اخبار داغ

در پی شکایت مردم درگز درباره افت کیفیت نان بررسی شد؛

گندم تازه کیفیت نان را کاهش می‌دهد/ نانوایان در افزودن نمک به خمیرمایه، سنتی عمل نکنند

گندم تازه کیفیت نان را کاهش می‌دهد/ نانوایان در افزودن نمک به خمیرمایه، سنتی عمل نکنند
رئیس اداره غله درگز گفت: معمولا این موقع از سال گندم به علت تازگی ممکن است برخی از فاکتورهای کیفی را نداشته باشد، چرا که طبق استاندارد، گندم باید اصطلاحا دو ماه بخوابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ گندم، مهم‌ترین ماده غذایی بشر است که تاکنون نتوانسته اند برای آن جانشینی پیدا کنند؛ دین مبین اسلام هم سفارش بسیاری درباره نان کرده تا آنجا که رسول خدا (ص) می فرمایند: خدایا به نان ما برکت بده و میان ما و آن جدایی میفکن.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

بنابراین هر گونه تغییر در کیفیت و یا عدم رعایت مسائل بهداشتی از زمان برداشت گندم تا پختن نان مستقیما با سلامتی افراد بسیار زیادی در جامعه رابطه دارد.

,

محمود خوانساری یکی از همشهریان درگزی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: چند وقتی است از کیفیت نان گلایه داریم؛ ضمن اینکه هر از گاهی حشراتی هم داخل نان پیدا می شود؛ چرا باید پولی که مردم به هزار مصیبت آن را کسب می کنند خرج نانی شود که هیچگونه کیفیت و ماندگاری ندارد؟

,

یکی دیگر از شهروندان به نام سید رحیم حسینی گفت: گلایه ما از مسئولین این است که چرا به نانوایی ها سرکشی نمی کنند؟ نانی که میخریم ظرف مدت 24 ساعت خشک و غیرقابل مصرف می شود و ناچار هستیم آن را داخل کیسه نان خشک بریزیم.

,

, ,

برای پیگیری این موضوع به سراغ نانوایی های سطح شهر رفتیم؛ یکی از شاطرهای این نانوایی ها که از ذکر نام خودداری کرد علت این مساله را استفاده از آرد با کیفیت پایین عنوان کرد و گفت: نانوایی های دولتی معمولا از آرد 15 درصد استفاده می کنند؛ اگرچه نان آنها سبوس بیشتری دارد اما نسبت به آرد نانوایی های آزاد پز که 18 درصد هستند رنگ تیره تری دارند.

,

وی تاکید کرد: سبوس از اختلالات دستگاه گوارش جلوگیری می کند اما وجود آن در نان باعث کاهش ماندگاری و به اصطلاح بیات شدن زودتر نان می شود؛ ضمن اینکه هنر شاطر و نحوه آماده کردن خمیر هم تاثیر زیادی در کیفیت نان دارد.

,

یکی از نانوایی داران سطح شهر در توضیح این مساله گفت: نقش آرد در کیفیت نان بسیار مهم است اما برای صاحبان نانوایی مقوله دیگری به نام معیشت کارگران وجود دارد که مشکلات آنها را دوچندان می کند.

,

وی تصریح کرد: نانوایی های دولتی چون نان ارزانتری به مردم ارائه می کنند ناچار هستند مزد کمتری هم به عوامل خود بدهند؛ مزد یک شاطر نانوایی از کارگر ساختمانی به مراتب کمتر است؛ این در حالی است که اهمیت کار نانوایی با جاهای دیگر قابل قیاس نیست!

,

, ,

مسلم اکبری، رئیس اداره غله درگز تبیین کرد: معمولا این موقع از سال گندم به علت تازگی ممکن است برخی از فاکتورهای کیفی را نداشته باشد، چرا که طبق استاندارد، گندم باید اصطلاحا دو ماه بخوابد؛ اما با وجود این شرایط کیفیت نان‌های خروجی از نانوایی های سطح شهر متفاوت است.

,

وی افزود: شاید این موضوع به چشم نیاید اما زمان اضافه کردن نمک به خمیرمایه تاثیر زیادی در کیفیت نان دارد؛ مقوله ای که بارها به نانوایی ها تذکر داده شده اما هستند کسانی که هنوز به شیوه سنتی قبل عمل می کنند؛ بنابراین واکنشی که از خمیر مایه مد نظر است هیچ گاه حاصل نمی شود.

,

رئیس اداره غله درگز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص علت ترش شدن بعضی از نان‌ها توضیح داد: زمان ور آمدن و استفاده از خمیر در فصول مختلف سال متفاوت است، این مساله اگر در تابستان از سوی نانوایی ها رعایت نشود ممکن است خمیر مدت بیشتری در دستگاه خمیرگیری بماند و نهایتا بو و مزه ترشی به خود بگیرد.

,

اکبری گفت: با توجه به استراتژیک بودن نان، هر گونه تصمیم گیری در خصوص قیمت، وزن چونه و سایر مسائل آن در حوزه اختیارات شهرستان و استان نیست و دستورات مستقیما از سوی شورای اقتصادی کشور ابلاغ می شود؛ ادارات شهرستان فقط می توانند انعکاس دهنده مشکلات خبازان باشند.

,

وی ابراز کرد: تلاش ما بر این است که نان با کیفیتی به مردم عرضه کنیم اما در این میان نقش مردم به عنوان مهم ترین عامل نظارتی بسیار مهم است؛ از مردم تقاضا داریم هر گونه انتقاد و تخطی از قوانین را با ما در میان بگذارند؛ تعهد می کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کنیم.

,

رئیس اداره غله درگز در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است یک واحد نانوایی در طول یک ماه به دلایل مختلف فقط یک بار نتواند کیفیت مطلوب را ارائه کند؛ از مردم عزیز خواهش می کنیم در برخورد با شرایط این چنینی، ضمن ارائه گزارش، اندکی سعه صدر و صبوری هم داشته و شرایط را درک کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه