اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تلاش جریان‌های خاص برای احیای FATF / چرا برخی همچنان بر طبل ادعاهای تکراری می‌کوبند؟

تلاش جریان‌های خاص برای احیای FATF / چرا برخی همچنان بر طبل ادعاهای تکراری می‌کوبند؟
بعد اجرای گام های ایران در قبال خروج آمریکا از برجام و عدم تلاش اروپا برای انجام اقدام متناسب با شرایط ایران و به حاشیه رفتن تصویب FATF در مجمع، حامیان FATF با پروپاگاندای تبلیغاتی و فشار افکار عمومی، به دنبال جلب موافقت اعضای مجمع تشخیص در خصوص کنوانسیون­‌های پالرمو و CFT هستند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگویی با خبرآنلاین بار دیگر ادعاهایی را درباره ضرورت تصویب لوایح CFT و پالرمو مطرح کرده است، که این ادعا ها طرح موارد تکراری قبلی بوده و مشخص نیست چرا برخی همچنان دست به دامن لوایح غربی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

تحریم­های فراسرزمینی آمریکا موثرتر از تحریم‌­های سازمان ملل

, تحریم­های فراسرزمینی آمریکا موثرتر از تحریم‌­های سازمان ملل , تحریم­های فراسرزمینی آمریکا موثرتر از تحریم‌­های سازمان ملل ,

صدر، در این گفتگو بار دیگر بر ادعاهای قبلی خود مبنی بر وجود منفعت برای جمهوری اسلامی در تصویب این لوایح تاکید می­کند و می­‌گوید: « تحریم‌هایی که تا این لحظه ایران را فرا گرفته تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکا است.»

,

تحریم­‌های آمریکا علیه ایران، تحریم‌های فراسرزمینی است، به این معنا که در تحریم­‌های فراسرزمینی، آمریکا با استفاده از اهرم‌­های اقتصادی خود کشورهای دیگر را تحت فشار قرار می‌­دهد که تحریم­‌های آمریکا را علیه ایران اعمال کنند.

,

 

,

تحریم‌ها؛ هدیه‌ای که برجام به ایران داد!

, تحریم‌ها؛ هدیه‌ای که برجام به ایران داد!, تحریم‌ها؛ هدیه‌ای که برجام به ایران داد!,

در صورت تخطی افراد، شرکت­‌ها و بانک­‌های مختلف کشورهای جهان از تحریم‌­های اعمال­ شده علیه ایران، آمریکا آنان را مشمول جریمه­‌های سنگین و چندین میلیارد دلاری می­‌گرداند و از ارائه خدمات مالی و بانکی آمریکا محروم می‌گرداند و در نهایت افراد خاطی را تحت پیگرد قضایی قرار می­دهد.  صدر همچنین معتقد است که موضوع قابل اهمیت این است که ایران درگیر تحریم‌های بین المللی سازمان ملل یا شورای امنیت نیست و این در واقع هدیه‌ای بود که برجام برای ایران به ارمغان آورد و ما را از تحریم‌ها و تهدیدهای بین‌المللی خارج کرد!!

,

تحریم­‌های شورای امنیت هیچ­گاه منجر به پدیدآمدن مشکلات اقتصادی نشد، بلکه وضع تحریم­های ظالمانه آمریکا علیه ایران منجر به مشکلات اقتصادی شد و مخصوصا فروش نفت و وصول درآمد حاصل از آن را دشوار کرد. از سوی دیگر بر اساس برجام به موجب بند 12 قطعنامه 2231، در صورت اعتراض یکی از اعضای برجام، به صورت خودکار تمامی تحریم‌های لغو شده بعد از 30 روز بازمی‌گردند بدون آنکه مسیر طبیعی خود را طی کنند، نمی‌توان آن را لغو دانست، بلکه این قطعنامه ها صرفا تعلیق شده است. یعنی در صورت بهانه‌­تراشی یکی از کشورهای عضو برجام بلافاصله تحریم­های شورای امنیت نیز قابل بازگشت است.

,

 

,

نظارت های وزارت خزانه­‌داری آمریکا شدیدتر از FATF

, نظارت های وزارت خزانه­‌داری آمریکا شدیدتر از FATF, نظارت های وزارت خزانه­‌داری آمریکا شدیدتر از FATF,

صدر در ادامه با بیان اینکه تمدید تعلیق ایران از سوی FATF با نظارت بیشتر همراه است، می­گوید: « (نظارت FATF) معاملات شرکت ها و کشورها را با ایران بسیار سخت تر می‌کند.»

,

آیا اعمال نظارت بیشتر بر مؤسسات مالی ایران، در شرایط کنونی کشورمان اثری بر تعاملات بانکی ما خواهد داشت؟ اگر شرایط تعاملات بانکی ایران عادی بود، قاعدتاً این نظارتها سبب کُندی در تعاملات خارجی بانکی ایران می­شد. اما با وجود تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا، تقریباً شعبه خارجی­‌ای وجود ندارد که فعالیت جدی داشــته باشد و شعبی هم که فعالیت بسیار کمی دارند، به دلیل تحریم‌های آمریکا، تحت نظارت­های بسیار شدیدی قرار دارند، حتی شدیدتر از نظارت مورد نظر FATF! و این شعب با سختی بسیار زیادی صرفاً در حوزه‌های محدود غیر تحریمی مانند غذا و دارو می­توانند فعالیت کنند.

,

همچنین در کشورهای کلیدی، ناظران وزارت خزانه داری آمریکا و سایر ناظران از کشور میزبان و بانکها حضور دارند و بر تعامل این شعب با دیگران نظارت می‌کنند. این نظارت شدید به این دلیل است که بانک­ها و دولت­ها از تحریم‌های آمریکا بیشتر از استانداردهای FATF می­‌ترسند.

,

 

,

اجرای استانداردهای FATF موجب خودتحریمی است

, اجرای استانداردهای FATF موجب خودتحریمی است, اجرای استانداردهای FATF موجب خودتحریمی است,

آقای صدر بار دیگر با اشاره به اینکه عدم تصویب کنوانسیون‌­ها یعنی کمک کردن به ترامپ، می­گوید: « زیرا تحریم های فعلی ضد ایران تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است و جنبه بین المللی ندارد اما چنانچه لوایح مرتبط با FATF را به تصویب نرسانیم در واقع نوعی خودتحریمی به ایران تحمیل کرده و به ترامپ برای گسترش تحریم ها علیه ایران کمک کردیم.»

,

واقعا بسیار تعجب برانگیز است که چرا با وجود اینکه منوخین، وزیر خزانه­داری و رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران صراحتا کارکرد FATF را شناسایی راه­های دور زدن تحریم­ها می­داند، آقای صدر چنین اظهاراتی را بیان می­کند. از سوی دیگر اتفاقا اجرای برنامه اقدام FATF عین خودتحریمی است؛ چرا که با اجرای بندهای 21 و 31 «برنامه اقدام» با موضوع «شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع واقعی» زمینه لازم برای اجرای موفقیت آمیز تحریم های ثانویه بانکی آمریکا در خاک کشورمان توسط نظام بانکی ایران، فراهم می شود.

,

با توجه به اینکه کارکرد FATF هوشمند سازی تحریم­های آمریکاست، اجرای استانداردهای FATF باعث شفافیت نظام بانکی ایران برای آمریکا می­شود. درواقع این اقدام ما منجر به « نقطه زنی تحریم­ها» و افزایش اثر گذاری تحریم­ها خواهد شد که عین « خودتحریمی» است.

,

 

,

عوامل بنیادین نوسانات نرخ ارز چیست؟

, عوامل بنیادین نوسانات نرخ ارز چیست؟, عوامل بنیادین نوسانات نرخ ارز چیست؟,

آقای صدر در ادامه می­گوید: «همان اشخاصی که در مجمع مخالف تصویب لوایح مرتبط با FATF بودند تاکید داشتند که مخالفت آنها با لوایح مذکور اعلام نشود چون روی تورم و افزایش نرخ ارز تاثیر می‌گذارد»

,

این ادعا که در صورت عدم تصویب کنوانسیون‌­ها نرخ ارز بالاتر خواهد رفت، بیش از حد سیاسی و غیرفنی است، چراکه تجربه تاریخی 10 سال اخیر نشان می دهد که ورود یا تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تاثیری بر نرخ ارز نداشته است.

,

در نظر نگرفتن عوامل اصلی و مهم در نوسانات نرخ ارز مانند انباشت عظیم نقدینگی، تمرکز نقشه ارزی کشور در دبی، محدود شدن روابط بانکی و ... بیانگر موضع­‌گیری صرفا سیاسی و جناحی حامیان FATF است.

,

به نظر می رسد بعد اجرای گام های ایران در قبال خروج آمریکا از برجام و عدم تلاش اروپا برای انجام اقدام متناسب با شرایط ایران و به حاشیه رفتن تصویب FATF در مجمع، حامیان FATF با پروپاگاندای تبلیغاتی و فشار افکار عمومی، به دنبال جلب موافقت اعضای مجمع تشخیص در خصوص کنوانسیون­‌های پالرمو و CFT هستند.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه