اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد

اعلامیه حقوق بشر اسلامی تلاشی برای ابراز هویت اسلامی

اعلامیه حقوق بشر اسلامی تلاشی برای ابراز هویت اسلامی
کارشناس مسائل سیاسی گفت: اعلامیه حقوق بشر اسلامی در واقع تلاشی از سوی جامعه اسلامی برای ابراز هویت اسلامی خود در سطح بین‌المللی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، حقوق بشر همواره از موضوعاتی بوده که کشورهای استعمارگر و صاحب قدرت از آن به عنوان حربه‌ای برای سلطه بر کشورهای دیگر در طول تاریخ استفاده کرده‌اند.

14 مرداد 1369 (مصادف با 5 آگوست  1990 میلادی) به بعد بعنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته و در تقویم کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی جای گرفته است.

*اصول و حقوق بشر به نحو کامل‌تر و بهتر در اسلام وجود دارد

محمد احمدی کارشناس مسائل سیاسی با  مقایسه اعلامیه حقوق بشر اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر به ویژگی‌های بارز این اعلامیه اشاره و اظهار کرد:اعلامیه جهانی حقوق بشر از همان ابتدا با رد موضع‌گیری دولت‌های اسلامی و اندیشمندان اسلامی مواجه شد، چون این اعلامیه در مواردی با احکام اسلامی کاملا مغایر بود، مانند حق آزادی مذهب و حق تغییر آن.

وی افزود: پس از مدتی تحت فشار جامعه جهانی و تبلیغات وسیع به نفع حقوق بشر و مقبول افتادن اعلامیه مذکور در سطح دنیا برخی از متفکران جهان اسلام با پذیرش اصول اعلام شده در اعلامیه جهانی درصدد تطبیق آنها با موازین اسلامی برآمدند و کوشیدند ثابت کنند که این اصول و حقوق به نحو کامل‌تر و بهتری در اسلام وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: متفکران جهان اسلام بعدها با الگوگیری از اعلامیه حقوق بشر بر آن شدند اصول و قواعد حقوق بشر را از متون اسلامی در آورده و آن را به صورت متنی مدون به جامعه جهانی ارائه دهند.

احمدی به نقاط اشتراک اعلامیه حقوق بشر اسلامی با اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره و اظهار کرد: اعلامیه حقوق بشر اسلامی همانند اعلامیه جهانی حقوق بشر بر شرافت و کرامت ذاتی انسان تکیه کرده و برخی حقوق لازم الرعایه را احصاء کرده است که باید آنها را به رسمیت شناخت و در مقام اعمال و اجرای آنها برآمد.

وی افزود: برخی از اصولی که به عنوان حقوق آزادی‌های اساسی در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده در این اعلامیه نیز آمده است.

*ممنوعیت استعمارگری و حق مبارزه با آن

این کارشناس مسائل سیاسی به نقص‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از حقوقی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیامده، در اعلامیه اسلامی مورد توجه و تصریح قرار گرفته است؛ مثل ممنوعیت استعمارگری و حق مبارزه با آن یا حق مقابله با تجاوز به حیات انسان و نیز حق زندگی در محیط پاک و دور از مفاسد اخلاقی و داشتن امنیت دینی علاوه بر امنیت‌های مربوط به جان و خانواده و ناموس و نیز اشاره به لزوم حفظ حرمت انسان حتی پس از حیات او و محترم شمردن جنازه او.

احمدی با بیان اینکه یکی از ارزشمندترین خصایص اعلامیه حقوق بشر اسلامی توجه به نکاتی است که در اعلامیه جهانی بدان توجه نشده است، افزود: این اعلامیه با حمایت از حقوقی که بی‌تردید در زمره حقوق مسلم بشر قرار دارند ولی در اعلامیه جهانی مورد غفلت واقع شده‌اند، جایگاه خود را به عنوان اعلامیه‌ای با مضامین بدیع در مقابل جهانیان به اثبات رساند و ارزش و اهمیت حقوق بشر در دین اسلام را نمایان کرد.

وی افزود : اعلامیه مذکور با ممنوع شناختن استعمار و استعمارگری حق مبارزه با این موضوع را برای همه افراد بشر قائل شده است و به صراحت انواع گوناگون استعمار را به عنوان بدترین نوع بردگی تحریم می‌کند.

*تمام دولت‌ها و ملت‌ها موظف به یاری رساندن به قربانیان استعمار

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اعلامیه حقوق بشر اسلامی حق رهایی و تعیین سرنوشت را برای تمامی ملت‌هایی که از استعمار رنج می‌برند به رسمیت شناخته و تمام دولت‌ها و ملت‌ها را موظف به یاری رساندن به قربانیان استعمار در جهت نابودی این پدیده مخرب دانسته است.

احمدی ضمن انتقاد از برخورد دوگانه کشورهای مدعی حامی حقوق بشر اظهار کرد: به طور مثال عربستان سعودی با نقض حقوق انسان‌های بی گناه در یمن و کشتار غیرنظامیان بخصوص  کودکان به جهان می گوید که یک کشور به ظاهر اسلامی حتی به اصول تفکری و اعلامیه اسلامی خویش نیز پایبند نیست و نمی تواند عضوی قابل اطمینان از جامعه ملل باشد.

وی افزود:اقدمات گروه‌های تروریستی مورد حمایت کشورهای غربی و مرتجع عربی منطقه در سوریه، افغانستان، عراق،لیبی و نیجریه همه از مصادیق برخورد دوگانه کشورهای مدعی حقوق بشر است که در قبال جنایات آنان سکوت کردند.

*اعلامیه حقوق بشر اسلامی  تلاشی برای ابراز هویت اسلامی

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت اعلامیه حقوق بشر اسلامی در واقع تلاشی از سوی جامعه اسلامی برای ابراز هویت اسلامی خود در سطح بین‌المللی و بیان دیدگاه‌ها و نظرات این دین الهی درخصوص حقوق انسان‌ها است.

به گزارش بلاغ، اعلامیه حقوق بشر اسلامی در برخی موارد برتری‌هایی نسبت به اعلامیه جهانی حقوق بشر دارد و در برخی موارد همانند اعلامیه جهانی بر شرافت و حیثیت و کرامت ذاتی انسان تاکید می‌کند اما بارزترین نکته این است که اعلامیه حقوق بشر اسلامی با تاکید بیشتر به کرامت انسانی ویژگی‌های متفاوت‌تری دارد که می‌تواند به عنوان یک الگوی جهان‌شمول در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
, *اصول و حقوق بشر به نحو کامل‌تر و بهتر در اسلام وجود دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *ممنوعیت استعمارگری و حق مبارزه با آن,
,
,
,
,
,
,
,
, *تمام دولت‌ها و ملت‌ها موظف به یاری رساندن به قربانیان استعمار,
,
,
,
,
,
,
,
, *اعلامیه حقوق بشر اسلامی  تلاشی برای ابراز هویت اسلامی,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه