اخبار داغ

کارشناس اقتصادی فضای مجازی:

نظارت بر کسب و کار اینترنتی جدی گرفته نمی شود

نظارت بر کسب و کار اینترنتی جدی گرفته نمی شود
کارشناس اقتصادی فضای مجازی گفت: کسب و کارهای اینترنتی غیر قانونی، اقتصاد کشور را به خطر می اندازند که باید با استفاده از ظرفیت متخصصین به شناسایی این نوع کسب و کارها اقدام کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا مهدیار اسماعیلی کارشناس اقتصادی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مرآت، با بیان اینکه قاچاق کالا در اقتصاد کشور تاثیر منفی می گذارد، گفت: مهم ترین شرط موفقیت اقتصاد در درجه اول اطلاع از میزان تقاضای آن در بازار است و در درجه دوم تنظیم کردن عرضه متناسب با تقاضا می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

کارشناس اقتصادی فضای مجازی با بیان اینکه وقتی قاچاق در کشور کنترل نشود، فضا برای ورود کالاها به بازار از طریق مجاری غیرقانونی باز می شود، تصریح کرد: با این امر هم زمان دو اتفاق در کشور پدید می آید اول اینکه بخش عمده ای از تقاضای داخل کشورغیر قانونی تامین شده و مورد بعد آنکه مبادی رسمی برای میزان قاچاق وجود ندارد.

,

مهدیار اسماعیلی با بیان اینکه زمانی که حرف از قاچاق می زنیم یعنی ابزارهای نظارتی برای کیفیت متعارف محصولی که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد وجود ندارد، عنوان کرد: متاسفانه در فضای مجازی رتبه اول قاچاق کالا مربوط به پوشاک می باشد و پس از آن کالاهایی که به نوعی مرتبط با سلامت انسان در ارتباط هستند در رتبه دوم قرار دارند.

,

وی در ادامه افزود: زمانی که بستر قاچاق در کشور محیا شده و این فضا توسعه پیدا می کند، اگر معیاری برای استاندارد وکیفیت کالاها صورت نگیرد در نهایت مصرف کننده دچار سوء مصرف می شود.

,

کارشناس اقتصادی فضای مجازی با اشاره به اینکه فردی که کالای بی کیفیت قاچاق را مصرف می کند دیگر هیچ میلی برای مصرف دوباره آن کالا ندارد، اظهار کرد: در صورتی که فرد کالای قاچاق را خریداری کند، در بلندمدت مسیر مصرفی و تقاضای جامعه به نحوه اشتباهی شکل می گیرد.

,

مهدیار اسماعیلی، با بیان اینکه ارگان های مختلفی در کشور وجود دارند که متولی مبحث قاچاق در فضای مجازی هستند، گفت:  مرکز ملی فضای مجازی، سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تنظیم مقررات و... به نوعی در این امر تاثیرگذار هستند.

,

وی اذعان کرد: کسب و کارهای غیر قانونی قابل توجهی در فضای مجازی وجود دارند که در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاثیرگذار می باشند اما متاسفانه غیر قانونی بودن آن را باور نکرده ایم.

,

کارشناس اقتصادی فضای مجازی با اشاره به اینکه فعالان فضای مجازی روش ها و دریچه های کاملا مشخصی دارد که کاملا در دسترس می باشد، مطرح کرد: تسلطی که بر روی فعالان کسب وکار حقیقی وجود دارد بر فعالان کسب و کارهای فضای مجازی نیست و یقینا می توان بر روی این نوع کسب و کار ها نظارت و تسلط داشت.

,

مهدیار اسماعیلی با تاکید بر اینکه برای شناسایی درگاه های کسب و کاری در فضای مجازی باید متخصص داشته باشیم، افزود: روند رشد این قبیل کسب و کار ها به شدت خطرناک بوده و به هرحال بخش عمده منابع ملی را درگیر خود می کند و به همین نسبت باید برای آن برنامه ریزی کرده و هوشیار باشیم.

,

وی با توجه به اینکه قوانینی برای نظارت بر این نوع کسب و کار ها در سازمان های مختلف وجود دارد، اظهار کرد: در اداره پست قوانینی وضع شده است که از جابجایی محموله های پستی که در واقع قانونی بودن آن محرز نیست امتناع شود و همچنین اتحادیه های پیک حمل و نقل کالا در واقع از جابجایی کالاهایی که فاقد منشا قانونی هستند، ممناعت می کنند.

,

کارشناس اقتصادی فضای مجازی اذعان کرد: رسانه ملی موظف است از تبلیغاتی که در آن فروش غیر حضوری و اینترنتی وجود دارد ممانعت کنند مگراینکه این امر قانونی باشد، همچنین مردم به عنوان رکن اصلی این موضوع باید هوشیار باشند.

,

مهدیار اسماعیلی با بیان اینکه حجم وسیعی از قاچاق کالا عمدتا از مناطق آزاد تجاری وارد می شود، مطرح کرد: کشور های توسعه یافته توانایی کمتری نسبت به کشورما برای نظارت بر کسب و کار در فضای مجازی دارند اما کشور با مشکل نبود اراده در مسئولین امر مواجه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه