اخبار داغ

گزارشی از وضعیت نامناسب جاده‌های سمنان

جاده‌ای که به مرگ منتهی می‌شود

جاده‌ای که به مرگ منتهی می‌شود
محور مهدیشهر- شهمیرزاد- چاشم، دارای گردنه ای به نام "گردنه بشم" است که با حوادث و تصادفاتی که در این آنجا به وقوع می پیوندد، داغ ها بر دل نشانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، گلایه دارند آنهایی که داغ دیده اند. نه تنها داغ دیدگان بلکه تمام اهالی منطقه و سایر مردم نیز گلایه دارند. از اهمال مسئولین از بی توجهی ها از کم کاری ها نسبت به ایمن سازی جاده هایی که به مرگ منتهی می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

محور مهدیشهر - شهمیرزاد - چاشم، دارای گردنه ای به نام "گردنه بشم" است که با حوادث و تصادفاتی که در این آنجا به وقوع می پیوندد، داغ ها بر دل نشانده است و عواملی از جمله شیب تندو نامناسب، پیچهای غیر استاندارد، نداشتن گاردریل و نبودن روشنایی، حوادث این محور را تشدید کرده است .

,

بنابر اظهارات مردم محلی روستای چاشم، در طی۲۰سال گذشته تا کنون در این گردنه بیش از۵۰ فوتی و۱۸۰مورد حوادث خسارتی گزارش شده است و همچنان نیز قربانی می گیرد. آیا اصلاح این گردنه خطرناک قربانی بیشتری نیاز دارد؟ چند مسافر دیگر باید در این جاده قربانی شوند تا ضرورت ایمن سازی جاده محرز شود و اعتبار تخصیص یابد.

,

احداث محور مهدیشهر- دوآب جایگزینی برای "گردنه بشم"

, احداث محور مهدیشهر- دوآب جایگزینی برای "گردنه بشم",

احمد پاکزادیان رئیس شورای شهرستان مهدیشهر که خود کارشناس راه و شهرسازی می باشد درهمین خصوص در گفتگو با خبرنگار مرآت، گفت: شیب تند و داشتن قوس های افقی و عمودی از اشکالات اساسی گردنه بشم می باشد که با توجه به عدم وجود فاصله بازیابی مناسب، نیاز به حفاظت جانبی راه نظیر گاردریل و یا حداقل خاکریز دارد.

, مرآت,

وی تصریح کرد: شیب تند جاده، ایجاد یخبندان در فصل زمستان، عدم نور کافی در شب به دلیل ضعف روشنایی در برخی نقاط، این محور را صعب العبور کرده است که برای همین هم تردد اتومبیل ها با مشکل مواجه و دچار حوادث متعدد می شوند.

,

رئیس شورای شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه سیلی که امسال به وقوع پیوست باعث ضعف فنی بیشتر در این محور شد، افزود: زیر سازی و ابنیه فنی راه دارای نواقص متعددی است که نیازمند بازرسی فنی و بررسی سازمان های مرتبط می باشد.

,

پاکزادیان با اشاره به اینکه اداره راه مسئول و متولی این امر است و باید نواقص علت حوادث در آن محور را بررسی می کرد، اظهار کرد: پس از بازرسی فنی راه نیازمند رفع نقاط حادثه خیز متعدد و تعمیم ایمنی مسیر، طبق آیین نامه ایمنی راه باید باشد.

,

وی ادامه داد: در نقاط حادثه خیز زمانی که خطر یک نقطه  را برطرف می کنند حادثه خیز بودن آن محور از بین نمی رود و معمولا به نقطه دیگری منتقل می شود مثلا اگر نقطه ای را خاکریز می زنند که خودرو واژگون نشود ولی خودرو 10 متر جلوتر واژگون می شود.

,

رئیس شورای شهرستان مهدیشهر جایگزینی محور جدید را راهکار مناسبی برای این مسائل دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه احداث محور مهدیشهر- دوآب از خواسته های مردم و مسئولین شهرستان های سمنان و مهدیشهر می باشد و در دستور کار قرار دارد، ضروری است به صورت ویژه طرح مسیر بررسی و در خصوص اجرای راه جایگزین با طراحی و پروفیل جدید اقدام گردد.

,

محور خطرناک "گردنه بشم" خودروهای عبوری را تهدید می کند

, محور خطرناک "گردنه بشم" خودروهای عبوری را تهدید می کند,

حسین عمادی رئیس شورای اسلامی روستای چاشم نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به نبود جاده دسترسی مناسب و ایمن برای مسیر دهستان چاشم، گفت: در مسیر شهمیرزاد به چاشم، گردنه ای به نام بشم وجود دارد که 4 ماه پیش به دلیل بارندگی ها ریزش کرده بود که مسیر بسیار خطرناکی شده است و تصادف و سقوط به دره خودروهای عبوری را تهدید می کند ولی نسبت به اصلاح و ترمیم این مسیر اقدامی نشده و فقط می آیند جاده را تیغ می زنند و می روند.

, مرآت ,

وی با بیان اینکه تصادفات متعددی در این گردنه رخ داده که افراد و گردشگران را به کام مرگ برده است، تصریح کرد: در طی این چند ماهی که گردنه ریزش کرده، چندین خودروی عبوری به دره سقوط کرده اند و حداقل 4نفر به کام مرگ رفته اند و چندین نفر نیز دچار مجروحیت شدند.

,

رئیس شورای روستای چاشم با بیان اینکه گردنه بشم در 10 کیلومتری چاشم واقع شده و خود گردنه نیز حدود 10 کیلومتر است، افزود: در فصل زمستان نیز این گردنه را برف و بوران شدیدی فرا می گیرد و مردم منطقه برای رفت و آمد دچار مشکلات می شوند. 

,

عمادی خاطر نشان کرد: چند سال پیش قرار بر این بود گردنه بشم را از مسیر شهمیرزاد- چاشم حذف و مسیر دسترسی جدیدی را جایگزین نمایند ولی به دلیل نبود اعتبار، عملیاتی نشد.

,

وی با پیشنهاد مسیر جدید برای این گردنه، اظهار کرد: تونلی که برای انتقال آب چشمه روزیه به سمنان حفر کرده بودند را باید دو منظوره در نظر می گرفتند یعنی  تونل را عریض تر می کردند تا هم مسیر انتقال لوله های آب باشد و هم یک جاده وسط آن می کشیدند تا جایگزین گردنه بشم شود.

,

رئیس شورای چاشم با بیان اینکه اگر این مسیر جایگزین می شد در فصل زمستان مردم برای تردد به چاشم به علت برف و بوران شدید در گردنه بشم دچار مشکل نمی شدند، ادامه داد: از طرفی دیگر مسیر شهمیرزاد – چاشم کوتاهتر می شد چرا که طول مسیر شهمیرزاد به چاشم 24 کیلومتر است ولی اگر از مسیر تونل جاده کشیده می شد طول مسیر به 13 کیلومتر کاهش پیدا می کرد.

,

عمادی همچنین با اشاره به مشکلاتی که در جاده عشایری منطقه وجود دارد، افزود: قبل از اینکه عشایر به سمت ییلاق کوچ کنند باید اداره عشایری نسبت به ترمیم و بازسازی جاده عشایری اقدام کند تا عشایر با سهولت از مسیر خود تردد نمایند ولی امسال چنین اتفاقی در منطقه ما نیفتاد و جاده عشایری خوب بهسازی نشد که تمام دامداران وعشایر از این نظر گله مند بودند.

,

وی با بیان اینکه روستای چاشم یک روستای هدف گردشگری محسوب می شود ولی زیرساخت های لازم در اینجا فراهم نشده است، گفت: گازرسانی یکی از زیر ساخت های لازم برای هر روستایی محسوب می شود ولی هنوز گاز به روستای چاشم نرسیده است.

,

همچنین در تماس تلفنی که با باقری مدیر راهداری شهرستان مهدیشهر برقرار شد، وی اظهار کرد اجازه مصاحبه ندارند و با مدیر کل استان مسئله را پیگیری نماییم که این خود محدودیت در اختیارات مدیران شهرستانی را نشان می دهد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه