اخبار داغ

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

نخستین نمایشگاه فصلی و گذر فرهنگ و هنر در مشهد برگزار می‌شود/ صنایع فرهنگی درصد قابل توجهی از اقتصاد جهانی

نخستین نمایشگاه فصلی و گذر فرهنگ و هنر در مشهد برگزار می‌شود/ صنایع فرهنگی درصد قابل توجهی از اقتصاد جهانی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به برنامه جامع اقتصادی استاندار محترم برای تحقق مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، نمایشگاه فصلی "گذر فرهنگ و هنر " با هدف ارائه آثار هنری وابسته به صنایع  فرهنگی در کوهسنگی مشهد برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، درگفت‌وگو با مشهدپیام، اظهار داشت: نمایشگاه فصلی "گذر فرهنگ و هنر " با حضور صد هنرمند در 45 غرفه، از 26 الی 30 مرداد ماه به مدت 5 روز در کوهسنگی مشهد از ساعت 19 الی 23 میزبان علاقه مندان و هنردوستان می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

وی افزود: توسعه مفهومی غایی و پیشرانی مهم برای حرکت رو به جلوی جوامع به حساب می آید و نقش بنیادین اقتصاد در شکل گیری توسعه به معنای متوازن و کامل آن همواره مورد توجه جدی بوده است و تحولات روزافزون جوامع الگوهای اقتصادی زمینه ساز توسعه را دستخوش تغییرات جدی و قابل توجهی کرده است.

,

مروارید ادامه داد: رشد افتصادی بسترساز و تسهیل گر تحقق توسعه می باشد لذا توجه به پیوست های اقتصادی در همه ابعاد مختلف توسعه از جمله فرهنگی٬ سیاسی و یا اجتماعی الزامی است.

,

وی افزود: پیوند دوسویه این حوزه ها با اقتصاد از یک سو و رابطه آنها با یکدیگر می تواند زمینه شکل گیری یک جامعه توسعه یافته را محقق سازد و یافتن الگوهای درست و مبتنی بر مقتضیات بومی برای تحقق پیوند اقتصاد و سایر حوزه ها نیازی بنیادین و اساسی می باشد.

,

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: در این الگو رابطه میان سه ضلع اصلی پویایی اقتصاد یعنی کارآفرینان و سرمایه گذاران٬ بخش های قانون گذاری و بدنه اجتماعی تبیین می گردد و همسویی میان این سه ضلع هر گونه خطا و انحرافی را خنثی می کند.

,

وی افزود: یکی از بخش های مهم مورد نظر الگوی یاد شده توجه به ظرفیت فرهنگ در دو حوزه مهم گفتمان سازی مسئله اقتصاد و بهره بردن از رونق تولیدات و صنایع فرهنگی می‌باشد.

,

مروارید با اشاره به اینکه فرهنگ به دلیلی ویژگی مهم آن که هم تولید می شود و هم مصرف٬ از زمینه اقتصادی شدن ویژه ای برخوردار است خاطرنشان کرد: صنایع فرهنگی با همین رویکرد اقتصاد فرهنگی طی صد سال اخیر نقش مهمی را در اقتصاد جهان ایفا می کنند و صنایعی که با بهره مندی از داشته های هویتی و فرهنگی به خلق و گسترش ایده ها در قالب محصولات و خدمات مورد نیاز مردم در عرصه نرم می پرازند.

,

وی افزود: رویکرد اصلی در صنایع فرهنگی بر خلاف رویکردهای کهنه هزینه‌بر بودن فرهنگ و مسائل آن٬ رویکرد مولد و کسب ثروت از طریق داشته های فرهنگی است و با توجه به شکل گیری جامعه اطلاعاتی نوع نیازهای مردم از نیازهای اولیه به نیازهای پیچیده و ثانویه تغییر کرده است، لذا رفع این نیازهای ثانویه که بسیاری از آن ها ماهیتی فرهنگی و نرم افزاری دارند نیازمند بهره مندی از ظرفیت صنایع فرهنگی است.

,

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این که کالاهای فرهنگی بر خلاف کالاهای صنعتی در روند تولید بسیار کم هزینه تر هستند اما مورد توجه مصرف کنندگان معاصر جهان قرار می گیرند افزود: ‌هم اکنون صنایع فرهنگی درصد قابل توجهی از کل جی دی پی اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است و به عنوان نمونه برنامه ریزی برخی از کشورهای همسایه ایران همچون ترکیه و یا قطر برای خلق صنایع خلاق یا فرهنگی و کسب درآمد موثر در اقتصاد ملی بسیار قابل توجه است.

,

وی، طرح گذر فرهنگ و هنر را از طرح های ابتکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: ایده "گذر فرهنگ و هنر" به عنوان مکانی برای ارایه تولیدات هنری و فرهنگی از سوی هنرمندان به مردم و با اتخاذ رویکرد ثروت آفرینی از طریق فرهنگ و ارتقای سهم فرهنگ و هنر در GDP ملی در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدهای مرتبط با آن قرار گرفته است.

,

مروارید اظهار کرد: "گذر فرهنگ و هنر" با هدف توسعه کسب و کارهای مرتبط با صنایع فرهنگی، زمینه سازی ارتباط مستقیم مردم یا مصرف کنندگان با تولیدکنندگان، رفع موانع اقتصادی و ساختاری بازار هنر٬‌ شناسایی و ایجاد شبکه ای از تولیدکنندگان فرهنگی و هنری و در نهایت کسب سرمایه به جای هزینه کردن سرمایه در الگوی مدیریت فرهنگی مورد پیگیری قرار گرفته است. تجربه نشان داده است که خودکفایی در هنرها، خصوصا هنرهای تجسمی به سرعت شکل می گیرد و بر همین اساس "گذر فرهنگ و هنر" به دنبال ایجاد فرصت های مناسب در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر می باشد.

,

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این راستا در گام نخست برگزاری گذرهای فصلی و موقت را در نقاط پرتجمع شهری برنامه ریزی نموده است.

,

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در گام نخست نمایشگاه "گذر فرهنگ و هنر" با هدف ارائه آثار هنری وابسته به صنایع فرهنگی شامل هنرهایی متنوع چون سفالگری، نقاشی، زیورآلات، کاشی٬، هنرهای مرتبط با چرم و پارچه، عروسک٬‌ کتاب، میناکاری و قلمزنی در محل کوهسنگی مشهد به عنوان یکی از مراکز مهم و محل تجمع شهروندان و زائران از تاریخ بیست و ششم تا سی ام مرداد ماه سال جاری برگزار می کند.

,

وی اظهار کرد: حضور نزدیک به صد هنرمند خراسان رضوی که در قالب چهل و پنج غرفه آثار خویش را بدون واسطه به مردم عرضه می نمایند از ویژگی های مهم این نمایشگاه است و توجه به سلیقه عمومی مردم و ارایه هنرهای کاربردی به معنای هنرهایی که در زندگی روزمره مردم نقش آفرین بوده و مورد استفاده قرار می گیرند مورد توجه قرار گرفته است و به این معنی که در مراحل اول به جای پرداختن به کارهای صرفا انتزاعی از ظرفیت هنر در قالب تولید محصولات مورد نیاز مردم در امور جاری بهره گرفت.

,

مروارید بیان داشت:  ارتباط مستقیم مردم با تولیدکنندگان و هنرمندان و آشنایی آنها با محصولات هنری و فرایند تولید آنها در تغییر نگرش مردم به شیوه مصرف فرهنگی مٰوثر بوده و زمینه بخش اصلاح الگوهای مصرف خواهد بود و به گونه ای که جای امیدواری است که به تدریج به جای این که جامعه ایرانی بازار مصرف فرهنگی کشورهای خارجی باشد در گام نخست از صنایع فرهنگی داخلی استفاده کرده و در گام بعد به اقتصاد بین الملل و فروش جهانی محصولات خویش بیندیشند.

,

وی افزود: ارایه بیش از هفتصد محصول در قالب های گوناگون و بازدید چندهزار نفری در یکی از شلوغ ترین بازه های زمانی حضور زائرین و شهروندان مشهدی زمینه ساز برپایی این نمایشگاه در گام های بعدی در دو قالب بازارهای فصلی و موقت نمایشگاهی و بازارهای دایمی هنر در مشهد مقدس می باشد.

,

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از دیگر اهداف برپایی "گذر فرهنگ و هنر" نشان دادن ظرفیت تولیدات هنری استان و ارزش اقتصادی آن ها می باشد تا از این طریق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه تولیدات هنری تمایل یافته و به این شکل بتوان با تبدیل صنایع و مشاغل خانگی هنری به صنایع بزرگ خلاق٬ گامی بزرگ در جهت تبدیل شدن تولیدات بومی هنری استان به صنعت بزرگ فرهنگی خراسان رضوی برای بازارهای محلی٬‌ منطقه ای٬ ملی و بین المللی برداشت.

,

وی افزود: این بازار با همکاری شهرداری مشهد، خانه هنرمندان و موسسه فرهنگی هنری نیک آرمان هشت خان برگزار می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه