اخبار داغ

گزارش

شناسایی ۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان آبیک/ پساب‌های بخش کشاورزی و صنعت تهدید جدی برای سلامت منابع آبی است

شناسایی ۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان آبیک/ پساب‌های بخش کشاورزی و صنعت تهدید جدی برای سلامت منابع آبی است
تور خبری یک روزه بازدید از پروژه‌های تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی به منظور آشنایی جامعه خبری با فرآیند آبرسانی استان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، تور رسانه‌ای یک روزه بازدید از پروژه‌های تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی به منظور آشنایی جامعه خبری با فرآیند آبرسانی استان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

فعالان رسانه‌ای قزوین در این تور از خطوط انتقال شهرک مهرگان، ایستگاه پمپاژ آب، مخزن درحال ساخت و سیستم تله متری شبکه آبرسانی بازدید کردند.

,

مجیدگلابگیرها در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: شهرک مهرگان با ۳۲ هزار واحد مسکونی با پیش بینی ۱۲۱ هزار جمعیت توسط دو شهر بیدستان و شریفیه تامین آب می‌شود.

,

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری استان در ادامه اظهار کرد: نیاز آبی مهرگان ۲۳۰ لیتر در ثانیه است که از طریق ۵ حلقه چاه در بیدستان تامین می‌شود که با توجه به پیش‌بیینی افزایش جمعیت در آینده، سه حلقه چاه جدید هم وارد مدار خواهد شد.

,

, ,

 

,

وی با اشاره به اینکه سال ۹۶ ایستگاه پمپاژ شهرک مهرگان به بهره‌برداری رسیده است، بیان کرد: مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی مهرگان کار جمع آوری آب را انجام می‌دهد، همچنین یک مخزن جمع آوری نیز در حال توسعه است که اکنون برای پیشبرد آن با اعتبار ۷میلیارد تومانی با پیمانکار قرارداد بستیم که همراه با شبکه انتقال و خطوط توزیع به ۲۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: برای بحث آب در خصوص خطوط جمع آوری چاه‌ها و خطوط انتقال شهرک مهرگان تقریبا ۴۰ میلیارد هزینه شده و ۱۳میلیارد تومان بحث مطالبات به پیمانکاران است که باید پرداخت شود.

,

گلابگیرها عنوان کرد: در بحث فاضلاب هم برای جمع آوری فاضلاب مهرگان و محمدیه، تصفیه خانه در شریفیه وجود دارد که حدود ۳۰۰ هزار جمعیت را پوشش می‌دهد.

,

وی با بیان اینکه تصفیه فاضلاب ۹۰میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، ادامه داد: ۹ پمپ برای انتقال شبکه آب مهرگان و محمدیه داریم که پنج مورد آن در شهرک مهرگان و چهار مورد هم در شریفیه واقع شده است؛ همچنین دو پمپ هم کار آب روستایی منطقه شترک را انجام می‌دهد.

,

, ,

 

,

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری استان با بیان اینکه این پروژه ۵ میلیارد تومان هزینه در برداشته است، گفت: مخزن دیگری هم در بیدستان با ۵ هزار متر مکعب با ۴میلیارد تومان هزینه تاسیس شده است.

,

در ادامه حسین آتشگران اظهار کرد: حدود ۴هزار اشتراک با ۷۰هزار خانوار سکنه در مهرگان داریم که با توجه به افق ۱۰۰هزار خانوار، امسال سه حلقه چاه جدید وارد مدار شده است و در سال‌های آینده سه فاز دیگر برای تامین آب محمدیه و مهرگان وارد مدار خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه تمام کنترل‌ها در ایستگاه به صورت الکترونیک از راه دور اعمال می‌شود، افزود: اعتبار لازم برای احداث تصفیه خانه تامین نشده و فقط تصفیه خانه شریفیه وجود دارد که پاسخگوی نیاز سه شهر نیست.

,

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان البرز با بیان اینکه در بحث پساب آب خروجی با مشکل مواجه هستیم، عنوان کرد: آب رسانی شهرک مهرگان و محمدیه از چاه‌هایی در بیدستان و شریفیه استخراج می‌شود که عمق آن‌ها ۲۰۰ متری برآورد شده است.

,

, ,

 

,

این مسئول بیان کرد: بیش از ۹۸ درصد از منابع آبی استان قزوین از چاه تامین می‌شود که البته جمع آوری آب‌های سطحی هم وجود دارد اما آب‌های سطحی کمی وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

,

آتشگران افزود: این ایستگاه پمپاژ با تجهیز به دیزل ژنراتور هیچگاه مشکل قطعی نخواهد داشت و در صورت قطعی برق نیز قطعی آب اتفاق نخواهد افتاد.

,

در ادامه از طرح مجتمع آبرسانی یانس آباد از توابع شهرستان آبیک بازدید شد که با ۲۱متر طول لوله نیز چهار روستای یانس آباد، اصغرآباد، کهوانک و فالیزان را با یک هزار و ۵۹۶ نفر جمعیت تحت پوشش قرار می‌دهد.

,

امین‌الله شیخ در حاشیه این بازدید اظهار کرد: شهرستان آبیک ۵۲ روستای تحت پوشش دارد که تمام خدمات تامین و توزیع و بهداشت را دریافت می‌کنند.

,

مدیر آبفای شهرستان آبیک ادامه داد: با احداث این ایستگاه آب رسانی، مشکل کمبود آب این چهار روستا مرتفع شد تاجایی که قبل از تاسیس این مجتمع با مشکل تامین آب در روستاها مواجه بودیم و روستائیان با تانکر آب مورد نیاز خودشان را برطرف می‌کردند.

,

وی ادامه داد: خطوط انتقال این چهار روستا حدود ۲۰ کیلومتر است که با هزینه ۳میلیارد و نیم تومانی احداث شده یعنی به ازای هر مشترک ۶ میلیون تومان هزینه شده است.

,

این مسئول افزود: این مجتمع  جزو پایلوت ایمنی آب محسوب می‌شود که توسط وزارت بهداشت و وزارت نیرو بر اساس برنامه جهانی در سراسر کشور اجرا می‌شود و دو مورد از مجتمع‌هایی که در این خصوص تعریف شده در استان ما وجود دارد که بر این مبنا تمام مخاطراتی که پیرامون آب وجود دارد و ممکن است از نظر کمی و کیفی آب را دچار تهدید کند نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

,

, ,

شیخ ابراز کرد: یکی از سیاست‌های دولت ایجاد مجتمع آب رسانی است که در شهرستان آبیک ۸ مجتمع داریم که ۷ روستا را شامل می‌شود.

,

 

,

مدیر آبفای شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: این مجتمع با یک چاه با ۱۶۰ کیلومتر عمق حفاری شده است که توسط دو دستگاه کلرزنی با مراقبت‌های بهداشتی زیر نظر مرکز بهداشت استان صورت می‌گیرد.

,

وی با بیان اینکه اولویت ما احداث تصفیه‌خانه در روستاهای پرجمعیت است، گفت: در شهرستان آبیک در دو روستای قشلاق و زیاران با حدود ۴هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت را تحت پوشش شبکه تصفیه فاضلاب قرار می‌دهد.

,

این مسئول بیان کرد: تاکنون برای احداث تصفیه خانه در این دو روستا از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی، ۱۰۰ میلیارد ریال (۵۰ میلیارد ریال برای هر روستا) اعتبار تامین شده است که در کل حدود ۵میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.

,

شیخ ادامه داد: روستای یانس آباد دو منبع چاه و قنات دارد که چاه آن به منظور کمیت وجود دارد اما در بحث کیفیت آب؛ پساب‌های کشاورزی، دامداری و مرغداری‌ها تهدید جدی برای منابع آبی است.

,

مدیر آبفای شهرستان آبیک گفت: حفاظت  از حریم منابع آب صورت گرفته است اما فاضلابی که مرغداری و دامداری‌ها دارند منابع مستعدی برای آلودگی آب است، کارشناسان ما سالانه و ماهانه آب را از نظر سختی و نیترات بررسی و در صورت نیاز کلر زنی خواهند کرد.

,

, ,

 

,

وی با اشاره به اینکه ۸۹درصد از جمعیتی روستایی شهرستان آبیک تحت پوشش هستند، افزود: آب و فاضلاب روستایی قابل شرب است و تمام آیتم‌های مطلوب را دارد و املاح موجود آب برای بدن مفید است اما متاسفانه مردم روستا تمایل به استفاده از دستگاه تصفیه آب دارند که با توجه به اینکه فیلتر دستگاه هر شش ماه یک بار باید تعویض شود ممکن است مسبب برخی بیماری‌ها شود.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: اکثر روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش شرکت آبفا قرار دارند و هر لحظه کیفیت آب پایش می‌شود چراکه موظفیم تمام مشکلات را از نظر کمی و کیفی بر طرف کنیم.

,

شیخ با تصریح بر اینکه موضوع سلامت و حفظ حریم چاه‌های آب‌رسانی نیاز به مشارکت مردم دارد، گفت: کشاورزی بی رویه، استفاده از سموم و کود، فاضلاب مرغداری‌ها و دامداری‌ها ریسک جدی برای منابع آب طبیعی به شمار می‌روند که در این خصوص با دستگاه‌های ذی ربط نظیر جهاد کشاورزی و محیط زیست جلساتی برگزار شده است.

,

, ,

وی با اشاره به برخی چاه‌های غیرمجاز در روستاهای شهرستان آبیک گفت: متاسفانه برخی اهالی روستا با احداث چاه‌های غیرمجاز اقدام به آبیاری باغات و باغچه‌های خود می‌کنند که در این رابطه طی سال گذشته ۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شد.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه