اخبار داغ

قصه پر غصه تحریم و تامین دارو؛

معامله با جان بیماران به دنبال افزایش نجومی قیمت برخی داروها/ وزارت بهداشت ملزم به تامین داروهای خارجی کمیاب در کشور است

معامله با جان بیماران به دنبال افزایش نجومی قیمت برخی داروها/ وزارت بهداشت ملزم به تامین داروهای خارجی کمیاب در کشور است
کمبود برخی داروهای خارجی و به دنبال آن بالا رفتن روزانه قیمت داروها سبب شده داروهای خوب و مرغوب به آسانی در دسترس نباشند و تهیه آن ها با زحمت فراوانی همراه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، به دنبال تشدید تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران غذا و دارو از این قاعده مستثنی نشده و تحریم شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کمبود برخی داروهای خارجی و به دنبال آن بالا رفتن روزانه قیمت داروها دلایلی است بر این ادعا و اثبات کننده رفتارهای ضد حقوق بشری علیه ایران. در این بین تاثیر تحریم ها سبب شده داروهای خوب و مرغوب به آسانی در دسترس نباشند که تهیه آن ها با زحمت فراوانی همراه است.

,

معامله با جان بیماران به دنبال افزایش نجومی قیمت برخی داروها

, معامله با جان بیماران به دنبال افزایش نجومی قیمت برخی داروها,

یک متصدی داروخانه در گفتگو با خبرنگار راه آرمان ابراز داشت: قیمت داروهای خارجی در یک بازه زمانی محدود چندین بار تغییر کرده و افزایش می یابند. تحریم ها سبب شده بسیاری از داروهای خارجی را نتوانیم وارد کنیم البته در خرید داروهای مرغوب از شرکت های مطرح نیز با مشکل مواجه هستیم.

,

این متصدی داروخانه افزود: برخی افراد توان مالی پایینی دارند اما به علت وخامت حال بیمار خود و نیاز به درمان با برخی داروهای کمیاب خارجی دارد و بر سر تامین داروی مورد نظر با جان بیمار خود معامله می کنند.

,

وی در خاتمه تاکید کرد: امیدواریم مسئولین هرچه سریع تر برای رفع گرانی داروهای کمیاب خارجی اقدامی کنند چرا که به جان بیماران مربوط است و شوخی بردار نیست.

,

لزوم ورود دستگاه قضا به مسئله برخورد با وارد کنندگان داروهای تاریخ مصرف گذشته

, لزوم ورود دستگاه قضا به مسئله برخورد با وارد کنندگان داروهای تاریخ مصرف گذشته,

بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: بیش از 97 درصد داروهای موجود در بازار تولید داخل است و مشابه با داروهای وارد شده خارجی هستند.

,

وی اظهار داشت: کمتر از سه درصد از داروهای موجود در بازار وارداتی هستند که غالبا برای درمان سرطان ها در شیمی درمانی، ام اس و برخی بیماری های وخیم دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

,

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: گاهی در ارتباط با داروهای وارداتی و توزیع در بازار مواردی از توزیع داروهایی که تاریخ مصرف آن ها گذشته گزارش شده که در این خصوص سازمان های نظارتی باید ضمن رصد قوی بازار و افزایش بازرسی ها از توزیع آن ها ممانعت کنند.

,

خالقی افزود: واحدهای وزارت بهداشت و به تبع آن واحدهای علوم پزشکی وظیفه نظارت بر توزیع داروها را دارند بنابراین مطابق با قوانین باید با اشخاص خاطی با هماهنگی دستگاه قضایی برخورد کرده و داروهای مذکور را معدوم سازند.

,

وی مطرح کرد: در ارتباط با واردات داروهای کمیاب ارز مورد نیاز با نرخ 4 هزار و 200 تومان تخصیص داده شده اما همانطور که می دانید با تحریم های بدی دست به گریبان هستیم، با این وجود سعی می کنیم داروهای ضروری به طرق مختلف وارد کشور شوند.

,

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: از آنجا که در تبادلات ارزی خود با مشکل رو به هستیم بنابراین عدم همکاری طرف مقابل منجر به اختلال در فرآیند تامین دارو شده است.

,

تجویز برندهای خاص خارجی توسط برخی پزشکان دلیلی بر افزایش قیمت داروهای وارداتی

, تجویز برندهای خاص خارجی توسط برخی پزشکان دلیلی بر افزایش قیمت داروهای وارداتی,

خالقی ابراز داشت: متاسفانه برخی پزشکان در تجویز داروها توجهی به تولیدات داخلی ندارند و برای درمان بیماران خود داروهایی از برندهای خاص خارجی را توصیه می کنند که این امر می تواند در افزایش قیمت دارو و کمبود آن دخیل باشد و در نتیجه آن داروی مورد نظر به نیازمند واقعی نمی رسد.

,

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریم که اکنون در آن قرار داریم انجمن های دارویی باید نظارت داشته باشند تا داروهایی که مشابه داخلی دارند در مطب پزشکان تجویز نشوند.

,

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در مجلس بیش از یک سال است که کمیسیون غذا و دارو در تلاش است که قوانینی در جهت استفاده از داروهای داخلی را تصویب کند تا تولید کنندگان داخلی متضرر نشوند و در نهایت با کاهش تولید دارو در کشور مواجه نشویم.

,

اختصاص 3.5 میلیارد تومان برای واردات داروها و تجهیزات پزشکی

, اختصاص 3.5 میلیارد تومان برای واردات داروها و تجهیزات پزشکی,

خالقی در پایان خاطر نشان کرد: 3.5 میلیارد دلار برای واردات داروها و تجهیزات کمیاب تخصیص داده شده که وزارت بهداشت وظیفه دارد برای حفظ سلامت جامعه به هر طریق ممکن داروهای مورد نیاز را وارد کند.

,

به گزارش راه آرمان: در ارتباط با داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند باید فرهنگ سازی لازم در میان پزشکان و بیماران صورت گیرد و تا جایی که امکان دارد از داروهای تولید داخل استفاده شود.

,

در شرایطی که کشور با محدودیت تبادلات بانکی رو به رو است بهتر این است بودجه ملی به جای این که صرف واردات داروها و کالاهایی شود که مشابه داخلی آن ها وجود دارد، به چرخه تولید تزریق شود تا علاوه بر گسترش دانش و پیشرفت، عده ای از جوانان این مرز و بوم به کار گرفته شوند و چرخه اقتصاد با سرعت بیشتری به سمت رسیدن به فردایی بهتر حرکت کند.

,

امیدواریم مسئولین با اتخاذ قوانین درست در راستای گسترش استفاده از داروها و تجهیزات تولید داخل هم گام با مردم قدم برداشته تا علاوه بر عبور آسان تر از تحریم ها، رونقی در تولید و اقتصاد کشور ایجاد شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه