اخبار داغ

میراثی ماندگار از دوران قاجاریه؛

مرمت باغ کلانتر محرکی برای رونق صنعت گردشگری کرمان است

مرمت باغ کلانتر محرکی برای رونق صنعت گردشگری کرمان است
باغ سالار کلانتر کرمان با قدمتی بیش از ۱۲۰ سال در منطقه سرآسیاب واقع شده است و مرمت و بازسازی این عمارت می تواند محرکی برای رونق صنعت گردشگری این منطقه باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از راه آرمان؛ باغ سالاری کلانتر در دوران قاجار احداث و در تاریخ ۲۲ مرداد ماه ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۰۷۱ ثبت ملی شده است؛ این باغ در محله سرآسیاب کرمان که مملو از باغ است و همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

با دیدن ایوان، هشتی، بادگیر، حوض، تابستان نشین و زمستان نشین و … که منقش بر گچ بری و عناصر تزئینی است می توان عناصر مختلف معماری اصیل استان کرمان را مشاهده کرد.

,

اما متاسفانه این بنای تاریخی سال ها به خرابه ای تبدیل شده بود و بسیاری از دیوارهای داخلی این باغ فروریخته و در آن علاوه بر کشت انواع سبزی ها می توان رد پای معتادان را نیز یافت .

,

, ,

باغ کلانتر کرمان با قدمتی بیش از ۱۲۰ سال/ تکمیل چرخه خیرخواهی با مرمت این باغ

, باغ کلانتر کرمان با قدمتی بیش از ۱۲۰ سال/ تکمیل چرخه خیرخواهی با مرمت این باغ,

محمد علی گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی در گفتگو با خبرنگار ما؛ در رابطه با قدمت باغ کلانتر در کرمان اظهار داشت: باغ کلانتر در خیابان سرآسیاب قرار دارد که بانی آن میرزا مهدی خان کلانتر می باشد .

,

وی گفت: میرزا مهدی خان کلانتر پسر میرزا محمدخان بود که در زمان وکیل الملک به کلانتری کرمان منصوب شد و هنوز بستگان و خانواده سالار کلانتر در کرمان زندگی می کنند.

,

 مدیر مرکز کرمان شناسی خاطر نشان کرد: باغ سالار در جوار مجموعه های ارزشمندی همچون خانه وکیل الملک در زریسف، تکیه مدیر الملک در خیابان امام(ره) در حقیقت آثار باقیات و صالحاتی است که از میرزا مهدی خان کلانتر برجای مانده است.

,

گلاب زاده با بیان این که میرزا مهدی خان کلانتر در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از دنیا رفته اند، افزود: باغ کلانتر قدمتی بیش از ۱۲۰ سال دارد بنابراین به جاست نسبت به بازسازی این باغ اقدام شود؛ مضاف بر این که می تواند چرخه خیرخواهی های آن را نیز تکمیل کند.

,

ابوالقاسم سیف الهی معاون عمرانی وقت استاندار کرمان یک سال قبل از رفتن خود از مرمت این باغ خبر داده بود اما بعد از رفتن او دیگر خبری از مرمت این باغ به گوش نرسید .

,

, ,

پیشرفت ۱۵ درصدی عملیات بازسازی باغ کلانتر کرمان

, پیشرفت ۱۵ درصدی عملیات بازسازی باغ کلانتر کرمان,

ولی اکنون در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر مرمت این باغ تاریخی وجود دارد و سیدمصطفی آیت اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در تاریخ ۱۷ مرداد ماه در بازدید از روند بازسازی این باغ اظهار داشت: با گذشت کمتر از ۲۰ روز از برپایی کارگاه مرمت و بازسازی باغ سالار کلانتر ۱۵ درصد از کار عملیاتی شده است.

,

وی گفت: بهره بردار اصلی این بنا مردم هستند و کاربری که برای آن تعریف می شود با نگاه عام المنفعه خواهد بود و در کنار آن درآمدزایی نیز برای آن لحاظ خواهد شد. 

,

معاون عمرانی وقت استاندار کرمان خاطر نشان کرد: با توجه به اعلام آمادگی متولی موقوفه برای ادامه کار، انتظار می رود کار به سرعت ادامه یابد و وقفه ای در روند مرمت ایجاد نشود و با احیای این بنا شاهد رونق منطقه سرآسیاب کرمان شویم.

,

, ,

مرمت باغ کلانتر محرکی برای رونق صنعت گردشگری کرمان

, مرمت باغ کلانتر محرکی برای رونق صنعت گردشگری کرمان,

مجتبی شفیعی معاون میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به این که باغ کلانتر در منطقه سرآسیاب کرمان قرار گرفته است، اظهار داشت: این باغ مربوط به دوره قاجاریه است و با توجه به موقعیتش با احیاء این باغ در قالب کاربردهای مختلف گردشگری می تواند یک پروژه محرک برای توسعه و رونق سرآسیاب باشد.

,

وی گفت: در فاز اول بر اساس تفاهم های انجام شده بخشی از عملیات مرمتی این عمارت در حال انجام است و به دنبال آن با توافقی که با متولی موقوفه مدیر الملک به عنوان صاحب آن ملک صورت گرفته ادامه عملیات مرمتی با هزینه آن ها و نظارت میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

,

معاون میراث فرهنگی استان کرمان خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی این باغ از سه هفته پیش شروع شده است و خوشبختانه به نسبت کل پروژه تا کنون پیشرفت  فیزیکی ۱۵ درصدی داشته است و باید ظرف یک سال آینده به بهره برداری برسد .

,

شفیعی افزود: برای بازسازی این باغ اعتباری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون اختصاص یافته است و ما بقی آن باید توسط متولی موقوفه مدیر الملک به عنوان صاحب ملک تامین شود و طرح و نظارت بر آن بر عهده میراث باشد.

,

وی با بیان این که منطقه سرآسیاب از محلات قدیم کرمان است، یادآور شد: این منطقه پتانسیل های خیلی خوبی برای بحث بناهای تاریخی و احیای آن در قالب صنعت گردشگری دارد.

,

معاون میراث فرهنگی استان کرمان توضیح داد: مطمئنا مرمت این باغ علاوه براشتغالزایی می تواند به عنوان محرک توسعه منطقه به ویژه در بحث رونق صنعت گردشگری باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه