اخبار داغ

یادداشت؛

بینش خبرنگاری در گام دوم انقلاب

بینش خبرنگاری در گام دوم انقلاب
پیمودن گام دوم انقلاب در همه ی ابعاد، الزامات خاص خود را می طلبد.یکی از این الزامات شکل دهی به نهاد رسانه متناسب با آرمانها و اهداف گام دوم انقلاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ پیمودن گام دوم انقلاب در همه ی ابعاد، الزامات خاص خود را می طلبد.یکی از این الزامات شکل دهی به نهاد رسانه متناسب با آرمانها و اهداف گام دوم انقلاب است رسانه ای که در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد و بتواند به نقش حساس خود در این برهه تاریخی به خوبی عمل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , دیار آفتاب, ؛,  پیمودن گام دوم انقلاب در همه ی ابعاد، الزامات خاص خود را می طلبد.یکی از این الزامات شکل دهی به نهاد رسانه متناسب با آرمانها و اهداف گام دوم انقلاب است رسانه ای که در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد و بتواند به نقش حساس خود در این برهه تاریخی به خوبی عمل کند.,

از آنجا که یکی از ارکان نهادرسانه،خبرنگاران هستند ضرورت دارد به این رکن مهم بیش از گذشته پرداخته شود و مسائل موجود در این حوزه احصاء گردد و با نگاه عالمانه به تحلیل و تبیین مسائل و در نهایت حل مسائل پرداخته شود تا بتوانیم رسانه ای را ساماندهی کنیم که در گام دوم انقلاب به نقش حساس خود عمل کند.

,

مناسبت روز خبرنگار فرصت خوبی برای طرح مسائل حوزه خبرنگاری است تا بتوانیم با گفتگو و ایراد نظر و ایده پردازی زمینه را برای حل مسائل و آمادگی برای ایفای رسالت خبرنگاری آماده کنیم.به نظر می رسد یکی از مسائل حوزه خبرنگاری در قیاس با مدل آرمانی،یعنی خبرنگار تراز انقلاب اسلامی،مسئله بینش خبرنگاری است.

,

گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند خبرنگارانی است که از بینش و فهم دقیق و عمیق نسبت به کلیت جامعه خود برخوردارباشند.خبرنگارانی می توانند در گام دوم انقلاب به رسالت خبرنگاری خود عمل کنند که فهم درستی از موقعیت تاریخی کشور داشته باشند و بتوانند آن را در فرایند تاریخی این کشور بشناسند.

,

بینش خبرنگاری به خبرنگار کمک می کند تا با بصیرت به تحولات پیرامون خود نگاه کند و به سادگی از کنار آنها نگذرد.بینش خبرنگاری باعث می شود خبرنگار رخدادها را در کنار یکدیگر و در یک پیوستار مورد مطالعه قرار دهد و به ربط آنها و اصول و ضوابط حاکم بر این ارتباطات پی ببرد.

,

بینش خبرنگاری به هدفمندی خبرنگار در فرایند تولید و انتشار خبر،منجر می شود و بر اساس آن خبرنگار می داند که چه تولید می کند و چرا تولید می کند؟این بینش، خبرنگار را وادار می کند تا با نگاهی دغدغه مند و ذهنی مسئله مند پدیده های جامعه را ببیند.بینش خبرنگاری یعنی شناخت دقیق گذشته،فهم مقتضیات زمان و نگاه به افق آینده.خبرنگار دارای بینش در گام دوم انقلاب می داند که در جهان رسانه ای شده زیست می کند و باید اصول حاکم بر این جهان را بداند،با قواعد آن آشنا باشد و جایگاه خود را در آن پیدا کند.

,

بینش خبرنگاری به ما خواهد گفت که خبرنگار صرفا تولید کننده و انتشار دهنده اخبار و اطلاعات نیست بلکه او قدرت تولید فضاها و موقعیت ها را دارد.بینش خبرنگاری کمک می کند تا خبرنگار بتواند وضعیت ها و حالت های خاصی را تولید و حتی بازتولید کند و بالاتر از آن می تواند تحول آفرین باشد.ما در گام دوم انقلاب به خبرنگارانی دارای بینش نیازمندیم که بتوانند تغییر ایجاد کنند،وضعیتی را تغییر دهند و یا وضعیتی را تثبیت کنند.

,

در گام دوم انقلاب خبرنگار تراز انقلاب یک ابزار یا یک عامل ساده در فرایند تولید خبر نیست.او شخصیتی است که دارای دیدگاه و چشم انداز فکری و نظری است و از ذهنی تحلیل گر برخوردار است.ما امروز به چنین بینشی در عرصه خبرنگاری نیازمندیم.

,

متاسفانه ما طی سالهای گذشته بیش از آنکه بر بینش خبرنگاری تاکید کنیم بر آموزش فنون و تکنیک های خبرنگاری تاکید کردیم.دانشگاه های ما در حوزه های تخصصی علم ارتباطات چقدر به مقوله بینش خبرنگاری پرداخته اند؟کارگاه های آموزشی ما در گوشه و کنار کشور در امر آموزش خبرنگاری چقدر به مقوله بینش خبرنگاری پرداخته اند؟بینش خبرنگاری یک توانمندی و قابلیت است که به خبرنگار ما کمک می کند موقعیت اکنون خود را درک کند،ارزیابی کند و به یک دیدگاه نظری نسبت به آن دست یابد تا بر اساس این دیدگاه به تولید خبر و امر خبرنگاری بپردازد.

,

انجام رسالت های خبرنگاری یعنی آگاهی بخشی به جامعه و نظارت بر عملکردها و به خصوص نهاد قدرت، بدون داشتن یک رویکرد نظری به موقعیت جامعه ای که در آن زیست می کنیم ممکن نخواهد بود.

,

متاسفانه غلبه رویکرد و تفکر فن سالارانه و مهارتی به خبرنگاری، آن را در حد یک شغل و حرفه فروکاسته است و رسانه را نیز در حد یک ابزار تقیل داده است.این در حالی است که اگر آن بینش خبرنگاری نباشد،مهارت ها،فنون و تکنولوژی به کار ما در گام دوم نخواهد آمد.

,

خبرنگار پرسشگر،متعهد،فعال،فهیم و متفکر از دل آموزش فنون و مهارت های خبرنگاری و تجهیز آنان به تکنولوژی های مدرن خبرنگاری بیرون نمی آید بلکه از دل بینش خبرنگاری بیرون می آید و گام دوم انقلاب برای تحقق آرمانهای خود به چنین خبرنگارانی نیازمند است.

,

فردی که دارای بینش خبرنگاری است فقط به روند معمول کسب خبر یا یادگیری مفاهیم کلیدی آن نمی پردازد بلکه می تواند از بند فوریت اوضاع و احوال شخصی خویش رها شود و همه چیز را در متن وسیع تری قرار دهد.بینش خبرنگاری به خبرنگار کمک می کند در نوشتن یک خبر یا گزارش یا انجام یک مصاحبه،به بررسی تاثیر متقابل ساختارها،تاریخ و رفتارها  بپردازد.بینش خبرنگاری کمک می کند تا خبرنگاران نسبت به مسائل جامعه حساس باشند و این حساسیت را به کلیت جامعه تسری دهند تا از این طریق از شکل گیری و گسترش آنها ممانعت به عمل آید.

,

رهبر معظم انقلاب به نقش آفرینی رسانه ها در زمینه "افزایش‌ قدرت‌ فهم‌ و درک‌ سیاسی‌ و تحلیل‌ و شناخت‌ امواج‌ و گرایش‌ها و انگیزه‌های‌ سیاسی‌ در مردم‌ لازمه‌ مقابله‌ با توطئه‌ها و ترفندهای‌ بنگاه های‌ بزرگ‌ خبری"‌ معتقدند و عمل به این وظیفه جز با برخورداری از بینش خبرنگاری ممکن نخواهد بود.

,

یکی دیگر از مصادیق بینش خبرنگاری برخورداری از خصیصه ورع مطبوعاتی است.ورع مطبوعاتی با فن و تکنیک و تکنولوژی بدست نمی آید.ورع مطلبوعاتی محصول بینش خبرنگاری است.بینش خبرنگاری به خبرنگار کمک می کند هم ورع مطبوعاتی داشته باشد و هم آن را با خودسانسوری اشتباه نگیرد.به تعبیر رهبر معظم انقلاب:"بعضی تصور می کنند معنای خودسانسوری این است که روزنامه ها به خودشان این حق را ندهند از هر چیزی که به نظر آنها زشت است، به صورت یک زشتی حقیقی و با لحنی تلخ یاد کنند و اگر این حق را به خود ندادند، خود سانسوری وجود دارد؛ در حالی که این خودسانسوری نیست بلکه یک ورع حقیقی و لازم برای کسی است که کارش روشنگری و ایضاح حقایق برای مردم است. ما باید "ورع مطبوعاتی " را با خودسانسوری اشتباه نکنیم".دوری گزیدن از بی بندوباری مطبوعاتی و رسانه ای یکی دیگر از مصادیق بینش خبرنگاری است.

,

حضرت آیت الله خامنه ای در گفتگو با روزنامه اطلاعات مورخ 20/3/1364 پس از توضیح مفهوم "ورع مطبوعاتی " به مفهوم "بی بندوباری خبری " پرداخته و می فرمایند: «تعبیر ورع را باید کاملاً از خودسانسوری جدا کرد. ما آن مرزی را که بین بی بند و باری و خودسانسوری ست، ورع دانستیم؛ یعنی خواستیم بگوییم چیزی که نه این طرف است (چون مقابل خودسانسوری هم بی بند و باری ست) و نه آن طرف است. بی بندوباری هم در واقع به 2 معنا ست: یکی به معنی این که هر خبری دم دست رسید، بدون توجه به عواقب و اثرات آن چاپ شود و معنی دیگر آنکه، مصلحت مردم در انتشار خبر مورد اهمیت قرار نگیرد یا یک خبری را مغرضانه و جهت دار در یک مورد نقل کند و در مورد دیگر این کار را نکند، که به هر حال هر 2 مورد بی بند و باری نام دارد و این نشناختن مسئولیت است. ورع مطبوعاتی یعنی ما خبر را بدهیم ولی کوشش کنیم در این خبر رعایت حق و صلاح بشود؛ یعنی در باب خبردهی به وادی احساسات ناپسند نیفتیم. بعضی خبرهایی که غیرقابل تبیین است، قابل پخش هم نیست".

,

مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از دست اندرکاران مطبوعات کشوردر سال 1373 فرمودند:"دست اندرکاران مطبوعات باید نسبت به عموم مسائل زندگی و تحولات اجتماعی دارای معرفت،روشن بینی و قدرت تشخیص وروشن فکری بیشتری در مقایسه با دیگران باشند و بر همین اساس وظیفه دارند به مردم کشور و جامعه آگاهی های لازم را بدهند".رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه «گام دوم انقلاب » با مرور تجربه 40 ساله انقلاب اسلامی اعلام کردند:انقلاب «وارد دومّین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است».گام دومی که باید در چارچوب«نظریه نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی » به سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدنّ نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه) برداشته شود.

,

عباس خسروانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه