اخبار داغ

وقتی که دانش و تجربه تهدید سیل را به فرصت تبدیل می کند/سیب زمینی های انبار شده در بهار کمک حال تنظیم بازار کشور شد

وقتی که دانش و تجربه تهدید سیل را به فرصت تبدیل می کند/سیب زمینی های انبار شده در بهار کمک حال تنظیم بازار کشور شد
بارش بی سابقه باران در ابتدای سال باعث شد که تعدادی از کشاورزان با مشکل مواجه شوند، اما کشاورزان بهاری با استفاده از تجربه و تبحر خود موفق شدند این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و امسال مرغوبترین سیب زمینی را کشت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ سیب زمینی یکی از اقلام پرمصرف در سبد خانوار است که در هفته های اخیر شاهد نوسان قیمت این محصول در کشور بودیم و خوشبختانه مدتی است که قیمت این محصول به حد متعادل رسیده است. این روزها شاهد برداشت سیب زمینی در مزارع شهرستان بهار هستیم که همین مسئله باعث تعدیل قیمت ها در کشور شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

گفتگویی با چند تن از مسئولین شهرستان بهار داشتیم تا از وضعیت برداشت این محصول مطلع شویم. هوشنگ کرمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار سطح زیر کشت سیب زمینی در بهار را حدود ۶۰۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۵۴۰۰ هکتار تابستانه و ۶۰۰ هکتار دیر رس بوده و پائیزه است و پیش بینی می کنیم که امسال ۲۴۰ هزار تن میزان برداشت سیب زمینی از مزارع شهرستان بهار باشد.

,

سیب زمینی های امسال بسیار مرغوبتر از سالهای گذشته است

, سیب زمینی های امسال بسیار مرغوبتر از سالهای گذشته است, سیب زمینی های امسال بسیار مرغوبتر از سالهای گذشته است,

کرمی در مورد تاثیر بارندگی های اول سال بر محصول سیب زمینی گفت: خوشبختانه این بارندگی ها تاثیر منفی چندانی بر کشت محصولات نداشت و چه بسا موجب بهتر شدن کیفیت و میزان برداشت هم شده است؛ چرا که امسال شاهدیم سیب زمینی ها از نظر رنگ و کیفیت نسبت به سال قبل بسیار بهتر بوده و مرغوبتر هستند.

,

وی اظهار داشت: زمان برداشت سیب زمینی شهرستان بهار و استان همدان تیر تا شهریور است اما امسال به دلیل بارندگی های اول سال زمان برداشت عقب افتاد و همین مسئله باعث بالا رفتن قیمت سیب زمینی در کل کشور شد و هم اکنون که برداشت در بهار و همدان شروع شده قیمت ها نیز متعادل شده است.

,

در ادامه گفتگویی با مجید ریحانی مدیرعامل تعاونی سیب زمینی کاران شهرستان بهار داشتیم. ریحانی قیمت سیب  زمینی را در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ تومان برشمرد و گفت: خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته قیمت ها بهتر شده است. سال قبل همین موقع قیمت سیب زمینی حدود ۵۰۰ تومان بود و اکثر کشاورزان بهاری با قیمت پایین محصول خود را به فروش رساندند اما خوشبختانه امسال وضعیت بهتری دارند.

,

برداشت دیرهنگام سیب زمینی در بهار باعث افزایش قیمت سیب زمینی در کشور شد

, برداشت دیرهنگام سیب زمینی در بهار باعث افزایش قیمت سیب زمینی در کشور شد, برداشت دیرهنگام سیب زمینی در بهار باعث افزایش قیمت سیب زمینی در کشور شد,

وی ادامه داد: اگرچه امسال قیمتها بهتر از سال قبل است اما باید به این نکته توجه کرد که کشاورزی که امسال سود خوبی داشته باید قسمتی از آن را برای جبران زیان سال های قبل خود بگذارد و ۵۰ درصد مابقی را برای کشت سال آتی ذخیره کند. کشاورز هم به بالا رفتن بیش از حد قیمت راضی نیست چرا که همین باعث می شود هزینه کشت و زمین در سال بعد نیز افزایش یابد.

,

ریحانی افزایش قیمت در هفته های اخیر را برداشت دیرهنگام سیب زمینی شهرستان عنوان کرد و گفت: امسال به دلیل بارندگی ها و وجود رطوبت و سردی هوا سیب زمینی ها دیر برداشت شد که این مسئله نیز در ابتدای سال پیش بینی شده بود و یک فاصله زمانی بیست روزه ایجاد شد که همین باعث بالا رفتن قیمت ها در کشور شد.

,

سیب زمینی های انبار شده در بهار کمک حال تنظیم بازار کشور شد

, سیب زمینی های انبار شده در بهار کمک حال تنظیم بازار کشور شد, سیب زمینی های انبار شده در بهار کمک حال تنظیم بازار کشور شد,

وی گفت: تعهد تامین سیب زمینی استان همدان تا فروردین ماه است اما به دلیل وجود انبارها و سردخانه های متعدد در استان و به ویژه در بهار توانستیم موجودی در انبارها را تا اردیبهشت ماه روانه بازار کرده و به تنظیم بازار کمک کنیم؛ چرا که موجودی انبار دیگر استان ها تمام شده بود و انبارهای سطح شهرستان کمک زیادی کرد و نگذاشت قیمت ها بیش از این بالا برود.

,

ریحانی در مورد تاثیر بارندگی در کشت گفت: بارندگی باعث خساراتی به کشاورزان در استان های همجوار شداما در بهار خسارت چندانی نداشتیم ؛ چرا که ۵۰ درصد کشاورزان قبل از عید شروع به کشت کرده بودند و تعدادی نیز بعد از عید و بارندگی های اول سال ؛ اما از آنجا که کشاورزان بهاری از دانش و تجربه چندین ساله ای در این باره برخوردارند و با این شرایط آشنا هستند، به خوبی موفق شدند که شرایط را مدیریت کنند و از این بابت متضرر نشده و در آبیاری هم به خوبی از آن بهره مند شدند.

,

وی ادامه داد: تنها مشکلی که در این باره به وجود آمد این بود که به دلیل رطوبت و سردی هوا زمان رویش محصول مقداری افزایش یافت و محصول دیر روانه بازار شد که همین باعث افزایش قیمت در کشور شد.

,

مدیرعامل تعاونی سیب زمینی کاران با اشاره به بالا رفتن کیفیت سیب زمینی گفت: امسال سیب زمینی ها از کیفیت خوبی برخوردارند که وجود رطوبت در خاک و تامین به موقع نهاده ها و سم و کود تاثیر زیادی در بالا رفتن کیفیت محصولات داشته که جا دارد از مدیر جهاد کشاورزی بهار تشکر ویژه در این زمینه کرد؛ چرا که در شرایطی که کل کشور در تامین نهاده ها مشکل دارند ؛ خوشبختانه استان همدان و به ویژه شهرستان بهار در این زمینه پیشرو بوده و با تامین به موقع نهاده ها موجب بالا رفتن کیفیت محصولات شد.

,

به گزارش خبرنگار عصر همدان از آنجایی که شهرستان بهار در سالهای اخیر به عنوان قطب سیب زمینی کشور معرفی شده، قاعدتا تاثیر بالایی در نوسان قیمت این محصول می تواند داشته باشد. این مسئله در وقفه ۲۰ روزه در برداشت این محصول در بهار نمایان شد؛ اما نمیتوان منکر دانش ، تبحر و تجربه کشاورزان بهاری شد که چگونه شرایط را تعدیل کرده و از سیل اول سال به بهترین شکل استفاده کردند و نه تنها خسارتی به کشاورزان نرسید بلکه محصولی مرغوبتر از سالهای قبل روانه بازار کردند. قطعا این دانش و تجربه باید به بهترین نحو استفاده شده و به کشاورزان سایر استان ها نیز انتقال یابد.

, به گزارش خبرنگار عصر همدان از آنجایی که شهرستان بهار در سالهای اخیر به عنوان قطب سیب زمینی کشور معرفی شده، قاعدتا تاثیر بالایی در نوسان قیمت این محصول می تواند داشته باشد. این مسئله در وقفه ۲۰ روزه در برداشت این محصول در بهار نمایان شد؛ اما نمیتوان منکر دانش ، تبحر و تجربه کشاورزان بهاری شد که چگونه شرایط را تعدیل کرده و از سیل اول سال به بهترین شکل استفاده کردند و نه تنها خسارتی به کشاورزان نرسید بلکه محصولی مرغوبتر از سالهای قبل روانه بازار کردند. قطعا این دانش و تجربه باید به بهترین نحو استفاده شده و به کشاورزان سایر استان ها نیز انتقال یابد.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه