اخبار داغ

کارشناس امور تربیتی مطرح کرد"

نقوش لوازم‌التحریر اثر تربیتی دارد

نقوش لوازم‌التحریر اثر تربیتی دارد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از سرمایه‌گذاری‌های دشمن که شاید از طرف برخی‌ها جدی گرفته نشود لوازم‌التحریر است زیرا دانش‌آموز به لوازم‌التحریر تعلق‌خاطر دارد و دائماً با این لوازم برخورد دارد و مطمئناً طرح‌ها و نقوش نوشت‌افزارها اثر تربیتی روی دانش آموزان دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام اسدالله طوسی کارشناس امور تربیتی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: در تعلیم و تربیت اسلامی یک مبنای مهم و قابل توجه مبانی انسان شناختی تعلیم و تربیت است یک مربی باید به این توجه داشته باشد که در فرآیند تربیت چه کسی را تربیت می کند در اسلام مبانی انسان شناختی ویژگی هایی دارد که اهمیت تربیت را زیاد می کند.

وی بیان داشت: نوشت افزار و لوازم التحریر و آنچه دانش آموزان در مدرسه با آن برخورد دارد باید مورد توجه باشد یک دانش آموز در طول روز با دفتر، کیف، کتاب و مداد و دیگر وسایلی که به آن نیاز دارد درگیر است یکی از ویژگی های انسان که در روانشناسی نیز به آن توجه شده است این است که انسان تأثیرپذیری بالایی از همه عوامل مختلف دارد از جمله لوازم التحریر که دانش آموزان با آن سرو کار دارند یکی از این عوامل تأثیرپذیری است.

نوشت‌افزارها آثار تربیتی دارند

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بنیان تربیتی انسان ناشی از تأثیرپذیری است عناصری که بر انسان تأثیرگذار است مهم است که با روحیات او سازگار باشد اگر عوامل اثرگذار عوامل مثبت باشند طبیعتاً تغییرات مثبت روی انسان دارد و بلعکس اگر عوامل اثرگذاری منفی باشند اثر منفی برای انسان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی هایی در انسان وجود دارد که تأثیرپذیری را در او به وجود می آورد که در قرآن نیز به آن توجه شده است تمام آیات قرآن یا در خصوص بیم دادن انسان و یا بشارت برای انسان است و به دنبال ارائه الگو برای انسان ها است این یعنی انسان موجود تأثیرپذیر از پیرامون است.

کارشناس علوم تربیتی افزود: دشمن این مسئله را متوجه شده و از آن سوءاستفاده می کند و روی مسائلی سرمایه گذاری کرده که روی شخصیت کودکان، نوجوانان و جوانان اثرگذار است از جمله سرمایه گذاری روی فضای مجازی، طراحی پوشاک و طراحی لوازم التحریر زیرا می داند همه این‌ها تأثیرگذار است وگرنه روی آن سرمایه گذاری نمی کرد.

طوسی تأکید کرد: یکی از سرمایه گذاری های دشمن که شاید از طرف برخی ها جدی گرفته نشود لوازم التحریر است زیرا دانش آموز به لوازم التحریر تعلق خاطر دارد و دائماً با این لوازم برخورد دارد و مطمئناً طرح ها و نقوش نوشت افزارها اثر تربیتی روی دانش آموزان دارد.

وی تأکید کرد: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) قلب انسان های جوان محل تغییر است یعنی تأثیرپذیری در سنین پایین بسیار بالا است یعنی اگر طرحی روی یک دفتر یا کتاب باشد تأثیر تربیتی آن برای یک دانش آموز بسیار بیشتر از تأثیر روی پدر و مادر آن دانش آموز است شاید به این خاطر است که والدین نسبت به تأثیر نقوش روی لوازم التحریر شناخت ندارند و تصور می کنند چون این تصاویر روی آن ها اثر ندارد پس روی فرزندانشان نیز اثر نخواهد گذاشت.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: استفاده کنندگان اولیه لوازم التحریر دانش آموزان هستند که تأثیرپذیری در این سن بسیار بیشتر از دیگر مقاطع سنی است اگر همه این مسائل را کنار هم قرار دهیم والدین، مربی ها ، معلم ها و دیگرانی وظیفه تربیت کودکان را برعهده دارند باید نسبت به نقوش وسایل از جمله لوازم التحریر که کودکان با آن سروکار دارند حساس باشند.

تربیت غیرمستقیم تأثیرگذارتر از تربیت مستقیم

کارشناس امور تربیتی بیان داشت: در تعلیم و تربیتی مسئله ای تحت عنوان مدرسه موازی مطرح است تربیت به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود، تربیت مستقیم همان است که کودکان در کلاس درس نشسته و معلم به آن‌ها مستقیماً آموزش می‌دهد و یا پدر و مادر مستقیماً به فرزندان خود آموزش می دهند.

وی گفت: تربیت غیرمستقیم تربیتی است که بدون اینکه کلاسی برگزار شود و یا کلامی گفته شود مسائل را به کودک القا می کند در سنجش های صورت گرفته تأثیرپذیری انسان از تربیت غیرمستقیم بیشتر از تربیت مستقیم است از جمله تاثیر تربیتی که تصاویر و اشکال روی لوازم التحریر روی دانش آموزان دارد تربیت غیرمستقیم است که اموری را به صورت غیرمستقیم به او القا می‌کند و در آینده روی علایق و انتخاب های او تأثیرگذار خواهد شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
, نوشت‌افزارها آثار تربیتی دارند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تربیت غیرمستقیم تأثیرگذارتر از تربیت مستقیم,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه