اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

از کارت سوخت تا تولید بنزین؛ طرح هایی که در دوران زنگنه متوقف و دوباره راه اندازی شد/ وزیر نفت دولت روحانی ضرر توقف طرح کارت سوخت را جبران می‌کند؟

از کارت سوخت تا تولید بنزین؛ طرح هایی که در دوران زنگنه متوقف و دوباره راه اندازی شد/ وزیر نفت دولت روحانی ضرر توقف طرح کارت سوخت را جبران می‌کند؟
بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که راه حل دور زدن تحریم ها دست برداشتن از خام فروشی نفت است. آمریکا بسیار بر روی تحریم نفت ایران سرمایه گذاری کرده و این یک فرصت طلایی برای ایران است که با پالایش نفت و تولید محصولات نفتی از جمله بنزین هم تحریم ها را به خوبی دور بزند و هم راه پیشرفت را طی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «کارت سوخت» یکی از طرح‌های دولت دهم بود که مانند سایر طرح های این دولت همچون «مسکن مهر» توسط دولت‌ اول روحانی کنار گذاشته شد. هدف ارائه و اجرای طرح کارت سوخت مدیریت مصرف انرژی و جلوگیری از قاچاق این کالای مهم و استراتژیک بود اما با روی کار آمدن دولت روحانی و تکیه زدن «بیژن نامدار زنگنه» به صندلی وزارت نفت این طرح توسط دولت متوقف شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کارت سوخت از جمله طرح‌های دولت دهم بود که توسط وزیر ژنرال دولت روحانی طرح بیهوده ای نامیده شد اما حالا این طرح دوباره قرار است به اجرا در بیاید. این روزها در حالی موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده است که طرح مذکور با صدها میلیارد تومان هزینه از جیب مردم در سال ۸۶ اجرا شده بود که توسط « بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت دولت روحانی در سال 94 کنار گذاشته شد.

در همان سال وزیر نفت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که کارت سوخت هیچ تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد. آغاز این گونه اظهار نظرها از سوی مسولین وزارت نفت را می‌توان از خردادماه سال 94 دانست. زمانی که وزارت نفت با مصوبه‌ای که از دولت گرفت، سهمیه‌بندی بنزین را متوقف و این فرآورده نفتی را تک‌نرخی اعلام کرد.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت بدون اشاره به دستاوردهای استفاده از کارت سوخت در مصاحبه‌ای  اعلام کردکه « بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیمو بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است.»

, .,
,
, در همان سال وزیر نفت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که کارت سوخت هیچ تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد. آغاز این گونه اظهار نظرها از سوی مسولین وزارت نفت را می‌توان از خردادماه سال 94 دانست. زمانی که وزارت نفت با مصوبه‌ای که از دولت گرفت، سهمیه‌بندی بنزین را متوقف و این فرآورده نفتی را تک‌نرخی اعلام کرد., در همان سال وزیر نفت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که کارت سوخت هیچ تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد. آغاز این گونه اظهار نظرها از سوی مسولین وزارت نفت را می‌توان از خردادماه سال 94 دانست. زمانی که وزارت نفت با مصوبه‌ای که از دولت گرفت، سهمیه‌بندی بنزین را متوقف و این فرآورده نفتی را تک‌نرخی اعلام کرد., .,
,
, .,

توقف تولید بنزین داخلی به بهانه آلاینده بودن 

, توقف تولید بنزین داخلی به بهانه آلاینده بودن , توقف تولید بنزین داخلی به بهانه آلاینده بودن , ,

موضوع اینجاست که حالا ضرر و زیانی که مدیریت خاص زنگنه در وزارت نفت در خصوص مصرف بنزین صورت گرفته را چه کسی قرار است جبران کند. البته موضوع مصرف و مدیریت انرژی در وزارت نفت تنها منحصر به همین طرح نمی شود. طرح تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها نیز از جمله طرح هایی بود که در زمان دولت دهم کلید خورد اما این طرح هم با روی کار آمدن دولت یازدهم متوقف شد. بهانه این موضوع آلاینده بودن بنزین تولید داخل بود. این درحالی است که حالا خبرهای از گوشه و کنار وزارت نفت می رسد که دولت برای خودکفایی و حتی صادرات بنزین برنامه دارد.

,

حالا «رضا پایدار» رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران از اعلام امادگی رسمی خریداران خارجی بنزین ایران در 9 کشور منطقه خبر داد و گفت : «برندگان عرضه‌های بورس انرژی، ظرف یکماه محموله‌های خود را تحویل می‌گیرند.»

,

بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که راه حل دور زدن تحریم ها دست برداشتن از خام فروشی نفت است. آمریکا بسیار بر روی تحریم نفت ایران سرمایه گذاری کرده است و این یک فرصت طلایی برای ایران است که با پالایش نفت و تولید محصولات نفتی از جمله بنزین هم تحریم ها را به خوبی دور بزند و هم راه پیشرفت را طی کند. درواقع مشتری بنزین در جهان بسیار زیاد است و آمریکا نمی تواند در این عرصه چندان دست و پای خریداران را ببندد.

, بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که راه حل دور زدن تحریم ها دست برداشتن از خام فروشی نفت است. آمریکا بسیار بر روی تحریم نفت ایران سرمایه گذاری کرده است و این یک فرصت طلایی برای ایران است که با پالایش نفت و تولید محصولات نفتی از جمله بنزین هم تحریم ها را به خوبی دور بزند و هم راه پیشرفت را طی کند. درواقع مشتری بنزین در جهان بسیار زیاد است و آمریکا نمی تواند در این عرصه چندان دست و پای خریداران را ببندد., بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که راه حل دور زدن تحریم ها دست برداشتن از خام فروشی نفت است. آمریکا بسیار بر روی تحریم نفت ایران سرمایه گذاری کرده است و این یک فرصت طلایی برای ایران است که با پالایش نفت و تولید محصولات نفتی از جمله بنزین هم تحریم ها را به خوبی دور بزند و هم راه پیشرفت را طی کند. درواقع مشتری بنزین در جهان بسیار زیاد است و آمریکا نمی تواند در این عرصه چندان دست و پای خریداران را ببندد.,

با این حال به نظر می رسد که موضوع اصلی در حوزه وزارت نفت مدیریت درست منابع انرژی است. در این حوزه متاسفانه تا چندی پیش دیده می شد که با طرح های خوب دولت های قبل برخورد سلبی صورت می گرفت اما این روزها بعد از وقفه ای چند ساله شاهد بازگشت تدبیر دولت به مدار برنامه هایی است که برخی از آنها در گذشته طراحی و موفقیت آمیز بوده اند. هر چند که کشورمان به دلیل این مدیریت مخالفت آمیز با دولت گذشته ضرر کرد و معلوم نیست ضرر مدیریتی کشورمان این چند سال را چه کسی قرار است، جبران کند.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه