اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خبرداد؛

دفع رطوبت بدنه یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران/ قرارداد 3 میلیاردی کف‎سازی بازار زنجان منعقد شد

دفع رطوبت بدنه یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران/ قرارداد 3 میلیاردی کف‎سازی بازار زنجان منعقد شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مسجد جامع سُجاس با قدمتی هزار ساله یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که در حال حاضر نم گیری بدنه این مسجد از سوی میراث فرهنگی انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; از مرمت اضطراری بازار زنجان طبق سنوات گذشته خبرداد و اظهار داشت: شهرداری زنجان مسئولیت و زحمت کف سازی بازار را تقبل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه قراردادی به مبلغ  3 میلیارد ریال برای اجرای مرحله اول کف سازی در بازار زنجان منعقد شده است، افزود: این قرارد داد یک ماه پیش نهایی شده است و در روزهای آتی عملیت اجرایی شروع می شود.

,

این مسئول در خصوص آخرین وضعیت مسجد جامع سجاس نیز گفت: مسجد تاریخی  سجاس متعلق به دوره سلجوقی و از شاخص ترین مساجد استان زنجان محسوب می شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه این مسجد در زمینه آرایه های وابسته به هنر معماری دارای شناسنامه خوبی است، افزود: مسجد جامع سجاس بنای تاریخی است.

,

رحمتی با اشاره به سابقه یک هزار سال این مسجد، بیان داشت: این مسجد دارای سازه قوی بوده و مرمت های لازم بر روی آن انجام می شود.

,

وی با اشاره به اختصاص اعتباری برای مرمت این بنا در سال جاری، خاطرنشان کرد: دفع رطوبت در بدنه این بنا در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان قرار دارد.

,

به گزارش موج رسا،مسجد جامع سجاس مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان خدابنده، شهر سجاس قرار دارد.

,

این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۳ با شماره‌ی ثبت ۱۰۱۹ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

,

مسجد جامع سُجاس یکی از آثار برجسته استان زنجان است و این مسجد به سبک مساجد شبستانی ساخته شد. بنای اصلی مسجد، گنبد خانه‌ی مربعی به ابعاد تقریبی ۵٫۹ در ۵٫۹ متر است که با گنبد بلندی مسقف شده است.

,

 

,

, ,

 

,

مسجد جامع سجاس به شکل چهار گوش و دارای ابعادی به طول ۱۱ متر از بیرون و ضخامت دیوارهای آن حدود ۱٫۵ متر است که دو در ورودی در سمت غرب مسجد وجود دارد. فاصله این درها از هم در حدود ۵ متر است که احتمالا به حیاط و فضای بیرون باز می‌شد و دقیقا قرینه آن‌ها در ضلع شرقی مسجد هم موجود است.

,

 بیرون بنا با آجر نماکاری شده که با ملات و ساروج روی هم قرار گرفته‌اند. ارتفاع فعلی بنا از کف زمین تا شروع گوشواره‌ها در چهار گوشه بنا در حدود ۷ متر و ارتفاع کناره گشواره‌ها تا پای گنبد تقریبا ۲ متر است.

,

مسجد جامع سُجاس با قدمتی هزار ساله یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران به حساب می‌آید؛ هرچند بنای اصلی آن قدیمی‌تر و مربوط به دوران ساسانی است

,

در گوشه‌های بنا به‌طرز جالبی برای ایجاد چند ضلعی  و در نتیجه تشکیل فرم دایره برای ساخت گنبد تو رفتگی‌های خاصی ایجاد شده است.

,

ارتفاع گنبد تقریبا به ۴ متر می‌رسد و ارتفاع کل بنا از کف زمین حدود ۱۴ متر است.

,

 با توجه به سبک معماری این بنا را به دوره سلجوقی نسبت می‌دهند، ولی در نزدیکی محراب یک قسمت کوچکی از نمای آجرکاری ریخته شده که در پشت این لایه، نمای دیگری با تزیین مخصوص خود که با دیوار اصلی بنا متصل است،‌ قابل دیدن شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه