اخبار داغ

مسئولان لطفاً پاسخگوی خبرنگاران نباشید!

مسئولان لطفاً پاسخگوی خبرنگاران نباشید!
دولت تدبیر و امید و مدیران و مسئولانش در استان ها که خود را منادی و مدافع حقوق شهروندی می‌دانند و حتی لایحه شفافیت عمومی در کشور را ولو برای تظاهر و نمایش! تصویب می‌کنند آیا با عدم پاسخگویی این ادعا زیر سوال نمی رود، که اساساً کدام حقوق شهروندی؟ کدام پاسخگویی؟ کدام شفافیت؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ نشست خبری رئیس اتاق اصناف و رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم دیروز در سیل انتقادات خبرنگاران از پاسخگو نبودن اصناف و عدم مصاحبه با خبرنگاران برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

در این نشست حسین محرابی، رئیس اتاق اصناف همدان در پاسخ به این انتقادات به صراحت گفت: از وزارت صنعت معدن و تجارت بخشنامه ای مبنی بر عدم مصاحبه با خبرنگاران ارسال شده است و بخشنامه را داریم.

,

محرابی هرچند از الکن نبودن زبان و اعتقاد راسخش به اصحاب رسانه سخن گفت اما صدور بخشنامه برای عدم مصاحبه را به دلیل ایجاد چالش و مسائل این چنینی عنوان کرد.

,

در هفته خبرنگار که همه از کلمات و جملات پر طمطراق از قبیل چشم و چراغ بودن خبرنگاران سخن می گویند و برخی مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی می دانند، شنیدن این خبر که با خبرنگاران مصاحبه نکنید از یک طرف حس خوب اثرگذار بودن اصحاب رسانه در استان را نشان می دهد و از طرف دیگر ناتوانی مدیران و مسئولان در پاسخگویی به مطالبات خبرنگارانی که به گفته آقایان چشم و گوش جامعه و صدای مردم هستند را نشان می دهد.

, در هفته خبرنگار که همه از کلمات و جملات پر طمطراق از قبیل چشم و چراغ بودن خبرنگاران سخن می گویند و برخی مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی می دانند، شنیدن این خبر که با خبرنگاران مصاحبه نکنید از یک طرف حس خوب اثرگذار بودن اصحاب رسانه در استان را نشان می دهد و از طرف دیگر ناتوانی مدیران و مسئولان در پاسخگویی به مطالبات خبرنگارانی که به گفته آقایان چشم و گوش جامعه و صدای مردم هستند را نشان می دهد.,

با این حال به سادگی نمی توان از گفته های رئیس اتاق اصناف و بخشنامه صادره عبور کرد اما سوالاتی که برای مردم و اصحاب رسانه مطرح شده این است که مگر مدیران و مسئولان استان و اتاق اصناف از چه چیزی و از کدام پرسش خبرنگاران طفره می روند؟

,

چرا شفافیت که باید در راس امور ادارات و سازمانها باشد با بخشنامه های دستوری به محاق می رود؟

, چرا شفافیت که باید در راس امور ادارات و سازمانها باشد با بخشنامه های دستوری به محاق می رود؟,

آیا این بخشنامه مورد اشاره رئیس اتاق اصناف، به دیگر ادارات و ارگان های استان نیز ارسال شده و آیا تنها یک ارگان بنام اصناف باید پاسخگوی خبرنگارن نباشند یا همه ادارات این چنین است؟

, آیا این بخشنامه مورد اشاره رئیس اتاق اصناف، به دیگر ادارات و ارگان های استان نیز ارسال شده و آیا تنها یک ارگان بنام اصناف باید پاسخگوی خبرنگارن نباشند یا همه ادارات این چنین است؟,

چرا مدیران، نمایندگان و مسئولان اجرایی در استان که به کرات اتفاق می افتد، همیشه در دسترس نیستند! و به مطالبات مردم که از طریق خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان شناخته می شوند پاسخگو نیستند؟

,

شفافیت که مهمترین راهکار برای ارتقای سلامت نظام اداری و پاسخگویی مدیران و مقامات و مهمتر از این موارد، سلاح برنده مفاسد اقتصادی محسوب می‌شود چرا در ادارات و سازمان ها به آن توجه نمی شود و صرفا باید لقلقه زبان ها باشد؟

,

دولت تدبیر و امید و مدیران و مسئولانش در استان ها که خود را منادی و مدافع حقوق شهروندی می‌دانند و حتی لایحه شفافیت عمومی در کشور را ولو برای تظاهر و نمایش! تصویب می‌کنند آیا با عدم پاسخگویی این ادعا زیر سوال نمی رود، که اساساً کدام حقوق شهروندی؟ کدام پاسخگویی؟ کدام شفافیت؟

,

در حالی که عالی ترین مقام رسمی کشور طبق اصول، قوانین و شرع خود را در برابر طلبه های جوان و دانشجویان مطالبه گر و دیگران پاسخگو می داند، عدم پاسخگویی مدیران و مسئولانی که باید برای خدمت به مردم در راس امور قرار بگیرند آیا از حیز انتفاع ساقط نمی شود؟

,

شفافیت به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم از مسئولان در نظام اسلامی یک اصل پذیرفته شده است که هر مسئول و مدیری نمی‌تواند بدون توجه به این اصل از پاسخگویی خود را در امان نگه دارد و زیر لوای مصلحت و یا امنیت شفافیت را ذبح کند و یا برای توجیه عدم پاسخگویی به مردم و خبرنگاران صرفاً با بخشنامه‌ای آن را لگد مال کند. الا ای حال شفافیت اداری، سیاسی و اقتصادی باید در جای ‌جای نظام اسلامی جاری و ساری باشد.

, شفافیت به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم از مسئولان در نظام اسلامی یک اصل پذیرفته شده است که هر مسئول و مدیری نمی‌تواند بدون توجه به این اصل از پاسخگویی خود را در امان نگه دارد و زیر لوای مصلحت و یا امنیت شفافیت را ذبح کند و یا برای توجیه عدم پاسخگویی به مردم و خبرنگاران صرفاً با بخشنامه‌ای آن را لگد مال کند. الا ای حال شفافیت اداری، سیاسی و اقتصادی باید در جای ‌جای نظام اسلامی جاری و ساری باشد.,

در همین زمینه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورخه (۹۷/۰۷/۲۳) در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه خود به فرازی از نامه امیر المومنین خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی که در خصوص شفافیت مسئولان است اشاره می کنند و می فرمایند: «این نکته‌ی بسیار مهمّی است؛ این شفّافیّتی که حالا سر زبانها است که «آقا شفّاف، شفّاف»، در کلام امیرالمؤمنین است. بعضی‌ها عادت کرد‌ه‌اند هر چیز خوبی که در جامعه‌ی اسلامی است را نسبت بدهند به غربی‌ها. واقعاً انسان تعجّب می کند از کوته‌فکری بعضی‌ها! توجّه به مردم، آراء مردم، اهتمام به مردم، می گوید «ما از غربی‌ها یاد گرفتیم اینها را»؛… وقتی مراجعه به منابع اسلامی نمی کنید، وقتی کلمات امیرالمؤمنین و رسول مکرّم اسلام را نمی خوانید، بلد نیستید، خب بله، از غربی‌ها باید یاد بگیرید. می گویند بعضی‌ها، می‌شنوید که «بله، این شفّافیّت را هم آنها به ما یاد دادند»؛ نخیر، شفّافیّت را امیرالمؤمنین یاد داده؛ می گوید حقّ شما بر من -یعنی حقّی که شما پیش من دارید- [این است که] هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمی شود حرفها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم می‌شنود. بله در این مسائل حرب -حرب، اعمّ از همین حرب به‌اصطلاح نظامی و مانند اینها است- در مسائل امنیّتی، در مسائل نظامی، در مسائل گوناگونی که جنگ داریم با دشمن، مقابله‌ی با دشمن داریم، بله اینجا جای افشاگری نیست، جای شفّافیّت نیست، امّا در غیر اینها، در مسائل عمومیِ مردم، اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً.»

,

رهبر معظم انقلاب اسلامی براین نکته تأکید کردند که مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.

,

خب آقایان اگر امکان پذیر است توضیحی در خصوص بخشنامه عدم مصاحبه و پاسخگویی مدیران و مسئولان داشته باشند و این موضوع را روشن و مشخص کنند که چه اطلاعات، آمار و ارقامی و چه گفته هایی هست که باید ناگفته بماند و پنهان باشد؟ ایا مسائل نظامی مطرح است یا مسائل امنیتی!؟

,

اگر درصدد پوشش و پنهان نگه داشتن ناکارآمدی ها هستید لطفا به همه خبرنگاران بفرمایید که تا اطلاع ثانوی تماسی برای انجام فعالیت های خبری و رسانه ای نداشته باشند تا با فراغ بال بیشتر به امورات رسیدگی کنید!

,

عدم پاسخگویی و مصاحبه نکردن با خبرنگاران بدون شک این گزاره را در ذهن می نشاند که مدیران به دلیل نداشتن شفافیت و کارآمدی از مصاحبه طفره می روند و این گزاره هر چه سریعتر باید از اذعان و افهام مردم و اصحاب رسانه زدوده شود تا یک تعامل و همکاری بین خبرنگاران و مسئولان برقرار شود تا به فضل الهی برای رفع مشکلات و مسائل کشور، استان و مردم همگام و همدل شوند.

, عدم پاسخگویی و مصاحبه نکردن با خبرنگاران بدون شک این گزاره را در ذهن می نشاند که مدیران به دلیل نداشتن شفافیت و کارآمدی از مصاحبه طفره می روند و این گزاره هر چه سریعتر باید از اذعان و افهام مردم و اصحاب رسانه زدوده شود تا یک تعامل و همکاری بین خبرنگاران و مسئولان برقرار شود تا به فضل الهی برای رفع مشکلات و مسائل کشور، استان و مردم همگام و همدل شوند.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه