اخبار داغ

در گفت‌وگو با مدیرکل امور عشایری استان عنوان شد

باج‌گیری 100 میلیونی مرتع‌داران تهرانی و مازندرانی از عشایر سمنان/ قانوناً مرتع برای کسی است که دام دارد

باج‌گیری 100 میلیونی مرتع‌داران تهرانی و مازندرانی از عشایر سمنان/ قانوناً مرتع برای کسی است که دام دارد
مدیرکل امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه عشایراستان برای استفاده از مراتع استان های همجوار مجبور به پرداخت باج می باشند، گفت: این امرهزینه گزافی به چرخه تولید عشایر تحمیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراد خادم مدیرکل امور عشایری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، به مشکلات عشایر استان اشاره کرد و گفت: آن دسته از عشایر استان سمنان که ییلاقات آنها در استان های تهران و مازندران است و به آن مناطق کوچ می کنند، چون مرتعی ندارند مجبورند برای حضور دام هایشان در مراتع، باج بدهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه مناطق ییلاقی استان های مازندران و تهران عمدتاً برای افرادی است که مرتع دارند ولی دام ندارند در حالی که مراتع از منابع طبیعی است و در قانون سازمان جنگل ها و مراتع آمده، مرتع برای کسی است که دام دارد، افزود: این ها معمولا از عشایر استان سمنان هر ساله بین 60 تا 100 میلیون تومان باج می‌گیرند.

,

مدیرکل امور عشایری استان سمنان با اشاره به اینکه این امر منبع درآمدی برای آنهایی شده که هیچ دامی ندارند ولی هزینه سنگینی را به چرخه تولید عشایر تحمیل می کند، تصریح کرد: درآمد عشایر در طول سال مگر چقدر است که برای 3 ماه سال باید این میزان مبلغ را بپردازد؟

,

خادم خاطر نشان کرد: البته این موضوع را نزد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها مطرح کردیم و دنبال راهکاری هستیم تا عشایر استان سمنان که در ییلاقات استان های همجوار به سر می‌برند یا صاحب مرتع شوند یا مراتع دوباره ممیزی شود.

,

وی به دیگر مشکلات عشایر استان سمنان اشاره کرد و گفت: عشایر شرق استان بیشتر خواهان ساخت انبار علوفه هستند ولی ما ردیفی برای ساخت انبار برای عشایر نداریم چرا که عمدتا شرکت های تعاونی مسئولیت تامین نهادهای عشایری را بر عهده دارند.

,

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: با این حال، ما در حال رایزنی با سازمان عشایری کشور هستیم تا اعتباری را تامین کنیم و انباری برای تامین علوفه عشایر در هر شهرستان استان احداث نماییم چون داشتن انبار علوفه خواسته به حقی است.

,  ,

خادم با اشاره به کمک هایی که به تشکل ها در راستای تامین نهاده های عشایری می شود، افزود: تسهیلات ارزان قیمت تا سقف 20 میلیارد ریال با بازگشت 5 ساله را برای هر تشکل ارائه می کنیم و تشکل ها نیز تامین نهاده می کنند و در اختیار عشایر قرار می دهند.

,

وی به دیگر تسهیلاتی که در راستای کمک به عشایر پرداخت می شود، اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی را در قالب پرواربندی و زنجیره تولید گوشت قرمز سالم به عشایر ارائه می دهیم.

,

مدیرکل امور عشایری استان سمنان اضافه کرد: استاندار و فرمانداران شهرستان ها در قالب ارزش افزوده اعتبارات خوبی را در بحث بازسازی و مرمت ایل راه ها در اختیار ما قرار دادند و مشکلی از این نظر نداریم.

,

خادم با اشاره به گلایه هایی که در خصوص عدم بهسازی مناسب ایل راه ها در سال جاری مطرح می شود، اظهار کرد: برخی از ایل راه های عشایری در شمال شهرستان مهدیشهر به صورت نقطه ای و حدود 20 الی 30 متر سنگلاخ است و هر چه تیغ زده شود بیشتر خراب تر می شود که بهتر است در حالت طبیعی بماند.

,

وی به خساراتی که در سیل اخیر به عشایر استان سمنان وارد شد نیز اشاره و بیان کرد: عشایر ما که در زمان قشلاقات در استان گلستان حضور داشتند، از سیل خسارت دیدند که با رایزنی که انجام شد که تمامی عشایری که در آن منطقه دام هایشان تلف شده، در سامانه سجاد ثبت نام و به زودی خسارات پرداخت می شود.

,

مدیرکل امور عشایری استان سمنان میزان پرداخت خسارت برای هر دام سبک را مبلغ 500 هزار تومان نقدی و 500 هزار تومان نیز ارائه تسهیلات عنوان کرد.  

,

خادم در خصوص وضعیت تامین آب عشایر در مناطق قشلاقی نیز گفت: اعتبارات لازم برای آبرسانی مناطق قشلاقی که از 15 شهریور شروع می شود، تامین شده و مشکلی برای آبرسانی به عشایر نداریم.

,

وی تاکید کرد: همه ساله در مناطق قشلاقی عشایر مشکل آب وجود داشت ولی امسال سیاست های ما به این سمت حرکت می کند که شبکه انتقال آب را تامین کنیم و آبرسانی پایدار باشد.

,

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: در آبرسانی پایدار به این نحو اقدام می کنیم عشایری که چشمه یا چاه یا قنات دارند از منبع آبی تا اتراقگاه آنها آب را انتقال و تحویل عشایر دهیم تا هر ساله مجبور به آبرسانی سیار با تانکر نباشیم؛ مگر عشایری که منبع آبی مطمئنی ندارند که وظیفه ذاتی ما است برای انتقال آب از طریق تانکر اقدام کنیم.

,

خادم همچنین به میزان تولیدات عشایر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته عشایر وضعیت خشکسالی را سپری می کردند و واقعا به دردسر افتاده بودند، میزان تولیدات آنها بسیارکاهش داشت و بیشتر هزینه ها نیز در زمینه تامین نهاده ها صرف می شد.

,  ,

وی با بیان اینکه امسال با توجه به بارندگی خوبی که داشتیم و مراتع پوشش گیاهی خوبی داشت، عشایر ما ابراز رضایت دارند و میزان تولیدات لبنیات افزایش دارد، تصریح کرد: در سنوات گذشته عشایر استان سمنان حدود 13 هزار تن لبنیات تولید کردند که امسال 20 درصد تولیدات افزایش پیدا می کند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه