اخبار داغ

نگاهی به حاشیه سازی‌ جدید مجلسی‌ها؛

استان‌بازی؛ دستاویز مندرس نمایندگان بی عمل/ تشکیل استان "آذربایجان مرزی" طرحی که فقط مصرف انتخاباتی دارد

استان‌بازی؛ دستاویز مندرس نمایندگان بی عمل/ تشکیل استان "آذربایجان مرزی" طرحی که فقط مصرف انتخاباتی دارد
مخالفت با ایجاد استان جدید در استان آذربایجان غربی تنها به نمایندگان آذربایجان غربی محدود نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موکریان، تنها چند ماه مانده به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس، اعلام وصول طرح تشکیل استان “آذربایجان مرزی” طراحی شده توسط سید تقی کبیری نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی خبر ساز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موکریان,

طرحی که همانگونه که انتظار می رفت با واکنش نسبتاً تند دیگر نمایندگان استان روبه رو شده است.

,

منم استان می خوام!

, منم استان می خوام!,

در اولین واکنش جلال محمودزاده نماینده مهاباد با مهیا دیدن فرصت به وجود آمده برای خودنمایی با تدوین نامه‌ای انتقادی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: که این طرح ناپخته و غیرکارشناسی و بدون هماهنگی با نمایندگان استان و عدم رعایت حساسیت‌های امنیتی قومی و مذهبی استان آذربایجان غربی طرح شده است و بار شدید مالی برای دولت در پی خواهد داشت.

,

نماینده مهاباد در بخشی دیگر از نامه خود نوشت: مطابق مطالعات انجام شده توسط گروه کارشناسی آمایش سرزمین آذربایجان غربی عدم دسترسی شهرهای جنوب به مرکز استان یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی آذربایجان غربی که این مسئله در خصوص عدم دسترسی شمال استان نمی کند.

,

وی بدون اشاره به نام مهاباد به عنوان مرکز استان جدید مورد نطرش نوشته است: اگر نیاز باشد استان دیگری به منظور توسعه زیرساخت‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی در استان ایجاد شود به دلیل دوری و عدم دسترسی مردم به شهرها و بخش عظیمی از کردهای جنوب آذربایجان غربی به مرکز استان، می بایست در یکی از شهرهای جنوب که سابقه تاریخی مرکزیت جغرافیایی، اداری و فرهنگی و توان زیرساختی داشته و بلوک جنوب استان است، ایجاد شود.

,

طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی، سرپوشی برای کم‌کاری نماینده خوی

, طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی، سرپوشی برای کم‌کاری نماینده خوی,

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که پیش از این نیز مخالفت صریح خود را با تشکیل استان جدید در آذربایجان غربی تحت عنوان “نمی گذاریم آذربایجان غربی تجزیه شود” اعلام کرده بود در واکنش به طرح پیشنهادی نماینده خوی، هدف از طرح استان آذربایجان مرزی، سرپوشی برای کم‌کاری این نماینده عنوان کرده و گفته: این کار هدفی جز موفقیت درانتخابات نیست اما این طرح به تصویب نخواهد رسید.

,

طرح نَشدنی و ناشی از تصوری قدیمی

, طرح نَشدنی و ناشی از تصوری قدیمی,

سیدهادی بهادری، نماینده ارومیه نیز مطرح کردن این طرح تبلیغاتی برای انتخابات عنوان کرده و گفته: از گذشته نمایندگان خوی نزدیک به انتخابات برای جمع آوری رای طرح استان شدن خوی را مطرح می کنند و این طرح تازگی ندارد.

,

وی با بیان اینکه این کار شدنی نیست افزوده: این طرح صرفاً یک ذهنیت قدیمی در مردم شریف خوی ایجاد شده که نمایندگان هم از آن سو استفاده کرده و چنین وعده ای می دهند.

,

برای استان شدن خوی، شهرستانی وجود ندارد، نه شهر شمالی و نه جنوبی خوی، یعنی ماکو و سلماس موافق این طرح نیستند، معلوم نیست اینها کجا را می خواهند استان کنند!

,

وی تاکید کرده که نمایندگان شهرستانهای ماکو سلماس نیز مخالف این طرح هستند.

,

بهادری در این باره گفته: در واقع نماینده خوی پیشدستی می کند و امضای نمایندگان سیستان و بلوچستان را می گیرد و می خواهد در اینجا یک استان ایجاد کند و این یک طرح کاملا فانتزی و تخیلی است و هیچیک از نمایندگان آذربایجان با ایجاد یک استان جدید بین استانهای آذربایجان شرقی و غربی موافق نیستند لذا اینها برای جمع آوری امضا برای مشروعیت این طرح به سراغ نمایندگان کرمان و سیستان و بلوچستان و استاتهای مرکزی می روند تا بگویند ما امضا گرفته ایم!

,

نمایندگان آذربایجان غربی مخالف تشکیل استان مرزی با مرکزیت خوی هستند

, نمایندگان آذربایجان غربی مخالف تشکیل استان مرزی با مرکزیت خوی هستند,

روح الله حضرت پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از این طرح گفته: اساساً ارائه طرحی برای تفکیک استان آذربایجان غربی اشتباه بزرگی است و به هیچ عنوان هیچ کدام از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با آن موافقت نمی‌کنند.

,

طرح کم اهمیت پیشا انتخاباتی

, طرح کم اهمیت پیشا انتخاباتی,

مخالفت با ایجاد استان جدید در استان آذربایجان غربی تنها به نمایندگان این استان محدود نبوده و احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح ایجاد استان جدید به مرکزیت خوی گفته است این طرح از سوی نماینده خوی مطرح شده و طرح هایی از این دست در شرایط پیشا انتخاباتی معمولا مطرح می شوند.

,

بیگی در مورد واکنش نمایندگان آذربایجان به این طرح گفت: ما با این طرح مخالف بوده و معتقدیم هر طرحی که به بی ثباتی در عرصه تقسیمات کشور منجر شده و مشکلات امنیتی در پی داشته باشند نباید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

,

آذربایجان غربی به اندازه ای بزرگ نیست که استان جدیدی از دل آن بیرون بیاید/احتمال تصویب طرح نزدیک به صفر است

, آذربایجان غربی به اندازه ای بزرگ نیست که استان جدیدی از دل آن بیرون بیاید/احتمال تصویب طرح نزدیک به صفر است,

محمد حسن نژاد، نماینده مردم مرند وجلفا در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح ایجاد استان جدید در استان آذربایجان غربی به مرکزیت خوی اظهار داشت: طرح از سوی نماینده خوی مطرح شده و اعلام وصول شده است که تا مرحله تصویب شدن راه زیادی داشته و بعید می دانم که این طح در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

,

وی افزود: قبلا نیز موضوع ایجاد استان کاشان در مجلس مطرح شده بود که با تصمیم نمایندگان رد شد. البته در مورد تغییر در تقسیمات کشوری دولت باید اقدام کند که هزینه های بسیاری به همراه دارد.

,

این نماینده استان آذربایجان شرقی در مورد تبعات امنیتی ایجاد استان جدید در آذربایجان غربی گفت: البته طرح این موضوع نیز فی نفسه اقدام مناسبی نبوده است. در مورد تبعات امنیتی این موضوع با توجه بافت جمعیتی استان آذربایجان غربی نیز باید عرض کنم اگر نیاز به تاسیس استان های جدید باشد. خیلی از استان های بزرگ همچون فارس، اصفهان، کرمان، یزد و … می توانند موضوع بحث باشند و نهایتا احتمال تصویب این طرح را هم نزدیک به صفر می دانم.

,

دولت با تشکیل هرگونه استان جدیدی مخالف است

, دولت با تشکیل هرگونه استان جدیدی مخالف است,

طرح پیشنهادی نماینده خوی واکنش دولتی های را هم در پی داشته است، علی مصطفوی معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان‌غربی ضمن مخالفت با این مسئله گفت: این موضوع در حد یک طرح در مجلس اعلام شده و هنوز اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداده است و اینگونه طرح‌ها باید بصورت کارشناسانه از سوی دولت بررسی گردد.

,

مصطفوی ادامه داد: دولت با تشکیل هرگونه استان جدید در کشور مخالف بوده و این موضوع را خرداد ماه امسال اعلام کرده است و اینگونه طرح‌ها باید در وزارت کشور و تقسیمات کشوری بررسی گردد؛ موضوع  تشکیل استان جدید به مرکزیتی خوی نیز مسئله‌ای است که نه ما اطلاعی داریم و نه وزارت کشور.

,

تقسیمات کشوری در حوزه اختیارات دولت است نه مجلس

, تقسیمات کشوری در حوزه اختیارات دولت است نه مجلس,

تیرماه سال جاری  وزیر کشور در واکنش به وعده های انتخاباتی برخی کاندیداها در تشکیل استان جدید با بیان اینکه تقسیمات استانی در حوزه اختیارات دولت است نه مجلس شورای اسلامی گفته بود: «ما کاری به وعده‌های دیگران نداریم و وظیفه خودمان خود را انجام می‌دهیم».

,

در همان ایام سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز درباره احتمال دادن وعده از سوی نامزدهای انتخاباتی به مردم برای تقسیمات کشوری نیز گفته بود که «وزارت کشور هیچ بنایی برای تغییرات استانی ندارد. البته ممکن است در یک روال عادی دولت یک روستا را به شهر یا بخش را به شهرستان تبدیل کند که این یک روال معمول دارد اما در انتخابات پیش رو، نامزدهای انتخاباتی توجیه می‌شوند که درباره تقسیمات کشوری وعده ندهند چون تقسیمات کشوری از اختیارات دولت است نه نمایندگان مجلس».

,

همچنین جلالی مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور اظهار کرده بود که «هیچ پرونده‌ای را نه در هیئت دولت و نه در وزارت کشور در ارتباط با تأسیس استان جدید ارائه نکرده‌ایم و بعید به نظر می‌رسد تا پایان دولت تدبیر و امید چنین ارتقایی در دستور کار باشد. هر چند در مجلس زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل برخی از استان‌ها ارائه شده، اما وزارت کشور و دولت هیچ طرح و لایحه‌ای را برای تأسیس استان جدید در دستور کار ندارد».

,

با این اوصاف به نظر می رسد انتشار اخباری از این دست آن هم در ماههایی پایانی عمر مجلس دهم تنها و تنها با هدف تبلیغات صورت گرفته باشد و از لحاظ عملی ارزش چندانی ندارند.

,

همانگونه که پیشتر نیز قسیم عثمانی نماینده فعلی بوکان و عثمان احمدی نماینده سابق مهاباد در بحبوحه تبلیغات انتخابات وعده تشکیل استان های جدیدی به مرکزیت حوزه های انتخابیه شان را داده بودند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه