اخبار داغ

گرد فراموشی بر ساده زیستی؛

«تجمل گرایی» بزرگ‌ترین مانع ازدواج جوانان/ازدواج آسان راهی به سوی خوشبختی

«تجمل گرایی» بزرگ‌ترین مانع ازدواج جوانان/ازدواج آسان راهی به سوی خوشبختی
این روزها چشم و هم‌چشمی و هزینه‌های سنگین ازدواج اعم از تهیه جهیزیه، مهریه بالا و هزینه برگزاری مراسم عروسی سد راه ازدواج جوانان شده و آن‌ها را از تشکیل زندگی باز می‌دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، ازدواج امری مقدس است و ایجاد آرامش، دوری از گناه، گشودن درهای رحمت‌های الهی از آثار مهم ازدواج است و درآیات و روایات زیادی به این امر اشاره‌شده است تا جایی که پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند کسی که ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

 

,

ازدواج‌های امروزی با ازدواج سال‌های قبل بسیار متفاوت است، این روزها سایه تجملات، چشم و هم‌چشمی، هزینه‌های سنگین، اسراف بر ازدواج‌ها گسترده شده و متأسفانه جوانان با مشاهده این هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج، رغبتی برای تشکیل خانواده ندارند و همین سبب بالا رفتن سن ازدواج می‌شود.

,

 

,

دوام و قوام در زندگی‌ها زوج‌های گذشته بسیار بیشتر بود، زوج‌ها بدون هیچ توقعی یک زندگی ساده و مراسمی به‌دوراز تجملات را برگزار و یک زندگی شیرین را آغاز می‌کردند و سال‌های سال در کنار هم با مهر و محبت زندگی می‌کردند اما امروزه علیرغم همه امکانات و تجملات در زندگی اما زندگی‌ها با مشکلات زیادی همراه است.

,

 

,

کاهش ازدواج و افزایش آمار طلاق موضوعی جدی است که طی چند سال اخیر علل و عوامل آن توسط کارشناسان و مسئولان بررسی می‌شود، زوج‌هایی که بعد از تشکیل زندگی و مدتی اندک برای طلاق اقدام می‌کنند و تاب و تحمل مشکلات و مسئولیت‌ها را ندارند البته مسائل و مشکلات زیادی اعم از اعتیاد، بیکاری و مشکلات اقتصادی در این میان دخیل است.

,

 

,

چشم‌ و هم چشمی آفت ازدواج

, چشم‌ و هم چشمی آفت ازدواج, چشم‌ و هم چشمی آفت ازدواج, چشم‌ و هم چشمی آفت ازدواج,

 

,

متأسفانه این روزها شاهد مهریه‌هایی هستیم که شاید با شنیدن آن‌ها برق از سر انسان می‌پرد، هزاران سکه طلا مهر یک زوج می‌شود که شاید حتی یک روز طلایی را برای این زوج تضمین نکند، مهریه‌هایی به سال و ماه شمسی و قمری و یا اعداد و ارقامی رؤیایی که صرفاً برای چشم‌وهم‌چشمی این مهریه‌های نجومی تعیین می‌شود.

,

 

,

برخی از خانواده‌ها و زوج‌ها برای اینکه در برابر فلان زوج فامیل کم نیاورده باشند، مهریه را نسبت به آن‌ها دو یا چند برابر می‌کنند و در جمع، با ژستی خاص میزان مهریه خود را اعلام می‌کنند درحالی‌که همین چشم‌وهم‌چشمی آفتی بزرگ در زندگی جوانان است و این سکه‌های طلا نه‌تنها خوشبختی را به همراه ندارد بلکه گاهی سرمنشأ اختلافات زوجین می‌شود.

,

 

,

Image result for ‫مهریه بالا‬‎

, Image result for ‫مهریه بالا‬‎,

 

,

درحالی‌که مهریه عندالمطالبه است اما بسیاری از افراد بدون توجه به آن هزاران سکه را به‌عنوان مهریه زوجین ثبت می‌کنند و بعد از چندی از زندگی در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل، قصه جدایی و مهر به اجرا گذاشتن و زندان رفتن طرف به دلیل نداشتن مهریه مطرح می‌شود وزندگی رؤیایی و طلایی را به یک زندگی غیرممکن تبدیل می‌کند.

,

 

,

در همین اطراف ما کم نیستند زوج‌هایی که با مهریه‌های سنگین اما رنگ خوشبختی را به چشم ندیدند و بعد از مدتی زندگی، از هم جدا شدند این در حالی است که به‌جای این‌همه چشم‌وهم‌چشمی کمی محبت، گذشت، فداکاری و عشق را چاشنی زندگی کنند تا زندگی آن‌ها دوام و قوام بیشتری داشته باشد.

,

 

,

جهیزیه‌های سنگین مانعی برای ازدواج جوانان

, جهیزیه‌های سنگین مانعی برای ازدواج جوانان, جهیزیه‌های سنگین مانعی برای ازدواج جوانان,

 

,

یکی دیگر از موانع و مشکلات ازدواج جوانان، تهیه جهیزیه‌های آن‌چنانی و پرهزینه است که گاهی جوانان را از رفتن به‌سوی ازدواج منصرف می‌کند، جهیزیه‌هایی با هزینه‌های چند صدمیلیونی برای آغاز یک زندگی مشترک و تهیه همه لوازم زندگی این روزها متأسفانه به رسمی در بین خانواده‌ها تبدیل‌شده است.

,

 

,

این در حالی است که درگذشته زوج‌ها با جهیزیه‌هایی که فقط زندگی را بگذرانند زندگی خود را آغاز می‌کردند و خبری از تجمل‌گرایی نبود اما امروز از ست‌های لوازم‌خانگی گرفته تا هر آنچه که شاید اصلاً در زندگی هم استفاده نشود در لیست تهیه جهیزیه با برندهایی خاص تهیه می‌شود و رسمی هم به نام جهیزیه بینی برگزار می‌شود تا همه فامیل از نزدیک این لوازم را ببینند.

,

 

,

متأسفانه تجملات زیادی در تهیه جهیزیه وجود دارد و به دلیل همین رفتارهای غلط برخی از زوج‌ها و با توجه به مشکلات اقتصادی برخی از زوجین رغبتی برای ازدواج ندارند و همین سبب دور شدن از ازدواج و بالاتر رفتن سن ازدواج می‌شود.

,

 

,

Image result for ‫جهیزیه سنگین‬‎

, Image result for ‫جهیزیه سنگین‬‎,

 

,

یک‌شب خاطره، یک‌عمر بدهی

, یک‌شب خاطره، یک‌عمر بدهی, یک‌شب خاطره، یک‌عمر بدهی,

 

,

امروزه برای برگزاری یک مراسم ازدواج باید صدها میلیون تومان خرج کرد، از هزینه ورودی تالار گرفته تا هزینه ماشین عروس، آرایشگاه، فیلم‌برداری و عکس، لباس، غذا و پذیرایی از مهمانان که هرکدام هزینه‌هایی سرسام‌آور را نیاز دارند.

,

 

,

جوانان امروز بر این تصور هستند که عروسی یعنی یک‌شب خاطره است و یک‌شب هزار شب نمی‌شود درحالی‌که با کلی وام و قرض مراسمی را برپا می‌کنند و یک‌عمر بدهی برایشان باقی می‌ماند و تا مویشان سفید می‌شود باید اقساط وام عروسی را پرداخت کنند.

,

 

,

درحالی‌که با یک مراسم سبک و به‌دوراز تجملات و چند نوع غذا می‌توان یک زندگی ساده و به‌دوراز آلایش را آغاز کرد و همه هزینه‌های اضافی را برای زندگی سرمایه‌گذاری کرد.

,

 

,

داشتن یک زندگی آرام نه به جهیزیه است نه به عروسی مفصل و مهریه سنگین، خوشبختی را باید در لحظه‌های محبت و گذشت جستجو کرد، زندگی مشترک را باید در کنار هم به از هرگونه چشم و هم‌چشمی یافت.

,

 

,

Image result for ‫تالار عروسی مجلل‬‎

, Image result for ‫تالار عروسی مجلل‬‎,

 

,

تأثیر مشاوره قبل از ازدواج

, تأثیر مشاوره قبل از ازدواج, تأثیر مشاوره قبل از ازدواج,

 

,

کرم رضا پیردایه رئیس بهزیستی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک با اشاره به نقش مشاوره قبل از ازدواج زوج‌ها اظهار داشت: آموزش پیش از ازدواج برای زوجین بسیار مهم است و می‌تواند دیدِ زوجین را نسبت به تشکیل خانواده باز کند.

,

 

,

وی افزود: اگر افراد قبل از ازدواج آموزش‌های لازم را ببینند متوجه می‌شوند که تشکیل زندگی یک تعهد و مسئولیت است و با داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند و مشکلات در این زندگی‌ها بسیار کمتر است.

,

 

,

رئیس بهزیستی بروجرد تصریح کرد: تأثیر مشاوره قبل از ازدواج از تأثیر مشاوره قبل از طلاق بیشتر بوده و زوجین بهتر است قبل از ازدواج برای مشاوره اقدام کنند تا زندگی راحت‌تر و بهتری داشته باشند و همچنین در کلاس‌های آموزشی لازم شرکت کنند تا بامهارت لازم بتوانند یک زندگی را اداره کنند.

,

 

,

وی بیان کرد: بیشترین اختلاف زوجین مربوط به مسائل اقتصادی و اعتیاد است البته حدود 30 درصد از مشکلات زوجین هم مربوط به نداشتن مهارت در زندگی مشترک است که در این راستا مرکز پیشگیری در بهزیستی بروجرد آموزش‌های لازم پیش از ازدواج را در برخی از دانشگاه‌ها برگزار می‌کند و در این کلاس‌ها مشاورین و کارشناسان آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

,

 

,

پیردایه خاطرنشان کرد: به مناسبت هفته ازدواج، کلاس‌های آموزشی از امروز برای افرادی که تمایل به شرکت در این کلاس‌ها داشته باشند نیز برگزار می‌شود.

,

 

,

حمیدرضا بوالحسنی رئیس دادگستری بروجرد عنوان کرد: امروزه برخی از جوانان زندگی را بر مبنای امورات مادی تشکیل می‌دهند و جوانان تمایل دارند که در اول زندگی همه امکانات را داشته باشند و همین امر سبب تأخیر در ازدواج می‌شود درحالی‌که هر چه زندگی ساده‌تر باشد بسیار موفق‌تر است و می‌توانند سال‌ها بدون مشکلات به زندگی خود ادامه دهند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه حدود یک‌پنجم ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود گفت: عوامل زیادی بر طلاق اثرگذار است و متأسفانه حدود نیمی از طلاق‌ها به دلیل مسائل اقتصادی رخ می‌دهد که گاهی در ابتدای آشنایی وعده‌هایی داده می‌شود که بعداً با واقعیت زندگی منطبق نیست و همین سبب آغاز اختلافات زوجین می‌شود؛ گاهی مشکلات زوجین به دلیل دخالت‌های نا به‌جای والدین است که این امر به مصلحت زوجین نیست و می‌تواند اختلافات و مشکلات زیادی را ایجاد کند.

,

 

,

Image result for ‫مشاوره ازدواج‬‎

, Image result for ‫مشاوره ازدواج‬‎,

زندگی‌های رقابتی 

, زندگی‌های رقابتی , زندگی‌های رقابتی ,

 

,  ,

همتی جامعه‌شناس در این راستا اظهار داشت: یکی از موانع اصلی جوانان در ازدواج تهیه جهیزیه است که امروزه تهیه جهیزیه به یک موضوع اشرافی و پرزرق‌وبرق تبدیل‌شده و تهیه جهیزیه رقابتی شده و برخی تلاش دارند تا بهترین جهیزیه را در بین فامیل تهیه کنند.

,

 

,

وی بیان کرد: مهریه‌های بالا، جهیزیه‌های گران‌قیمت، عروسی پر از تجملات سبب می‌شود تا جوانان از هدف اصلی ازدواج که همان آرامش و تکمیل شدن است دور شوند و وقتی حاشیه‌های ازدواج پررنگ می‌شود مشکلات زیادی را ایجاد می‌شود.

,

 

,

این جامعه‌شناس تصریح کرد: در نگاه اول باید در امر ازدواج به آموزه‌های دینی تأکید کنیم تا جوانان از ائمه اطهار خصوصاً ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) الگو بگیرند و از سوی دیگر باید ازدواج آسان در جامعه ترویج داده شود؛ باید با برنامه‌ریزی و ارائه راهکارها به‌گونه‌ای اقدام شود که جوانان در امر ازدواج از مادیات فاصله بگیرند و برای داشتن یک زندگی موفق و سالم تلاش کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه