اخبار داغ

برخورد جدی دستگاه قضا با قاچاقچیان سوخت/توقیف خودرو در انتظار رانندگان خطرآفرین و بدون گواهینامه

برخورد جدی دستگاه قضا با قاچاقچیان سوخت/توقیف خودرو در انتظار رانندگان خطرآفرین و بدون گواهینامه
معاون دادستان مرکزی سیستان و بلوچستان گفت: دستگاه قضا با خودروهای حامل قاچاق سوخت، اتباع بیگانه و همچنین رانندگانی که با انجام حرکات نمایشی و رانندگی پر خطر موجب سلب آرامش و امنیت شهروندان می شوند برخورد خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خدانظر میرشاهی در گفت و گو با عصرهامون، با اشاره به اینکه رانندگی بدون گواهینامه عامل بسیاری از حوادث رانندگی است، گفت: به طور کلی رانندگی بدون گواهینامه و داشتن مهارت کافی در کنترل وسیله نقلیه موجب بروز تصادفات زیادی در سیستان و بلوچستان می شود.

وی افزود: بر اساس آمارهای به دست آمده، رانندگی بدون گواهینامه بیشتر در مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ سیستان و بلوچستان و یا مناطق روستایی و دور افتاده استان شایع است.

معاون دادستان مرکز استان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با تاکید بر اینکه موتورسواران بیشترین آمار رانندگی بدون گواهی نامه را به خود اختصاص داده اند، بیان کرد: در درجه اول 50 درصد موتورسواران سیستان و بلوچستان بدون گواهینامه از این وسیله نقلیه استفاده می کنند هرچند رانندگی بدون مهارت لازم و گواهینامه در خودروسواران نیز وجود دارد اما کمتر از موتورسیکلت سواران این موضوع شایع است.

وی تصریح کرد: رانندگی بدون گواهینامه بر اساس تبصره 3 ماده 19 قانون مجازات های اسلامی مصوب 1392که ملاک در تعیین مجازات حبس می باشد و در صورت عدم تشخیص مجازات شدیدتر مجازات حبس ملاک است و با توجه به اینکه مجازات نقدی نمی تواند ملاک در تعیین مجازات باشد لذا به موجب ماده 76 و 65 قانون مجازات های اسلامی مصوب 1392 و همچنین ماده 723 قانون مجازات های اسلامی مصوب 1375 رانندگی بدون گواهینامه با مجازات حبس می باشد و بدون کیفرخواست در صلاحیت دادگاه کیفری 2 می‌باشد.

انجام حرکات نمایشی و رانندگی پر خطر جرم است
معاون دادستان مرکز استان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رانندگی پر خطر در شهرها یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش تصادفات است، اذعان کرد: برای پیشگیری از وقوع چنین جرائمی و جلوگیری از رانندگی پر خطر با سرعت بالا، انجام حرکات نمایشی و لایی کشی در سطح شهر زاهدان و دیگر شهرهای بزرگ استان اقدامات زیادی انجام گرفته است.

میرشاهی ادامه داد: دادستان مرکز استان برای برقراری امنیت و آسایش سایر شهروندان دستور توقیف یک ماهه خودروها و موتورسیکلت هایی که با انجام حرکات پرخطر و نمایشی جان دیگران را به خطر می اندازند را صادر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: خانواده ها نیز باید به فرزندان خود خطرات رانندگی پر خطر را گوشزد کرده و در مراسمات و کارناوال های شادی با مدیریت احساسات جوانان، علاوه بر اینکه از می توانند برهم خوردن نظم و آرامش شهر جلوگیری کنند می توانند مانع بروز حوادث تلخ برای خود و دیگران شوند.

برخورد جدی دستگاه قضا با قاچاقچیان سوخت و اتباع بیگانه
معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به اینکه در برخورد با خودروهای حامل قاچاق سوخت و اتباع بیگانه هیچ مماشاتی در کار نیست، گفت: با توجه به اینکه این قاچاقچیان به طور کلی مخلان نظم، امنیت و آرامش در سیستان و بلوچستان هستند و با قاچاق سوخت سرمایه های ملی را به تاراج برده و با قاچاق انسان موجب بروز مشکلات فراوان اجتماعی و اقتصادی برای شهروندان می شوند، برخورد جدی با آنان در دستور کار دستگاه قضاست.

وی افزود: موقعیت خاص استان به دلیل همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان و حضور اتباع بیگانه در سیستان و بلوچستان، دادستان مرکز استان با توجه به مصوبه شورای تامین استان دستور توقیف 6ماهه خودروهای حامل اتباع بیگانه را صادر کرده و همچنین با عنایت به اینکه بیشترین عامل تصادفات در استان به دلیل قاچاق سوخت است برای پیشگیری از وقوع اینگونه جرائم و کاهش تصادفات در محورهای استان با دستور دادستان مرکزی استان این خودرو ها به مدت 2ماه توقیف خواهد شد.

پیشگیری از تصادفات از اقدامات اصلی دستگاه قضاست
میرشاهی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش تصادفات در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: با هدف کاهش تصادفات در استان و رسیدگی سریع به اینگونه پرونده ها، چند شعبه ویژه تصادفات معرفی شده تا پرونده های مربوط با تصادفات به صورت ویژه رسیدگی شود.

وی ادامه داد: همچنین جلسات متعددی با شرکت های بیمه گذار برگزار شده تا پرداخت خسارات در زمان سریعتری به مردم انجام شود.

معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  با بیان دیگر اقدامات انجام گرفته برای کاهش تصادفات در استان، اذعان کرد: همچنین جلسات متعددی با راهنمایی و رانندگی، راهداری، حمل و نقل جاده ای و دیگر نهادها و سازمان های مربوطه برگزار شده تا شاهد کاهش تصادفات رانندگی و خسارات ناشی از آن باشیم.
 
باید جاده های استان استاندارد سازی شود
میرشاهی همچنین با اشاره به اهم اقدامات انجام شده دادسرا در راستای توسعه زیر ساخت‌های محورهای مواصلاتی استان، خاطرنشان کرد: عامل انسانی، خودرو و جاده به عنوان مثلث تصادف شناخته می شوند، اگر جاده ها و خودروهای استاندارد داشته باشیم دو ضلع این مثلث حذف شده و شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود و یا حداقل تصادفات جانی کمتری را شاهد خواهیم بود.

معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  گفت: در همین راستا اقدامات خاصی برای شناسایی نقاط حادثه خیز و کاهش تصادفات جاده ای با استاندارد سازی جاده ها و محورهای مواصلاتی استان در دستور کار دستگاه قضاست.

وی توسعه جاده های مواصلاتی و دوبانده کردن مسیرهای بین شهری را اولین اقدام برای استاندارد سازی جاده های سیستان و بلوچستان دانسته و بیان کرد: در همین راستا جلساتی با نهادها و سازمان های مربوطه برگزار شده و همچنین برای شناسایی مناطق حادثه خیز و خلاء ها اقداماتی انجام گرفته و دستورات قضایی برای رفع موانع صادر شده که در آینده نزدیک شاهد تاثیرات آن خواهیم بود.
 
هر شهروند باید برای کاهش جرائم و آسیب های ناشی از آن تلاش کند
معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان در امور اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم  با تاکید بر اینکه برای آگاه سازی رانندگان متخلّف و جلوگیری از ارتکاب جرم از سوی این افراد کلاس های آموزشی خاصی در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برگزار می شود، گفت: برگزاری این کلاس ها بازدارندگی خوبی داشته و تاثیرات مثبت آن در جامعه به روشنی قابل مشاهده است.

وی افزود: موضوعاتی چون کلاس های اخلاقی، عواقب رانندگی پر خطر، بوق زدن حرکات نمایشی و سرعت غیرمجاز موجب چه خطراتی برای مردم می شود و آگاه سازی اینکه این افراد با انجام این اقدامات چه آسیبهایی به دیگران می رسانند گوشه ای از موضوعات مطرح شده در این کلاس هاست.

میرشاهی با تاکید بر اینکه شرکت در این کلاسها اجباری نیست، تصریح کرد: با وجود اینکه شرکت در این کلاس ها اجباری نیست اما شهروندان به درخواست خود و با کمال میل در این کلاسها شرکت می کنند تا در آینده با انجام اقدامات پر خطر برای دیگران حادثه ساز نشوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه هر فرد باید برای کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی ناشی از آن تلاش کند، خاطرنشان کرد: اگر همه مردم جامعه در برابر جرائم به صورت منفعل عمل کند دیگر شاهد افزایش چشمگیر جرائم در جامعه نخواهیم بود، وقتی همه شهروندان با دستگاه قضا و دیگر نهادهای مسئول همکاری کنند و بدون نظارت دیگران به قوانین احترام بگذارند و حتی دوستان و آشنایانشان را نیز به رعایت قوانین دعوت کنند می توانیم جلوی بسیاری از مشکلات و آسیب های ناشی از جرائم و اقدامات خلاف قانون را سد کنیم.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, انجام حرکات نمایشی و رانندگی پر خطر جرم است,
,
,
,
,
,
,
, برخورد جدی دستگاه قضا با قاچاقچیان سوخت و اتباع بیگانه,
,
,
,
,
, پیشگیری از تصادفات از اقدامات اصلی دستگاه قضاست,
,
,
,
,
,
,
, باید جاده های استان استاندارد سازی شود,
,
,
,
,
,
,
, هر شهروند باید برای کاهش جرائم و آسیب های ناشی از آن تلاش کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه