اخبار داغ

روحانی در جلسه هیات دولت:

تامین امنیت خلیج فارس نیازی به نیروی خارجی ندارد/ صهیونیست‌ها اگر می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند

تامین امنیت خلیج فارس نیازی به نیروی خارجی ندارد/ صهیونیست‌ها اگر می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند
رئیس جمهور طرح ادعاهایی که رژیم صهیونیستی می‌خواهد در امنیت منطقه حضور داشته باشد را سخنان پوچ توصیف کرد و گفت:‌ اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همانجایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه تمام شعارهایی که در خصوص ائتلاف جدید در منطقه خلیج فارس و دریای عمان داده می‌شود، ظاهری و غیرعملی است، گفت: بی‌تردید هر مقدار از این شعارها هم عملی شود، کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
رئیس جمهور خطاب به کشورهای ساحلی خلیج فارس، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای ساحلی این خلیج تاریخی آماده است امنیت منطقه را حفظ کند، همانطور که در طول تاریخ این کار را انجام داده است.
,
 
,
روحانی با تأکید بر اینکه برای امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازی به نیروهای خارجی وجود ندارد، اظهارداشت: کشورهای منطقه با وحدت، انسجام و گفتگو می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند و بدون تردید ادعاها و اقدامات آمریکا هیچ سودی برای آنها ندارد. کشورهای منطقه در طول تاریخ همسایه و برادر بوده و خواهند بود و تفرقه و جدایی به نفع دشمنان است.
,
 
,
رئیس جمهور طرح ادعاهایی که رژیم صهیونیستی می‌خواهد در امنیت منطقه حضور داشته باشد را سخنان پوچ توصیف کرد و گفت:‌ پاسخ به این ادعاها روشن است، اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همانجایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند! گر چه آنها هر جا که حضور داشتند، ناامنی، کشتار و ترور ایجاد کردند و عامل اصلی تروریزم ، جنگ و کشتار در این منطقه صهیونیست‌ها و رژیم غاصب اسرائیل است.
,
 
,
روحانی تصریح کرد: نباید کسی به دام چنین حرف‌ها و ادعاهایی بیفتد که پایان آن برای همه روشن است.
,
 
,
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت، 26 مرداد ماه و سالگرد بازگشت آزادگان به کشورمان، خاطر نشان کرد: بعد از پایان پر افتخار دفاع مقدس 8 ساله لازم بود که تلاش‌های پیگیر سیاسی برای ترمیم این زخم در منطقه انجام شود.
,
 
,
روحانی تصریح کرد: برای حل یک معضل منطقه‌ای و بین‌المللی بایستی همه ارکان قدرت‌ دست به دست هم دهند و یک قدرت به تنهایی نمی‌تواند مسأله را به پایان برساند، لذا بایستی قدرت سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار هم قرار بگیرد.
,
 
,
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بعد از برقراری آتش‌بس در مرداد سال 67، مذاکرات رسمی با عراقی‌ها شروع شد در حالی که کسی تصور نمی‌کرد بعد از 8 سال جنگ خونین، با قاتلان فرزندان شهیدمان به مذاکره بپردازیم، اما امام شجاعانه تأکید کردند که در صلح جدی هستیم و اجازه دادند تا مقامات رسمی کشورمان با مقامات عراقی در حضور سازمان ملل در ژنو به مذاکره بنشینند.
,
 
,
روحانی افزود: مسئولیت مذاکره بر عهده وزارت خارجه بود، اما نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها نیز حضور داشتند و مرحوم حبیبی به عنوان نماینده دولت و بنده نیز به عنوان نماینده فرمانده جنگ و جانشین فرمانده کل قوا در جلسات اولیه حضور داشتم، البته در کنار مذاکرات سیاسی، مذاکرات غیرعلنی هم در ژنو شروع شد و هر دو را ادامه دادیم تا به نامه صدام به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منجر شد و این نامه سرآغاز تحولات جدید گردید.
,
 
,
رئیس جمهور گفت: عراق جنگ را شروع کرد و ایران در صلح پیش‌قدم گردید.
,
 
,
روحانی انجام مذاکرات و تبادل نامه‌ها بین ایران و عراق را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: البته در اینکه به نامه اول صدام جواب بدهیم و تشخیص اینکه این نامه واقعاً از طرف صدام بوده است و حتی اینکه اساساً مکاتبه با صدام چقدر مفید است، روند بسیار پیچیده‌ای داشت؛ اما به هر حال از این شرایط عبور کردیم و اگر آن اقدامات انجام نمی‌شد، بدون تردید شرایط آنگونه که شاهد بودیم، رقم نمی‌خورد. انجام آن مکاتبات باعث شد که صدام در نامه پایانی قرارداد 1975 را بپذیرد و از سوی دیگر اعلام کند که تمام اسرا را آزاد می‌کند.
,
 
,
رئیس جمهور افزود: البته در اینکه صدام حاضر است یکطرفه تمام اسرای ما را در حالی که هنوز اسرای آنها را در اختیار داریم، آزاد کند، تردید داشتیم اما وقتی دلاورمردان کشورمان و بویژه سیدآزادگان مرحوم ابوترابی فرد بعد از سال‌ها زجر و شکنجه به کشورمان بازگشتند روز بسیار شادی ‌آفرین برای همه مردم ایران بود.
,
 
,
روحانی خاطر نشان کرد: در مرحله بعد از مذاکرات توانستیم نظر سازمان ملل و دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل را در اینکه عراق آغازگر جنگ بود، جلب کنیم و پیروزی‌هایی که از لحاظ سیاسی به دست آوردیم، نشان‌دهنده تحرک عمیق و حساب‌شده همه ارکان کشور در این مسأله مهم بود و این نمونه و الگوی بسیار خوبی است که اگر بخواهیم مسایلی را حل و فصل کنیم، باید همه ارکان قدرت در کنار هم قرار بگیرد و همه با هم باشیم.
,
 
,
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه