اخبار داغ

گزارش؛

گلایه کشاورزان ایوانی از بی تدبیری مسئولان / ثروت ملی که طعمه حریق شد

گلایه کشاورزان ایوانی از بی تدبیری مسئولان / ثروت ملی که طعمه حریق شد
کشاورزان به عنوان قشر زحمت کش دارای مطالبات و خواسته هایی هستند که لازم و ضروری است به آن توجه ویژه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار،  کشاورزی فرایند تولید مواد غذایی، علوفه، الیاف و دیگر محصولات مورد نیاز انسان از راه کاشت گیاهان معین است در واقع می توان گفت کشاورزی مرحله مهمی از تاریخ بشر است که منجر به ظهور تمدن شد مطالعهٔ کشاورزی به نام علم کشاورزی شناخته می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

کشاورزی شامل طیف وسیعی از تخصص‌ها و فنون، از جمله راه‌هایی برای گسترش زمین‌های مناسب برای زراعت گیاه، حفر کانال‌ها و فرم‌های مختلف آبیاری می‌باشد.

,

در دنیای امروز با نگرانی‌های موجود و کمبود منابع، نیاز است تا کشاورزی را به سوی کشاورزی پایدارمثلاً کشاورزی زیستی یا کشاورزی فشرده مثلاً صنعت پیش ببریم تا بتوانیم نیازها را در آینده برطرف نماییم.

,

زراعت مدرن، اصلاح نباتات، سموم، دفع آفات و کود و پیشرفت‌های تکنولوژیک به شدت باعث افزایش بازده محصول می‌شوند ولی باید در نظر داشت که این محاسن در کنار عیوبی چون آسیب گسترده زیست‌محیطی و اثرات منفی سلامت انسان حاصل می‌شوند.

,

با این مقدمه سراغ موضوعی خواهیم رفت که شاید  کمتر کسی به آن پرداخته است و زمانی را برای گوش دادن به مشکلات این قشر نگذاشته است ،این قشر، قشر کشاورز است ،قشری که در طول فرآیند کاشت،داشت،برداشت،متحمل زحمات زیادی شده اند.

,

شهرستان ایوان با جمعیت بیش از 50هزار نفری در شمال استان ایلام واقع شده است و از شرایط آب و هوایی ،زمینهای حاصلخیزی برخوردار است به طوری که امروز به عنوان قطب تولید انگور استان شناخته شده است.

,

در سال زراعی جاری بیش از 17هکتار از زمینهای شهرستان ایوان به کشت جو و گندم اختصاص پیدا کرد و در طول سال زراعی کشاورزان درصدد بودند که بیشترین برداشت را از زمینهای خود انجام دهند .

,

بحمدالله آنچه که باعث خوشحالی کشاورزان این خطه شد محصول پربازده بود که این امر به واسطه بارندگی هایی که صورت گرفت و خوشحالی کشاورزان را در پی داشت محقق شد.

,

اما این کشاورزان مشکلاتی را نیز داشتند  که زمینه گلایه مندی آنان را فراهم کرد.

,

اسماعیلی یکی ازکشاورزان شهرستان ایوان در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد:امسال بحمدالله زمینهای کشاورزی شهرستان از بازدهی خوبی برخوردار بودند چرا که شاهد ریزش نزولات آسمانی زیادی بودیم.

,

وی اظهار کرد:همین شرایط  ایده ال که خوشحالی کشاورزان را در پی داشت برای آنان نیز سختی هایی را نیز در پی داشت.

,

وی افزود :با آغاز فصل برداشت امسال فکر می کردیم که به راحتی می توانیم محصولمان را برداشت کنیم اما علی رقم اینکه جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که مشکلی در زمینه وجود کمباین نداریم ولی نبود کمباین داد کشاورزان را درآورد به طوری که روزها در انتظار کمباین  بودیم و مراجعات مکرر پاسخ مسئولان مبنی بر اینکه مشکلی نداریم در زمینه تامین ادوات کشاورزی را در پی داشت.

,

 این کشاورز ایوانی ادامه داد: شاید موضوعی که همه ما هارا نگران می کرد اتش سوزی های پی در پی بود که در زمینهای زراعی شهرستان رخ داد که یک ترس و دلهره ای را در کشاورزان ایجاد می کرد که مبادا محصول آنان نیز به  این مورد دچار شوند اما متاسفانه نبود اداوات کشاورزی مقادیری از زمینهای کشاورزی را طعمه حریق کرد.

,

اسماعیلی ادامه داد: جهاد کشاورزی باید برای سالهای آینده تمهیدات لازم را در راستای برداشت محصول کشاورزان بیاندیشد تا زمینه گلایه مندی آنان فراهم نشود.

,

در پایان نگارنده بیان می کند که توجه به قشر زحمت کش کشاورزیکی ازضروریات است که امیدواریم به آن جامه عمل پوشانده شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه