اخبار داغ

به مناسبت سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی؛

خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود

خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود
آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه ۳۰۶۵ روز در اسارت بودم گفت: هر روز اسارت را می توانیم از آن کتاب ها بنویسیم، همیشه امید به بازگشت ایران و دیدار امام و خانواده را داشتیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ دوران اسارت یکی از شگفت‌انگیزترین برهه‌های تاریخ دفاع مقدس به حساب می‌آید که تجربه جدیدی را در مقاومت و مبارزه رقم می‌زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

در دوران دفاع مقدس با آنکه در ابتدا شهادت برتر از اسارت – به معنای تسلیم – بود ولی این مفهوم تغییر کرد و رزمندگان اردوگاه‌های عراق را تبدیل به میدان مبارزه جدیدی کردند؛ میدان مبارزه‌ای که بیش از هر زمانی به امروز ما شباهت دارد؛ میدان جنگ اراده‌ها و عقاید، جنگ غیر سخت و چالش مبارزه با دشمن بدون اسلحه و مهمات.

,

حال اگر رزمندگان این میدان نوجوان‌هایی باشند که در حالت معمول باید در پی گردش و سرگرمی باشند، این ماجرا اهمیت ویژه‌ای می‌یابد؛ جایی که از نوجوان‌های ۱۵-۱۰ ساله انسان‌هایی فراتر از سن و قدشان یک سرباز، افسر یا فرمانده می‌سازد و در واقع اینها تاریخ را شگفت زده کرده اند.

,

به مناسبت سالروز بازگشت قهرمانانه آزادگان به ایران اسلامی به سراغ یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و کسی که بیش از ۸ سال در اسارت بوده است رفتیم و در خصوص این روز عزیز با او به گفتگو نشستیم که در ادامه مشاهده می کنید.

,

خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود

, خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود, خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود,

ابراهیم نصیری جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: بنده سال ۱۳۵۹ به جبهه اعزام شدم و یک سال و نیم در جبهه بودم که در عملیات فتح المبین ۱۳ فروردین ۱۳۶۱ در تنگه ابوغریب دشت عباس اسیر شدم.

,

, ,

وی با بیان اینکه ۳۰۶۵ روز در اسارت بودم افزود: بعد از اینکه اسیر شدم، ما را به شهر الاماره بردند و به مدت دو هفته آنجا بودیم، بعد از آن به زندان ابوغریب منتقل شدیم و دو ماه در زندان بودیم و بعد از آن ما را به اردوگاه های اسرا بردند و دو سال در اردوگاه الانبار بودیم و ۵ سال هم در اردوگاه تکریت و ۲ سال در کمپ ۱۷ تکریت و یک سال در کمپ ۱۳ رمادی و مجموعاً ۸ سال و پنج ماه اسیر بودم که در تاریخ ۴ شهریور ۶۹ در آخرین گروه از آزادگان به میهن اسلامی بازگشتم.

,

نصیری اظهار کرد: هر روز اسارت را می توانیم از آن کتاب ها بنویسیم اما به لحاظ اینکه من یک فرد فرهنگی با روحیه ورزشکاری بودم روزگار سختی را در آن مدت طی کردم و همیشه امید به بازگشت ایران و دیدار امام و خانواده را داشتیم.

,

آزاده دوران دفاع مقدس بیان کرد: یکی از آرزوهای ما این بود که وقتی به ایران برمی گردیم به دیدار امام خمینی(ره) شرفیاب شویم که متأسفانه این نصیب ما نشد.

,

وی با بیان اینکه حضرت امام(ره) در مورد آزادگان فرموده بودند اگر روزی اسراء برگشتند و من نبودم سلام من را به آنها برسانید و بگویید خمینی در فکرتان بود گفت: این جمله همیشه در ذهن ما نقش داشت و همیشه با این جمله عشق ورزی می کردیم.

,

جانباز دوران دفاع مقدس در این خصوص ادامه داد: در سال ۶۸ در اردوگاه ۱۳ که بودیم خبر رحلت جانگداز حضرت امام(ره) برای ما بسیار ناگوار بود و بچه ها خیلی نگران شدند چراکه یکی از آرزوهای ما این بود که به دیدار کسی برویم که به عشق او به جبهه ها رفته بودیم و با نام ایشان جبهه ها را پر کرده بودیم و دوست داشتیم وقتی پیروزمندانه بر می گردیم امام مان را زیارت کنیم که شامل حال اسراء نشد.

,

وی اضافه کرد: البته در کنار اینها خوشحال بودیم که مقام معظم رهبری در سکان داری ولایت فقیه منصوب شدند و بعد از دوران اسارت به دیدار ایشان رفتیم.

,

آزاده دوران دفاع مقدس گفت: پس از رحلت جانگداز امام خمینی(ره)، در اردوگاه ۱۳ اسراء به مدت ۴۰ روز در عزاداری به سر می بردیم و هیچ کاری نمی کردیم و حتی عراقی ها هم از این موضوع نگران شده بودند و دائم اسرای ایرانی را دلداری می دادند اما مسائل امنیتی اردوگاه را زیاد کرده بودند که مبادا بچه ها کاری انجام دهند.

,

نصیری با اشاره به اینکه بعد از رحلت امام خمینی(ره) ما دو سال دیگر نیز در اسارت بودیم و این موضوع خیلی سخت بود افزود: از یک سال تا ۱۸ سال اسارت داشتیم که شهید لشگری با ۱۸ سال اسارت افتخاری برای ایران اسلامی است و اینها در تاریخ ثبت می شوند و استقامت و پایداری اسراء در اردوگاه های مخوف صدام همیشه در تاریخ خواهد درخشید و در جایی نوشته بودند:«ای دیوارهای مخوف زندان های صدام بگویید چه گذشت به یاران خمینی(ره)».

,

وی با تأکید بر اینکه تاریخ از مجاهدت ها و ایثارگری های اسراء،جانبازان و رزمندگان اسلام می گوید، گفت: با همه اینها بعد از پذیرش قطعنامه روز سفید فرا رسید و جنگ تمام شد و الحمدلله همه به کشور عزیزمان ایران بازگشتیم.

,

آزاده دوران دفاع مقدس، با اشاره به شرایط امروز در کشور تصریح کرد: امروز با توجه به شرایط جنگی که نظام استکباری به راه انداخته اگر دقت کنیم می بینیم که اکثر رزمندگان و آزادگان پای کار آمده اند و می گویند ما تا آخر ایستاده ایم.

,

وی با بیان اینکه امروز باید گذشت و ازخودگذشتگی های رزمندگان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی نمود داشته باشد گفت: امروز در شرایط جنگ نرم قرار داریم چراکه دیگر دشمن نه روبه رو است و نه تفنگ وجود دارد.

,

نصیری، با اشاره به اینکه ایثارگران و خانواده های شهدا به عنوان الگوهای ملت ایران باید از همه بیشتر مراقبت کنند و به مردم امید بخشی دهند افزود: نباید جامعه را ناامید کنیم تا بتوانیم جوانان را به آینده ای درخشان سوق دهیم و احترامی که امروز ملت ایران به جانبازان و رزمندگان می گذارند ناشی از فداکاری ها و ایثارگری های آنهاست و امروز ما مسئولیت سنگینی را بر دوش داریم و باید این فرهنگ گذشت و ایثار را سینه به سینه به نسل جدید منتقل کنیم و نیاز است جامعه با این فرهنگ بیشتر آشنایی داشته باشد.

,

جانباز دوران دفاع مقدس شرایط امروز با دروان دفاع مقدس را متفاوت خواند و خاطرنشان کرد: اکنون جنگ در خانه ها رخنه کرده و دشمن با ابزاری به نام فضای مجازی قصد استحاله جوانان و نوجوانان را دارد و جوانان باید بیشتر مراقبت کنند و گول تبلیغات سوء دشمن را نخورند و گوش به فرمان رهنمودهای مقام معظم رهبری باشند و از خون شهدا و ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان پاسداری کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه