اخبار داغ

در نخستین میزگرد تخصصی در بررسی گفتمان عفاف و حجاب مطرح شد:

آیا جامعه‌ای عریان به تعالی و پیشرفت می‌رسد؟/ برای اشاعه حجاب، هم نقش حکومت مهم است و هم مطالبه گری مردم از دستگاه ها

آیا جامعه‌ای عریان به تعالی و پیشرفت می‌رسد؟/ برای اشاعه حجاب، هم نقش حکومت مهم است و هم مطالبه گری مردم از دستگاه ها
در جامعه ای عریان یا نیمه عریان؛ پویایی، نشاط و سرزندگی از بین می رود و آن جامعه به تعالی نمی رسد و دشمن با درک این مسئله و رفتن به سمت عادی سازی رفتارهای غلط و حقیر نشاندن ارزش ها از جمله عفاف و حجاب، نقشه های شوم در سر دارد، آنچه که در این مقوله مهم است نقش حکومت و ویژه تر مطالبه گری مردم از دستگاه ها برای بازگشت به مسیر حقیقی و رعایت اصول اسلامی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ حجاب مقوله دینی، شرعی، عرفی، اجتماعی، فرهنگی است و اگر به آن به عنوان مسئله ای شرعی و مذهبی نگاه نشود به دلیل آنکه زمینه امنیت روحی و روانی زن، مرد و در نهایت جامعه را فراهم می سازد از قرن ها پیش و حتی قبل از مسیحیت و اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

اما کشف حجاب و البته قبل از آن بی توجهی به عفاف گاهی به عنوان وسیله ای برای سیطره جویی استعمارگران از زمان های گذشته مورد چالش بوده و سقوط اخلاقی جوامع یکی از راهکارهای دشمن برای تسلط بر کشورها است.

,

آنان با به نابودی کشاندن بانوان یک جامعه در جایگاه هسته اصلی تشکیل یک خانواده، از یک سو سعی بر آن داشته و دارند تا زنان را به خودآرایی، خودنمایی و جلوه گری در منظر عموم سرگرم کنند و از سویی دیگر نیروی کار موفق، پویا و با نشاط حقیقی را از جامعه برچینند و با بهره گیری از صنعت پورن و ابزارسازی زن، ارزش او را در حد تأمین کننده غرایز جنسی همچون حیوانات پایین بیاورند.

,

ریشه یابی و علل آسیب های بدحجابی و به تعبیر برخی شل حجابی و بدپوششی در جامعه کنونی به ویژه با تبلیغات همه جانبه دشمنان اسلام که به دنبال نسلی بی هویت هستند یک ضرورت است که به طور قطع نیاز به جلسات و نشست های تخصصی بسیار و در نهایت ارائه راهکارهای اساسیو عملیاتی دارد و البته باید دقت داشت در هر منطقه با توجه به شرایط باید راهکارهای متناسب تدوین شود.

,

 

,

از این رو در در نخستین میزگرد تخصصی بررسی گفتمان عفاف و حجاب با رویکرد حرکت در مسیر گام دوم انقلاب برای رفتن به سمت یک جامعه متعالی، مجموعه خبری عصرهمدان میزبان کارشناسان و فعالان فرهنگی این حوزه بود.

,

در این سلسله میزگردها مبانی عفاف و حجاب، شبهات ایجاد شده در این حوزه، نقش فضای مجازی در تغییر ذائقه مردان و زنان جامعه برای جلوه گری، مسائل پیش روی حجاب از منظر اقتصادی، چالش ها و راهکار ها و ضرورت مطالبه گری آن هم به شیوه مستند و قانونی مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه آن در سایت خبری رودآور منتشر می شود.

,

تمامی مباحث اسلام، از نظر عقلی و فقهی قابل تشریح کردن است

, تمامی مباحث اسلام، از نظر عقلی و فقهی قابل تشریح کردن است, تمامی مباحث اسلام، از نظر عقلی و فقهی قابل تشریح کردن است,

در این باره «محمدحسین شمس اللهی» استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: تمامی مباحث ارائه شده از سوی دین از نظر علمی، فلسفی و فقهی قابل توضیح و تشریح کردن است و همان گونه که می دانیم شهید مطهری درباره زنان تحقیق مفصلی ارائه داده که نمونه بارز آن حقوق زن در اسلام است.

,

دانشگاهیان و حوزویان برای پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در مقوله حجاب وارد شوند

, دانشگاهیان و حوزویان برای پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در مقوله حجاب وارد شوند, دانشگاهیان و حوزویان برای پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در مقوله حجاب وارد شوند,

وی اظهار کرد: باید مسائل فکری و تئوریزه کردن حقوق زنان و خاص تر عفاف و حجاب که البته مقوله ای دو سویه است یعنی هم مرتبط با مردان است و هم زنان، در دانشگاه و مراکز عالی آموزشی به صورت ریشه ای ارائه و شبهات موجود در این باره به زیبایی و با منطق و دلیل پاسخ داده شود.

,

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه افزود: بدین ترتیب با ورود جامعه دانشگاهی و همراهی آنان با حوزه علمیه نه تنها شبهات برای خود دانشگاهیان برطرف می شود بلکه آنان می تواند در با ایجاد وحدت رویه ای خاص برای بیان و تدوین راهکارهای اساسی در پاسخگویی به مسائل عفاف و حجاب در جامعه قدم مؤثری بردارند.

,

برخی از روی ناآگاهی و برخی دیگر مغرضانه در مسائل دینی شبه وارد می کنند

, برخی از روی ناآگاهی و برخی دیگر مغرضانه در مسائل دینی شبه وارد می کنند, برخی از روی ناآگاهی و برخی دیگر مغرضانه در مسائل دینی شبه وارد می کنند,

حجت الاسلام شمس اللهی تصریح کرد: در پاسخگویی ها باید دقت شود که راه به بیراهه نرویم، برخی از روی ناآگاهی مسئله حجاب را به چالش می کشانند و برخی مغرضانه با سفسطه گری و مغالطه گری این موارد را مطرح می کنند.

,

مسائل عفاف و حجاب از نظر عقلانی بیان شود

,

, ,

وی عنوان کرد: گاهی هم برخی افراد و حتی یک استاد دانشگاه شاید بیاید و با دلیلی به ظاهر علمی از روی ناآگاهی بگوید زن همچون گلی معطر است و زیبایی خاص خود را دارد و ایرادی ندارد کسی زیبایی و عطر و بوی گل را مشاهده کند و این گونه مغلطه کند، او نمی داند که حتی اگر زن را به گل تشبیه کند همان گل برای سالم ماندن نیاز به پوششی دارد تا بیشتر عمر کند که یک عقل سلیم این مورد را بیشتر می پسندد.

,

حجاب؛ فریضه ای الهی و ارزشی درونی است که به صورت بیرونی نمایان شده

, حجاب؛ فریضه ای الهی و ارزشی درونی است که به صورت بیرونی نمایان شده, حجاب؛ فریضه ای الهی و ارزشی درونی است که به صورت بیرونی نمایان شده,

, ,

« مریم ربیعی» مشاور خانواده و فعال حوزه فرهنگی در حوزه حجاب هم گفت: حجاب یک فریضه الهی است و اگر مطلبی در این باره گفته می شود به طور کامل برگرفته از آیات الهی و سنت نبوی است درباره نوع پوشش هم به خوبی در آیه ۵۹ سوره احزاب مطالبی آمده است.

,

وی اظهار کرد: حجاب یک ارزش درونی است که به صورت خارجی نمود پیدا کرده و اگر آسیب های عدم رعایت حجاب در سطح جامعه بررسی و کنکاش نشود چه بسا ناهنجاری های اجتماعی گسترده ای را به دنبال می آورد.

,

رفتارهای متناقض خانواده و مراکز آموزشی در مقوله حجاب، جوانان را سردرگم کرده

,

این مشاور خانواده افزود: درباره عفاف و حجاب در کنار یکدیگر آگاهی سازی های لازم به خوبی ارائه نشده است، در حالی که خانواده، مراکز آموزشی و رسانه ها در این حوزه نقش مهمی ایفا می کنند.

,

ربیعی عنوان کرد: گاهی خانواده در تبیین حجاب و عفاف برای فرزندانشان به زیبای وارد می شوند اما نقش مدارس و مراکز آموزش عالی در این باره باره رنگ است و یا بالعکس، این تناقض گویی ها رنگ و بوی اصل حجاب را کم رنگ نشان می دهد و جوانان در این سراب تناقض گویی ها به ویزه در بشتر فضای مجازی، پاسخی برای شبهات خود پیدا نمیکنند و سردرگم می شوند.

,

هدف دشمن تغییر ذائقه مردان برای به نابودی کشاندن اصل حجاب از سوی زنان است

, هدف دشمن تغییر ذائقه مردان برای به نابودی کشاندن اصل حجاب از سوی زنان است, هدف دشمن تغییر ذائقه مردان برای به نابودی کشاندن اصل حجاب از سوی زنان است,

, ,

«عطیه محمدظاهری» مشاور و روانشناس هم گفت: تفکر و مبانی غرب برای سیطره بر حکومت هاو تغییر در رفتارها جامع دیگر است، گاهی با رفتارسازی و الگوسازی غل،  بانوان را از کشش اصلی و دوست داشتن فطری حجاب، به بدحجابی و بی حجابی سوق می دهند و گاهی دیگر با تغییر در ذائقه مردان و تحریک حس تنوع طلبی، آنان را به سمتی هدایت می کنند تا جلوه گری همسران و دخترانشان در جامعه برایشان غرور آفرین باشد! آن هم غروری کاذب.

,

روح و روان هایی که به دلیل عدم رعایت حجاب آسیب می بیند

,

وی اظهار کرد: گاهی با همین زنان که به گفت و گو می نشینیم تعدادی از آنان از اینکه ابزاری برای خود نمایی و عشوه گری شده اند و مورد تعرض قرار گرفته اند، خسته شده اند و روح و روان آنان به شد آسیب دیده، طوری که نه حوصله خود را دارند و نه همسر و نه حتی حوصله ابراز احساس محبت به فرزندانشان را.

,

اگر کسی دست در جیب همسایه کرد، نباید قانون با او برخورد کند؟!

, اگر کسی دست در جیب همسایه کرد، نباید قانون با او برخورد کند؟!, اگر کسی دست در جیب همسایه کرد، نباید قانون با او برخورد کند؟!,

این روانشناس افزود: حجاب یک امری اجتماعی است و حفظ حریم این امر اجتماعی در هر جامعه ای سبب حرکت مردم به سمت هدف والایی می شود، حجاب یک امر فردی نیست که به طور مثال بگوییم آب می خورم یا نمی خورم، بلکه یک رفتار اجتماعی است، ما نمی توانیم بگوییم دست در جیب همسایه می کنیم و نباید کسی هم جلویمان را بگیرد، این قابل قبول نیست حجاب ما بر رفتار جامعه اثر می گذارد و قانون مند بودن آن از این بعد تعریف می شود.

,

یک ضعف بزرگ؛ برخی محجبه ها از علت رعایت حجاب خود مطلع نیستند

, یک ضعف بزرگ؛ برخی محجبه ها از علت رعایت حجاب خود مطلع نیستند, یک ضعف بزرگ؛ برخی محجبه ها از علت رعایت حجاب خود مطلع نیستند,

محمدظاهری عنوان کرد: حجاب برای یک زن مسلمان قله ای افتخار آفرین است که برگرفته از روح ایمان واقعی و بینش عمیق اوست، اما اگر این حجاب بدون شناخت رعایت شود و خودمان ندانیم برای چه حجاب داریم، چه بسا با کوچکترین شبهه ای آن را از سر بردارد.

,

وی ادامه داد: کاری که دشمنان اسلام با فرزندان ما کرده این است که ارزش و ایمان ها را با عادی سازی های رفتارهای غلط کاهش داده است، ارزش ها که بدنه یک عقیده در انسان است اگر فرو بریزد قله ای هم وجود نخواهد داشت.

,

دشمن با عادی سازی رفتارهای غلط؛ قبح آن را ریخته است/نقشه دشمن؛ حقیر کردن ارزش ها

,

این روانشناس اظهار کرد: عادی سازی رفتارهای از سوی دشمنان در تمامی مقوله ها وجود دارد، آنان بر انجام یک امر بی ارزش آنقدر تأکید و تکرار می کنند که آن رفتار و عمل تبدیل به ارزش می شود و یک رفتار ارزشمند را آنقدر سطح پایین و حقیر جلوه می دهند، تا ناخودآگاه مردم دیگر به سمت رفتار ارزشمند نروند.

,

محمدظاهری گفت: فارغ از مسائل دینی و مذهبی، حجاب یک امر ارزشمند است و کسی که برای ارزش ها و بنیه ارزشی خود احترام قائل است حتی اگر مسلمان نباشد به این مسئله توجه بسیاری دارد، چرا که هیچ انسان عاقلی دوست ندارد با برهنگی و یا نیمه برهنگی در انظار عموم ظاهر شود.

,

آیا جامعه ای عریان به تعالی و پیشرفت می رسد؟!

, آیا جامعه ای عریان به تعالی و پیشرفت می رسد؟!, آیا جامعه ای عریان به تعالی و پیشرفت می رسد؟!,

, ,

 «محسن عبدالملکی» کارشناس حوزه فرهنگی هم عنوان کرد: مسئله عفاف و حجاب و چالش به راه انداخته شده از سوی عده ای برای ترویج بدحجابی، این روزها دغدغه اصلی عموم مردم است که بالاخره جامعه به چه سمتی کشیده می شود و آخر کار به کجا می خواهد ختم شود، آیا جامعه ای عریان می تواند به رشد و تعالی خود برسد یا نه؟

,

قوانین مرتبط با حجاب یا ضعیف است یا اجرا نمی شود

, قوانین مرتبط با حجاب یا ضعیف است یا اجرا نمی شود, قوانین مرتبط با حجاب یا ضعیف است یا اجرا نمی شود,

وی با تأکید بر اینکه مسئله عفاف و حجاب مختص به بانوان نیست و مردان هم باید مباحث مرتبط با خود را رعایت کنند، اظهار کرد: نظام ما یک حکومت دینی است و قوانین این حکومت برگرفته از اسلام و آیات قرآنی است، این در حالی است که قوانین مرتبط با حجاب یا ضعیف است یا اجرا نمی شود.

,

برای اشاعه حجاب واقعی، هم نقش حکومت مهم است و هم مردم و مطالبه گری آنان از دستگاه ها

, برای اشاعه حجاب واقعی، هم نقش حکومت مهم است و هم مردم و مطالبه گری آنان از دستگاه ها, برای اشاعه حجاب واقعی، هم نقش حکومت مهم است و هم مردم و مطالبه گری آنان از دستگاه ها,

, ,

این کارشناس حوزه فرهنگی افزود: تمامی مسائل اجتماعی دو سویه است، یعنی هم حاکمیت و هم مردم در این موارد نقش مهمی ایفا می کنند، گاهی دستگاه های متولی در تبیین و ارائه مسائل مرتبط با رعایت حجاب کوتاهی می کنند و گاهی مردم آن روحه مطالبه گری را که باید ندارند.

,

عبدالملکی ادامه داد: در مواجهه با رسانه های جمعی و فضای مجازی، رسانه های ما هم به خوبی عمل نکرده، یبا تولید محتوای مناسب ندارد و یا محتوای تولید شده را به خوبی نشر نداده است.

,

کوتاهی صدا و سیما در ارائه الگوهای موفق برتر محجبه

, کوتاهی صدا و سیما در ارائه الگوهای موفق برتر محجبه, کوتاهی صدا و سیما در ارائه الگوهای موفق برتر محجبه,

وی عنوان کرد: صدا و سیما در حوزه حجاب و عفاف رفتاری مناسبی از خود نشان نداده، افراد موفق را بد حجاب نشان می دهد و افراد ناموفق، فقیر و نیازمند و گاهی دزد را محجبه!

,

این کارشناس حوزه فرهنگی عنوان کرد: برخی ها هم می گویند وامصیبتا حجاب از جامعه رفته! نه، این گونه هم نیست، اگر به صحنه های انقلابی همچون راهپیمایی ها نگاهی بیاندازیم حضور افراد محجبه حتی با حجاب برتر یعنی چادر را هم زیاد مشاهده می کنیم.

,

عبدالملکی با بیان اینکه در شهرستان تویسرکان درباره مسئله عفاف و حجاب آتش به اختیارهایی ندیده ایم، تصریح کرد: می طلبد که خانواده های مذهبی هدفمند در جامعه حضور یابند و یا افراد محجبه موفق در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی به به عنوان الگویی نمونه مردم معرفی شوند.

,

به گزارش عصرهمدان؛ آنچه مسلم است دستگاه های متولی در کنار عدم مطالبه گری از سوی مردم، در تببین مبانی عفاف و حجاب و به ویژه در پاسخ به شبهات ایجاد شده به شیوه ای صحیح وارد نشده اند.

,

در میزگردهای آتی با تبیین کاملتر و اصولی تر مبانی عفاف و حجاب، به سمت ارائه راهکارها و الگوهای عملیاتی در راستای شناساندن ارزش های والای اسلامی از سوی کارشناسان در این حوزه  می پردازیم.

,

فاطمه زنگنه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه