اخبار داغ

گزارش دانا از طرح‌های مقابله با آلودگی هوای تهران؛

آمارهایی از مدیریت شهری که با واقعیت جور نیست!/ نمایش "سه شنبه های بدون خودروی" آقای شهردار تماشاچی ندارد+فیلم

آمارهایی از مدیریت شهری که با واقعیت جور نیست!/ نمایش "سه شنبه های بدون خودروی" آقای شهردار تماشاچی ندارد+فیلم
با وجود اجرای طرح کاهش آلودگی هوا یا حلقه دوم ترافیک آن هم به روش روز جهان آمارها نشان می دهد که کیفیت هوای تهران تفاوت چندانی با سال قبل یا حتی با سال 96 نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در طی 2 سال گذشته مدیریت جدید شهری طرح جدید ترافیک، مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا و حذف طرح زوج و فرد را در دستور کار خود قرار داد تا شاید آلودگی در شهر کمتر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

هرچند شرایط جوی سال گذشته در تهران خوب بود و اصلا پایتخت وارد مرحله اضطرار نشد اما امسال از ابتدای تابستان آلودگی هوا افزایش یافت و مسؤؤلان معتقد هستند دلیل این امر ازن است نه چیز دیگر.

,

در بررسی های مربوط به وضعیت آلودگی هوای تهران بدترین هفته از 9 تا 15 تیر در پایتخت اختصاص دارد که در آن روزها حتی نمی شد به راحتی نفس کشید و روز دوشنبه دهم تیر شاخص آلودگی هوا، عدد 190 را نشان می‌داد، که شرایط برای همه گروه‌ها آلوده اعلام شد.

,

دعوای دنباله دار پلیس راهور و شهرداری بر سر طرح جدید ترافیک

, دعوای دنباله دار پلیس راهور و شهرداری بر سر طرح جدید ترافیک, دعوای دنباله دار پلیس راهور و شهرداری بر سر طرح جدید ترافیک,

نکته جالب توجه اینجا بود که آلوده‌ترین هفته هوای تهران به طور خیلی اتفاقی با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا همزمان شد، طرحی جایگزین برای محدوده زوج یافرد که نه‌تنها هنوز مردم از آن گلایه مند هستند بلکه حتی مشخص نیست بالاخره منجر به کاهش ترافیک یا آلودگی هوا شده است یا نه؟

,

هرچند کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور ناجا همین چند روز پیش آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که طرح جدید ترافیک تهران بیشتر با هدف درآمدزایی برای شهرداری است.

,

وی در این باره گفت: ما درحال بررسی این هستیم که آیا طرح کاهش آلودگی هوا در ترافیک اثر مثبت داشته یا منفی و اینکه این طرح در کاهش آلودگی اثر داشته یا خیر؟ لذا بررسی ها درحال انجام است و نظر خود را اعلام خواهیم کرد. درحال حاضر تهران ۴ میلیون خودرو دارد و در طرح فعلی افراد یک روز و نیم می توانند به طرح بیایند و در بقیه روزها نیز هر کسی که پول دارد می تواند از طرح استفاده کند. این طرح مربوط به شهرداری است و ارتباطی به پلیس ندارد، اما ما معتقدیم این طرح با هدف کسب درآمد از سوی شهرداری تهران اجرایی شده است.

,

روابط عمومی شهرداری تهران در مطلبی به اظهارات سردار هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص اجرای طرح ترافیک جدید پاسخ داد.

, .,

در بخشی ازاین جوابیه آمده است: قضاوت درباره موفقیت یا عدم موفقیت این طرح مستلزم تعریف درست سنجه‌های علمی و دقیق و در ادامه اندازه‌گیری شاخص‌های متعدد با نگاه کارشناسی است. بنابراین معتقدیم شایسته است اگر قضاوت درباره کارکرد طرح کاهش آلودگی را به متخصصان و اهل‌فن بسپاریم؛ چه مدیریت مدبرانه و مبتنی بر نتیجه، تنها با نگاه علمی است که ممکن می‌شود و این واقعیت را نمی‌توان تحت‌تأثیر جریانات حاشیه‌ای انکار کرد.

,

 

,

حالِ هوای سال جدید تهران مثل پارسال است

, حالِ هوای سال جدید تهران مثل پارسال است, حالِ هوای سال جدید تهران مثل پارسال است,

هوای شهر تهران از نظر آلودگی در پنج ماه اول امسال تقریبا مشابه سال97 است که نمودارهای شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت بر این مدعا صحه می گذارد اما عده‌ای اصرار دارند با اثبات اینکه هوای تهران 98 پاک تر از تهران سال گذشته است آن را نتیجه اجرای طرح‌های خود معرفی کنند.

,

در 150 روزی که در سال 98 سپری شده است، شهر تهران 25 روز هوای پاک، 99 روز هوای سالم،‌ یک روز ناسالم برای همه و 24 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته که آمارهای سال 97 هم حدودا همین عددها را نشان می‌دهد و فاصله معنا‌داری میان آنها وجود ندارد.

,

به جرات می‌توان گفت کیفیت هوای تهران با وجود تعریف محدوده کاهش آلودگی هوا یا حلقه دوم ترافیک به روش روز جهان نیز تفاوت چندانی با سال قبل یا حتی با سال 96 که تا مرداد110 روزِ سالم و 26 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشت، نکرده است.

,

آمارهای مدیریت شهری با واقعیت جور نیست!

, آمارهای مدیریت شهری با واقعیت جور نیست!, آمارهای مدیریت شهری با واقعیت جور نیست!,

در چنین شرایطی قطعا نمی توان مدعی شد که فلان طرح و بهمان اقدام، هوای شهر را بهتر کرده و از بار ترد وسایط نقلیه شخصی در معابر عمومی کاسته و درنتیجه آن آلودگی هوای پایتخت تاحدی کاهش یافته است.

,

هرچند گزارش‌هایی که از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیرون می‌آید، مدعی بهتر شدن وضعیت هوای شهر است که تا میزان زیادی آن را به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا ربط می دهند.

,

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تقریبا یک ماه پیش گزارش داد بر اساس دو شاخصِ طول صف ترافیک سنگین در معابر و تعداد خودروها،‌ ترافیک در تهران 30 درصد کاهش یافته و این کاهش، مرهون اجرای طرح ترافیک جدید است که خب بدیهی است وقتی کاهش ترافیک  با این درصد قابل توجه گزارش می‌شود، کاهش آلودگی هوا نیز مدنظر است.

,

با وجود اینکه مدیریت شهری علت آلودگی هوای تهران در ماه گذشته را افزایش ازن اعلام کرد اما برخی اعضای شورای شهر تهرانبا انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در کنترل آلودگی هوا این موضوع را رد کردند.

,

افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت:  سال هاست که در بحث آلودگی هوای تهران از برخی آلاینده ها غافل بوده ایم. شهرداری در طرح کاهش آلودگی هوا حرفی از آلودگی هوا و کنترل آن نزده است.

,

با وجود اصرار مدیریت شهری بر کاهش میزان آلودگی هوا و آمارهایی که در این زمینه ارائه می دهد اما برخی اعضای شورای شهر معتقد هستند که آمار ها متفاوت است.

,

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت که اگر بخواهیم آمار کیفیت هوای تهران را روز به روز با سال گذشته مقایسه کنیم عددهای متفاوتی با آنچه شهرداری ارائه می کند به دست می آید.

,

وی معتقد است که حذف محدوده زوج و فرد از ابتدای تابستان آغاز و طرح کاهش شروع شد اما هوای تهران هم آلوده تر شده است.

,

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران معتقد است که توسعه حمل و نقل عمومی رها شده و باید برای این امر کاری کرد.

,

نمایش «سه شنبه های بدون خودرو» شهرداری تماشاچی ندارد

, نمایش «سه شنبه های بدون خودرو» شهرداری تماشاچی ندارد,

سه سال پیش بود که از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو از اراک شروع شد ولی حالا چند ماهی هست که در دوره ریاست حناچی مورد توجه و اقبال مدیریت شهری قرار گرفته است.

,

سه‌شنبه‌های بدون خودرو درتهران  از نگاه علی خاکساری، استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه علامه طباطبایی، فقط یک نمایش می داند که ساخته و پرداخته کسانی است که از این پروژه در فرآیند تامین دوچرخه یا ساخت مسیرها به منافع شخصی برسند.

,

خاکسار با انتقاد از استفاده نمایشی آقای شهردار از دوچرخه آن هم از مسیر چند خیابان بالاتر از محل کار و در حضور عکاسان و خبرنگاران گفت که آقای شهردار بهتر است برای استفاده همگانی از دوچرخه تمام روز کاری خود را از این وسیله نقلیه استفاده کند که اگر این اتفاق بیفتد جناب شهردار حتما متوجه خواهد شد که با وضع موجود تهران قطعا شهری مناسب برای تبدیل دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل نیست.

,

محمدعلی پورنیا، کارشناس مسائل شهری نیز این طرح را صرفا تقلید کورکورانه از روی دست فرنگی ها دانست و گفت: دوچرخه به درد حمل و نقل در تهران نمی‌خورد زیرا نه قانون درست و درمانی برای راکبان آن وجود دارد، نه مسیرهای مشخصی برای دوچرخه در دسترس است که به معنی واقعی کلمه مسیر اختصاصی دوچرخه باشد و نه راهی که همه به خود اجازه ورود به آن را بدهند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه