اخبار داغ

گزارشی از قیمت موادغذایی در بازار بیرجند؛

ارز نیمایی عامل گرانی چای/ گلایه مردم از افزایش روزانه قیمت‌ها

ارز نیمایی عامل گرانی چای/ گلایه مردم از افزایش روزانه قیمت‌ها
افزایش روزانه قیمت مواد غذایی و عدم نظارت صحیح، گلایه مردم را از شرایط موجود در پی داشته شده و خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مواد غذایی یکی از ضروری‌ترین نیازهای زندگی مردم است و هر قشری از جامعه با هر توان مالی نیاز به خرید کالای اساسی برای خانواده دارد. متأسفانه طی ماه‌های اخیر و به ویژه از ابتدای سال‌جاری افزایش قیمت در مواد غذایی بسیار زیاد بوده در حالی‌که در وضعیت مالی خانواده‌ها تغییری ایجاد نشده و درآمد خانواده‌ها ثابت و شاید برای برخی از اقشار ضعیف جامعه مانند کارگر فصلی، کم‌تر شده باشد اما قیمت مواد غذایی روزبه‌روز به بهانه‌های مختلف در حال افزایش است و شرایط را برای مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد سخت کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان,  مواد غذایی یکی از ضروری‌ترین نیازهای زندگی مردم است و هر قشری از جامعه با هر توان مالی نیاز به خرید کالای اساسی برای خانواده دارد. متأسفانه طی ماه‌های اخیر و به ویژه از ابتدای سال‌جاری افزایش قیمت در مواد غذایی بسیار زیاد بوده در حالی‌که در وضعیت مالی خانواده‌ها تغییری ایجاد نشده و درآمد خانواده‌ها ثابت و شاید برای برخی از اقشار ضعیف جامعه مانند کارگر فصلی، کم‌تر شده باشد اما قیمت مواد غذایی روزبه‌روز به بهانه‌های مختلف در حال افزایش است و شرایط را برای مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد سخت کرده است.,
 
,
برای آگاهی از وضعیت بازار و رصد قیمت‌ها سری به بازار بیرجند زده و از نزدیک موضوع را بررسی کردیم.
,
 
,
یکی از مغازه‌داران بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، با اشاره به اینکه طی یک ماه گذشته قیمت چای بسیار افزایش داشته، افزود: قیمت انواع چای طی یک ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته و دلیل افزایش قیمت را مسئولان امر تعلق گرفتن ارز نیمایی به چای زمان واردات عنوان کرده‌اند.
, خاورستان, خاورستان,
 
,
وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت هر کیلو چای کلکته 67 هزار تومان است، گفت: همچنین قیمت هر کیلو چای سیلان 78 هزار تومان، کنیا 52 هزار تومان ،آسام 42 هزار تومان ، چای سبز 35 هزار تومان و چای ایرانی نیز 35 هزار تومان است.
,
 
,
این مغازه‌دار با بیان اینکه طی دو ماه گذشته چای گلین در بازار وجود نداشت، اظهار کرد: هم اکنون چای گلین در بازار موجود است اما قیمتش بسیار زیاد است به گونه‌ای که هر بسته نیم کیلو گرمی آن 55 هزار تومان به فروش می‌رسد و چای گلستان نیز هر بسته نیم کیلو گرمی 65 هزار تومان است.
,
 
,
 
,
وی بیان کرد: چایی که قبلا هر کیلوگرم 45 هزار تومان به فروش رسیده هم اکنون به دلیل ارز نیمایی به 78 هزار تومان رسیده است.
,
 
,
این مغازه‌دار گفت: در حال حاضر قیمت هر قوطی یک کیلو گرمی رب با توجه به نوع از 12 تا 16 هزار تومان به فروش می‌رسد و با توجه به اینکه اواخر سال گذشته شاهد قیمت بسیار زیاد رب بودیم هم اکنون قیمت‌ها کمی کاهش داشته اما بازهم گران است.
,
 
,
وی در خصوص افزایش قیمت در برنج نیز اظهار کرد: برنج پاکستانی درجه یک کیسه 10 کیلو گرمی  100 هزار تومان و درجه دو 67 هزار تومان به فروش می‌رسد.
,
 
,
این مغازه‌دار گفت: همچنین قیمت هر کیسه 10 کیلو گرمی برنج هندی  در حال حاضر 72  هزار تومان است.
,
 
,
وی در خصوص قیمت برنج ایرانی بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو گرم برنج ایرانی درجه یک 23 هزار تومان است یعنی هر کیسه 10 کیلو گرمی 230 هزار تومان به فروش می‌رسد و برخی از فروشگاه‌های بزرگ برنج ایرانی را تا 250 هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند.
,
 
,
این مغازه‌دار تصریح کرد: به دلیل زیاد بودن قیمت برنج ایرانی مردم قدرت خرید برنج ایرانی را نداشته و ترجیح می‌دهند همان برنج‌های هندی و پاکسانی را خریداری کنند.
,
 
,
وی با بیان اینکه هم اکنون روغن جامد در بازار وجود دارد، گفت: فروش روغن جامد نیز مدتی کم و در برخی از مغازه های سطح شهر اصلا وجود نداشت اما هم اکنون روغن نباتی 4.5 کیلو گرمی با قیمت  45 هزار تومان به فروش می‌رسد در صورتی که قبلا قیمت روغن نباتی بین 27 تا 32 هزار تومان بوده است.
,
 
,
این مغازه دار اظهار کرد: قیمت روغن مایع یک لیتری 7700 تومان، سه لیتری 25 هزار تومان، سرخ کردنی 2 لیتری از 15 تا 17هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.
,
 
,
وی در خصوص قیمت حبوبات نیز اظهار کرد: قیمت حبوبات طی ماه های اخیر تغییر خاصی نداشته و در حال حاضر هر کیلو گرم عدس 8 هزار تومان، لپه 10 هزار و 500 تومان، نخود 8 هزار 500، لوبیا چیتی 13هزار و 500 تومان، لوبیا قرمز11 هزار و 800 و لوبیا رشتی 12 هزار تومان است.
,
 
,
 
,
این مغازه دار در خصوص قیمت قند و شکر نیز بیان کرد: قیمت هر کیلو قند تنظیم بازار 5 هزار تومان است و بسته‌های 50 کیلو گرمی 25 هزار تومان به فروش می‌رسد اما قیمت هر بسته 5 کیلو گرمی قند آزاد 36 هزار تومان است و در حال حاضر هر کیلو گرم شکر 3 هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد.
,
 
,
 وی با بیان اینکه قیمت ماکارانی نیز تا دو برایر افزایش داشته، افزود: در حال حاضر قیمت ماکارانی ساده و فرمی  3500 تا 5000 تومان در بازار موجود است.
,
 
,
این مغازه‌دار اظهار کرد: طی ماه های گذشته قیمت کنسرو ماهی نیز افزایش بسیار زیادی داشته و بسته به نوع محصول تا 16 هزار تومان قیمت گذاری شده و به فروش می‌رسد.
,
 
,
وی در خصوص قیمت گردو نیز اظهار کرد: معمولا گردوهایی که در سطح شهر بیرجند به فروش می‌رسد مال شهر سیرجان استان کرمان است و قیمت فروش آن به ازای هر کیلو گرم  53 هزار تومان تعیین شده است.
,
 
,
افزایش دو برابری قیمت مواد غذایی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته
, افزایش دو برابری قیمت مواد غذایی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته, افزایش دو برابری قیمت مواد غذایی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته,

این مغازه‌دار با بیان اینکه قیمت مواد شوینده نیز افزایش قابل توجهی داشته، بیان کرد: طی 4 ماه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته قیمت‌ها تا دو برابر و در بعضی موارد 30 درصد افزایش داشته است.

,
 
,
وی با اشاره به اینکه به چای وارداتی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد که گران شده، گفت: چای جزو کالای اساسی است اما به آن ارز نیمایی تعلق گرفته است.
,
 
,
این مغازه‌دار خاطرنشان کرد: تعیین قیمت بر اساس خرید است و متاسفانه چون نظارت درستی نسبت به فروش مواد غذایی نیست قیمتها روز به روز در حال افزایش است.
,
 
,
گلایه مردم از گرانی و متهم کردن فروشندگان به گران فروشی
, گلایه مردم از گرانی و متهم کردن فروشندگان به گران فروشی, گلایه مردم از گرانی و متهم کردن فروشندگان به گران فروشی,
وی با بیان اینکه مغازه‌دار تا 12 درصد بیش از قیمت خریداری شده حق دارد محصول را به فروش برساند، اظهار کرد: مردم وقتی با قیمت بالای مواد غذایی مواجه می‌شوند از مغازه‌دار گلایه دارند و برخی هم مغازه‌دار را گران فروش می‌نامند. غافل از اینکه مغازه‌دار نیز محصولی که به زعم مردم گران به آنها می‌فروشد را خودش گران خریده است.
,
 
,
این مغازه‌دار گفت: متاسفانه وقتی محصولی گران می‌شود مردم بیشتر تمایل به خرید دارند چراکه می‌ترسند گران‌تر شود و این اصلا درست نیست چراکه به ضرر خودشان است به نظرمن وقتی محصولی گران میشود نباید خرید تا قیمت پایین بیاید اینکه زمان گرانی تمایل بیشتری برای خرید است یعنی مردم از شرایط رضایت دارند در صورتی که خلاف این موضوع است.
,
 
,
برای آگاهی از قیمت لبنیات نیز به یکی از مغازه هایی که لبنیات محلی داشت و مشتری های زیادی هم داخل مغازه بودند سر زده و جویای قیمت لبنیات شدم.
,
 
,

افزایش قیمت لبنیات

, افزایش قیمت لبنیات, افزایش قیمت لبنیات,
مغازه‌دار با بیان این‌که لبنیات محلی چند وقتی است گران شده، اظهار کرد: ماست تازه محلی کیلویی 4 هزار تومان، پنیر محلی 20 هزار تومان، کره محلی گاو 45 هزار تومان و کره گوسفندی 120 تا 150 هزار تومان و شیر کیلویی 3 هزار تومان است.
,
 
,
وی با بیان این‌که قیمت لبنیات از اول تیرماه گران شده، گفت: افزایش پیدا‌کردن قیمت شیر باعث می‌شود به تناوب قیمت سایر لبنیات نیز افزایش پیدا کند.
,
 
,
این مغازه‌دار با بیان این‌که قدرت خرید مردم کم شده، افزود: قبلا مردم با 10 هزار تومان 5 کیلوگرم شیر خریداری می‌کردند اما در حال حاضر با همان مبلغ 3 کیلوگرم شیر خریداری می‌کنند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: قیمت لبنیات کارخانه‌ای نیز تا 20 درصد افزایش پیدا کرده است.
,
 
,
این مغازه‌دار گفت: دلیل گرانی افزایش قیمت نهاده‌های دامی است و ظاهرا مسئولان می‌خواهند از تولیدکننده حمایت کنند اما زمانی‌که قیمت نهاده افزایش پیدا می‌کند در مقابل باید قیمت تولیدات افزایش داشته باشد و در این شرایط حمایتی در کار نیست.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: از اوایل تیرماه که قیمت لبنیات افزایش داشته میزان فروش در روز به یک سوم کاهش پیدا کرده است.
,
 
,
افزایش قیمت و پایین‌بودن کیفیت نهاده‌های دامی
, افزایش قیمت و پایین‌بودن کیفیت نهاده‌های دامی, افزایش قیمت و پایین‌بودن کیفیت نهاده‌های دامی,
این مغازه‌دار اظهار کرد: نهاده‌های دامی معمولا کنسانتره، سویا و جو زرد وارداتی است که علاوه بر گرانی نهاده‌ها، کیفیت پایین آمده و این بر محصول تولیدی نیز تاثیرات سوء خود را می‌گذارد.
,
 
,
وی تصریح کرد: متولیان توزیع نهادهای دامی به دلیل این‌که نهاده‌ها تحریم است با قیمت بالا در اختیار خریدار قرار می‌دهند.
,
 
,
این مغازه‌دار خاطرنشان کرد: اگر مسئولان می‌خواهند از تولید کننده حمایت کنند باید قیمت‌ها ثابت باشد نه این‌که قیمت نهاده‌ها افزایش داشته باشد و توقع داشته باشند قیمت تولیدات ثابت باشد.
,
 
,
وی اظهار کرد: امکان نداشته در تابستان قیمت لبنیات افزایش داشته باشد و معمولا در زمستان که مصرف لبنیات زیاد است قیمت‌ها افزایش دارد اما امسال شاهد گرانی قیمت لبنیات در فصل تابستان هستیم.
,
 
,
این مغازه‌دار با بیان این‌که در حال حاضر بیشتر مردم شیر خریداری کرده و خودشان ماست درست می‌کنند، افزود: در حال حاضر با این افزایش قیمت‌ها مردم پول ندارند که ماست بخورند و مشتری که روزی 3 کیلوگرم خرید داشته با این شرایط شاید هفته‌ای یکبار بیشتر خرید نکند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت لبنیات یک مرحله دیگر افزایش داشته باشد طی ماه‌های آینده 50 درصد لبنیات فروشی‌ها تعطیل خواهد شد.
,

 

,

همچنین امروز قیمت هر کیلو گرم تخم‌مرغ 7500 و گوشت مرغ 13500 تومان است.

,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه