اخبار داغ

آزاده دوران دفاع مقدس:

به اندازه روزهای جنگ جهانی دوم اسیر بودم/ حدود 6 هزار اسیر از اسارت برنگشتند

به اندازه روزهای جنگ جهانی دوم اسیر بودم/ حدود 6 هزار اسیر از اسارت برنگشتند
آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که به مدت 6 سال و نیم اسیر بودم، گفت: تعداد روزهای جنگ جهانی دوم و تعداد روزهایی که من در اسارت بودم برابر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کاظم خسروی آزاده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ورود ایثارگران به میهن اسلامی، اظهار کرد: زمانی که انقلاب شد 17 سال بیشتر سن نداشتم و در بیرجند تظاهراتی برگزار می‌شد و من عضو کوچکی از اقیانوس بیکرانی بودم که در تظاهرات شرکت می‌کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاظم خسروی آزاده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با , خبرنگار خاورستان, خبرنگار , خاورستان, خاورستان, ، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ورود ایثارگران به میهن اسلامی، اظهار کرد: زمانی که انقلاب شد 17 سال بیشتر سن نداشتم و در بیرجند تظاهراتی برگزار می‌شد و من عضو کوچکی از اقیانوس بیکرانی بودم که در تظاهرات شرکت می‌کردند.,
 
,
وی با اشاره به این‌که اولین تصویر و عکسی که از امام خمینی (ره) وارد روستا شد توسط من بود، افزود: برای اولین بار تصویر امام خمینی (ره) را روی پلاکارد چسباندیم و جلوی هیئت حرکت می‌کردم و اکثر مردم که چهره امام را ندیده بودند روی عکس امام دست می‌کشیدند.
,
 
,
آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که گرفتن عکس امام راحل در جلوی هیئت اولین گام در مسیر انقلاب اسلامی بود، گفت: در مدارس قبل از انقلاب فعالیت می‌کردم و وقتی که انقلاب پیروز شد نیز در مدرسه آموزش‌های بسیج را فرا گرفتم.
,
 
,
خسروی با بیان این‌که بعد از این‌که انقلاب پیروز شد به تحصیل ادامه دادم و دیپلم گرفتم، اظهار کرد: در دانشکده افسری و سپاه ثبت نام کردم و وقتی که در دانشکده افسری قبول شدم همزمان در سپاه نیز پذیرفته شدم که حضور در سپاه را ترجیح دادم.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که بعد از این که وارد کادر سپاه شدم مدتی را در بیرجند بودم، افزود: بعد از مدتی از طرف سپاه به بیت امام راحل (ره) اعزام شدم و در آنجا به مدت 6 ماه به عنوان محافظ خدمت کردم.
,
 
,
رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: وقتی از بیت امام برگشتم بعد از دو سه ماه که در بیرجند بودم یک دوره پزشک‌یاری را ‌که دو دوره تئوری و عملی داشت را در مشهد گذراندم.
,
 
,
, ,
 
,
8 بهمن 62 به جبهه اعزام شدم/ 24 روز بعد از حضور در جبهه در عملیات خیبر اسیر شدم
, 8 بهمن 62 به جبهه اعزام شدم/ 24 روز بعد از حضور در جبهه در عملیات خیبر اسیر شدم, 8 بهمن 62 به جبهه اعزام شدم/ 24 روز بعد از حضور در جبهه در عملیات خیبر اسیر شدم,
خسروی تصریح کرد: در مهر سال 1362 دوره تئوری آموزش پزشک یاری را در مشهد به پایان رساندم و در 8 بهمن 62 به جبهه اعزام و به عنوان کادر سپاه و پزشک یار گردان مشغول فعالیت شدم.
,
 
,
آزاده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: پس از 24 روز حضور در جبهه در تاریخ 4 اسفند 62 در عملیات خیبر، در منطقه حور الهویزه و شهر القرنه عراق به اسارت در آمدم.
,
 
,
تعداد روزهای جنگ جهانی دوم و تعداد روزهایی که من در اسارت بودم برابر است
, تعداد روزهای جنگ جهانی دوم و تعداد روزهایی که من در اسارت بودم برابر است, تعداد روزهای جنگ جهانی دوم و تعداد روزهایی که من در اسارت بودم برابر است,
وی با اشاره به این‌که به مدت 6 سال و نیم اسیر بودم، افزود: تعداد روزهای جنگ جهانی دوم و تعداد روزهایی که من در اسارت بودم برابر است.
,
 
,
خسروی با اشاره به این‌که عملیات خیبر یک عملیاتی آبی خاکی بود و 45 کیلومتر با قایق در عمق خاک عراق رفتیم، افزود: این عملیات اولین عملیات آبی و خاکی و در خاک عراق بود.
,
 
,
رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در عمق خاک عراق با دشمن درگیر شدیم و این درگیری تا شب ادامه داشت، مهمات تمام شد، ارتباط بی‌سیمی قطع شد، بسیاری از رزمندگان زخمی و شهید شدند و ناچارا تن به اسارت دادیم.
,
 
,
من شناسایی نشدم
, من شناسایی نشدم, من شناسایی نشدم,
وی با اشاره به این‌که از 4 اسفند تا 15 اسفند 1362 ما را در بصره و بغداد نگه داشتند تا پاسداران، روحانیون و فرماندهان را شناسایی کنند، افزود: الحمدلله من در آن‌جا شناسایی نشدم اما بعضی از پاسداران لو رفته بودند که آن‌ها را شکنجه‌های سختی می‌کردند یا بعضی از آن‌ها را به شهادت می‌رساندند.
,
 
,
, ,
 
,
آزاده دوران دفاع مقدس گفت: سه ماه به رمضان مانده بود که عراقی‌ها گفتند "ما در ماه رمضان شما را افطاری و سحری خواهیم داد، دست از مخالفت‌های خود بردارید" ما با خودمان گفتیم مگر ما می‌خواهیم تا ۴ ماه دیگر در اسارت باشیم؟ که 4 ماه شد یک سال، یک سال شد 6 سال و نیم که اسارت را گذراندیم.
,
 
,
خسروی با اشاره به این‌که وقتی با مادرم برای اعزام به جبهه خداحافظی کردم دل از برگشت به خانه بریدم، تصریح کرد: زمانی که در اسارت بودیم آزادی برای ما مهم نبود چراکه هر لحظه فکر می‌کردیم عراقی‌ها با یک وسیله‌ای می‌خواهند ما را بکشند و هیچ امیدی به برگشت نداشتیم.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که امید ما به خداوند بود و توسل به ائمه معصومین علیه‌السلام داشتیم، افزود: رویاها و خواب‌هایی که رزمندگان و خودم می‌دیدیم ما را به بازگشت امیدوار می‌کرد.
,
 
,
بعثی‌ها با روش‌های مختلفی ما را شکنجه می‌کردند
, بعثی‌ها با روش‌های مختلفی ما را شکنجه می‌کردند, بعثی‌ها با روش‌های مختلفی ما را شکنجه می‌کردند,
آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که بعثی‌ها با روش‌های مختلفی ما را شکنجه می‌کردند، گفت: یک روش شکنجه کتک‌زدن بود، تشنگی و گرسنگی، دستشویی نبردن، کمبود آب برای استحمام، پخش انواع ترانه، نگذاشتن خواندن دعا و ... از جمله شکنجه‌های دیگر بعثی‌های عراق بود.
,
 
,
وی افزود: وقتی اسیر شدیم فهمیدیم اسیر چه کسی است، اسیر کسی است که هیچ اختیاری از خود ندارد، هیچ تصمیمی نمی‌تواند بگیرد، جانش در دست دشمن است و دست او از زمین و آسمان کوتاه است.
,
 
,
خسروی تصریح کرد: با اولین سیلی که بعثی‌ها به گوش ما می‌زدند پرده گوش ما پاره می‌شد و پرده گوش اکثر آزادگان از بین رفته است.
,
 
,
وی افزود: با کابل به بدن ما می‌زدند به طوری که گوشت بدن ما کنده می‌شد، در کنار درِ آسایشگاه و در راه مسیر دستشویی می‌ایستادند و با کابل به ما می‌زدند، شکنجه‌ها متفاوت بود.
,
 
,
حدود 6 هزار اسیر از اسارت برنگشتند/ ۴۵۰ اسیر توسط شخص صدام به شهادت رسیدند
, حدود 6 هزار اسیر از اسارت برنگشتند/ ۴۵۰ اسیر توسط شخص صدام به شهادت رسیدند, حدود 6 هزار اسیر از اسارت برنگشتند/ ۴۵۰ اسیر توسط شخص صدام به شهادت رسیدند,
آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که حدود 6 هزار اسیر از اسارت برنگشتند، تصریح کرد: ۴۵۰ نفر اسیر توسط شخص صدام به شهادت رسیدند و بیان نحوه شهادت آن‌ها برای مردم قابل تحمل نیست.
,
 
,
خسروی با اشاره به این‌که بسیاری از اسرا در حین شکنجه به شهادت رسیدند، تصریح کرد: اسرای مفقودالاثر که آخر جنگ دستگیر شده بودند، اسامی آن‌ها را تحویل صلیب سرخ نداده و به بدترین شکل به شهادت رسانده بودند.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که عراقی‌ها تا یک سال بعد از این‌که ما اسیر شده بودیم اسامی ما را به صلیب سرخ نداده بودند، افزود: تا زمانی که اسم ما به صلیب سرخ داده نمی‌شد اگر کسی کشته می‌شد برای آن‌ها مهم نبود چراکه به صلیب سرخ نباید جواب می‌دادند.
,
 
,
بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی رزمندگان نتیجه شکنجه‌های بعثی‌ها است
, بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی رزمندگان نتیجه شکنجه‌های بعثی‌ها است, بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی رزمندگان نتیجه شکنجه‌های بعثی‌ها است,
آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که شکنجه‌ها زیاد بود، گفت: بسیاری از آزاده‌ها در حال حاضر از بیماری‌های روحی، روانی و جسمی رنج می‌برند که حاصل همان شکنجه‌های بعثی‌ها است.
,
 
,
, ,
 
,
خسروی با اشاره به این‌که عراقی‌ها شکنجه‌های روحی، روانی و خبرهای مأیوس‌کننده به ما می‌دادند، تصریح کرد: منافقین نامه‌هایی را که از طرف خانواده‌های اسرا فرستاده می‌شد را دستکاری می‌کردند و خبرهای بدی را به ما می‌دادند تا از لحاظ روحی ما را اذیت کنند.
,
 
,
وی به 17 هزار شهید ترور که توسط منافقین به شهادت رسیدند اشاره کرد و افزود: منافقین امروز مظلوم‌نمایی می‌کنند و بعضی از افراد بی‌بصیرت نیز آن‌ها را بزرگ می‌کنند که این‌ها را کشتند و اعدام کردند و نمی‌دانند در زمان اسارت چه جنایت‌هایی علیه ما انجام دادند و حتی در شکنجه، اسارت و بازجویی ما به صورت مستقیم حضور داشتند.
, وی به 17 هزار شهید ترور که توسط منافقین به شهادت رسیدند اشاره کرد و افزود: منافقین امروز مظلوم‌نمایی می‌کنند و بعضی از افراد بی‌بصیرت نیز آن‌ها را بزرگ می‌کنند که این‌ها را کشتند و اعدام کردند و نمی‌دانند در زمان اسارت چه جنایت‌هایی علیه ما انجام دادند و حتی در شکنجه، اسارت و بازجویی ما به صورت مستقیم حضور داشتند., وی به 17 هزار شهید ترور که توسط منافقین به شهادت رسیدند اشاره کرد و افزود: منافقین امروز مظلوم‌نمایی می‌کنند و بعضی از افراد بی‌بصیرت نیز آن‌ها را بزرگ می‌کنند که این‌ها را کشتند و اعدام کردند و نمی‌دانند در زمان اسارت چه جنایت‌هایی علیه ما انجام دادند و حتی در شکنجه، اسارت و بازجویی ما به صورت مستقیم حضور داشتند.,
 
,
آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که آزاده‌های دوران دفاع مقدس هر 2 سال یک اجتماع اسرای عملیات خیبر برگزار می‌کنند، افزود: اسرا از سراسر کشور در یک شهر جمع می‌شوند و در یک بنری اسامی آزاده‌هایی که از دنیا رفته‌اند نصب می‌شود و بسیاری از این افراد به خاطر بیماری‌های ناشی از شکنجه‌های دشمن از دنیا می‌روند.
,
 
,
صلیب سرخ: اسرای ایرانی سرحال‌تر از اسرای جنگی سایر کشورها
, صلیب سرخ: اسرای ایرانی سرحال‌تر از اسرای جنگی سایر کشورها, صلیب سرخ: اسرای ایرانی سرحال‌تر از اسرای جنگی سایر کشورها,
خسروی با اشاره به این‌که تحمل شکنجه به هدف انسان بستگی دارد، تصریح کرد: صلیب سرخ که برای دیدن ما می‌آمد اعتراف می‌کرد "ما اسرای جنگ‌های مختلفی را در دنیا دیدیم اما سرحال تر و با روحیه‌تر از اسرای ایرانی ندیدیم".
,
 
,
 وی افزود: هدف ما فی سبیل الله بود و به امر ولایت به جبهه رفته بودیم و با این نیت که تحمل شکنجه ثواب دارد، هر شکنجه‌ای را تحمل می‌کردیم.
,
 
,
آزاده دوران دفاع مقدس گفت: هنگامی که یکی از اسرا را شکنجه می‌کردند وقتی به آسایشگاه می‌آمد با چهره خندان وارد می‌شد و همین کار او باعث می‌شد که روی ما اثر منفی نداشته باشد و دست از اعتقادات خود برنداریم.
,
 
,
خسروی با اشاره به این‌که قطعنامه 598 پذیرفته شد و امام از آن به عنوان جام زهر یاد کردند، تصریح کرد: عراقی‌ها دنبال این بودند که جنگ پایان پیدا کند و کشته نشوند اما ما دوست داشتیم این جنگ با پیروزی ما و سرنگونی رژیم صدام به پایان برسد تا مردم مسلمان عراق از زیر یوغ صدام نجات پیدا کنند و عتبات عالیات از دست صدام خارج شود و مردم جهان بتوانند راحت به زیارت ائمه علیه‌السلام بروند.
,
 
,
۲۶ مرداد ۶۹ اولین گروه اسرا را آزاد کردند
, ۲۶ مرداد ۶۹ اولین گروه اسرا را آزاد کردند, ۲۶ مرداد ۶۹ اولین گروه اسرا را آزاد کردند,
وی با بیان این‌که از زمانی که آتش‌بس شد تا زمانی که ما را آزاد کردند ۲ سال طول کشید و در این مدت ما شکنجه روحی می‌شدیم، افزود: بالاخره ۲۶ مرداد ۶۹ اولین گروه اسرا را آزاد کردند و من که جزو سومین گروه اسرا بودم 28 مرداد وارد خاک میهن اسلامی شدم.
,
 
,
آزاده دوران دفاع مقدس با بیان این‌که من اول شهریورماه وارد بیرجند شدم، گفت: اکثر قریب به اتفاق اسرا آزاد شدند اما ۶ هزار اسیر برنگشتند که شهدای گمنامی که در حال حاضر می‌آورند شاید همان اسرایی باشند که آزاد نشدند.
,
 
,
توسل اسرا به حضرت فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها
, توسل اسرا به حضرت فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها, توسل اسرا به حضرت فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها,
وی به خاطره‌ای از متوسل شدن اسرا به حضرت فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و افزود: دکتر عباس پاک‌نژاد ابتدای جنگ در خرمشهر اسیر شده بود اما بعد از جنگ جزو کسانی بود که عراقی‌ها نمی‌خواستند او را تحویل ایران دهند، روز تبادل به پاک‌نژاد می‌گویند که تو را نباید تحویل دهیم که در این هنگام پاک‌نژاد با خودش گفت دوستانم دارند می‌روند من چگونه نروم و با دلی شکسته به حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها متوسل شد که در همین حال افسر عراقی گفت "عباس من اسم تو را رد می‌کنم اگر توانستی از مرز رد شدی که شدی وگرنه فرمانده تو را برمی‌گرداند" و پاک‌نژاد از مرز رد می‌شود و وقتی فرمانده عراقی می‌فهمد که پاک‌نژاد رد شده است با ماشین به لب مرز می‌آید تا عباس پاک‌نژاد را برگرداند که می‌بیند او از مرز رد شده است.
,
 
,
, ,
 
,
خسروی به یکی از خاطراتش با حجت‌الاسلام ابوترابی اشاره کرد و یادآور شد: یک روز صلیب‌سرخ به اردوگاه ما آمده بود و از ابوترابی پرسیدند "امکانات و شرایط شما در این اردوگاه چگونه است؟" که ابوترابی در پاسخ گفته بود "امکانات در این جا زیاد است و ما مشکلی نداریم" که بعد از چند روز افسر عراقی از ابوترابی می‌پرسد که چرا به صلیب سرخ واقعیت را نگفتی؟ که ابوترابی در پاسخ گفت "هر دوی ما مسلمان هستیم و داریم با هم می‌جنگیم و نمی‌خواستم شکایت دو مسلمان را پیش غیرمسلمان ببرم".
,
 
,
وی افزود: ما روزی که وارد ایران شدیم بعضی از مردم به ما گفتند "شما 6 سال و نیم در اسارت بودید و این همه شکنجه شدید نهایت چی شد؟" ما در جواب آن‌ها گفتیم ما به خاطر ولایت، دفاع از نوع‌دوست، دفاع از میهن، دفاع از انقلاب و جمهوری اسلامی رفتیم و از کرده خود پشیمان نیستیم.
,
 
,
پیاده‌روی اربعین حسینی از جمله ثمرات دوران دفاع مقدس و خون شهدا است
, پیاده‌روی اربعین حسینی از جمله ثمرات دوران دفاع مقدس و خون شهدا است, پیاده‌روی اربعین حسینی از جمله ثمرات دوران دفاع مقدس و خون شهدا است,
آزاده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: خارج‌شدن ملت عراق از زیر یوغ عراق، سرنگونی رژیم صدام و پیاده‌روی اربعین حسینی از جمله ثمرات دوران دفاع مقدس و خون شهدا است.
,
 
,
خسروی تصریح کرد: اگر به دوران 21 سالگی خود برگردم دوباره همین راه را ادامه می‌دهم هرچند از سوی بعضی مسئولان ناملایماتی علیه آزادگان شد، همه را نادیده می‌گیریم و پشتیبان ولایت و در خط رهبری هستیم و تا زمانی که نبض ما می‌زند دست از مبارزه با اشرار، وهابیت و داعش و دشمنان اسلام بر نمی‌داریم.
,
 
,
, ,
 
,
وی با اشاره به این‌که مردم و جوانان ما بصیر هستند، افزود: نسل امروز ما اگر خواسته باشند ولایت‌مدار باقی بمانند باید سیره شهدا را در زندگی خود پیاده کنند.
,
 
,
آزاده دوران دفاع مقدس گفت: کمک در سیل و زلزله، ساخت پهپاد، موشک نقطه‌زن و هر جا که ما جهادی عمل کردیم، پیروز بودیم.
,
 
,
خسروی یادآور شد: بعضی از دولتمردان ما امروز با این‌که از یک سوراخ گزیده شدند دوباره دنبال همان هستند، دیدیم که مذاکره فایده ندارد و برجام یک چیز بی‌فایده بود کلی خسارت دیدیم و ارزش پول و اقتصاد ما را برجام پایین آورد.
, خسروی یادآور شد: بعضی از دولتمردان ما امروز با این‌که از یک سوراخ گزیده شدند دوباره دنبال همان هستند، دیدیم که مذاکره فایده ندارد و برجام یک چیز بی‌فایده بود کلی خسارت دیدیم و ارزش پول و اقتصاد ما را برجام پایین آورد.,
 
,
وی افزود: در بعضی از موارد در مقابل دشمن عقب‌نشینی کردیم، واکنش نشان ندادیم و اگر ما مانند مقام معظم رهبری، امام خمینی (ره) و شهدا در مقابل دشمن بایستیم دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
,
 
,
آزاده دوران دفاع مقدس گفت: ما در دوران دفاع مقدس مقاومت کردیم و با مقاومت توانستیم 8 سال در مقابل دشمن بایستیم و یک وجب از خاک خود را به دشمن ندهیم.
,
 
,
خسروی تصریح کرد: اگر امروز راهپیمایی اربعین حسینی راه می‌افتد و هزاران نفر از همه جای دنیا در این راهپیمایی شرکت می‌کنند برگرفته از دفاع مقدس است و ما باید این مقاومت و ثمره را به صاحب اصلی آن امام زمان (عج) تحویل دهیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه