اخبار داغ

افزایش قارچ‎گونه فروشگاه مجازی در سایه نبود نظارت/ بازار فروش کالای قاچاق در فضاهای مجازی داغ شد

افزایش قارچ‎گونه فروشگاه مجازی در سایه نبود نظارت/ بازار فروش کالای قاچاق در فضاهای مجازی داغ شد
فروشگاههای مجازی خطر جدی به نظر نمی آمد اما باگذشت زمان و افزایش قارچ گونه آنها مسئولین کشور بیش از پیش درباره مضرات اقتصادی فعالیت این فروشنده های هوشیار شدند و این بحث به طور جدی تری مورد پیگیری قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ از اواخر سال 94 و با تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در راستای مبارزه جدی و همه جانبه با قاچاق شاهد افزایش کشفیات کالاهای قاچاق و دستگیری قاچاقچیان و همچنین کاهش آمار واردات غیرقانونی در کشور بوده ایم.

اما به تازگی وبا همه گیر شدن استفاده از شبکه های مجازی دربین خانواده ها ،شاهد ایجاد فروشگاههای متعددی در این فضاها بوده ایم و افرادسودجو با پرداخت هزینه های جزیی و داشتن یک خط موبایل،اینترنت پرسرعت یا یک دستگاه لب تاپ اقدام به ایجاد فروشگاههایی برای فروش محصولات خارجی در بین مردم کرده اند.

بر اساس این گزارش از جمله اجناس فروشی این فروشگاهها پوشاک،لوازم آرایشی،لوازم خانگی وحتی دارو است که برای ورود وفروش این محصولات هیچ گونه تعرفه و یا مالیاتی پرداخت نمی شود.

شاید درابتدای امر وجود چنین فروشگاههای مجازی خطر جدی به نظر نمی آمد اما باگذشت زمان و افزایش قارچ گونه آنها مسئولین کشور بیش از پیش درباره مضرات اقتصادی فعالیت این فروشنده های هوشیار شدند و این بحث به طور جدی تری مورد پیگیری قرار گرفت؛بر این اساس طی چندین ماه گذشته برخی ازاین فروشنده ها دست به کلاهبرداری زده ومبالغ کلانی را به جیب زدند از طرفی دیگر در صورتیکه خریدار نسبت به کالای خریداری شده خود اعتراضی داشت،نمی توانست آن را مرجوع کند.

مجموعه این عوامل موجب شده تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز ونهادهای مرتبط دیگر ازجمله وزارت صنعت،معدن وتجارت به فکر چاره اندیشی در جهت رفع معضلات به وجود آمده از فروشگاههای مجازی وتلگرامی شوند وبا ایجاد دستورالعمل های تبیین شده و قوانین مشخص در جهت ساماندهی به این نوع تجارت جدید برآیند.

کالای قاچاق و فضای مجازی؛ آسیب به نظام اقتصادی کشور

عسکری از فعالان فضای مجازی در شهرستان لردگان گفت: اولین تأثیر خرید و فروش کالای قاچاق چه در فضای مجازی یا حقیقی، به نابودی صنایع بومی داخلی منجر خواهد شد، به عبارتی ورود کالای قاچاق به کشور و استقبال مردم از خرید این کالاها، فرصت های سرمایه گذاری برای اشتغال مولد و مؤثر در اقتصاد کشور را از بین می برد.
محمد رضا عسکری ارمندی، کارشناس ارشد علوم سیاسی و فعال فضای مجازی در مورد وضعیت کلی خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار داشت: ابتدا باید به این مسئله دقت داشته باشیم که همه ابزارهای ارتباطی مزایا و معایبی دارند، امروزه در عصر ارتباطات، دنیای اینترنت و تکنولوژی با تحولات زیادی همراه بوده است که اجتماع، سیاست، اقتصاد و در کل همه عرصه های زندگی بشر رو تحت تأثیر قرار داده، یکی از این رسانه های نوین فضای مجازی است که هر روزه شاهد تحولات جدیدی در آن هستیم، شاید روزگاری برای بسیاری از افراد شکل گیری این فضاهای اینترنتی یک تخیل یا رویای غیر ممکن بود اما بهرحال ما امروزه با این فضاها در ارتباط هستیم و کمتر کسی در این دنیا وجود دارد که با فضای مجازی ارتباطی ندارد.

فضای مجازی یک فضای بدون مرز و محدودیت است که موجب سوء استفاده های فراوانی می شود

 
وی تصریح کرد: در واقع فضای مجازی یک فضای بدون مرز و محدودیت است. بنابراین در این فضای آزاد، سوء استفاده های فراوانی انجام می گیرد، از کلاهبرداری های اینترنتی، رفتارهای غیراخلاقی، گسترش فساد و فحشاء تا خرید و فروش کالای قاچاق و بی کیفیت خارجی که اتفاقاً افراد زیادی قربانی این موارد شده اند. در واقع بسیاری از موارد افراد با این تصور اشتباه که کالای قاچاق مورد معامله در فضای مجازی علاوه بر اصل بودن از قیمت پایینی نیز برخوردار است در حالی که پس از اقدام به خرید و تحویل کالا متوجه تقلبی بودن یا بی کیفیت بودن کالای مربوطه می شوند که در بسیاری از موارد دیگر قابل جبران نیست که علاوه بر قربانی شدن فرد، آسیب های زیادی بر اقتصاد کشور نیز وارد می کند.

خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی آسیب های اجتماعی و اقتصادی زیادی به دنبال خواهد داشت


عسکری ارمندی در ادامه در مورد آسیب های احتمالی خرید و فروش کالاهای قاچاق در فضای مجازی بر اقتصاد کشور گفت: طبیعتاً اولین تأثیر خرید و فروش کالای قاچاق چه در فضای مجازی یا حقیقی، به نابودی صنایع بومی داخلی منجر خواهد شد، به عبارتی ورود کالای قاچاق به کشور و استقبال مردم از خرید این کالاها، فرصت های سرمایه گذاری برای اشتغال مولد و مؤثر در اقتصاد کشور را از بین می برد و این موجب کاهش رشد تولید ناخالص داخلی کشور می شود و بدین ترتیب تقاضا برای محصولات تولید داخل هم کاهش پیدا می کند که این یعنی ضربه زدن به تولید ملی یک کشور است که موجب افزایش بیکاری و در نتیجه گسترش بحران های اقتصادی، آن هم برای کشوری که مورد تحریم های ظالمانه و همه جانبه دنیا قرار گرفته و بیش از هر چیزی نیازمند حمایت مردم از تولیدات داخلی برای جلوگیری از خروج ارز می باشد.
وی افزود: علاوه بر این خرید و فروش کالای قاچاق موجب کم اثر شدن سیاست های اقتصادی و بازرگانی دولت ها می شود که طبیعتا آسیب های اجتماعی و اقتصادی زیادی به دنبال خواهد داشت.


اگر صدها قانون هم وضع کنیم بدون آگاهی نمی تواند اثر گذار باشد بنابراین ایجاد بستر مناسب نیازمند آگاهی عمومی دارد


عسکری ارمندی در پاسخ به این سوال که آیا می توان یک بستر مناسب برای فروش کالاهای تولید داخل در فضای مجازی ایجاد کرد گفت: اگر چه کنترل و مدیریت فضای مجازی به شدت سخت و دشوار می باشد اما تنها راه آن افزایش آگاهی عمومی است که همراه با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در زمینه فرهنگ فضای مجازی سالم، استفاده صحیح از فضای مجازی، اطلاع رسانی در مورد تهدیدات احتمالی خرید و فروش کالاهای قاچاق در فضای مجازی و سایر برنامه های همانند اینها می توان نقش فضای مجازی در خرید و فروش کالای قاچاق را کمرنگ تر کرد. به عبارتی اگر صدها قانون هم وضع کنیم بدون آگاهی نمی توانند اثر گذار باشند بنابراین ایجاد بستر مناسب نیازمند آگاهی عمومی دارد.

تولید محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب وظیفه صاحبان صنایع و تولیدکنندگان است


وی همچنین افزود: البته وظیفه صاحبان صنایع و تولیدکنندگان کالاهای ایرانی، تولید محصولات با کیفیت و استاندارد با قیمت های مناسب است به گونه ای که اولویت یک ایرانی خرید کالای تولید داخل باشد که اتفاقاَ شعار سال رونق تولید که حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، رهبر انقلاب اسلامی مطرح کردند نیز در همین راستا است یعنی تولید کالای با کیفیت و با قیمت مناسب توسط تولیدکنندگان و حمایت و خرید کالاهای ایرانی توسط مردم
عسکری ارمندی در مورد راهکارهای حل معظلات فروش کالای قاچاق در فضای مجازی گفت: بنده معتقد هستم اولین راهکار افزایش آگاهی عمومی است یعنی باید برای آگاه کردن عموم جامعه برنامه ریزی های بیشتری انجام بدیم و اتفاقاً باید در این زمینه جهادی عمل کنیم تا در گام اول مردم نسبت به خرید و فروش کالاهای قاچاق و آسیب های جدی آن به اقتصاد کشور آگاه شوند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا سیستم های پیشرفته دولت الکترونیک وجود دارد که بر اساس ساز و کارهای مخصوص خود کالاهایی که برچسب تولید و استاندارد از سوی دولت را ندارند کاملاً غیر قانونی محسوب می شوند و استفاده از آن هم جرم محسوب می شود چه برسد به خرید و فروش که دیگر مجازات های سنگینی در پی خواهد داشت.

عسکری بیان داشت: در مجموع ما باید این فضا را بپذیریم و برای بهبود وضعیت نامناسب آن جهادی عمل کنیم، مسئله خرید و فروش کالای قاچاق فقط یک مورد از معضلات فضای مجازی است اما بهرحال رها کردن این فضا پیامدهای غیرقابل جبرانی در پی دارد بنابراین هر فرد، سازمان و نهادی می بایست در جایگاه خود برای ایجاد یک فضای مجازی سالم تلاش کند.
 
کالای قاچاق در فضایِ مجازیِ رها شده، اقتصاد را مختل می کند

 
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کالای قاچاق در فضایِ مجازیِ رها شده، اقتصاد را مختل می کند و ما باید  آسیب های آن را شناسایی  کنیم تا بتوانیم آن را رها کنیم.
 
بهروز مردانی نژاد کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: فضای مجازی  نوع نگاهی است که  ما نسبت به ان داریم .
 
وی با اشاره به اینکه اهمیت فضای مجازی به قدری است که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند اگر من رهبر نبودم مسئولیت فضای مجازی را خود به دست می گرفتم بیان داشت: فضای مجازی را باید بتوان در مسیر منابع خود ، آن را تعریف کرد و آسیب های آن را بتوانی مهار کنی.
 
مردانی نژاد با اشاره به اینکه فضای مجازی در جایگاه خودش اهمیت  و شانیت فوق العاده ای نیز  دارد  بیان داشت: ما باید  بتوانیم درست، کجا و چه موقع  از فضای مجازی استفاده  کنیم.
 
وی با بیان اینکه داد و ستد و تولید کار و ثروت این روزها در فضای مجازی اتفاق می افتد بیان داشت: در واقع این روزها استفاده از فضای مجازی به جای بازار حقیقی  در بین مردم رواج پیدا کرده است.
 
مردانی نژاد با تاکید بر اینکه فضای مجازی یک واقعیتی است که ما باید برای استفاده صحیح از آن برنامه ریزی جامعی داشته باشیم اظهار کرد: در هیچ بخش از فضای مجازی تا به حال قوانین و برنامه ریزی های دقیق و مطمئنی صورت نگرفته است.
 
وی با بیان اینکه لازم است در راستای سامان دهی فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی کشور برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از دولت مردان ما نسبت به جایگاه و اهمیت فضای مجازی واقف نبوده و متوجه آن نیستند.
 
مردانی نژاد با اشاره به اینکه فضای مجازی جایی است که برای تولید ثروت از آن استفاده می کنند تصریح کرد: از 10 شرکت معروف و سرمایه دارد دنیا  9 شرکت آن مشغول فضای مجازی هستند و این خود نشان دهنده اهمیت کسب و کار در فضای مجازی است.
 
رها کردن فضای مجازی منجر به قاچاق کالا می شود
 
کارشناس مسائل اقتصادی  با اشاره به اینکه وقتی فضای مجازی را رها کنیم یکی از اتفاقاتی که صورت می گیرد  قاچاق کالا  است بیان داشت:  در فضای مجازی به راحتی می توان خرید و فروش را انجام داد و در این میان یک عده  کلاه بردار نیز سوء استفاده های خود را می کنند.
 
مردانی نژاد با اشاره به اینکه اکثر کالاهایی که انجا مبادله می شود مضر هستند عنوان کرد:  اگر با برنامه و دقت از فضای مجازی استفاده کرد می توان به صورت جدی یک  نگاه عمیق به فضای مجازی داشته باشیم.
 
وی یادآور شد: فضای مجازی برای بازرگانی  و اشتغال درست  می توان از آن استفاده کرد  و شغل های جدید ایجاد  نمود ، مردم  به شغل های جدید یگرایش پیدا می کنند که بیشتر در شورای فضای مجازی وارد می شوند .
مردانی نژاد تاکید کرد: دور از چشم خیلی از نهاد های نظارتی  فرار  مالیاتی صورت می گیرد  که این به سلامت کشور ضربه می زنند .
 
وی با تاکید بر اینکه مردمی که وارد فضای مجازی می شوند باید سواد کافی در این زمینه را داشته باشند بیان داشت:  اگر مردم آگاهانه وارد فضای مجازی شوند آسیبی نمی بینند.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کالای قاچاق و فضای مجازی؛ آسیب به نظام اقتصادی کشور,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
, فضای مجازی یک فضای بدون مرز و محدودیت است که موجب سوء استفاده های فراوانی می شود,
,
,
,
,
, خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی آسیب های اجتماعی و اقتصادی زیادی به دنبال خواهد داشت,
,
,
,
,
,
,
, اگر صدها قانون هم وضع کنیم بدون آگاهی نمی تواند اثر گذار باشد بنابراین ایجاد بستر مناسب نیازمند آگاهی عمومی دارد,
,
,
,
,
, تولید محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب وظیفه صاحبان صنایع و تولیدکنندگان است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,  
کالای قاچاق در فضایِ مجازیِ رها شده، اقتصاد را مختل می کند
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رها کردن فضای مجازی منجر به قاچاق کالا می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه