اخبار داغ

گشتی در راسته عمده فروشان لوازم التحریر؛

بازاری که از قرق چشم بادامی‌ها درآمده است/ خریدارانی که برندهای ایرانی را نمی‌شناسند

بازاری که از قرق چشم بادامی‌ها درآمده است/ خریدارانی که برندهای ایرانی را نمی‌شناسند
بازار لوازم التحریر در سال های نه چندان دور در قرق چشم بادامی ها و حتی شرکت های اروپایی بود، اما برخی شرکت های ایرانی پس از سال ها یکه تازی خارجی ها، پا در این عرصه گذاشتند؛ گشتی در بازار زدیم تا رغبت خریداران به خرید نوشت افزارهای ایرانی را بررسی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش صاحب نیوز؛ از سمت چهارباغ وارد گذری می شویم که کنسولگری روسیه در آن قرار دارد، این جا به قطب لوازم التحریر استان معروف است، ابتدای گذر چند وانت مشغول بار زدن لوازم التحریر به شهرهای دیگر بوده و جمعیت نسبتا خوبی در حال تماشا و یا خرید لوازم التحریر هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

نیمه دوم فصل تابستان همیشه برای خانواده ها نیمه مهمی است و بخش عظیمی از هزینه های خانوار به سمت لوازم التحریر و بسته های فرهنگی برای شروع مهرماه می رود و از طرفی کودکان و محصلان نیز شور و شوقی برای تهیه لوازم التحریر برای شروع سال تحصیلی خود دارند، شور و شوقی که شاید از خود تحصیل برای آن ها بیشتر باشد.

,

این شور و شوق را به ویژه از شروع شهریورماه در لوزام التحریر فروشی های سطح شهر و راسته های عمده فروشی در مراکز استان می توان مشاهده کرد.

,

بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش گردش مالی بازار لوازم التحریر در ایران بین چهار تا شش هزار میلیارد تومان در سال 97 برآورد شده است، بازاری که برای 50 تا 60 هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می کند.

,

این بازار اما در سال های گذشته در قرق چشم بادامی‌ها بوده است.

,

موسی فرزانیان، رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی سال گذشته در گفت و گویی با قدس آنلاین درباره میزان واردات کالاهای مصرفی در این بازارگفته بود وضعیت بازار لوازم التحریر در ایران به گونه ای است که حدود ۷۵ درصد محصولات موجود در ایران از طریق واردات تامین شده و صرفا چیزی حدود ۲۵ درصد بازار که عمده آن نیز مداد و خودکار است از طریق تولیدات داخلی تامین می شود.

,

همین آمار وحشتناک از طرفی و افزایش هزینه واردات کالا موجب شد کمی به تولید داخلی در این زمینه توجه شود و تولیدکنندگانی در این عرصه وارد عمل شوند به نحوی که فرزانیان در گفت و گویی که تیرماه امسال با باشگاه خبرنگاران انجام داده بود اعلام کرد، ۵۰ درصد لوازم التحریر بازار، تولید داخل است و در صورت حمایت، تولیدکنندگان توان تامین نیاز بازار را دارند.

,

اما برای اینکه صحت این آمار را بررسی کنیم و ببینیم تولیدات در این زمینه تا چه حدی به بازار مصرف می رسد به سراغ خانواده های حاضر در این بازار رفتیم.

,

خانمی با دو دختر خود در کنار یکی از فروشگاه ها ایستاده است، به سراغ او می رویم؛ در مورد وضعیت بازار و خرید لوازم التحریر از او می پرسیم، این گونه به سوال خبرنگار ما پاسخ می گوید: قیمت ها نسبت به سال گذشته چندبرابر شده است، اصلا نمی دانیم کدام را بخریم و از کنار کدام یک بگذریم.

,

وی در مورد خرید کالای ایرانی می گوید: «باز جای شکر وجود دارد که برخی از این کالاها ایرانی است، ایرانی ها قیمت مناسب تری دارد، البته من تاکنون از آن ها استفاده نکردم و نمی دانم کیفیششان چگونه است، اگر کیفیتشان هم خوب باشد، مسلما از این لوازم التحریرها استفاده می کنیم.»

,

قیمت تمام شده و قیمتی که به دست مشتری می رسد، مهم ترین عامل در خرید کالا در جامعه امروز به شمار می رود و تولیدات داخلی که به دنبال رقابت با تولیدات خارجی هستند، نه تنها باید در قیمت از آن ها کم تر باشد، بلکه باید در کیفیت با آن ها برابر باشد

,

اگرچه بروزرسانی تجهیزات تولید و کاهش پرتی ها تاثیر ویژه ای بر کاهش قیمت ها و افزایش کیفیت آن ها گذاشته است اما، استفاده از شرکت های دانش بنیان تاثیر به این عرصه کمک ویژه می کند.

,

آن طرف خیابان یک خانواده همراه با پسر نوجوان خود از یکی دیگر از مغازه ها بیرون می آیند، پدر خانواده در پاسخ به خبرنگار ما مورد درصد ایرانی بودن کالاهای خریداری شده می گویند: نمی دانم کدام یک ایرانی و کدام خارجی است؛ ما بیشتر به کیفیت ها و زیبایی طرح ها نگاه می کنیم؛ اگر این تولیدات ایرانی مانند تولیدات زمان بچگی ما باشد، کسی سراغشان نمی رود.

,

زیبایی بصری و تنوع در تولیدات اگرچه در کوتاه مدت هزینه های تمام شده را بالا می برد اما، در صورت تمرکز بر روی برندسازی، در میان مدت بازار فروش خوبی برای تولیدات به ویژه در عرصه کودک و نوجوان فراهم می کند.

,

تولیدکنندگان ایرانی اگرچه در سال های اخیر تلاش هایی برای معرفی برخی برندها مانند «دارا و سارا» و یا «شکرستان» داشتند، اما به دلیل نبود همراهی صحیح رسانه ها و فعالان عرصه سینما در برندسازی و نیز فراز و فرودهای معرفی کاراکترهای ایرانی، هنوز نتوانسته اند عرصه را از شخصیت های انیمیشن های هالیوودی و انیمه های ژاپنی بگیرند.

,

کمی جلوتر یک مادر با پسر کوچک خود یکی یکی مغازه ها را بررسی می کند و قیمت ها را جویا می شود؛ از او در مورد نوشت افزار سوال می پرسیم، این گونه پاسخ می دهد: قیمت ها معمولا در روزهای پایانی شهریور به دلیل افزایش خرید مردم بالا می رود، در سال های گذشته نمایشگاه هایی در این زمینه برگزار می شد که هم قیمت مناسبی داشت و هم تولیدات کارخانجات داخلی بود.

,

وی می افزاید: روز گذشته در اخبار اعلام شد که نمایشگاهی در تهران برای لوزام التحریر ایرانی برپا شده است، اما اصفهان هنوز خبری نیست؛ ما از قشر کارگر هستیم و همیشه  پیش از این که بازار به تب و تاب بیفتد، به خرید می رویم، این نمایشگاه ها باید از همین روزها شروع شوند تا ما  هم بتوانیم خرید کنیم.

,

برپایی نمایشگاه های تخصصی در موضوع نوشت افزارهای ایرانی، عاملی برای آشنایی مستقیم خانواده ها به عنوان قشر مصرف کننده با تولیدات کارخانه های  تولید نوشت افزار به شمار می رود و از طرفی زمینه ای برای ارائه کالاها با هزینه مناسب به مصرف کنندگانی که توان خرید کم تری دارند به شمار می رود.

,

گشت ما در راسته لوازم التحریرفروشان به پایان رسید، اما حضور قشرهای مختلف برای تهیه نوشت افزارها به پایان نرسیده است و بازاری بزرگ در اختیار تولیدکنندگان در این عرصه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه