسیار بالای کود شیمیایی

,

 

,

 حسین یوسفی یکی از کشاورزان دهگلانی در شرکت تعاونی رسالت دهگلان ضمن نگرانی از اینکه به کشاورز کود خیلی کم تعلق میگیرد گفت: اینکار به ضرر کشاورز است و من کشاورز که 25 هکتار زمین دارم تنها 3 کود  شیمیایی تحویلم دادند.

,

 

,

 وی با اشاره به تحویل بذر گندم در سیلو ی رسالت گفت: از دیشب ساعت 11 تا ساعت 8 صبح ماشینم با بار گندم جلو سیلو به انتظار باز شدن و تحویل گندم است و چندین بارهم زنگ زدم جوابم ندادند اگر کشاورزی خیلی ضعیف با ماشین کرایه و ماشین تا صبح زیر بار باشد باید 500 هزار تومان هزینه حمل با پرداخت کند این کشاورز باید چکار کند. در حالیکه موقع درو کل کشاورز 20 روز کار دارد آیا نباید این 20 روز به صورت شبانه روز به کشاورز خدمت ارائه شود.

,

 

,

وی ضمن نگرانی از قیمت پایین گندم و هزینه بالای قیمت کمباین و حمل بار گندم به سیلو گفت: قیمت 14 کیلوگرم گندم به اندازه یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی ارزش دارد آیا این به ضرر کشاورز نیست و از معاون وزیر خواست که مشکلات کشاورزان استان و شهرستان دهگلان را به اطلاع  وزیرجهاد کشاورزی برساند.

,

 

,

 امیری دیگر کشاورز دهگلانی ضمن اعتراض و نگرانی از اینکه برای درو محصول کلزا کمباین با هدر مخصوص کلزا وجود ندارد گفت: حدود 15 الی 30 درصد محصول کلزای این شهرستان در هنگام درو چونکه از هدرکمباین گندم استفاده می شود که ریزش می کند و باعث ضرر جبران ناپذیر برای کشاورز است.

,

 

,

 وی در ادامه بیان داشت: چندین ساله مسئولان ذیرط به کشاورز قول دادند که کمباین با هدرمخصوص کلزا به شهرستان آورده شود اما هرساله وعده سرخرمن می دهند وهیچ خبری از آن نیست.

,

 

,

سفر معاون وزیر به قروه

, سفر معاون وزیر به قروه, سفر معاون وزیر به قروه,

 

,

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از مرکز خرید تضمینی گندم آرمان توسعه غرب در شهرستان قروه بازدید نمود، بازدیدی که اگرچه با سخنان امید بخش یزدان سیف همراه بود اما در عمل حقیقت ماجرا تفاوت بسیاری داشت.

,

 

,

در همین رابطه ابتدا خبرنگار کُردتودی، در گفتگو با مسئول سیلوی آرمان توسعه غرب مشکلات اصلی این بخش را جویا شد که یونس زارعی در این گفتگو با اشاره به نبود برنامه مشخص در افزایش قیمت افت گندم، گفت: ما با 2 چالش جدی روبرو هستیم که کشاورزان این مشکلات را از چشم ما می بینند در حالی که موضوع اصلی دست دولت را می بوسد.

, کُردتودی،,

 

,

 

,

وی افزود: ثبت نام در سامانه بهره مندی کشاورزان به یک معضل تبدیل شده است چرا که برخی از کشاورزان دارای سقف فروش کم هستند و یا اینکه در داخل سامانه ثبت نام نکرده اند و باز هم باید به مراکز خدمات بروند و ثبت نام خود را تکمیل کنند و این مسئله را از چشم ما می بینند.

,

 

,

زارعی ادامه داد: موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است افزایش قیمت درصد افت گندم است که قیمت آن نسبت به سال گذشته 5 برابر شده است .

,

 

,

وی افزود: در این حالت وقتی یک درصد از گندم افت شود 25 تومان از گندم گم می شود و عملا این وضعیت معادل پس بوجاری است.

,

 

,

 

,

به گفته زارعی پس بوجاری معادل 5 درصد افت نیست و بابت هر درصدی که اضافه شده است عدد بالایی داریم و این در حالی است که گندم 30 درصد با افزایش قیمت خرید روبرو بوده است .

,

 

,

زارعی در ادامه با بیان اینکه باید یا درصد افت پایین بیاید و یا قیمت خرید بالاتر برود گفت: باید این نسبت برابر شود و یک توازن مناسب وجود داشته باشد.

,

 

,

کشاورزان و مردم دعا کنند ... مدیریت با خداست

, کشاورزان و مردم دعا کنند ... مدیریت با خداست, کشاورزان و مردم دعا کنند ... مدیریت با خداست,

 

,

در این میان اما یزدان سیف در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مدیریت با خداست و باید برای بهتر شدن شرایط دعا کرد گفت: سال گذشته از کل مجموعه پول گندم حدود 12 درصد به استان کردستان اختصاص یافت.

,

 

,

به گفته وی از مجمع 13 هزار میلیارد تومان منابع، هزار و 400 میلیارد تومان مختص به استان کردستان بوده که نشان از توجه جدی دولت به استان کردستان دارد .

,

 

,

 

,

وی بیان داشت:همه مجموعه جهاد کشاورزی با توجه به روند توسعه ای که اتفاق افتاده درصدد بوده که 12 درصد پول گندمی که دولت پرداخت کرده برای کردستان باشد و این نشان می دهد که اتفاقا بخش کشاورزی در استان خوب بوده و بیشترین منابع در استان کردستان جذب شده است

,

 

,

سیف با اشاره به وضعیت باغات در استان گفت: کردستان در حوزه باغات مانند توت فرنگی و مکانیزاسیون مقام اول را دارد و در حوزه سیب زمینی چهارم و در حوزه نخود و حبوبات مقام سوم را دارد و در حوزه گندم نیز جایگاه دوم را کسب کرده است.

,

 

,

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این نشان می دهد کردستان توانسته در جذب منابع بخش کشاورزی شتاب بگیرد و هم در جایگاه خود با توجه به اینکه محوریت توسعه استان در بخش کشاورزی است رتبه بالاتری داشته باشد.

,

 

,

وی با بیان اینکه حتما ظرفیت هایی در استان وجود دارد که باید مورد توجه باشد افزود: هم اکنون در زمینه توسعه باغات دیم در سطوح شیب دار قریب به 50 هزار هکتار در حال گسترش است و صنایع تبدیلی و لجستیک همین سیلوها در حوزه تولید علوفه کردستان مورد توجه قرار گرفته است.

,

 

,

به گفته سیف در کردستان امروز تقریبا می توان گفت جوان ترین و عالم ترین کشاورزان را داریم و این نشان می دهد استان در تشویق سرمایه گذاری و جذب منابع موفق بوده و امید می رود این روند ادامه یابد و در کردستان به عنوان قطب کشاورزی کشور هم صادرات داشته باشیم و هم بخشی از تولید و امنیت غذایی در این استان محقق شود

,

 

,

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه دولت در آینده نیز اظهار داشت: ما دو گزینه از زمان شروع دولت داشتیم یکی اینکه متوازن در طول سال خرید کنیم و واردات انجام بدیم و یکی دیگر خرید داخل داشته باشیم.

,

 

,

به گفته وی وقتی خرید داخلی صورت می گیرد دولت مجبور است منابع بزرگی را در یک مقطع کوتاه زمانی تامین کند و به کشاورزان بدهد.

,

 

,

وی ادامه داد: اگرچه این موضوع برای دولت خیلی فشار بزرگی بود اما با توجه به استراتژیهای دولت در بخش کشاورزی و تولید داخل، دولت ترجیح داد که فشار مالی را تحمل کند ولی تولید داخل تقویت شود و ما پول گندم را به جای اینکه به کشاورز خارجی بدهیم به کشاورز داخلی دادیم که امروز که در شرایط فشار بین المللی  قرار می گیریم در حوزه گندم یک آسودگی خاطر برای ما برقرار باشد.

,

 

,

سیف افزود: امسال کشاورزانی که تا 30 تیر گندمشان را تحویل داده اند تا امروز عصر پولشان به حسابشان واریز می شود و ما به صورت صد در صدی 9 روز از تحویل گندم تا پرداخت وجه فاصله داریم.

,

 

,

در این میان اما کشاورز نمونه کشور چیز دیگری می گوید

,

 

,

عابد سعیدی کشاورز روستای شجاع آباد که به عنوان کشاورز نمونه کشور انتخاب شده است گفت: بنده در سطح هر هکتار 13 تن و 952 کیلو بردات داشته ام که توانسته ام با لطف خدا و با تلاش و پشتکار و رعایت تناوب زراعی به این موفقیت دست یابم.

,

 

,

 

,

 

,

وی در خصوص دریافت پول گندم خود گفت: تاکنون هیچ پول گندمی را دریافت نکرده ام و یکی از مشکلات اصلی ما هم اکنون در بحث کود است که کود به سختی به دست می آید و از طرفی گران بودن قیمت سم یک معضل دیگری است که کشاورز توان خرید ان را ندارد .

,

 

,

به گفته وی کرایه ماشین حمل گندم نیز بسیار سنگین است و کشاورز قدرت پرداخت این هزینه ها را ندارد و انتظار می رود دولت در این خصوص اقدام کند.

,

 

,

فرماندار قروه در حمایت از کشاورزان خواستار توجه به استان کردستان شد

, فرماندار قروه در حمایت از کشاورزان خواستار توجه به استان کردستان شد, فرماندار قروه در حمایت از کشاورزان خواستار توجه به استان کردستان شد,

 

,

باید گفت در حالی یزدان سیف از پرداخت پول گندم کشاورزان خبر می دهد که خلاف آن در شهرستان قروه دیده شده است و کشاورز نمونه کشور نیز از این موضوع گلایه مند است که در همین خصوص فرماندار قروه نیز در گفتگو با معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شما در وقت مناسبی آمده اید چرا که اگر این سفر را در چند روز پیش انجام می دادید با اعتراض تعدادی از کشاورزان مواجه می شدید.

,

 

,

 

,

به گفته او اعتراض ها بیشتر در خصوص تأخیر در پرداخت ها بود و گرچه با تلاش های صورت گرفته و پیگیری های مجموعه جهاد کشاورزی استان مبلغی تا 30 تیرماه واریز شد اما نیاز است این روند تسریع یابد.»

,

 

,

در همین حین «یزدان سیف» مدعی شد که تنها تلاش متولیان نبوده عنایت خداوند هم در کار بوده است که اعتراض ها خوابیده!

,

 

,

در اینجا مسئول یکی از سیلوها خطاب به «سیف» گفت که حال برای گندمکاران قروه ای چه دارید؟ پاسخ این بود که «امروز هم صد میلیارد تومان دیگر برای کشاورزان گندم کار قروه ای واریز می شود.»

,

 

,

با این گفته «سیف»؛ فرماندار قروه واکنش نشان داده و در حمایت از کشاورزان به اینکه این مبلغ صد میلیارد تومانی ناچیز بوده و باید بیشتر شود معترض شد. «مودحد امان اللهی» خطاب به معاون وزیر کشاورزی گفت که مسئولان در تهران باید تمام مملکت را باهم ببینند. در اینکه استانی مانند خوزستان جلوتر از کردستان برداشت می کند شکی نیست اما وقتی کردستان آخر خط است لذا برای اعتبارات انتظار می رود که زمان از دست نرود و همان طوری که کشاورز خوزستانی با فاصله زمانی 3 تا 6 روز پولش را می گیرد برای کشاورز کردستانی هم حداقل همین گونه باشد.  

,

 

,

در واکنش به همین حمایت های فرماندار قروه؛ «سیف» با بیان اینکه همه کشاورزان برای ما عزیزند و فرقی ندارند، گفت که همیشه روالی اجرا کردیم که توازن و تعادل و عدالت برقرار باشد. در این میان استان کردستان به جهت مسایل و مشکلاتی که داشته همیشه از شخص رئیس جمهوری تا مقام عالی وزارت خانه ها همه کردستان را ویژه دیدند به جهت شرایط ویژه و پیگیری های مقامات استانی.

,

 

,

مدیریتی بر پایه دعا!

, مدیریتی بر پایه دعا!, مدیریتی بر پایه دعا!,

 

,

«یزدان سیف» در ادامه وقتی دید فرماندار همچنان برای احقاق حق مردم تلاش می کند (کاری که نیاز بود در کنار نماینده مجلس انجام شود!) سخنان عجیبی را بر زیان آورد.

,

 

,

او برای اینکه بتوان در پرداخت حق کشاورزان تسریع در کار صورت گیرد خطاب به فرماندار گفت که به همه بگویید دعا کنند خدا به منابع ما برکت دهد حتماً ما یک ریال پول در حساب ها نگه نمی داریم! فقط خداوند عنایتی داشته و کمک کرده و کشاورزان دعا کنند تا خدا منابع مارا بیشتر کند ما زودتر حقشان را پرداخت می کنیم، ما که حسود نیستیم.

,

 

,

تناقض در حرف و عمل ...

, تناقض در حرف و عمل ..., تناقض در حرف و عمل ...,

 

,

متاسفانه در حالی شاهد سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی هستیم که باز هم با بی پاسخ ماندن مطالبات و چالش های جدی کشاورزان روبرو شدیم و در سایه امید به آینده آقای سیف همچنان سوالات بی پاسخ کشاورزان روی دست انان باقی ماند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه