اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

کارگزاران دوباره «عبور از خاتمی» را کلید زد؟/ قهر کارگزاران از اصلاحات با چاشنی دعوای راهبردی

کارگزاران دوباره «عبور از خاتمی» را کلید زد؟/ قهر کارگزاران از اصلاحات با چاشنی دعوای راهبردی
اتفاقی که امروز درباره خاتمی افتاده است در دولت دوم وی نیز رخ داد و برخی از حامیان خاتمی که از دستاوردهای سیاسی دولت اصلاحات سرخوش شدند با تئوری «عبور از خاتمی» به دنبال یک دولت رادیکال چپ‌گرا بودند که روی مواضع اصلاح‌طلبی پافشاری بیشتری کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جریان اصلاحات در بسیاری از تنگناها از رهبران خود عبور کرده است. موضوع عبور از لیدر موضوعی جدیدی در این جریان نیست اما بازهم به نوعی دیگر با سخنان «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی این موضوع در جریان اصلاحات زنده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
کرباسچی: خاتمی اصلاحات را رهبری نمی کند/ اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته است
, کرباسچی: خاتمی اصلاحات را رهبری نمی کند/ اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته است, کرباسچی: خاتمی اصلاحات را رهبری نمی کند/ اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته است, ,
 
,
کرباسچی در مصاحبه‌ای قابل تامل بیان کرده که اصلاحات از ابتدا تا‌کنون رهبری نداشته است که اکنون بگوییم نیازمند رهبر جدید است. آقای خاتمی مورد احترام همه بوده و هستند اما آیا به واقع آقای خاتمی اصلاحات را رهبری می‌کنند؟
,
 
,
وی تصریح کرده است:
,
 
,
«نه آقای خاتمی هرگز چنین ادعایی داشته‌اند که رهبر مجموعه جریان اصلاحات هستند و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری جریان اصلاحات توافق کرده‌اند. گروه‌های جریان اصلاحات به آقای خاتمی بسیار علاقه‌مند هستند اما اینگونه نیست که همه با هم توافق کرده‌اند که در شرایط فعلی ایشان رهبر جریان اصلاحات تلقی شوند. شاید جمله درست‌تر این باشد که جریان اصلاحات پیش از آنکه به «رهبرجدید» نیاز داشته باشد از اساس نیازمند «رهبر» است».
, «نه آقای خاتمی هرگز چنین ادعایی داشته‌اند که رهبر مجموعه جریان اصلاحات هستند و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری جریان اصلاحات توافق کرده‌اند. گروه‌های جریان اصلاحات به آقای خاتمی بسیار علاقه‌مند هستند اما اینگونه نیست که همه با هم توافق کرده‌اند که در شرایط فعلی ایشان رهبر جریان اصلاحات تلقی شوند. شاید جمله درست‌تر این باشد که جریان اصلاحات پیش از آنکه به «رهبرجدید» نیاز داشته باشد از اساس نیازمند «رهبر» است»., «نه آقای خاتمی هرگز چنین ادعایی داشته‌اند که رهبر مجموعه جریان اصلاحات هستند و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری جریان اصلاحات توافق کرده‌اند. گروه‌های جریان اصلاحات به آقای خاتمی بسیار علاقه‌مند هستند اما اینگونه نیست که همه با هم توافق کرده‌اند که در شرایط فعلی ایشان رهبر جریان اصلاحات تلقی شوند. شاید جمله درست‌تر این باشد که جریان اصلاحات پیش از آنکه به «رهبرجدید» نیاز داشته باشد از اساس نیازمند «رهبر» است».,
 
,
جنس این سخنان بوی مشاجره سیاسی درون اصلاحات آنهم از سوی برخی از  احزاب تاثیرگذار را می دهد. اردوگاه اصلاح طلبی مشکلات زیادی را با توجه به عملکرد ضعیفی که در شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی داشته، تجربه می کند.
,
 
,
اصلاحات در حال ارزیابی این مشکلات است که حالا دیده می شود نزاع درون جناحی هم به مشکلات این جریان سیاسی افزوده شده است.
,
 
,
لیدر اصلاحات دیگر نمی تواند تکرار کند 
, لیدر اصلاحات دیگر نمی تواند تکرار کند , لیدر اصلاحات دیگر نمی تواند تکرار کند , ,
 
,
اتفاقی که امروز درباره خاتمی افتاده است در دولت دوم وی نیز رخ داد و برخی از حامیان خاتمی که از دستاوردهای سیاسی دولت اصلاحات سرخوش شده بودند با تئوری «عبور از خاتمی» به دنبال یک دولت رادیکال چپ‌گرا بودند که روی مواضع اصلاح‌طلبی پافشاری بیشتری کند.
,
 
,
ضعف عملکردی جریان اصلاحات به نوعی از این جریان اعتبارزدایی کرده است. بی اعتباری از جمله مشکلات این جریان سیاسی است که به سبب ضعف عملکردی این جریان در مجلس، دولت و شورای شهر نشات می گیرد و حالا دامن رئیس دولت اصلاحات را گرفته است. لیدر اصلاحات دیگر توان تکرار لیست اصلاحات در آینده را ندارد و تاکتیک تکرار دیگر جوابگو نخواهد بود.
, ضعف عملکردی جریان اصلاحات به نوعی از این جریان اعتبارزدایی کرده است. بی اعتباری از جمله مشکلات این جریان سیاسی است که به سبب ضعف عملکردی این جریان در مجلس، دولت و شورای شهر نشات می گیرد و حالا دامن رئیس دولت اصلاحات را گرفته است. لیدر اصلاحات دیگر توان تکرار لیست اصلاحات در آینده را ندارد و تاکتیک تکرار دیگر جوابگو نخواهد بود., ضعف عملکردی جریان اصلاحات به نوعی از این جریان اعتبارزدایی کرده است. بی اعتباری از جمله مشکلات این جریان سیاسی است که به سبب ضعف عملکردی این جریان در مجلس، دولت و شورای شهر نشات می گیرد و حالا دامن رئیس دولت اصلاحات را گرفته است. لیدر اصلاحات دیگر توان تکرار لیست اصلاحات در آینده را ندارد و تاکتیک تکرار دیگر جوابگو نخواهد بود.,
 
,
از همین روست که موضوع عبور از خاتمی در جریان اصلاحات دوباره کلید خورده است. اما اینکه چه شده که کرباسچی به این صراحت از عبور از خاتمی دم می زند به نظر می رسد به مشاجره سیاسی حزب کارگزاران با مرکزیت جریان اصلاحات مرتبط باشد. 
,
 
,
دعوای کارگزاران و اصلاحات از نوع راهبرد سیاسی 
, دعوای کارگزاران و اصلاحات از نوع راهبرد سیاسی , دعوای کارگزاران و اصلاحات از نوع راهبرد سیاسی , ,
 
,
«محمد قوچانی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در این باره با بیان اینکه مصاحبه کرباسچی "دعوت خاتمی به رهبری اصلاحات است نه عبور از رهبری اصلاحات" بیان می کند: «عبور و انتقاد از شورای عالی سیاستگذاری به معنای عبور از آقای خاتمی نیست و موضوع اصلی ما مدیریت اصلاحات در شورای عالی است.»
,
 
,
سخنان کرباسچی حتی شائبه جدایی حزب کارگزاران از جریان اصلاحات را بوجود آورد که قوچانی دراین باره بیان می کند: «امکان ندارد کارگزاران از اصلاح طلبی خارج شوند،  از نظر گفتمانی خروج کارگزاران از اصلاح طلبی به معنی خروج از هویت خود بوده و امکان پذیر نیست.»
, سخنان کرباسچی حتی شائبه جدایی حزب کارگزاران از جریان اصلاحات را بوجود آورد که قوچانی دراین باره بیان می کند: «امکان ندارد کارگزاران از اصلاح طلبی خارج شوند،  از نظر گفتمانی خروج کارگزاران از اصلاح طلبی به معنی خروج از هویت خود بوده و امکان پذیر نیست.», سخنان کرباسچی حتی شائبه جدایی حزب کارگزاران از جریان اصلاحات را بوجود آورد که قوچانی دراین باره بیان می کند: «امکان ندارد کارگزاران از اصلاح طلبی خارج شوند،  از نظر گفتمانی خروج کارگزاران از اصلاح طلبی به معنی خروج از هویت خود بوده و امکان پذیر نیست.»,
 
,
البته با حضور تکنوکرات های کارگزارانی در جریان اصلاحات رویه این جریان از ایدئولوژی رادیکال به منفعت طلبی سیاسی گرایش یافته است. انتخاب نامزد غیر اصلاح طلب به عنوان نامزد ریاست جمهوری مورد حمایت این جناح به خوبی اثرگذاری ایده کارگزاران در جریان اصلاحات را نشان می دهد اما حالا با وجود اینکه ضعف عملکردی اعضای این جریان حتی صدای بدنه اجتماعی اصلاحات را در آورده است، حضور کارگزاران در جریان اصلاحات با چالش جدی روبرو شده است. 
,
 
,
درواقع با حضور کارگزاران در اردوگاه اصلاح طلبی دو ایده و نظر راهبردی برای ادامه راه این جریان مطرح شده که بسیار در این جریان چالش برانگیز شده است. برخی از اصلاح طلبان که به انحصارطلبان قدرت و مرکزیت این جریان وصل هستند خواهان ادامه راه جریان اصلاحات به رویه قدیم هستند و بیان می کنند که هویت این جریان سیاسی با رویه تکنوکراتی و عملگرایانه جور در نمی آید و هویت این جریان را به خطر انداخته است و بعدها با این سرمشق از اصلاح طلبی چیزی باقی نمی ماند.
,
 
,
به نظر می رسد با این شرایط این دعوای سیاسی در حال کشیدن به نقاط باریک است. این موارد نشان می دهد که مشکل اصلاحات تنها کم اعتبار شدن در نتیجه ضعف عملکردی نیست و مشکلات راهبردی و رهبری این جریان سیاسی نیز در آن موج می زند و شدت آن آنقدر زیاد است که به رسانه ها کشیده شده است. 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه