اخبار داغ

یک نمایشگاه دائمی روی دیوار؛

روایت شنیدنی از جگرکی « آبا عزه » به میزبانی 3500 پهلوان کُرد

روایت شنیدنی از جگرکی « آبا عزه » به میزبانی 3500 پهلوان کُرد
اسمش عزیز زمانی است اما همه به خاطر مهربانی، محبوبیت و دوست داشتنی بودنش او را " آبا عزه " صدا می زنند پدرش محمد رشید نمازی و آبا و اجدادی همه پهلوان بودند...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی،  از دور میدان سنندج به طرف خیابان شهدا که حرکت می کنیم وجود مغازه ی جگرکی پُر از عکس های پهلوانان قدیمی کُردستان توجهم را به خود جلب می کند، وارد مغازه که می شویم مشتری ها یکی یکی از راه می رسند اکثر آنها مشتری های ثابت مغازه هستند که هر روز را با داستان جدید از عکس های قدیمی این جگرکی سپری می کنند اما من نمی دانم ماجرای این عکس ها چیست خودم را معرفی می کنم و از دیدنمان خوشحال می شود ، می خندد و می گوید از تعجبتان تعجبم نکردم چرا که هر کسی برای اولین بار پا به این مغازه ی کوچک می گذارد این طور محو تماشای عکس های قدیمی می شود.
اسمش عزیز زمانی است اما همه به خاطر مهربانی، محبوبیت و دوست داشتنی بودنش او را " آبا عزه " صدا می زنند  پدرش محمد رشید نمازی و پدران و پدربزرگانش همه پهلوان بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,
,

 

,

, ,

 

,


آبا عزه مرد مهربانی است. لبخند تلخی می‌زند و به عکس های مریضی هنرمندانی اشاره می‌کند که به دیوار آویزان است و به ملاقاتشان رفته است، وی می‌گوید: این عکس ها برای تجدید خاطرات که چه بوده ایم و به کجا خواهیم رسید و می توانیم چه باشیم بی نظیر است.

,
,

به‌طور حتم هر فردی گرایش ویژه‌ای به یک نوع عکس دارد. برخی عکس‌های پرتره را می‌پسندند، بعضی‌ها مناظر و دیدنی‌ها را دوست دارند که به تصویر کشیده شود و هستند اشخاصی که طرفدارعکس‌هایی با مضامین فرهنگی، ورزشی، هنری و در کل عکس‌هایی که رویداد‌های مختلف را ثبت کرده باشند.

,

 

,

, ,



«عزیز نمازی» یکی از افرادی است که با جمع‌آوری عکس‌های ورزشی قدیمی و چسباندن آنها به دیوار مغازه‌اش یک نمایشگاه دائمی برپا کرده است.

,
,
,

 

,

, ,


وی با بیان اینکه بیش از 300 سال است که آبا و اجدادم قصاب بوده اند اما در کنار این شغلشان پهلوانان نامی هم بودند و همواره در زورخانه شرکت می کردند، من هم همراه پدرم از بچگی به زورخانه می رفتیم لذا به دلیل علاقه ای که به رشته ی پهلوانی داشتم تصمیم گرفتم برای زنده نگهداشتن و معرفی آنها به نسل جدید و اینکه کُردستان چه افرادی را داشته است مجموعه ای از عکس های قدیمی و همچنین عکس های جدیدی را جمع آوری و حدود 3500 قطعه عکس دور تا دور دیوار این مغازه نصب شده است.

,
,

 

,

, ,


وی با اشاره به عشق و علاقه‌ای که نسبت به جمع‌آوری این عکس‌ها داشته است می‌گوید: سال‌ها پیش زمانی که پدرم یک مغازه کبابی داشت با توجه به دوستی او با باستانی‌کاران و پهلوانان آن دوران، عکس‌های یادگاری آنها، همراه مسابقات و دیگر رویدادهای ورزشی کشتی پهلوانی آن دوران را جمع‌آوری می کرد و به دیوار مغازه می‌چسباند.

,
,

 

,


این مغازه‌دار ادامه می‌دهد: در آن زمان با توجه به این‌که جوان بودم وعلاقه شدیدی به جمع‌آوری عکس‌های پهلوانان و ورزشکاران مطرح داشتم، پدرم را در این راه یاری می‌دادم و بعد از فوت پدر، من این کار را ادامه دادم تا این‌که مغازه پدرم به فروش رسید. من ماندم و صدها عکس بر دیوارمغازه به فروش رسیده و درنهایت تصمیم گرفتم که یک مغازه جگرکی باز کنم و عکس‌ها را بر دیوارآن نصب کنم. حدود 20 سال از آن زمان می‌گذرد و روز به روز نیز بر تعداد عکس‌های روی دیوار افزوده می‌شود.

,
,

 

,


نمازی با بیان این‌که مغازه جگرکی او کوچک و در ابعاد 2 در 3‌مترمربع است، افزود: حدود 3500عکس قدیمی از ورزشکاران و هنرمندان سنندجی، به‌خصوص پهلوانان و قهرمانان رشته ورزشی پهلوانی (زورخانه ای) جمع‌آوری کرده‌ام که به علت کوچک بودن مکان عکس‌ها را گلچین کرده وحدود 1500عدد از این عکس‌ها را به دیوارهای مغازه چسبانده‌ام. این شهروند سنندجی با ابراز خرسندی از انجام این کار فرهنگی در مغازه‌اش می‌گوید: زمانی که مردم در مقابل این عمل من عکس‌العمل نشان می‌دهند و با دیدن عکس‌های قدیمی و تاریخی در مغازه من روحیه می‌گیرند و شادمان می‌شوند، من هم احساس غرور می‌کنم.

,
,

نمازی هدف از این کار را حفظ مرام و‌منش پهلوانی و‌ ترویج صداقت و پاکدامنی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: هدف مهم‌تر من این است که جوانان را به ورزش ترغیب کنم. وی امیدوار است‌که هر روز جوانان بیشتری با دیدن این عکس‌ها به طرف ورزش جذب‌شوند.

,

صاحب این مغازه جگرکی با اشاره به قدمت این عکس‌ها می‌افزاید: بیشتر آنها را از دوستان، آشنایان و ورزشکار‌های پیشکسوت گرفته‌ام و هر روز به فکر آن هستم که عکس‌های کمیاب و گمشده قدیمی دیگری را به مجموعه عکس‌های جمع‌آوری شده‌ام بیفزایم.

,

نمازی با اشاره به نصب عکس‌های قدیمی در مغازه خود، اظهارمی کند: افراد مختلف با علایق و سلیقه‌های مختلف به این مغازه می‌آیند و با دیدن عکس‌های قدیمی روی دیوار مغازه اگر سن و سالی از آنها گذشته باشد، به یاد جوانی خود می‌افتند و اگرهم جوان باشند با دیدن این عکس‌ها به گذشته شهر خود افتخار می‌کنند.

,

 

,

, ,


صالح محمدی از شاگردان این مغازه ی جگرکی می گوید:  آبا عزه نمازی در این راه با هزینه شخصی قدم گذاشته است و بسیاری از ورزشکارها، پیشکسوتان ورزشی و هنرمندان و دوستان به ایشان در این امر کمک‌رسانده‌اند و با هدیه کردن عکس‌های قدیمی به آقای نمازی در این کار فرهنگی سهم بسزایی داشته‌اند.

,
,

 

,

, ,

 

,

گفتگو: مهوش رحیمی

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه