اخبار داغ

گرما همچنان قربانی می‌گیرد

گرما همچنان قربانی می‌گیرد
بررسی میزان جان باختگان گرما در چند کشور نشان می‌دهد تعداد آن‌ها از قربانیان حملات داعش بیشتر است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تیغ آفتاب یا تیغ تیز تروریست ها؟ گرمای آتش انتحاری یا گرمایش زمین؟ تروریست‌ها بیشتر آدم کشته اند یا هوای گرم این روز‌های کره خاکی، در سایه بی توجهی به محیط زیست؟ واقعیت این است که تروریست‌ها با همه خشونت و نفرت پراکنی می‌توانند جان هزاران انسان را بگیرند. تروریست‌هایی که بیشتر سعی می‌کنند با بازی گرفتن افکار عمومی باعث ترس میلیون‌ها انسان شوند. در این میان اما، فارغ از اهمیت امنیت در یک کشور، تغییرات اقلیمی با سرعت و شدت بیشتری تبدیل به ماشین کشتار شده است. گرما، قاتل خاموش، تنها بخشی از بحران بزرگی به نام تغییرات اقلیمی است. در این گزارش، آماری از جان باختگان حملات داعش در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ را که خارج از عراق و سوریه (به عنوان سرزمین‌های اکثرا تحت کنترل تروریست‌ها تا سال ۲۰۱۸) روی داده با تعداد افرادی که در چهار کشور جان خود را در همان بازه زمانی به علت گرما از دست دادند، بررسی می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
گرم‌ترین دوران زمین طی ۲ هزار سال گذشته
,
کارتر بیز، نویسنده و کمدین آمریکایی در توئیتی می‌نویسد: ‏ «بعضی‌ها شاکی هستند که این گرم‌ترین تابستان ۱۲۵ سال گذشته بوده. اما من دوست دارم فکر کنم این خنک‌ترین تابستان ۱۲۵ سال آینده خواهد بود. نیمه پر لیوان»، اما این طنز تلخ، بسیار به واقعیت نزدیک است. موسسه هواشناسی پستدام آلمان می‌گوید، پنج تابستان داغ از قرن پانزدهم میلادی تاکنون همگی ظرف ۱۹ سال گذشته (قرن بیست و یکم) روی داده است. روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی با استناد به تحقیقات گروهی از پژوهشگران معتقد است که زمین گرم‌ترین دوران خود را طی دو هزار سال گذشته تجربه می‌کند. بر این اساس، نه فقط این گرم شدن هوا از لحاظ «دامنه» و «سرعت» خود بی‌سابقه است؛ بلکه از نظر جهانی بودن آن نیز بی‌مانند است. هرچند پیش از این دوره‌هایی از گرم شدن یا سرد شدن در زمین وجود داشته، اما هرگز به این صورت همزمان در نقاط مختلف زمین نبوده است. به عنوان مثال در دوران قرون وسطا یک دوره گرمایی وجود داشته که ۴۰ درصد از کره زمین مشمول آن می‌شده است. این درحالی است که اکنون ۹۸ درصد کره زمین گرفتار چنین تغییراتی است.
,
 
,
قربانیان گرما از ژاپن تا ایتالیا
,
کشور‌های متعدد هستند که آمار خیره کننده‌ای از مرگ و میر به خاطر گرما را به ثبت رسانده اند. از جمله رویداد تاریخی مرگ بیش از هزار و ۵۰۰ فرانسوی در آگوست سال ۲۰۰۳. هرچند همان طور که پیشتر گفته شد در این گزارش تنها چهار کشور به صورت گزینشی و فقط طی شش سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که بدانیم گرما جان همه را می‌گیرد؛ حتی اگر شهروند کشور‌های ثروتمند «جی بیست» باشید (از جمله ایتالیا، ژاپن و هند که در گزارش آمده). برای مثال تنها در دوهفته گذشته ۱۰۰ نفر در هند جان خود را به علت گرما از دست داده اند. یکی از بالاترین ارقام ثبت شده مرگ به خاطر گرما در هند، متعلق به سال ۲۰۱۵ است که حدود ۱۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. به گزارش «تایمز آف ایندیا» براساس آمار رسمی در ۱۰ سال اخیر بیش از شش هزار نفر از مردم هند جان خود را براثر گرما از دست دادند. در همان تابستان داغ ۲۰۱۵ در پاکستان دو هزار نفر قربانی گرما شدند. علاوه بر این طی سال‌های گذشته به صورت میانگین بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را بر اثر گرما در این کشور از دست داده اند. شاید شوکه شوید؛ وقتی بدانید «ادواردو زانکینی» نائب رئیس ملی انجمن محیط زیست ایتالیا در گزارشی رسمی اعلام کرده که از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۶ میلادی موج شدید گرما در ۲۳ شهر ایتالیا جان ۲۳ هزار و ۸۸۰ نفر را گرفت. این یعنی گرما جان حدود شش هزار و ۵۰۰ ایتالیایی را بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ گرفته است. در این میان ژاپنی‌ها که از زلزله جان سالم به در می‌برند نیز از قربانیان گرما هستند. در هفته جاری ۱۱ ژاپنی زیر تیغ آفتاب جان داده اند و ۵۶۰۰ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار گرفتند. ژاپن دقیقا یک سال پیش ۸۰ شهروند خود را به علت گرما از دست دادکه البته عمدتا از افراد کهن سال بودند.
,
تروریست‌های داعش چند نفر را کشتند؟
,
چه تعداد از حملات تروریست‌ها را به یاد دارید؟ بمب گذاری مسجد شیعیان در کویت، هواپیمای روسی با بیش از ۲۰۰ مسافر که از مصر تیک آف و در حوالی شرم الشیخ سقوط کرد و سرنشینان کشته شدند، حمله تروریستی تهران، بمب گذاری سوروچ در آستانه انتخابات ترکیه، حمله شارلی ابدو و ... براساس آماری که ویکی پدیای انگلیسی به ثبت رسانده، ۱۱۰ حمله تروریستی داعش خارج از مرز‌های عراق و سوریه (که تا سال ۲۰۱۸ بخش اعظمش در دست تروریست‌های داعش بود) انجام شده است. بر اساس این آمار طی ۱۰۰ حمله تروریستی وحشیانه تنها سه هزار و ۸۵۹ نفر کشته شده‌اند. رقمی کمتر از کشته‌های ایتالیا، هند یا پاکستان بر اثر گرما!
,
تروریسم بحرانی بزرگ و خطرناک است. هرچند تغییرات اقلیمی بحرانی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر. رویدادی که لازم است، دولتمردان همچون خطری امنیتی به آن بنگرند. خطری که امنیت آینده بشر را نشانه گرفته است.
,
 
,
منبع: روزنامه خراسان
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه