اخبار داغ

در پی ادعای تغییر کاربری فرهنگسراهای مشهد بررسی شد؛

فرهنگسراهای خالی از خدمات/ بودجه کلان فرهنگسراهای مشهد صرف فعالیت‌های خرد شده است

فرهنگسراهای خالی از خدمات/ بودجه کلان فرهنگسراهای مشهد صرف فعالیت‌های خرد شده است
مدیر سابق فرهنگسرای انتظار مشهد با بیان اینکه جغرافیای چینش فرهنگسراها در مشهد منظم نیست و عدالت اجتماعی در آن رعایت نشده گفت: امروز فرهنگسراها در شهر مشهد تبدیل به تشکل و گروهی کوچک شده‌اند که با بودجه‌های کلان در سطوح محلی و خرد فعالیت دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام، مدتی است فعالیت های فرهنگسراهای مشهد از عناوین تخصصی آن فاصله گرفته است و مشخص نیست بر اساس چه چشم‌انداز از پیش تعیین شدای این کارکردها را دنبال می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

بسیاری از کارشناسان فرهنگی بر این باور هستند که فرهنگسرا باید مطابق با عنوان تخصصی که دارد فعالیت تخصصی را نیز صورت دهد.

,

بر این اساس بازخوانی راهبردهای اصلی مورد نظر تأسیس چنین مراکزی برای در پی داشتن اقدامات هدفمند و ثمربخش فرهنگی، ضروری به نظر می‌رسد تا علاوه بر جلوگیری از موازی‌کاری با برخی گروه‌های مردم نهاد که با هزینه‌های خیلی کمتر فعالیت دارند، سایر اقدامات این مراکز شفاف‌تر برای جامعه تبیین شود.

,

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در ارتباط با وضعیت و کارکرد فرهنگسراهای مشهد اظهار کرد: هر جامعه‌ای نیازهایی دارد که این نیازها در قالب‌های مختلف باید پاسخ داده شود؛ یکی از موضوعات مهم عرصه خدمات فرهنگی است که در قالب‌های هنری و سبک زندگی و موضوعات دیگر باید پاسخ داده شود.

,

وی افزود: در شهر مشهد فرهنگسراهایی راه‌اندازی شده تا موضوعی را به صورت ویژه کار و دنبال کنند و ظرفیت این موضوع بالا رود؛ برای مثال موضوعی به نام زیارت در شهر مشهد داریم که با توجه به بحث زائر و مجاور فرهنگسرایی به نام زیارت راه‌اندازی شده است؛ یکی از مسائل مهمی که در شهر مشهد رخ می‌دهد همین مبحث زائر است که باید روان‌سازی شود.

,

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگسرای رسانه و دیگر فرهنگسرا نیز هر کدام رسالت تخصصی خود را دارند؛ در این فضاها برنامه غالب باید به این سمت برنامه تخصصی برود و چون در یک محله مشخص هستند برنامه‌هایی نیز متناسب با آن پیش‌بینی شود.

,

کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد به مردم گزارش دهد

, کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد به مردم گزارش دهد,

پژمانفر تصریح کرد: متاسفانه امروز فرهنگسراها با توجه به گزارش‌های رسیده از مسیر اصلی خود خارج شده‌اند و بلکه گاهی فضای فرهنگسرا از آن خدمات خالی شده و برنامه‌های عمومی مثل کلاس خط و نقاشی و موسیقی برگزار می‌شود و این یک اشتباه بزرگ و یک رفتار برخلاف سیاست پایه‌گذاری فرهنگسرا است.

,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرهنگسرای زیارت اگر کار عمومی صورت دهد این انحراف است و حتما باید شورای شهر و کمیسیون فرهنگی شورا بررسی صورت دهد. در این قضیه متاسفانه آن چیزی که مسئولان ذی‌ربط باید صورت دهند صورت نگرفته و باید در بررسی عملکرد، دستگاه‌های ذی‌ربط ورود داشته باشند.

,

پژمانفر اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های متعدد کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد باید ورود کند و گزارشی به مردم و گروه‌‌هایی که دغدغه دارند ارائه دهند.

,

در ادامه سید سجاد جلینی، مدیر سابق فرهنگسرای انتظار مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما، پیرامون موضوع عملکرد و وضعیت فرهنگسراها در مشهد با اشاره به تاریخچه تشکیل خانه فرهنگ در تهران و مشهد اظهار کرد: برخی در آغاز این استدلال را داشتند که برای یک سری از اقشار مردم باید اماکنی ایجاد تا خدمات فرهنگی ارائه شود.

,

وی در جامعه اسلامی، مسجد را پایه تمام خدمات دانست و افزود: خانه فرهنگ و فرهنگسراها در تقابل با نگاه گفتمانی با رویکردهای فرهنگی بوجود آمده در دهه‌های گذشته ایجاد شده بود تا بستری برای تغذیه فرهنگی مردم باشد.

,

فرهنگسراها در مشهد تبدیل به تشکل و گروهی کوچک شده‌اند

, فرهنگسراها در مشهد تبدیل به تشکل و گروهی کوچک شده‌اند,

مدیر سابق فرهنگسرای انتظار مشهد گفت: سعی شد فرهنگسراها در راستای گفتمان انقلاب خدمات‌دهی داشته باشند اما امروز فرهنگسراها در شهر مشهد تبدیل به تشکل و گروهی کوچک شده‌اند که در سطوح محلی و خرد، بودجه های کلان صرف می‌کنند.

,

وی با بیان اینکه شهر مشهد دارای 20 فرهنگسرا با بودجه‌های میلیاردی است افزود: جغرافیای چینش این فرهنگسراها در مشهد منظم نیست و عدالت اجتماعی در آن رعایت نشده است؛ مثلا در محله سیدی خدمات‌دهی فرهنگی مشاهده نمی‌شود اما در منطقه 8 چندین فرهنگسرا فعالیت دارند و مناطق مستضعف از چنین خدمات فرهنگی، کمتر برخوردار هستند.

,

, ,

جلینی تصریح کرد: فرهنگسراها در دوره‌های مختلف، سیر فعالیت خاصی داشته و به عنوان مثال موضوعات انتظار، خانواده و رسانه از جمله انها است که علاوه بر آن مأموریت‌های مختلف نیز برعهده انها بود ولی در حال حاضر این فعالیت در شهر مشهد با 4 میلیون جمعیت در حد محلی تقلیل پیدا کرده است.

,

فرهنگسراها در حد کلاس و ارائه سالن همایش خدمات ارائه می‌دهند

, فرهنگسراها در حد کلاس و ارائه سالن همایش خدمات ارائه می‌دهند,

وی افزود: امروز برخی فرهنگسراها در حد کلاس‌ها و ارائه سالن همایش خدمات ارائه می‌دهند و با وجود جمعیت مخاطب بالا در بزرگ‌ترین فرهنگسرا نیز 400 نفر ظرفیت دارد.

,

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه در منطقه ای که 120 هزار نفر جمعیت دارد، 200 نفر در بهترین حالت کلاس‌های فرهنگسرا حضور پیدا می‌کنند خاطرنشان کرد: امروز مساجد و تشکل‌های محلی در نقاط مختلف، بهتر و با هزینه‌های پائین تر خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند و هزینه‌های زیادی صرف حق‌الزحمه عوامل فرهنگسراها در مشهد می‌شود.

,

, ,

وی افزود: نگاه کلان راهبردی شهری که باید به 4 میلیون ساکن و 20 میلیون زائر در موضوعی خدمات ارائه می‌داد، در حد کلاس و سالن پر کردن تقلیل پیدا کرده است که در این راستا هزینه‌های کلان برای مردم ملموس نیست.

,

شورای شهر مشهد به فرهنگسراها نگاهی محلی دارد

, شورای شهر مشهد به فرهنگسراها نگاهی محلی دارد,

جلینی با بیان اینکه تیم فعلی شورای شهر مشهد علنا عنوان کرده‌اند که به فرهنگسراها نگاهی محلی دارند گفت: علاوه بر لزوم بستر سازی خدمات فرهنگی برای مردم، ارائه خدمات باید در حاشیه شهر مشهد نیز صورت بگیرد و نباید این قشر را از بودجه فرهنگ عمومی محروم کرد.

,

وی افزود: با اسم تخصصی گذاشتن روی فرهنگسراها رویکرد تغییر نمی کند و مدیران مجموعه شهری باید به این باور برسند نگاه به فرهنگسراها حداقلی نباشد لذا باید نسبت به مأموریت این مراکز تجدید نظر کنند.

,

, ,

مدیر سابق فرهنگسرای انتظار مشهد با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های اوقات فراغت جوان و نوجوان، برنامه‌های فرهنگی مخصوص زوج‌های جوان، برنامه‌های هنری و توانمندسازی در مساجد اظهار کرد: همکاری و توانمندسازی مجموعه های مردمی فعال در شهر باید در برنامه باشد و بایستی میزان موفقیت عملکرد فرهنگسراها از مردم سوال شود و البته از مسئولانی از جمله کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد و سرپرست فرهنگسراهای مشهد مطالبه شود.

,

ضرورت تجدیدنظر در مأموریت فرهنگسراها

, ضرورت تجدیدنظر در مأموریت فرهنگسراها,

وی افزود: باید بسترسازی جهت ارائه خدمات به تشکل های مردمی واقعی انجام شود تا خدمات به مساجد و محله‌های مختلف شهر برسد لذا باید در مسئولان فرهنگسراها این نگاه ایجاد شود که این جایگاه، مدیریت اقدام شهری است.

,

این فعال فرهنگی با بیان اینکه زمانی فرهنگسراها موفق هستند که کثرت مخاطب را نیز در برنامه‌ها داشته باشند و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود تصریح کرد: بررسی و سنجش بودجه و هزینه‌کرد برای مخاطب برنامه‌های فرهنگسراها و همچنین مطالبه‌گری مردم و تشکل ها در مورد ارائه خدمات فرهنگی دارای اهمیت است؛ به عنوان نمونه چرا تنها یک درصد فضای سبز در اختیار بانوان است و در شهر هیچ برنامه‌ای برای ارتقای هویتی زن برگزار نمی‌شود و زمینه‌های حضور فرهنگی بانوان ایجاد نشده است و یا اینکه با وجود طی شدن دو تابستان، هنوز برنامه برای اوقات فراغت جوان و نوجوان شهر تهیه نشده و مشخص نیست بودجه‌های فرهنگی در چه زمینه‌هایی صرف شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه