شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 19:14 منتشر شده در مورخ: 1398/05/16 شناسه خبر: 1510834
جولان چشم بادامی ها در بازار نوشت افزار/ قهرمان های پوشالی غرب همچنان در البرز می تازند
این روزها اگر سری به خیابان های استان البرز بزنید شور و شوق خرید نوشت افزار شما را به حال و هوای دوران مدارس خودتان می برد آما آنچه بازار این محصولات از آن رنج می برد، سلطه ای است که همچنان لوازم التحریر خارجی در این عرصه دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از "تیتریکبا نزدیک شدن به ماه مهر، تب و تاب گشایش مدارس باعث رونق برخی بازارها از جمله نوشت‌ افزار شده، درحالی که براساس آمار ارائه شده سهم تولیدات داخلی نوشت‌ افزار از کل بازار چند ده‌ میلیاردی ایران بسیار اندک بوده و اکنون بازار نوشت‌ افزار کشورمان در تسخیر تولیدات چین، هندوستان و برخی کشورهای اروپایی است.

با این تفاسیر این روزها اگر سری به خیابان های استان البرز بزنید شور و شوق خرید وسایل مورد نیاز مدرسه شما را به حال و هوای دوران مدارس خودتان می برد و اما اگر سری به ویترین های نوشت افزارها بزنید خواهید دید که این طرحها ی ژاپنی یا اروپایی هستند که با لبخند بچه ها را جذب می کند و نه سارا و دارای ایرانی که دیگر حتی فروشندگان ایرانی نیز آن ها را پشت ویترین ها نمی گذارند.

اما آنچه که ذهن هر دانش آموزی را به خود مشغول کرده است تنوع بسیار زیاد لوازم التحریر با رنگ و لعاب های خاص و فانتزی است که مشکل انتخاب و خرید را دو چندان کرده است و در میان اینهمه هیاهو و شور و شوق شاهد توزیع گسترده لوازم التحریر با بسته بندی هایی برگرفته از تصاویر کارتونی هالیوودی همچون بتمن، مرد عنکبوتی، کیتی و شخصیت های نیمه برهنه هستیم. شخصیت هایی که تمامی آنها برگرفته از نوعی ترویج باورهای غلط غربی می باشد و متاسفانه والدین با باز گذاشتن دست کودک برای انتخاب، فرزند خود را تشویق به خرید لوازم التحریر با طرح های ایرانی نمی نمایند.

خانواده های البرزی عدم تنوع محصولات، گرانی، کیفیت پایین، عدم فرهنگ سازی و ... مهمترین مشکلات نوشت افزارهای داخلی می دانند.

وقتی جذابیت و تنوع محصول جان لوازم التحریر داخلی را می گیرد/ جنگ نرم دشمن در نوشت افزار خارجی مشهود است

زهرا دانش مادر یکی از والدین که در حین خرید لوازم التحریر برای فرزند خود بود به خبرنگار "تیتریک " می گوید: تنوع طرحها، جذابیت و رنگ و لعاب لوازم التحریر خارجی بسیار زیاد است و دانش آموز را در همان دید اول جذب خود می کند.

وی ادامه می دهد: با اینکه من همیشه از خرید کالای ایرانی حمایت می کنم اما کیفیت لوازم التحریر خارجی قابل قیاس نیست لذا تولید کنندگان داخل ضمن حفظ کیفیت باید تنوع طرحهای خود را در این زمینه بالا ببرند.

علی متوسلی پدر یکی دیگر از دانش آموزان البرزی به خبرنگار "تیتریک" گفت: من یک کارگر هستم و امروز با نزدیک 500 هزار تومان پول برای خرید لوازم التحریر دو فرزندم به مغازه نوشت افزار آمدم اما گرانی بسیار بالای لوازم التحریر به من اجازه نمی دهد انتخاب ابزار تحصیل را به فرزندانم بسپارم.

وی ادامه داد: من صرفا ضروریات را برای فرزندانم خریدم چون قیمت ها خیلی بالا بود و من چند سررسید در منزل دارم و آنها به فرزندانم می دهم و اگر کارشان راه نیفتد وسط تحصیل برایشان دفتر می خرم.

مریم کمالی مادر یکی ازدانش آموزان تصریح کرد: این طرحهای بی محتوا روی لوازم التحریر تبلیغ کننده فرهنگ غربی هستند و اگر من نوعی این طرحهای غربی را تهیه نکنم و فرزند من این طرحها را در کیف هملاسی خود ببیند باز هم غرب نفوذ خودش را انجام داده است.

وی با بیان اینکه دشمن واقعا از طریق جنگ نرم نفود خود را در کشور انجام داده است، گفت: دشمن به طور غیر مستقیم از کودکی و نوجوانی روی فرزندان ما کار می کند و این طرحها ملکه ذهن دانش آموز می شود و این جنگ نرم به تمام معناست.

شایان محمدی پدر یکی از نوجوانان البرزی گفت: تنها چیزی که ضمن خرید برای من اهمیت دارد قیمت است و کالای خارجی ضمن داشتن کیفیت، قیمت مناسب تری نسبت به کالای داخلی دارد بنابراین ترجیح می هم کالای خارجی بخرم.

نوشت‌ افزار تنها یک محصول نیست بلکه فرهنگ کشور را منتقل می‌کند

مریم اکبرلو کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" با بیان اینکه خرید نوشت‌ افزار ایرانی نیازمند فرهنگ ‌سازی مناسب است، گفت: نوشت افزارهای داخلی باید با تنوع و خلاقت های بیشتری تولید شوند که توان رقابت با تولید کنندگان خارجی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با راه اندازی نهضت سواد آموزی، ریشه بی سوادی را در کشور خشک کرد، تصریح کرد: امروز نیز با راه اندازی کمپین # ایران _نوشت پیرو تعبیر مقام معظم رهبری پای تولید کنندگان نوشت افزار خارجی به کشور را از بین ببُریم.

مقام معظم رهبری فرمودند:"کسانی هستند در داخل کشور که یک حرکت اقتصای را شروع می کنند این باید بهش کمک بشود گاه جوان های باهمت اقدام به تولید نوشت افزار داخلی می کنند نوشت افزار کالای مهمی است بسیار پر مصرف است. هم بار فرهنگی دارد هم بار اقتصادی دارد".

اکبرلو با اشاره به اینکه نوشت‌ افزار تنها یک محصول نیست بلکه فرهنگ کشور را منتقل می‌کند، تصریح کرد: رسانه‌ های غربی و بیگانه نمادها، شخصیت‌ ها و الگوهای جذابی را تبلیغ می‌ کنند و آنها را به یک اسطوره برای نسل آینده ما تبدیل می کنند برای مثال دفتر با طرح مسی بازیکن فوتبال خارجی درصورتی که ما بازیکن های فوتبالی بسیار قدری مثل سردار آزمون داریم بنابراین طراحان باید خیلی دقت کنند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها نقش مهی در ترغیب دانش آموزان و خانواده ها به استفاده و خرید از نوشت افزارهای ایرانی دارند، گفت: رسانه در کشور نقش تعیین کننده دارد و می تواند یک حرکت و جریان را در کشور ایجاد و نهادینه کند، رسانه ها خودشان را دست کم نگیرند و با تولید محتوا در این زمینه فرهنگ خرید نوشت افزار ایرانی را در کشور تقویت کنند.

لوازم تحریر خارجی تیشه بر ریشه لوازم تحریر ایرانی زده است

علی اصغری یکی از فروشندگان لوازم تحریر کرجی گفت: بازار لوازم التحریر همه ساله با بازگشایی مدارس از رونق خوبی برخوردار است و خانواده با هر توان مالی برای تحصیل فرزندان خود هزینه می کنند.

وی ادامه داد: علیرغم وجود انواع لوازم تحریر و ملزومات مدرسه ایرانی، همچنان مشتریان لوازم تحریر خارجی بیشتر است زیرا تنوع رنگها و خلاقیت در این نوشت افزار به گونه ای است که دانش آموز را به شدت جذب خود می کند.

این فروشنده افزود: من فکر می کنم دشمن برای نفوذ در فرهنگ اصیل ایرانی میلیاردها ریال هزینه کرده است تا بتواند ذهن مخاطب را خوانده و آن را ترغیب خود کند.

اصغری تصریح کرد: متاسفانه لوازم التحریر خارجی تیشه بر ریشه لوازم التحریر ایرانی زده است، چرا که به دلیل کیفیت کم و قیمت تمام شده پایین، از قیمت پایین تری برخوردار است و مردم کرج نیز به دلیل توان کم و مشکلات اقتصادی تمایل به خریداری آن دارند.

وی در پایان گفت: من به عنوان فروشنده طرحهایی را برای فروش می آورم که تقاضا داشته باشد و من خوشحالم که متقاضی نوشت افزار ایرانی زیاد باشد و من اصلا کالای خارجی نیاورم زیرا با این کار اولا چرخه اقتصاد کشورم می چرخد و از طرفی دیگر زمینه اشتغال برای تعدادی از هموطنانم فراهم می شود.

وقتی کیفیت قربانی قیمت می شود/حمایت خانواده ورق نوشت افزار داخلی را بر می گرداند

علی اسدی یکی از تولید کنندگان لوازم التحریر در استان گفت: نوشت افزار ایرانی بسیار با کیفیت است اما به دلیل اینکه مسئولان حمایت نمی کنند و تولید هم در سطح انبوه نیست قیمت تمام شده محصول بالا می رود و مردم کالای ارزان را به کالای با کیفت ترجیح می دهند.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی حمایت از تولید داخلی بسیار بسیار مهم است زیرا با فرهنگ سازی هرکار نشدنی ممکن می شود. امروز نسبت به گذشته مردم توجه بیشتری به تولیدات داخلی دارند اما آن حمایت صد در صدی هنوز میسر نشده است.

اسدی با بیان اینکه امروز تنوع طرحها در نوشت افزار ایرانی ارتقا یافته است، تصریح کرد: باور کنید کیفیت محصولات ایرانی آن‌قدر بالاست که اگر لوگو و برند آنها حک نشود مشتری نمی‌ تواند آن را از کالای خارجی تشخیص دهد اما افزایش هزینه‌های تولید، قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است.

این تولید کننده در پایان گفت: یک تولید کننده در کشور وقتی وارد عرصه تولید می شود با هزاران مشکل روبرو می شود و گاهی وقتها فرصت تفکر از این فرد گرفته می شود و این هم به عدم حمایت بر می گردد و تولیدکننده علاوه بر تولید باید دغدغه فروش هم داشته باشد بنابراین مسئولان، خانواده ها از تولید کننده داخلی حمایت کنید تا چرخه اقتصاد کشور به دست هموطنان بچرخد.

#ایران_نوشت

جمعی از کاربران فضای مجازی با به راه‌ انداختن طوفان توییتری در تلاشند همزمان با برگزاری هفتمین نمایشگاه «ایران نوشت»، حمایت خود از کالای ایرانی را اعلام کنند. این کاربران با دو هشتگ #ایران_نوشت و #نوشت_افزار_ایرانی لزوم استفاده از نوشت‌افزارهای ساخت ایران را بیان کردند و از تجربیات خود نوشتند.

هشتگ‌ های #ایران_نوشت و #نوشت_افزار_ایرانی در حالی داغ شدن است که هفتمین نمایشگاه «ایران نوشت» از 14 تا ۲۵ مرداد ماه برپاست.

در ادامه نمونه‌ هایی از نظرات کاربران فضای مجازی البرزی را که برای حمایت از تولیدات داخل کشور در حوزه نوشت‌ افزار به اشتراک گذاشتند می‌بینید:

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
http://dana.ir/1510834
ارسال نظر
نظرات