اخبار داغ

وقتی پای سودجویان در میان است؛

چاقوی چینی نان هنرمندان زنجانی را آجر کرد/ معضلات بزرگ یک صنعت 2 هزار و 300 ساله

چاقوی چینی نان هنرمندان زنجانی را آجر کرد/ معضلات بزرگ یک صنعت 2 هزار و 300 ساله
هنرمند زنجانی گفت: صنعت چاقو سازی امروز در دست یک عده سودجو است که با واردات چاقوی چینی نان هنرمندان را آجر کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; چاقوی زنجان علیرغم وجود تنوع و تمایز خاص از نظر مصالح و فن، اشتراکاتی دارد که به این صنعت هویت و امتیاز بخشیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

قدمت چاقوی زنجان حدوداً به۲ هزار و ۳۰۰سال پیش برمی گردد و با مراجعه به کتب تاریخی و سیاحتنامه‌ها نظریات مختلفی در این زمینه حاصل می‌شود.

,

 از قرن‌ها پیش شهر زنجان یکی از مراکز مهم صنعتی بوده است که در آن کارگاه های مختلف اسلحه سازی دایر بوده و به دلایل سیاسی و اجتماعی این کارگاه‌ها به اضمحلال گراییده و سپس صنعت چاقو سازی رونق یافته است؛به طوری که نه فقط شهر زنجان بلکه در اکثر نقاط منطقه این صنعت رواج کامل داشته است.

,

 در دهه های اخیر بر حسب اعمال سیاست‌های استعماری که پی آمدن آن انهدام همه ارگان های صنعتی و هنری بود، این صنعت را همانند سایر صنایع دستی رو به نابودی رفت.

,

به هر تقدیر این صنعت با پایمردی و علاقه استادکاران، با وجود تحمل مشقات فراوان، توانست به حیات خود ادامه دهد و تا حدودی طریق تعالی بپیماید.

,

استاد علیرضا حیدری یکی از صنعتگران زنجانی است که از سال 1360 فعالیت خود را در عرصه چاقو سازی آغاز کرده است پس از یک دوره شش ماهه کارآموزی از سال 1363 به صورت مستقل فعالیت می کند.

,

وی سال 1382 نیز به عنوان مربی صنایع دستی در رختشویخانه زنجان کارگاه صنایع دستی داشت و در طول فعالیت خود هنرمندان بسیاری را تربیت کرده است.

,

علیرضا حیدری امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: قیمت مواد اولیه در زنجان متفاوت است و فروشگاه های ابزار آلات با قیمت های متفاوتی مواد اولیه را ارائه می کنند.

,

*عدم نظارت بر فروشندگان مواد اولیه چاقو

, *عدم نظارت بر فروشندگان مواد اولیه چاقو, *عدم نظارت بر فروشندگان مواد اولیه چاقو,

وی بی مسئولیتی اتحادیه چاقوسازان زنجان را موجب عدم نظارت بر فروشندگان مواد اولیه چاقو عنوان کرد و گفت: این امر موجب شده تا هر کس به دلخواه بر روی مواد اولیه قیمت گذاری کند.

,

این هنرمند زنجانی با اشاره به عدم وجود شعبه ای از اتحادیه در شهرستان ها به عنوان یکی از مشکلات این صنف،گفت: ناظران نیز نظارت های لازم را بر بازار مواد اولیه این صنعت ندارند.

,

حیدری ادامه داد: به علت گرانی مواد اولیه، نبود آلیاژ خوب و ابزار آلات اورجینال صنعتگر مجبور است از مواد اولیه غیر استاندارد یا کم کیفیت برای کار استفاده کند که در نتیجه موجب کاهش کیفیت محصول می شود.

,

وی با بیان اینکه در کنار گرانی 80 درصدی مواد اولیه قیمت چاقو تنها 20 درصد افزایش یافته است که این موضوع به ضرر صنعتگر است،افزود: ضروری است مسئولان برای رفع مشکلات صنعتگران چاره اندیشی کنند.

,

این صنعتگر زنجانی عدم حمایت مسئولان، عدم حمایت میراث فرهنگی و مشخص نبودن جا برای تامین مواد اولیه را از دیگر مشکلات این صنف عنوان کرد و افزود: نداشتن شهرک صنعتی مختص صنایع دستی از جمله چاقو،مشکل بیمه و عدم درجه بندی صنعتگران از دیگر مشکلات در این زمینه است.

,

*هنرمندان چاقو بیمه نیستند

, *هنرمندان چاقو بیمه نیستند, *هنرمندان چاقو بیمه نیستند,

این صنعتگر زنجانی که با وجود فعالیت 40 ساله در این صنعت،هنوز از سوی ارگانی بیمه نیست،می گوید: یکی از دوستانم به دلیل رفاقت دیرینه ای که با هم داریم،بیمه مرا پرداخت می کند.

,

وی که از عدم حمایت های مسئولان دل پر دردی دارد، می گوید: حمایت های لازم از صنعتگرانی که به صورت انفرادی فعالیت می کنند، وجود ندارد و روند بیمه نیز به اندازه ای طولانی است که صنعتگر قید آن را می زند.

,

این هنرمند زنجانی نبود کارگاه های کوچک برای صنایع دستی را از دیگر مشکلات عنوان می کند و می گوید: اگر اتحادیه چاقو سازان دلسوز هنرمندان بود با احداث کارگاه کوچک و با قیمت مناسب،از هنرمندان حمایت می کرد.

,

حیدری با گلایه از واردات چاقوهای چینی در زنجان، معتقد است: زنجان به عنوان مهد صنعت چاقو متاسفانه به دلیل ورود چاقوهای چینی با چالش جدی مواجه شده است.

,

وی عدم آزمون گیری از افرادی که به تازگی وارد این عرصه شده اند را نیز از دیگر مشکلات می داند و می گوید: چاقو سازی از نظر برخی ها کار ساده ای است در حالی که هنرمندان این صنعت در زنجان قدمت بالایی دارند اما به هنر آنها بها داده نمی شود.

,

این هنرمند زنجانی با اشاره به عدم قیمت گذاری بر روی چاقوهای هنرمندان زنجانی، گفت: قیمت چاقوی هنرمندی که 40 سال فعالیت دارد با کسی که به تازگی وارد این عرصه شده است، یکی است.

,

وی گفت: صنعت چاقو سازی امروز در دست یک عده سودجو است که با واردات چاقوی چینی نان هنرمندان را آجر کرده اند و قدر دان هنرمندان نیستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه