اخبار داغ

مطهری:

اختیارات رئیس جمهور در قانون کم نیست/روحانی از اختیارات خود استفاده نمی‌کند

اختیارات رئیس جمهور در قانون کم نیست/روحانی از اختیارات خود استفاده نمی‌کند
عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی کم نیست، اما بستگی به شخصیت هر رئیس جمهوری دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص اختیارات رئیس جمهور اظهار داشت: اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی کم نیست، اما بستگی به شخصیت هر رئیس جمهوری دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: به هر حال برخی از روسای جمهور مانند آقای روحانی ملاحظاتی دارند و از برخی اختیارات خود استفاده نمی‌کنند اما برخی از روسای جمهور مانند آقای احمدی‌نژاد جسارت بیشتری دارند و از اختیارات خود استفاده می‌کنند و حتی ممکن است فراتر بروند.
,
 
,
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر من بحث اختیارات یک رئیس جمهور بیشتر به روش رئیس جمهور بر می‌گردد که چگونه رفتار کند.
,
 
,
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد رئیس جمهور نباید اجازه دخالت برخی نهادها و افراد غیر مسئول را بدهد؛ اما آقای روحانی این اجازه را می‌دهد و طبعا ممکن است از اختیارات او کم شود.
,
 
,
مطهری همچنین یادآور شد: در معرفی کابینه دولت به مجلس در ابتدای دولت یازدهم، رئیس جمهور به جای اینکه فهرست وزیران را مستقیماً به مجلس بفرستد، ابتدا نظرات برخی نهادها و مقامات را کسب کرد و بعداً فهرست را به مجلس فرستاد؛ زمانی که خود ایشان تمایل دارد که اختیاراتش کم شود طبیعی است که عملاً هم همین طور خواهد شد.
,
 
,
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در خیلی از جاها آقای روحانی اختیار دارد و می‌تواند وارد شود اما ورود نمی کند؛ مثلا می‌توانست همین شورای عالی هماهنگی اقتصادی را قبول نکند، اما قبول کرد؛ او می‌توانست بگوید که مجلس و قوه قضاییه حق ورود به امور اجرایی را ندارند اما دیدیم که خود ایشان پذیرفت که شورای عالی اقتصادی به وجود بیاید.
,
 
,
وی در ادامه با بیان اینکه  رئیس جمهور می‌توانست بگوید که اداره امور اقتصادی صرفا وظیفه دولت است،‌ عنوان کرد: به هر حال بنده معتقدم که این ها به شخصیت روسای جمهور بر می‌گردد.
,
 
,
مطهری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در مجموع رئیس جمهور نباید اجازه دخالت را به دستگاه‌ها و نهادهای غیر مسئول بدهد.
,
 
,
وی در پاسخ به این سوال که پس شما معتقدید طبق قانون اختیارات رئیس جمهور مشخص است و بر اساس قانون رئیس جمهور باید از اختیارات مشخص خود استفاده کند گفت: بله؛ حتی در اصل ۱۱۳ قانون اساسی آمده است که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است؛ یعنی در جاهایی حتی می تواند به قوه قضاییه و مجلس اخطار دهد که مواردی خلاف قانون اساسی انجام شده است.
,
 
,
نماینده مردم تهران در خاتمه سخنانش اظهار داشت: به هرحال رئیس جمهور اختیارات مشخصی دارد؛ مثلا او به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اختیاراتی دارد که می تواند از آنها استفاده کند اما آقای روحانی استفاده نمی‌کند.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه