اخبار داغ

کاروانسرای لاری چگونه احیا می‌شود!

انتخاب شهردار بافت تاریخی تربت حیدریه؛ نیاز شهرستان یا شگرد انتخاباتی

انتخاب شهردار بافت تاریخی تربت حیدریه؛ نیاز شهرستان یا شگرد انتخاباتی
ساماندهی مجموعه تاریخی "رباط لاری" و انتخاب شهردار ویژه برای محدوده بافت تاریخی تربت حیدریه موضوعی است که به اذعان برخی احساس نیاز و به ادعای برخی دیگر ابزاری برای پیروزی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر عنوان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ این روزها ساماندهی مجموعه تاریخی رباط لاری و موضوع شهردار ویژه برای محدوده بافت تاریخی تربت حیدریه مطرح است که برخی آن را نیاز و برخی ابزاری برای پیروزی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر عنوان می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وضعیت کنونی رباط لاری

, وضعیت کنونی رباط لاری,

, ,

این رباط (کاروانسرا) در محل بازار شهر و محله معروف به میدان رباط قرار دارد که توسط حاج محمدرضا لاری در سال ۱۳۰۸ ه. ق ساخته شده است. مقبره وی که از تجار معتبر شهر بوده در نزدیکی رباط و در یکی از بازارچه‌ها باقی است و پس از درگذشت او حاج امین التجار از این رباط نگهداری و استفاده و تولیت آن نیز با خانواده امین التجار است. رباط در نوع خود وسعتی داشته و بخصوص فضای جلوی رباط که اینک به بازارچه‌های شلوغ تبدیل شده جزئی از رباط و از متعلقات آن به حساب می‌آید.

,

رباط لاری مربوط به دوره قاجار است و در تربت حیدریه، ضلع جنوبی میدان رباط، خیابان روح بخش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

,

مجموعه تاریخی رباط لاری تربت حیدریه از جمله اماکن تاریخی است که به دلایل متعدد، سالهاست از کم توجهی مسئولان مربوطه رنج می‌برد؛ اما به تازگی اوقاف و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستین همت بالا زده اند تا با هدایت ها و حمایت های امام جمعه و فرماندار این یکبار برای همیشه مشکل آن را برطرف کنند.

,

 

,

رباط لاری هویت شهر تربت حیدریه است

, رباط لاری هویت شهر تربت حیدریه است,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در گفت‌وگو با صبح توس اظهار داشت: بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی - تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، یا تزیینات، ملحقات، تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلا" نیز واجد حیثیت فرهنگی - تاریخی یا مذهبی باشد، آسیبی وارد آورده، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک الی ۱۰ سال محکوم می شود.

,

علی محمدی افزود: بر اساس ماده 560 همین قانون هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی - تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی کند که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

,

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس رباط لاری هم از بعد انسانی که فردی از جای دیگری آمده و احساس کرده این بنا را باید بسازد و این اقدامش برای ما بسیار ارزشمند است و هم از بعد تاریخی که ما وظیفه داریم طبق قانون در حفظ و حراست از آن بکوشیم.

,

محمدی در ادامه با بیان اینکه رباط لاری در حکم هویت شهر تربت حیدریه است، افزود: هر چند طبق قانون ۷۰ تا ۸۰ درصد از اماکن تاریخی ما، یا مالک حقیقی دارد یا بر عهده اوقاف است، اما همه اینها باعث نمی شود نسبت به انجام وظایف قانونی خود کوتاهی کنیم.

,

 

,

آمادگی ۸ سرمایه گذار برای اماکن تاریخی تربت حیدریه

, آمادگی ۸ سرمایه گذار برای اماکن تاریخی تربت حیدریه,

 

,

, ,

وی گفت: در عین حال این بنای تاریخی چون مالک حقیقی دارد و تا امروز با مستاجرانش دچار مشکل بوده، لذا تاکنون نتوانسته ایم کار زیادی در آنجا انجام بدهیم.

,

محمدی اظهار داشت: اکنون بالغ بر هشت سرمایه گذار با شرط سرمایه گذاری نامحدود برای اماکن تاریخی تربت حیدریه اعلام آمادگی کرده اند و قول می دهم به محض رفع مشکل مالکیت این بنا، کار مرمت، احیا و سرمایه گذاری در آن را آغاز کنیم.

,

وی همچنین تصریح کرد: از آنجا که در تربت حیدریه مشکل اقامتی داریم و با توجه به اینکه رباط لاری در مرکزیت شهر و در جوار چند اماکن تاریخی دیگر نظیر مقبره مرحوم لاری و حمام حاجی رییس واقع شده و در تقسیمات جدید شهری به عنوان یک محور گردشگری در حال ثبت است، لذا سرمایه ‌گذاران قادر خواهند بود برای ایجاد یک محیط اقامتی در آن اقدام کنند که آبروی تربت حیدریه نیز حفظ شود.

,

 

,

شهرداری قبل از تخریب یا تغییر کاربری باید از میراث استعلام بگیرد

, شهرداری قبل از تخریب یا تغییر کاربری باید از میراث استعلام بگیرد,

محمدی در بخش دیگری بیان کرد: شهرداری می بایست در محدوده بافت تاریخی قبل از انجام هرگونه اقدام و تغییر کاربری، حتماً از ما استعلام کرده و اجازه بگیرد.

,

محمدی افزود: همچنین ضرورت دارد تا سه بنای تاریخی حمام حاجی رییس، رباط و مقبره مرحوم لاری و نیز بازار تربت حیدریه به عنوان محور محدوده گردشگری این شهرستان معرفی و بر این اساس از تردد وسایل نقلیه موتوری در این محدوده ممانعت به عمل آید، که البته 2 موضوع اخیر به تصویب اعضای انجمن میراث فرهنگی شهرستان تربت حیدریه رسید.

,

 

,

شهردار بافت تاریخی تربت حیدریه، نیاز یا حربه انتخاباتی

, شهردار بافت تاریخی تربت حیدریه، نیاز یا حربه انتخاباتی,

, ,

در ادامه مدیر بافت تاریخی تربت حیدریه نیز با بیان اینکه همچون برخی شهرهای تاریخی ایران، تربت حیدریه نیز باید جایگاه مدیر بافت تاریخی را به شهردار ارتقا بدهد، گفت: تا امروز دستهایی در کار بوده تا بناهای تاریخی ما را یا تخریب و یا از فهرست آثار ملی خارج کنند.

,

مرتضی شبان افزود: حال که اراده دستگاه های حاکمیتی و البته حضور بخش خصوصی بر احیای اماکن تاریخی متمرکز شده، شایسته است مسئولان و دست اندرکاران ذیربط نسبت به ایجاد شهردار بافت تاریخی اقدام کنند.

,

وی با اشاره به اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور پیش تر 2 هزار و صد میلیارد ریال اعتبار برای انجام امور مطالعاتی و بهسازی آرامگاه مرحوم لاری تصویب کرده بود، افزود: متاسفانه شهرداری در ادوار گذشته چون به ما اعتماد نداشت، لذا فقط 350 میلیون ریال از این مبلغ در اینجا هزینه شد.

,

 

,

اجازه نداریم پست جدیدی اضافه کنیم

, اجازه نداریم پست جدیدی اضافه کنیم,

رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه در پاسخ به این اظهارات به صبح توس گفت: اجازه نداریم بیش از آن چیزی که در چارت سازمانی شهرداری تربت حیدریه از سوی وزارت کشور پیش بینی شده، پست جدیدی اضافه کنیم.

,

محمد امانی افزود: اگر هم دست به چنین اقدامی بزنیم اولا با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات، در حکم یک رفتار تبلیغاتی تلقی شده و مورد هجمه قرار می گیریم که اینکار را برای کسب رای بیشتر انجام داده ایم و دوم اینکه برای خود هزینه مضاعف ایجاد می کنیم و لذا در شرایط کنونی باید به همین پست مدیر بافت تاریخی بسنده کرد.

,

وی در خصوص شرح وظایف شهرداری و میراث فرهنگی در حوزه حفظ مواریث گذشته نیز گفت: طبق قانون نمی توانیم بنای تاریخی را به زور از مالکش خلع ید کنیم.

,

امانی اظهار داشت: هر چند می دانیم در شرایط کنونی اداره میراث فرهنگی با کمبود منابع مالی مواجه است و ما هم خود را موظف به همکاری می دانیم، اما همکاری ما تنها در محدوده قانونی و بر اساس مذاکره و گفت و گو می باشد و بیشتر از این کاری از دست ما بر نمی آید.

,

 

,

چماق و هویج دولتی‌ها برای احیای رباط لاری

, چماق و هویج دولتی‌ها برای احیای رباط لاری,

, ,

نماینده متولی رباط لاری که از سوی خانواده امینی برای اداره رباط و مقبره لاری تعیین شده، نیز در ادامه گفت: متاسفانه اکنون رباط لاری به محلی برای تجمع افراد سارق تبدیل شده که شب ها دزدی می کنند و روزها اموال سرقتی را بین خود تقسیم می کنند.

,

رسول ایوبی افزود: اینجا همچنین به پاتوق افراد معتاد و عربده کش تبدیل شده و حتی فردی به قمه بدست گه گاه می آید و ایجاد مزاحمت می کند.

,

وی در خصوص مفاد قرارداد با مستاجران حاضر در رباط لاری که تمایل به ترک محوطه را ندارند، گفت: از آنجا که این افراد از حجره های رباط به عنوان انباری استفاده می کنند، طبق قانون به انباری حق کسب و پیشه تعلق نمی گیرد.

,

 

,

آثار تاریخی باید تبدیل به ثروت شود

, آثار تاریخی باید تبدیل به ثروت شود,

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: تا زمانی که به مواریث گذشته و آثار تاریخی خود به چشم یک اثر معنوی و نگاه صرف از روی ترحم داریم، در همین نقطه ای که قرار گرفته ایم، درجا می زنیم و شاهد هیچ تغییر و تحولی نخواهیم بود.

,

علی رستمی افزود: راه درست این است که اینها را تبدیل به ثروت کنیم و بر انجام این کار باید بلافاصله بعد از ثبت آنها، در فهرست آثار ملی قرار داده و اقدام به مرمت و احیای آنها کنیم تا در نتیجه این اقدامات، مواریث گذشتگان را تبدیل به یک منبع درآمدزا کنیم.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه حوزه میراث فرهنگی در گذشته دغدغه مند نبود، گفت: خوشبختانه امروز علاوه بر آنکه به یک دغدغه ملی تبدیل شده، از مرحله دغدغه نیز عبور کرده و به یک نیاز ملی تبدیل شده است.

,

رستمی گفت: گواه این ادعا آن است که امروز شاهد ایجاد یک رقابت بومی در بین شهرهای ایران هستیم تا ضمن بازشناسی و یادآوری هویت گذشته خود، نسبت به احیا و مرمت آن ها و در نهایت اینکه آن ها را برجسته کنند، هستیم.

,

 

,

لزوم ورود بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری

, لزوم ورود بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری,

, ,

فرماندار تربت حیدریه در ادامه اظهار داشت: واقعیت آن است که میراث فرهنگی به جز در پروژه های ملی نظیر بسک و بایگ، پولی برای سرمایه گذاری در این بخش ها ندارد و باید بخش خصوصی را وارد کار کنیم.

,

وی در خصوص مشکل مستاجران رباط لاری که مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی شده اند، نیز گفت: مشکل اینجا از مرحله تعامل و گفت و گو گذشته و اگر قرار بود به این شیوه مشکل بر طرف شود، تاکنون حل شده بود.

,

رستمی با بیان اینکه درنگ و اتلاف وقت جایز نیست، افزود: دستگاه قضایی بهترین مکانیزم در این زمینه خواهد بود و رای وحدت رویه ای که برای یکی دو مستاجر صادر شده، سطح گفت و گو را آسانتر کرده و از این منظر می شود مجددا باب مذاکره را باز کرد و ضمن یادآوری احکام صادره، به آن ها توضیح داد قرار است رباط لاری زمینه رونق کسب و کار را برای آن ها نیز فراهم آورد.

,

وی در خصوص ایجاد پست شهرداری بافت تاریخی تربت حیدریه، نیز گفت: اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر، یک شهردار افتخاری و به صورت نمادین برای اینجا انتخاب شود، منافاتی با قانون ندارد و چه بسا نتایج بهتری نیز در بر داشته باشد.

,

به گزارش صبح توس، تاکنون ۲۵۰ اثر تاریخی و گردشگری در منطقه تربت حیدریه شناسایی شده است. از مجموع ۷۰ بنای تاریخی شناسایی شده در تربت حیدریه، ۳۵ بنا، ۱۱ تپه و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه