اخبار داغ

وضعیت رقابت لوازم التحریر ایرانی در بازار اشباع از برندهای خارجی

بازار لوازم التحریر در قبضه نوشت افزار ایرانی اسلامی/ حذف لوازم التحریر خارجی از بازار طی سه سال آینده/ ارتقا کیفیت بهترین تبلیغ برای تولید ملی است

بازار لوازم التحریر در قبضه نوشت افزار ایرانی اسلامی/ حذف لوازم التحریر خارجی از بازار طی سه سال آینده/ ارتقا کیفیت بهترین تبلیغ برای تولید ملی است
استفاده از نوشت افزار با نقوش ایرانی اسلامی در جامعه علاوه بر فرهنگ سازی نیازمند حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی در جهت تولید انبوه و ارائه با قیمت مناسب دارد، تا نخستین گزینه انتخابی دانش آموزان و والدین در خرید لوازم مورد نیاز برای مدرسه قرار بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش عصراترک، هرساله از اواخر مرداد ماه با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس بازار خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان از لوازم التحریر تا لباس و کفش و کیف داغ می شود، این روزها بازار لوازم التحریر با ورود اقلام با کیفیت ایرانی در کنار اقلام خارجی مواجه است که بعد از تلاش چندساله کارشناسان نه تنها قدرت رقابت با محصولات چینی را پیدا کرده بلکه در بسیاری موارد گوی سبقت را از آنها ربوده و مورد استقبال بخش قابل توجهی از خانواده ها و دانش آموزان واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

قطعا در شرایطی که شخصیت های نمایشی فیلم های کارتونی خارجی با رنگ بندی های جذاب، جایگاه ویژه ای در بین کودکان و دانش آموزان پیدا کرده اند، کار طراحان داخلی کمی سخت است، اما وجود طرحهای ایرانی، اسلامی برگرفته از ارزشهای دینی کشور به وفور در فروشگاه ها و نمایشگاه های سراسر کشور نشان از موفقیت در این بخش دارد.

,

 

,

لوازم التحریر در نقش یک رسانه تلقی می شود

, لوازم التحریر در نقش یک رسانه تلقی می شود, لوازم التحریر در نقش یک رسانه تلقی می شود,

عباس سعیدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیشترین قشر استفاده کننده از لوازم التحریر دانش آموزان هستند، گفت: هویت دانش آموزان در دوران نونهالی، نوآموزی و نوجوانی شکل می گیرد و تصاویر نقش بسته بر لوازم التحریرها به راحتی می توانند تفکرات را منتقل کنند.

, .,

وی با بیان این نکته که لوازم التحریر می تواند در نقش یک رسانه مهم تلقی شود، ادامه داد: در چند سال گذشته با واردات بیش از حد لوازم التحریرهای خارجی با طرح های غربی، طراحان خارجی به راحتی با تولیدات انبوه و واردات گسترده توانستند اندیشه هایی را منتقل کنند که جایگاهی در شکل گیری هویت ایرانی و اسلامی ما نداشت.

, .,

سعیدی اضافه کرد: باتوجه به رواج استفاده از طرح های غربی و تلاش داخل برای ترویج لوازم التحریر با طرح های ایرانی اسلامی ،  دانش آموز در ارتباط با این دو هویت دچار تضاد می شود و این دو هویتی قطعا در شکل گیری رفتار و شخصیت فرد تاثیر زیادی دارد.

, .,

وی خاطر نشان کرد: مسئولین، برنامه ریزان و تصمیم گیران در این حوزه باید به صورت اساسی بیندیشند و این بحث را جدی بگیرند، تا همچون فضای مجازی که مدیریت خاصی نداشت، آسیب اساسی بر روی ذهن فرزندان و تربیت آنان نداشته باشد.

, .,

 

,

, ,

رونق استفاده از لوازم التحریر ایرانی باعث افزایش چرخه تولید و ضریب اشتغال می شود

, رونق استفاده از لوازم التحریر ایرانی باعث افزایش چرخه تولید و ضریب اشتغال می شود, رونق استفاده از لوازم التحریر ایرانی باعث افزایش چرخه تولید و ضریب اشتغال می شود,

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه الگوهای ایرانی اسلامی، قهرمانان ملی و مذهبی،نخبگان علمی زیادی در کشور وجود دارد که می توان از طریق لوازم التحریر به دانش آموزان شناسانده شوند، افزود: اگر تولیدکنندگان داخلی به صورت اصولی وارد بازار کار شوند و باتوجه به سن مخاطب از لحاظ رنگ بندی، کیفیت کار و روانشناسی طراحی ها را لحاظ کنند، گرایش به سمت استفاده از تولیدات داخلی بیشتر خواهد بود.

, .,

وی عنوان کرد: رونق استفاده از لوازم التحریر ایرانی باعث بالارفتن چرخه تولید و ضریب اشتغال در داخل کشور می شود و شغل های مستقیم و غیرمستقیمی در این راستا ایجاد خواهد کرد.

,

سعیدی گفت: متاسفانه درصد ناچیزی از تولید داخل در دست لوازم التحریر قرار دارد، که باید بیش از این حمایت شود وتولید کنندگان داخلی به سمت تولید انبوه با قیمت مناسب گام بردارند.

, .,

 

,

لوازم التحریر ایرانی در صدر فروشگاه ها

, لوازم التحریر ایرانی در صدر فروشگاه ها, لوازم التحریر ایرانی در صدر فروشگاه ها,

بهروز خواجوی، رییس اتحادیه نوشت افزار شهرستان بجنورد اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی هیچ واحد تولیدی در زمینه محصولات نوشت افزار ندارد، فروشگاه های شهرستان بجنورد به تهیه نوشت افزار ایرانی از استان های تهران، اصفهان و شیراز اقدام کرده اند.

, .,

وی ادامه داد: قیمت نوشت افزارهای موجود در فروشگاه های شهرستان بجنورد در فصل تابستان امسال در مقایسه با فصل تابستان سال گذشته 50 تا 100 درصد گران تر شده اند.

, .,

رییس اتحادیه نوشت افزار شهرستان بجنورد گفت: این در حالی است که فروشگاه های عرضه نوشت افزار شهرستان بجنورد طی چند سال گذشته نرخ سود فروش خود را افزایش نداده اند.

, .,

رییس اتحادیه نوشت افزار شهرستان بجنورد خاطرنشان کرد: با توجه به رشد نرخ ارز و افزایش قیمت ها، در حال حاضر عمده نوشت افزار تهیه شده برای فروش توسط فروشگاه های عرضه در شهرستان بجنورد از تولیدات وطنی هستند.

, .,

 

,

افزایش هشت برابری قیمت کاغذ

, افزایش هشت برابری قیمت کاغذ, افزایش هشت برابری قیمت کاغذ,

حیدرقلی ابراهیمی، رئیس انجمن صنعت چاپ استان و سرپرست قدیمی‌ترین فروشگاه لوازم التحریر خراسان شمالی با اشاره به اینکه فعالیت های قابل قبولی جهت جایگزینی اجناس ایرانی با خارجی انجام شده، گفت: به صورت کلی وضعیت لوازم التحریر داخلی و خارجی در بازار به صورت 50 درصدی است.

, .,

وی با بیان این نکته که در برخی موارد اجناس ایرانی خیلی بهتر و مرغوبتر از کالاهای چینی و وارداتی اند، افزود: با افزایش درصد تولید کالای باکیفیت ایرانی، قطعا والدین و فرزندانشان به سمت استفاده از تولیدات داخلی گرایش پیدا می کنند.

, .,

ابراهیمی ادامه داد: دولت، چاپخانه و تولید کنندگان در حوزه کاغذ مشکلات اساسی دارند و در حال حاضر قیمت کاغذ بین هشت تا 10 برابر کاغذ با ارز چهار هزار و 200 تومانی است.

, .,

وی اضافه کرد: با هدف توسعه و استفاده حداکثری دانش آموزان از اقلام ایرانی باید دولت حمایت مضاعفی را در بخش تهیه کاغذ تقبل کند و لوازم التحریر هم در جرگه مطبوعات محاسبه شود و قیمت ابزار آلات مورد نیاز برای تهیه لوازم التحریر ایرانی نهایتا با ارز چهارهزارو 200 تومانی وارد کشور شود.

, .,

 

,

, ,

دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند

, دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند, دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند,

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر کارگاه های تولید دفتر، اقلام مورد نیاز جهت تولید را از بازار آزاد فراهم کنند قیمت تمام شده برای مصرف کننده بالاتر می رود اما اگر این بخش مورد حمایت دولت واقع شود و نرخ  فروش در پشت جلد ثبت شود تا در تمام نقاط کشور به قیمت واحد به فروش برسد، امکان سواستفاده برای سودجویان از بین می رود.

, .,

وی با بیان اینکه ایجاد جذابیت در تولیدات باید مورد توجه طراحان داخلی قرار گیرد، گفت: در آغاز طراحی های داخلی لوازم التحریرخیلی جذاب نبود و مورد قبول واقع نشد، اما امروز با گذشت چندسال و تلاش در این زمینه به جایگاهی مطلوبی رسیده ایم.

, .,

ابراهیمی اضافه کرد: با تبلیغات در صداوسیما، فضای مجازی و استفاده از طرح های زیبا و جذاب در رابطه با شخصیت های کارتون های ایرانی، تاریخی، مناظر زیبای کشور می توان بخش قابل توجهی از دانش آموزان را به سمت استفاده از لوازم التحریر ایرانی جذب کرد.

,

وی با اشاره به اینکه نیاز به کارگروهی برای تفکر در بخش طراحی و روانشناسی ضرورت دارد، ادامه داد: هر سال نسبت به قبل وضعیت بهتر می شود، اکنون تولیدات داخل کشور در حوزه لوازم التحریر قابل رقابت و حتی در برخی موارد با اقلام خارجی برابری می کند.

, .,

 

,

حذف لوازم التحریر خارجی از بازار طی سه سال آینده

, حذف لوازم التحریر خارجی از بازار طی سه سال آینده, حذف لوازم التحریر خارجی از بازار طی سه سال آینده,

ابراهیمی بیان کرد: ورود به عرصه لوازم التحریر داخلی مطلوب بوده، نمایشگاه های زیادی در سطح کشور در حال برگزاری است، اگر با همین روند پیش رود و مورد حمایت دولت باشد،  قطعا خود به خود جایگزین لوازم التحریر خارجی می شود.

,

وی یادآور شد: 90 تولیدات موجود در فروشگاه لوازم التحریرایرانی با مواد اولیه خارجی ساخته می شود که همین موضوع باعث بالارفتن قیمت کالای ایرانی نسبت به خارجی شده است.

, .,

ابراهیمی گفت: اگر دولت مواد اولیه از جمله کاغذ و مرکبات را با قیمت کمترو ارز چهارهزار و 200 تومانی  در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد در کمتر از سه سال آینده  لوازم التحریر خارجی هیچ گونه جایگاهی در بازارهای داخلی نخواهد داشت.

, .,

 

,

, ,

کیفیت تولیدات ایرانی، نوعی تبلیغ در این زمینه است

, کیفیت تولیدات ایرانی، نوعی تبلیغ در این زمینه است, کیفیت تولیدات ایرانی، نوعی تبلیغ در این زمینه است,

براتعلی منفردی راز، دکترای تخصصی علوم تربیتی و کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه گفت: طرحهای مختلف نقش بسته بر لوازم التحریر هر کدام بیانگر نمادهایی فرهنگی هستند که به تدریج در ذهن دانش آموزان جایگاهی پیدا می کنند .

,  .,

وی ادامه داد: برخی از طرح ها پیام هایشان مرتبط با پوشش، حجاب و ارتباط است و فرهنگی که به فرزندان ما آموزش داده می شود در واقع با ارزشهای اسلامی ایرانی متضاد است.

, .,

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه در سنین دانش آموزی در واقع شکل گیری هویت فرد صورت می گیرد، افزود: پس از تشکیل روحیات نو در دانش آموزان اگر نظام های آموزشی خانواده نیز بخواهند در جهت تغییر هویت گام بردارند، کار دشوار می شود.

, .,

این دکترای تخصصی علوم تربیتی خاطر نشان کرد: هویت سازی براساس مبناها و ارزشهای غربی کار داخل را سخت تر می شود، ضمن اینکه ما می توانیم فرهنگ بومی و محلی کشور را براساس ارزش های دینی مان و از طریق ابزار نوشت منتقل کنیم.

, .,

 وی یادآور شد: افتخار هر ایرانی است که شاهد توسعه تولیدات کشورش به خصوص در بخشی که اقشار زیادی به آن مرتبط هستند، باشد.

, .,

منفردی راز بیان داشت: کیفیت کالای داخلی، یکی از مولفه های اصلی است که به خودی خود می تواند نقش قابل توجهی در فرهنگ سازی ایجاد کند و خانواده ها را به سمت استفاده از کالای داخلی سوق دهد.

, .,

 

,

برگزاری دوره های آموزشی ویژه معلمان

, برگزاری دوره های آموزشی ویژه معلمان, برگزاری دوره های آموزشی ویژه معلمان,

این کارشناس مسائل فرهنگی توجه به روانشناسی کودک و نوجوان را مولفه مهم دیگری عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه دانش آموزان به رنگ ها و طرحهای  شادتری علاقه نشان می دهند، این نکته باید مورد توجه طراحان داخلی قرار گیرد.

, .,

وی با اشاره به اینکه نقش وزارت آموزش و پرورش ،مدیران و معلمان در تبلیغ استفاده از کالای ایرانی جایگاه ویژه را به خود اختصاص می دهد، افزود: برگزاری دوره های آموزشی ویژه  معلمان ، همچنین دعوت از هنرمندان داخلی و حمایت از آنها برای طراحی های قابل قبول در راستای ارزشهای ایرانی و اسلامی کشور می تواند نقش ویژه ای داشته باشد.

, .,

منفردی راز با بیان اینکه محصولات خارجی به صورت انبوه تولید می شوند، گفت: دولت باید از بخش های داخلی برای پیش رفتن در مسیر تولید انبوه گام بردارد تا رونق بازار را به دنبال داشته باشد.

, .,

وی علاوه بر این تبلیغات از طریق صداوسیما با تولید برنامه های آموزشی برای دانش آموزان را موثر در گسترش استفاده از لوازم التحریر ایرانی دانست و ادامه داد: فرهنگ سازی در هر زمینه نیاز به زمان دارد، برنامه های خوبی ساخته شده ، اما آموزشها به میزانی نیست که این ذهنیت را برای فرزندانمان ایجاد کند که اولیت انتخاب را به کالای ایرانی بدهند.

, .,

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه