اخبار داغ

نگاهی به سه دوره جشنواره آش ایرانی؛

دورهمی اقوام ایرانی در بزرگترین فستیوال غذای کشور

دورهمی اقوام ایرانی در بزرگترین فستیوال غذای کشور
امروز چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی با حضور مردم و مسئولان آغاز به کار می‎کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; جشنواره آش به‎عنوان یکی از شاخص‎های مهم فرهنگی استان زنجان محسوب می‎شود چرا که این جشنواره موجب شده تا اقوام متعدد اصیل ایرانی گردهم آیند.  
اقوام با حضور در جشنواره ملی آش ایرانی رسوم و فرهنگ، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها و سنت‌های استان خود را به نمایش می‎گذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , موج رسا;,
,

جشنواره ملی آش ایرانی از سال ۱۳۸۴ به‎عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در سطح کشور برای ترویج فرهنگ غذایی صحیح و با شعار «غذای ایرانی خوراک جهانی» در سطح ملی در شهر زنجان برگزار می‎شود.

,


امسال چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی در راستای حفظ تقویم برگزاری جشنواره‎های ملی کشور 22 مرداد ماه در زنجان آغاز بکار می‎کند.

,
,


در حالی که پیش از این خبر از جابه‎جایی تاریخ برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی منتشر شده بود با عنایت ویژه استاندار زنجان و در راستای حفظ تقویم جشنواره ای کشور چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی 22 تا 27 مرداد ماه در مجموعه گردشگری گاوازنگ برگزار می‎شود. 

,
,


در این جشنواره ۲۱ استان در رشته آشپزی حضور می‎یابند. 

,
,


۲۸۰ نفر برای حضور در این جشنواره ثبت نام کرده‎اند که از این تعداد پس از گزینش ۱۵ نفر به جشنواره راه یافته اند، همچنین ۸۰ غرفه صنایع دستی در این جشنواره صنایع دستی خود را به نمایش می‎گذارند.

,
,

امسال نیز چون سنوات گذشته سیاه چادرهای عشایری در مجموعه گردشگری گاوازنگ زنجان برپا و شب های فرهنگی با حضور گروه های آئینی در سینما روباز گاوازنگ زنجان در ایام برگزاری جشنواره دایر می شود.

,

 

,

, ,

 

,

*جشنواره سیزدهم

, *جشنواره سیزدهم, *جشنواره سیزدهم,

سیزدهمین جشنواره آش ایرانی با پنج روز فعالیت و رقابت شبانه روزی 22 استان در بخش آش و 31 استان در حوزه صنایع دستی به کار خود پایان داد.

,

این جشنواره که از 22 مرداد ماه سال گذشته آغاز شد پس از چهار روز رقابت بین آشپزان سراسر کشور در نهایت در 26 مرداد ماه به پایان رسید.

,

در پایان این برنامه از علی حیدری و مروت علی سیفی به عنوان آزاده و مادران شهید داوود و علیرضا خالقی پور و مادر شهید شهریاری تجلیل شد. 

,

در پایان این مراسم مقام نخست جشنواره ملی آش به منیره حیدری از استان خراسان رضوی، مقام دوم به رباب محمدی از استان زنجان و مقام سوم به طور مشترک به بتول تقی زاده از خراسان جنوی و فریبا صمصامی از زنجان رسید. 

,

عنوان غرفه های برتر صنایع دستی را کاظم نوری ملیله ساز از زنجان، حمید فرجی در احجام چوبی از البرز و نجمه سالاری در پته دوزی از کرمان رسید. 

,

غرفه محمد جوان عطاپور با چاقوی نیریز فارس و عبدالرسول محمدی با صنایع چوبی کرمانشاه هم به عنوان صنایع دستی خلاق معرفی و تجلیل شدند. 

,

در این جشنواره رکورد 120 هزار نفر روز بازدید شکسته شد در این دوره جشنواره 10  سیاه چادر و 50 گروه در بخش پخت آش و 160 گروه در صنایع دستی حضور داشتند.

,

همچنین 160 تور به مقصد این جشنواره برگزار شد و در این مراسم همچنین از نشان ثبت ملی ملیله به نام زنجان رونمایی شد. 

,

 

,

, ,

 

,

جشنواره دوازدهم

, جشنواره دوازدهم, جشنواره دوازدهم,

دوازدهمین جشنواره آش ایرانی هشتم تا دوازدهم شهریورماه در محل مجموعه فرهنگی و تفریحی گاوازنگ شهر زنجان و با استقبال گسترده شهروندان زنجانی آغاز به کار کرد.

,

این جشنواره  بعد از چهار روز فعالیت با شناخت نفرات برتر در بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

,

بر اساس رأی تیم داوران سیده صغری میرحسینی (حصیر بافی گیلان) به عنوان غرفه دار برتر شناخته شد و  انسیه جانی(حوله بافی خراسان جنوبی) و امیر شجاعی (ملیله زنجان) به عنوان غرفه داران دوم سو م تجلیل شدند.

,

بتول نقی زاده کاخکی با آش رشته بیرجندی از استان خراسان جنوبی عنوان نخست را کسب کرد و حمیرا شفیعی از طارم استان زنجان و لیلا زارع از استان کردستان به ترتیب رتبه های دوم و سوم دوازدهمین جشنواره آش ایرانی را کسب کردند.

,

بر اساس اعلام هیئت داوران، در جشنواره امسال به دلیل کیفیت و تنوع بالای آش های ارائه شده، خانم ها حسینی و فهمیه صالحی از استان کرمانشاه به عنوان نفرات چهارم و پنجم شایسته دریافت دیپلم افتخار شدند.

,

همچنین  ۱۲۵ غرفه صنایع دستی با حضور همه استان های کشور و نیز نمایشگاه سنگ های قیمتی و زیور آلات در طی چهار روز برگزاری  دوازدهمین جشنواره ملی آش ایرانی دایر بود.

,

غرفه خانم بخت بی بی دکالی با هنر سکه دوزی از استان سیستان و بلوچستان به عنوان غرفه اخلاق در جشنواره امسال معرفی شد. ستار خدابخشی از استان زنجان نیز به عنوان غرفه برگزیده خلاق صنایع دستی در دوازدهمین جشنواره آش ایرانی برگزیده شد.

,

 

,

, ,

 

,

*جشنواره یازدهم

, *جشنواره یازدهم, *جشنواره یازدهم,

یازدهمین دوره جشنواره آش ایرانی که از 8 شهریور در محل تفریحی ائل داغی زنجان آغاز به کارکرده بود با معرفی برترین ها 12 شهریور ماه پایان یافت.

,

در این جشنواره 30 استان کشور با پخت 42 نوع آش محلی و منطقه ای حضور داشتند.

,

در این جشنواره خانم بتول نقدی از استان ایلام با آش مانشت رتبه نخست را از آن خود کرد.

,

فهمیه صالحی از استان کرمانشاه با آش عباس علی و فریبا صمصامی با آش ترش از استان زنجان به صورت مشترک دوم شدند و پری خواجه حسنی از استان کرمان و مهناز امیر اصلانی با آش دندونک از استان زنجان عنوان سومی را از آن خود کردند.

,

منتخب مردمی یازدهمین جشنواره ملی آش ایرانی لیلا زارع از استان کردستان بود و به نفرات برگزیده ، صنایع دستی ملیله ، مس و چاقوی زنجان اهدا شد .

,

در بخش صنایع دستی و نمایشگاه این بخش نیز که همزمان با جشنواره آش برگزار شد صنعتگران برتر نمایشگاه ملی صنایع دستی معرفی شدند. 

,

سه غرفه برگزیده این جشنواره به ترتیب یوسف نقی‌لو از غرفه قلمزنی استان زنجان، سمیه ایران‌ بان از غرفه تراش سنگ استان فارس ، سیدیونس کاظمی از استان چهارمحال و بختیاری بودند.

,

‌غرفه گلیم استان گلستان نیز به سرپرستی خانم رحیمه رحیمی بعنوان غرفه برتر اخلاق شناخته شد.

,

همچنین نیما ذاکری در رشته سراجی سنتی از کهکیلویه و بویر احمد به عنوان هنرمند برگزیده انتخاب شد.

,

به گزارش موج رسا، امسال چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی از امروز آغاز به کار می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه