اخبار داغ

به بهانه رفتار دور از انتظار دو مسئول در ارومیه

وقتی مسئولان آغازکننده تنش‌های قومیتی در آستانه انتخابات مجلس می‌شوند/ تذکراتی که نادیده گرفته می‌شود

وقتی مسئولان آغازکننده تنش‌های قومیتی در آستانه انتخابات مجلس می‌شوند/ تذکراتی که نادیده گرفته می‌شود
اینکه در سال انتخابات شاهد تنش‌های قومیتی و تاکید مسئولان بر این موضو ع باشیم، می‌تواند مشکلات غیرقابل جبرانی را برای آینده منطقه رقم بزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، انتخابات مختلف در آذربایجان‌غربی همیشه با حاشیه‌‌های مختلف نظیر تنش‌های قومیتی و سیاسی همراه بوده و در همین راستا بیشتر تلاش چهرهای مختلف توسل به مباحث قومی و زبانی برای پیشی گرفتن بر رقبا بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

در این میان، رفتار زننده مسئولان در راستای اختلافات قومیتی و تلاش برای برتر نشان دادن قومیت خود در برابر دیگر قومیت‌ها توانسته تا حد بسیاری زمینه را برای تنش‌های مردمی و قومیت‌ها فراهم ساخته و در برهه‌های مورد نیاز نظیر انتخابات شرایط را به نفع گروه‌های مختلف هموار سازد.

,

یکی از اصلی‌ترین انتخابات که در طول تاریخ برگزاری در آذربایجان‌غربی با حواشی خاص خود همراه بوده و به تنش‌های قومیتی دامن زده، انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده که با توجه به تنوع قومیتی و حضور چهره‌های مختلف از قومیت‌های ترک و کرد باعث پیشی گرفتن تنش‌ها در زمینه‌های مختلف شده است.

,

سال جاری نیز به دلیل نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و همانند دوره قبل این انتخابات، از نظر اکثریت تئوریسین‌های سیاسی و نیز چهره‌های طالب کاندیداتوری به عنوان سال قومیت‌ها نامگذاری شده و شرایط برای برگزاری انتخابات قومیتی و تنشی در استان فراهم شده است.

,

این موضوع تا حدی دارای حساسیت است که تاکنون و با وجود فاصله چندماهه تا شروع انتخابات، چند نوبت به‌عنوان بحث اصلی در خطبه‌های نماز جمعه و از زبان نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی مطرح شده و از پرداختن به چنین مباحثی ممانعت شده است.

,

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، در این سخنان با تاکید بر لزوم حفظ آرامش در ایام انتخابات، خطاب به مسئولان و افرادی که قصد کاندیداتوری در این انتخابات را دارند، درخواست کرده تا از ایجاد تنش‌های قومیتی در منطقه و بیان مباحث قومی و زبانی خودداری کنند.

,

اما برخلاف این تذکرات نماینده ولی‌فقیه در استان، متاسفانه طی روزهای گذشته و در جریان برگزاری مراسم بزرگداشت مقام خبرنگار از سوی شهرداری ارومیه شاهد اتفاقاتی بودیم که نه تنها در حوزه قومیتی وارد شد بلکه بسترسازی مناسبی برای مانور رسانه‌ای ضدانقلاب بر این موج باطل را فراهم ساخت.

,

در این مراسم، برخلاف انتظار و روند عادی، آن‌چه میان «محمد حضرت‌پور» شهردار تُرک ارومیه و «خالد حاتمی» یکی از اعضای کُرد شورای شهر گذشت به خوبی نشان داد که شرایط برای ایجاد تنش و گسل قومیتی فراهم شده که مسئولان مهره‌های اصلی این حوزه را تشکیل می‌دهند.

,

جدای از برخورد ناشایست هر ۲ طرف ماجرا در مراسم شهرداری ارومیه و مباحث نامناسب و ناشایست بیان شده از سوی این ۲ مسئول، اینکه در سال انتخابات و با وجود تاکیدات و تذکرات چندین باره از سوی نماینده ولی‌فقیه و مسئولان مختلف، مبنی بر دوری از حواشی قومیتی شاهد چنین برخوردها و اقداماتی باشیم، نیازمند تامل و اقدام مناسب از سوی مبادی مربوطه است.

,

در دوره‌های قبلی انتخابات و با وجود نفوذ اندک شبکه‌های اجتماعی در میان مردم شاهد تاثیر این موضوع بر روند عادی انتخابات و نیز برهم زدن آرامش سیاسی و اجتماعی در سطح استان بوده‌ایم. حال در شرایطی که هر اتفاقی از سوی مسئولان و کاندیداها زیر ذره‌بین این شبکه‌ها قرار دارد و نیز با وجود آمادگی ضدانقلاب برای استفاده از این ماجراها علیه نظام اسلامی و امنیت ملی، احساس می‌شود که باید در زمینه‌های برخورد جدی با چنین اتفاقاتی تدابیر جدید و مناسب اتخاذ شود.

,

البته تذکرات نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی خطاب به عموم مردم در خصوص انتخاب نمایندگانی با عملکرد و سابقه روشن و کارآمد و دوری از رای دادن به افرادی که خود را در حوزه قومیتی و توهین وارد می‌کنند نیز نشان داده که متاسفانه در انتخابات بیش از افراد کارآمد، به پوپولیست‌ها و جریان‌سازان قومیتی رای داده شده و بر همین اساس باید در این دوره دقت بیشتری شود.

,

همین یک اقدام مسئولان شهری و نیز اقدام چندی پیش یکی از مسئولان استانی در بیان تاریخ ناصحیح از منطقه به خوبی نشان می‌دهد که باید اندکی در خصوص توجیه مسئولان نسبت به اهمیت قومیت‌ها و نیز پرهیز از حرکت بر محور قومیت‌گرایی تلاش بیشتری شده و به این ترتیب شرایط برای داشتن انتخابات عاری از تنش فراهم شود.

,

قطعاً همه بر این امر واقفند که برای داشتن انتخاب سالم، صالح و صحیح از سوی مردم باید برحذر داشتن افراد تاثیرگذار در گردونه انتخابات از پرداختن به موضوعات هویتی، قومیتی و نژادی اولویت اصلی دستگاه‌های مرتبط در این زمینه باشد و سپس برای انتخاب  درست از سوی مردم برنامه‌ریزی انجام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه