اخبار داغ

سردار نقدی در برنامه جهان آرا:

۶ هزار گروه جهادی در جریان سیل خدمت‌رسانی کردند

۶ هزار گروه جهادی در جریان سیل خدمت‌رسانی کردند
معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه حرکت جدیدی برای تقویت بسیج سازندگی صورت گرفته است که تا چند ماه آینده مردم آن را لمس خواهند کرد، گفت: در جریان سیل اخیر در کشور، ۶ هزار گروه جهادی خدمت‌رسانی کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران و داود درودیان مسئول گروه جهادی یونس مهمان شامگاه چهارشنبه در برنامه "جهان‌آرا" بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در ابتدای این برنامه که با محوریت بازخوانی چهار دهه خدمت‌رسانی به مناطق محروم به روی آنتن سیما رفت، سردار نقدی اظهار داشت: مسئله حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده است و ما کار سختی برای گفتمان همگانی در امور جهادی نداریم.

,

وی ادامه داد: مردم ما در مکتب فاطمی و حسینی(ع) بار آمده‌اند. مردم در حالی که مشکلات اقتصادی دارند، اما انفاق‌ها و کمک‌هایشان به ویژه در ایام محرم هر سال پابرجاست؛ مشکل ما این است که  از این انگیزه‌های والا استفاده نمی‌شود.

,

سردار نقدی تصریح  کرد: باید با بکارگیری صحیح نیرو، دیگران را به شوق وا داریم، در این زمینه هم جریان خوبی راه افتاده و گروه‌های کاری به راه افتاده است.

,

وی بر همین اساس یادآور شد: دستگاه‌های اداری کشور ما راه‌شان برای پیشبرد اهداف اداری و بروکراتیک است، متأسفانه روشی به اسم اینکه از مردم برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم، در نظام اداری کشور وجود ندارد.

,

رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: طرح‌های بزرگی در بسیج سازندگی امکان‌سنجی شده تا انجام دهیم، برای اینکه این ظرفیت عظیم به کار گرفته شود، لازم است رده‌های بکار گیرنده وجود داشته باشند.

,

سردار نقدی با اعلام اینکه حدود 800 گروه جهادی ورزیده در کشور وجود دارد، گفت: این گروه‌ها به آن پختگی و ورزیدگی رسیدند، اما اغلبِ حدود 12700 گروه جهادی موجود ظرفیت بالای تجربی مانند گروه‌های جهادی ورزیده ندارند، لذا باید شرایط را برای فعالیت جوانان فراهم کرد.

,

وی ادامه داد: آسان‌ترین کار این است که بگوییم جوانان بیایید با هم فلان کار را انجام دهیم و اتفاقا استقبال می‌کنند، خودِ جوانان متقاعد می‌شوند و می‌آیند، اما اکنون باید بستر آن فراهم شود.

,

معاون هماهنگ‌‌کننده سپاه گفت: اگر بخواهیم نیروی جوان در بستر کار جهادی قرار گیرد، باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که در همان ابتدا به جوان برنخورد؛ برخی موارد برای گروه‌های تازه‌کار قابل تحمل نیست.

,

وی اضافه کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های دولتی علاوه بر روش کارمند مدیر و پیمانکاری، از روش رجوع به مردم برای حل مشکل استفاده کنند.

,

همچنین در ادامه برنامه، داود درودیان مسئول گروه جهادی یونس در سخنانی گفت: بعد از سالیان سال جهادگران مستقیم با رهبری دیدار کردند. در دیداری که با رهبری داشتیم، ایشان خشنود بودند و جالب اینکه زمانی که رهبری فرمایشات‌شان را بیان کردند، گفتند مطالبی را می‌خواستم به شما بگویم که دیدم خودتان به آن توجه دارید.

,

وی با اشاره به دیدار گروه‌های جهادی با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: از جمله نکات بسیار مهم رهبری بحث رسانه بود، اینکه کارها در این حوزه در رسانه‌ها بسیار ضعیف بازتاب داده می‌شود.

,

مسئول گروه جهادی یونس اضافه کرد: رهبری فرمودند در زمینه رسانه کار اندکی انجام می‌شود و در صدا‌و‌سیما که این گزارش‌ها که درباره گروه‌های جهادی پخش می‌شود، خوب رسانه‌ای نمی‌شود.

,

درودیان اضافه کرد: در بحث سیل، کمک‌های مردمی را دیدیم. یکی از عواملی که کمک‌های مردم گسیل داده شد، این بود که رسانه توجه داشت و توجه آن به کفِ کار بود، لذا برای همه قابل لمس بود.

,

وی، یکی از نکات دیگر رهبر معظم انقلاب خطاب به گروهای جهادی را گفتمان‌سازی و واگذاری کار به جوانان عنوان کرد و گفت: یکی از مواردی که به آن دقت نشده، بحث جوانان است، در دیدار اخیر رهبری یکی از دوستان نکته‌ای در این خصوص و بحث انتخابات مطرح کرد که رهبری فرمودند به سمت جوانان سوق پیدا کنید و باید دولت جوانی بیاید، لذا اگر مدیریت‌ها جوان باشد، بسیاری از موارد حل می‌شود.

,

مسئول گروه جهادی یونس  تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار مزبور بحث خودسازی را هم مطرح کردند که انسان وقتی روی جسم خود کار می‌کند، با یک دست می‌تواند ده تا سنگ را بشکند، ایشان همچنین تأکید کردند که اگر روی ذهن و عقاید خود کار کنید، 10 برابر کاری که اکنون انجام می‌دهید را می‌توانید انجام دهید.

,

درودیان با اشاره به اینکه رهبری در  بحث جوانان تأکید بسیار داشتند، گفت: به این معنا که حرکت جهادی که قرار است تبدیل یه گفتمان شود را درِ خانه خود ببرید.

,

وی با اشاره به دیگر جزئیات دیدار گروه‌های جهادی با رهبر انقلاب، خاطرنشان کرد: رهبری همچنین  بحث گفتمان‌سازی را مطرح کردند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

,

براساس این گزارش، در ادامه سردار نقدی اظهار داشت: 6 هزار گروه جهادی در جریان سیل خدمت‌رسانی کردند.

,

درودیان افزود: رهبری فرمودند 10 تا 15درصد کل جوانان کشور جزو گروه‌های جهادی هستند و 85 درصد کمبود جوانان در این گروه‌ها داریم و فرمودند که بروید و روی این کار کنید و بحث کمیت و کیفیت با هم باید جلو برود.

,

وی با بیان اینکه توان گروهای جهادی بالا رفته است، گفت: اما از یک زمان به بعد آن رشد لازم را نداشت؛ یکی از دغدغه‌های گروه‌های جهادی هم همین است.

,

مسئول گروه جهادی یونس تصریح کرد: بسیج سازندگی یک معاونت ذیل سازمان بسیج است، اما گروه‌های جهادی نیاز به تقویت دارند، کسی با اصل ساختار مشکلی ندارد، اما دغدغه این است که وقتی بسیج سازندگی در همین حد بماند، شاید گروه‌های جهادی نتوانند رشد کنند.

,

همچنین در بخش دیگری از این برنامه، سردار نقدی ادامه داد: خوشبختانه این آسیب‌شناسی صورت گرفته و قرارگاه سازندگی در حال سازماندهی است که کل سپاه را پشت بسیج سازندگی بیاورد و کارهای آن انجام شده تا کل ظرفیت سپاه و از آن بخش که این پتانسیل داشته و لازم است، برای کمک به بسیج سازندگی استفاده کنیم.

,

وی تصریح کرد: حرکت جدیدی برای تقویت بسیج سازندگی صورت گرفته است که تا چند ماه آینده مردم آن را لمس خواهند کرد.

,

معاون هماهنگ‌کننده سپاه با تأکید بر اینکه برای گفتمان و غالب کردن روحیه جهادی لازم است دستگاهای اجرایی مردم را وارد معادلات کنند، گفت: در بیانیه رهبری درباره گروه‌های جهادی، چند نکته مهم مطرح شد.

,

نقدی گفت: از جمله خواسته‌هایی که از جانب رهبری مطرح شده، ارتقاء کمی و کیفی گروه‌های جهادی بوده و اینکه از کارهای کوچک غفلت نکنیم.

,

وی در همین زمینه، گفتمان‌سازی و همگانی کردن گفتمان جهادی را از دیگر موارد مورد تأکید رهبری دانست و افزود: ایشان همچنین عنوان کردند که جهادی‌ها در عمل باید مشوق دیگران باشند، یعنی سعی کنیم رفتاری از خود نشان دهیم که مردم بدانند جهادی بودن چقدر خوب است؛ رهبری همچنین در این دیدار تاکید داشتند که محیط فعالیت اردوهای جهادی باید با تقوا، توجه به خدا و ذکر همراه باشد.

,

معاون هماهنگ‌کننده سپاه، ترویج فرهنگ کار را از دیگر موارد طرح شده از سوی رهبری خواند و بیان کرد: ایشان همچنین تأکید فرمودند که ارتباط با هم در گروه‌های جهادی و تبادل اطلاعات و تجربه باید صورت گیرد،  اما در ادامه با یک انذار گفتند، وارد بروکراسی نشویم چرا که این جریان باید مردمی باقی بماند.

,

سردار نقدی  ادامه داد: رهبری همچنین فرمودند که کارها در گروه‌های جهادی باید اطلا‌ع‌رسانی شود، خبرنگار باید از جنس گروه‌های جهادی باشد تا در تمام موارد حضور داشته باشد.

,

وی افزود: عموما ظرافت‌های گروه‌های جهادی زمانی اتفاق می‌افتد که خبرنگاران نیستند و حضور ندارند، لذا درست رسانه‌ای نمی‌شود، اما در مواردی مانند  اربعین، خبرنگار خود پیاده‌روی می‌کند و در دل موضوع قرار دارد.

,

معاون هماهنگ‌کننده سپاه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نیروهای دولتی در برخی موارد به حالت اجباری کار را در این حوزه انجام می‌دهند، اما جوانان در گروه‌های جهادی با عشق و جان انجام می‌دهند.

,

سردار نقدی گفت: در جنگ یک ارتش منظم و نیروهای نظامی داشتیم که پای کار بودند، پیروزی‌ها از زمانی شروع شد که فهمیدیم جوانانی هستند که با تمام توان انقلابی کار کنند. همین فرهنگ باعث شد کامیون کامیون کمک در شهرها به مردم کمک شود.

,

وی همچنین در بخس دیگری از سخنانش یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر در شبکه‌های آبیاری کشور مشکل داریم و ده‌ها هزار کیلومتر نهر خاکی وجود دارد که باید درست شود، پیمانکار چگونه می‌خواهد اینها را ساماندهی کند؟ اگر مردم را پای کار بیاوریم ظرف دو سال کار را تمام و حل می‌کنند.

,

معاون هماهنگ‌کننده سپاه افزود: ما این کارها را با دستمزد صفر انجام می‌دهیم و می‌توانیم استحصال آب داشته باشیم و کشاورزی ما رونق بگیرد، لازم است یک همراهی راهبردی بین دستگاه‌ها باشد، در همین رابطه باید تفکر دیوان سالاری را کنار بگذاریم.

,

سردار نقدی اظهار داشت: اکنون همین کارهای مهمی که در سطح کوچک در کشور انجام می شود را می‌توانیم به دست نیروهای جهادی سپرده و آنها را بکارگیریم، آنها اصلا دستمزدی هم نمی‌گیرند.

,

وی تصریح کرد: نیروهای جهادی کارهای پر تعداد و پر حجم و متکثر در کشور را می‌توانند به سرانجام برسانند، اما پیمانکاران از این کارها فرار می‌کنند.

,

همچنین درودیان گفت: بحث تبادل اطلاعات بین گروه‌های جهادی مورد تأکید رهبری بود. در این بحث قبلا گروه‌ها تبادل اطلاعات می‌کردند  اما اکنون کمرنگ شده و نیاز به تقویت از سوی سازمان بسیج دارد.

,

وی افزود: خدمات ویژه جهاد سازندگی بود که باعث شد قلوب مردم به‌دست آورده شود و گروهای تجزیه‌طلب دشمن شکست خورد.

,

مسئول گروه جهادی یونس عنوان کرد: ما باید مردم را از نظام مطالبه‌گر کنیم، جهادِ اداری شدن خود داستان دارد، لذا باید مطالبه‌گری را در بین مردم ترویج داد.

,

درودیان  خاطر نشان کرد: در نقاط محروم محرومیت‌هایی وجود دارد که ممکن است به چشم خیلی ها نیاید و مشخص نباشد اما گروه‌های جهادی به آن پرداخته و آن را حل می‌کنند.

,

وی تصریح کرد: گروه‌های جهادی بسیار دلسوزتر از پیمانکاران کار می‌کنند؛ باید از لحاظ ساختاری به گروه‌های جهادی توجه ویژه‌ای شود.

,

در ادامه این برنامه سردار نقدی گفت: چند سریال در سال‌های قبل در خصوص گروه‌های جهادی پخش شده اما کلیشه‌ای بود، لذا باید فیلمنامه‌های جذاب نوشته شود، این موارد خیلی سطحی دیده می‌شود؛ ظرافت‌هایی بین گروهای جهادی و مردم وجود دارد که باید دیده شود، لذا خودِ جهادگران دست به قلم شوند.

,

وی با اشاره به اینکه محرمیت نسبی است، گفت: محرومیت از ابتدای انقلاب یک چیز بوده و اکنون چیز دیگری است، در ابتدای انقلاب مثلا یک جاده بود که یک ماشین هم از آن رد نمی‌شد برق و آب هم نداشت، اما اکنون در کوه‌های دوردست ممکن است چنین موقعیت‌هایی باشد و ممکن است برخی روستاها بگویند ما پارک نداریم و اغلب روستاها آب و برق دارند.

,

معاون هماهنگ‌کننده سپاه ادامه داد: ریشه حرکت جهادی احساس مسئولیت است، لذا همه ما باید احساس مسؤولیت کنیم، همه مسؤل هستند و باید در صحنه بیایند، جوانان نیز باید وارد شوند؛ ما گفتیم دولت در این حوزه کمک کند اما ما که نخواهیم نشست.

,

سردار نقدی  در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: پیام رهبری در خصوص گروه‌های جهادی یک منشأ و جهش بزرگ و درخشان در کار گروه‌های جهادی خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه