اخبار داغ

آنچه در جلسه امروز شورای شهر تبریز گذشت؛

شیوه‎نامه سرمایه‎گذاری در پیچ و خم پیوست نظارتی یا ساده‎انگاری/ مینی‎بوس‎ها در چرخه خصوصی‎سازی

شیوه‎نامه سرمایه‎گذاری در پیچ و خم پیوست نظارتی یا ساده‎انگاری/ مینی‎بوس‎ها در چرخه خصوصی‎سازی
جلسه امروز شورای اسلامی کلانشهر تبریز به ریاست شکور اکبرنژاد در محل عمارت تاریخی شهرداری در میدان ساعت برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، جلسه امروز شورای اسلامی کلانشهر تبریز به ریاست شکور اکبرنژاد در محل عمارت تاریخی شهرداری در میدان ساعت برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار،,

دستور جلسه اول ادامه بررسی شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز بود.

محمدباقر بهشتی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اعلام تصویب ماده ۱ گفت: در خصوص ماده ۲ (اهداف) نیز قرار شد هرکسی پیشنهادی دارد، ارائه دهد. پیشنهاد من این است که ماده ۲ باقی بماند و ماده های دیگر را بررسی کنیم و دوباره ماده ۲ را بررسی کنیم.

,
,
,

اندیش نائب رئیس شورا طی سخنانی پیرامون بندهای این شیوه نامه گفت: پیشنهاد من حذف واژه برنامه ریزی نبود. بلکه جذب سرمایه گذار جزو فلسفه سرمایه گذاری است. وام گرفتن یکی از عوامل تامین مالی است و پیشنهاد سرمایه گذاری نیست.من فقط پیشنهاد می دهم. احساس می کنم نوضیح برخی چیزهای بدیهی، موجب ناراحتی بعضی از همکاران می شود (مانند جلسه قبل)

,

با رای اعضا شورا بند ۱۱ و ۱۲ حذف و در بند ۱۳ کلمه «اجرا» حذف شد.

,

همچنین  ماده ۳ نیز با رای اعضا تصویب شد.

در ادامه ماده ۴ شیوه نامه پیرامون ترکیب هیأت عالی سرمایه گذاری بررسی شد.

اندیش گفت: در اعضای هیأت سرمایه گذاری، ۹ نفر از ۱۱ نفر حق رای دارند. برای اینکه مشکلات بعدی پیش تیاید، در بین اعضای اکثریت نماینده اداره اطلاعات و مدیرکل حقوقی نیز باشد.

مسعودی ریحان دیگر عضو شورا در این باره اظهار داشت: در جلسات قبل نماینده اداره اطلاعات و قوه قضائیه را آوردیم اما چون بعضی همکاران گارد گرفتند که نباید فضای سرمایه گذاری را امنیتی کنیم، ما نیز ناچارا حذف کردیم. وگرنه نزدیک ۱۰ جلسه با حضور این نفرات و با مدیریت آقای نیکوخصلت برگزار شد. اما الان دوستان می گویند آنها نیز باشند و من خودم نیز موافق هستم.

در ادامه بهشتی بیان داشت: هدف ما تسهیل سرمایه گذاری است و نمی خواهیم پیچیده کنیم. تصمیم گیرنده اصلی شهرداری است. هدف این هیأت بررسی اهلیت سرمایه گذا است. اما با افزایش تعداد اعضا، موضوع تسهیل نمی شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

فرهودی نیا  مشاور حقوقی شورا نیز در واکنش به اظهارات اعضا گفت: اگر کار درست باشد، حضور آنها نیاز نیست. اگر کار اشتباه باشد، حضور آنها نیز کمک نمی کند. فرض کنید شهرداری طرح بیاورد اما اداره کل اطلاعات مخالفت کند. آیا شهرداری جرأت نه گفتن دارد؟ لذا من دخالت دادن سایر نهاد ها را به صلاح نمی دانم.

اندیش پاسخ داد:  هدف از حضور آن افراد در هیأت، دخالت نیست بلکه بررسی اهلیت سرمایه گذار است.

در نهایت  با رای مخالف اکثریت شورا، حضور نماینده اداره اطلاعات و قوه قضائیه در هیأت عالی سرمایه گذاری، تصویب نشد.

,
,
,
,
,

بابایی اقدم در واکنش به این رای گفت: با عدم رای به این موضوع، احساس می کنم وزن هیأت عالی خیلی پایین آمد. به همکاران پیشنهاد می کنم وزن این هیأت بالاتر برود.

در ادامه با رایزنی های صورت گرفته ماده ۴ این شیوه نامه نیز  تصویب شد.

نوبت به بررسی ماده ۵ در خصوص وظایف و اختیارات هیأت عالی سرمایه گذاری رسید.

دبیری در این باره بیان داشت: برای بررسی اهلیت سرمایه گذار، می توانیم از نهادهای ذی ربط کمک بگیریم.

,
,
,
,
,
,
,

وی افزود: می توانیم برای بررسی اهلیت ها، از بانک، دارایی و اداره اطلاعات استعلام بگیریم

اندیش  جنجال های خصوصی سازی را یادآور شده و گفت:بحث سازمان خصوصی سازی اخیرا داغ شده است و ریشه مشکلات بر می گردد به نحوه واگذاری ها. در بررسی اهلیت سرمایه گذاری همان پیشنهاد قبلی مبنی بر حضور نماینده اداره اطلاعات و قوه قضائیه را می دهم.

,
,
,

کلنگ زنی ها و اهلیت افراد تحت الشعاع انتخابات

,

مسعودی ریحان هم بیان داشت: اگر موضوع سیاسی و انتخاباتی نباشد، کارها بخوبی انجام خواهد شد. وگرنه اگر قرار باشد در سال انتخابات به هرفردی اهلیت دهیم و در هرجا کلنگ زنی شود، کار به درستی بر جای نخواهد نشست. پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای بررسی اهلیت افراد می دهم.

در ادامه محمد فرج قلیزاده طی سخنانی گفت: به لحاظ داشتن تجربه در موضوعات مالی و حقوقی صلاحیت اظهار نظر دارم. نقطه ضعف و منشا مشکلات ما، اهلیت، تضامن، شفافیت، انتخاب سرمایه گذار و نظارت است. لذا باید از چند جا استعلام شود و سپس هیأت عالی سرمایه گذاری تصمیم بگیرد.

,
,
,

وی ادامه داد: آقای بهشتی این شیوه نامه را فقط با دید سرمایه گذاری نوشته اند و مشارکت را نادیده گرفته است. با این دید بله کاملا ساده باید باشد. اما پیشنهاد من در خصوص اهلیت سرمایه گذار، استعلام از مراجع ذی صلاح است. افرادی که به لحلظ حرفه ای و فنی تخصص و صلاحیت ندارد، چطور می تواند ادعا کند سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیاردی کند؟!

اندیش در پاسخ به این سخنان اظهار داشت:یادمان باشد، آلمان در جنگ جهانی دوم، در تمامی پروژه ها اهلیت افراد را بررسی کردند و تنها با یک مارک و برند قرارداد بستند. 

نیکوخصلت دیگر عضو شورا هم اظهار نظر کرده و گفت: ما با دو رویکرد سبک و ساده در جذب سرمایه گذار و دقت و سخت گیری به دلیل شکست سرمایه گذاری های قبلی مواجه هستیم. پیشنهاد می دهم پروسه بررسی اهلیت طولانی نباشد چون ممکن است سرمایه گذاران دفع شود. پیشناد می دهم کمیته داخلی تشکیل شود.

اما بهشتی مجددا بر موضع قبلی خود اصرار کرده و گفت: هر چقدر ساده بگیریم بهتر است. کاری نکنیم سرمایه گذار دفع شود. اما مثل ماشین سازی هم نباشد که طرف هیچگونه تجربه و تخصص نداشت.

در نهایت با رای اعضای شورا در بند ۳ ماده ۵، تصمیم گیری در خصوص اهلیت افراد حسب مورد از مراجع ذی صلاح استعلام شود و اضافه کردن بند ۵ در خصوص سقف اختیارات هیأت عالی تا ۱۰۰ میلیارد تومان باشد و اضافی از این مبلغ به شورا بیاید، تصویب شد.

همچنین  با رای اعضای شورا، ماده ۵ نیز تصویب شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

لایحه دو فوریتی شهرداری تبریز مجوز واگذاری املاک شهرداری با ۱۰ درصد زیر قیمت کارشناسی در قرارداد قرارگاه خاتم الانبیا  وارد صحن شورا شد.

,

در ابتدا ضرورت دو فوریتی لایحه ی ارسالی از سوی شهرداری تبریز بررسی شد.

,

 مسعودی ریحان در این مورد بیان داشت: ما یک ملک را ۱۰ درصد زیر قیمت ارایه میکنیم، ملکهایی که ارایه میشود شاید مرغوب و بسیار مورد توجه است. ناظر و کارشناس از طرف شهرداری را چه کسی تعیین می کند.

,

وی در خصوص دوفوریتی بودن آن گفت: اگر موضوع فعلی انقدر ضروری است چرا از پنج ماه قبل حرفی از آن زده نمی شد. باید معنای فوریت ها را بدانیم.

,

 بابایی اقدم هم اظهار داشت: موضوع پسماند و شیرابه ها و بوی بد قرار دارد که باید سریعا حل و فصل شود.

,

وی با تاکید بر بررسی دوفوریتی لایحه گفت: سلول اول پسماند پر شده و زباله ها را به زباله گاه قدیمی می بردند و این منجربه ناراحتی مردمی شده در محدوده دوم پایگاه شکاری و از بوی بد زباله نمی توانند بنشینند. حد فاصل میدان شهید مدنی تا پایگاه دوم شکاری با ترافیک مواجه است و در سه لاین ماشین پارک می شود.

,

دبیری در پاسخ به انتقاد مسعودی ریحان در خصوص دوفوریتی گفت: علت دیر آمدن این لایحه به دلیل بسته شدن تفاهم نامه طی چند روز گذشته است. بررسی های کامل برای این موضوع چندان لازم نیست.

,

بعد از کش و قوس فراروان دو فوریت لایحه شهرداری تبریزمبنی بر تجویز مجوز واگذاری املاک شهرداری با ۱۰ درصد زیر قیمت کارشناسی در قرارداد قرارگاه خاتم الانبیاء به تصویب اعضای شورا رسید و بررسی لایحه در دستور کار قرار گرفت.

,

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در مورد دلیل تاکید بر موضوع گفت: این مجموعه عمومی است و زمین ها هم مطمئنا املاک نامرغوبی است.

عبداله تقی پور دیگر عضو شورا در پاسخ به اظهارات شهردار، دبیری و بابایی اقدم مبنی بر موافقت، موضوع گیری کرده و گفت: این املاک سرمایه های ما و سرمایه برای شهرداری است. عوارض پروانه ساختمانی در منطقه پنج بر اساس ضوابط حاکم اخذ می شود.

,
,
,

وی افزود: برای اینکه سرمایه ها را کاملا واگذار نکنیم عوارض حاکم بر اساس ضوابط را با ملک نیز مد نظر قرار دهیم.

همچنین  مسعودی ریحان هم گفت:  ملک شهرداری مختص یک شخص نیست بله سرمایه یک شهر است. زمین هایی که در اختیار هر نهاد قرار می دهیم تحت نظارت شورا قرار‌ گیرد.

,
,
,

در نهایت ضرورت دو فوریتی لایحه شهرداری تبریز در خصوص واگذاری املاکی که به مزایده گذاشته شده و به فروش نرفته است با ۱۰ درصد زیر قیمت کارشناسی تصویب شد.

در ادامه لایحه دو فوریتی شهرداری تبریز در خصوص تجویز واگذاری مینی بوس های جدید به اشخاص حقیقی با ۳۰ درصد مبلغ به صورت نقد و الباقی به صورت اقساطی در دستور کار قرار گرفت و  دو فوریت آن تصویب شد.

محمد اشرف نیا عضو شورای شهر در این مورد گفت: با توجه به وضعیت فعلی اتوبوس رانی این مورد در کمیسبون عمران بررسی شد، اعضا کمیسیون با اکثریت آرا مصوب شد که موضوع واگذاری ۶۲ دستگاه مینی بوس با ۳۰ درصد بصورت نقدی و الباقی بصورت ارائه خدمات به مدت ۱۰ سال اخذ شود.

محمد باقر بهشتی هم تاکید کرد: شرکت واحد باید تنها نقش نظارت داشته باشد و این بخش را به بخش خصوصی واگذار کند. اهلیت شخص حقیقی در خصوص اداره خطوط اتوبوس رانی باید مشخص شود.

فرخ جلالی مدیر عامل شرکت اتوبوس رانی تبریز و حومه هم که در جلسه امروز شورا حضور داشت در خصوص این لایحه بیان داشت:  خرید اتوبوس در هیچ جا میسر نیست به صورت اورژانسی ۶٢ دستگاه از طرف وزارت کشور تخصیص دادند که ٢٠ دستگاه خریداری شده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی با بیان اینکه مشخصات فنی این اتوبوس ها از همه بهتر است، افزود:  هزینه نگه داری و راننده ١١ میلیون می شود و ما به خاطر جلوگیری از این هزینه هابه بخش خصوصی می دهیم.
و سالانه ١٣٢ میلیون‌ هزینه کرد این اتوبوس ها میشود . ٣٠ درصد را بگیریم مقرون به صرفه تر است و تصدی گیری نمی شود.

 مسعودی ریحان طی تذکری بیان داشت: این واگذاری ها موجب فساد و رانت و بسیاری از مشکلات برای رانندگان نشود.

,
,
,
,

دستور جلسه بعدی نتایج بررسی پروژه نیروگاه زباله سوز توسط ریاست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری بود.

تقی پور در این خصوص اظهار داشت: بحث زباله سوز در ساعات بسیاری، بررسی های مختلف انجام شده است. بررسی اشکالات بنیادی در تفاهم نامه بوده است که بعد از بررسی ها نتیجه به مطالعات امکان سنجی و تصمیم گیری نهایی انجام شد.

,
,
,

وی افزود: ارزش زباله سوز حرارتی، اصلاحات نهایی زباله سوز، مکاتبات نیز بدون پاسخ مانده است. در نهایت کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با لحاظ چند بند به جمع بندی در این خصوص رسیده است.

,

این عضو شورا تاکید کرد: کاهش استفاده مجدد بازیافت استحصال انرژی و لندفیل بهترین گزینه های نحوه مدیریت پسماند است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه