اخبار داغ

در آیین رونمایی درسنامه غناء و موسیقی عنوان شد؛

حجت‌الاسلام خسروپناه: رهبر معظم انقلاب تبیین جامعی از غنا و معنای عرفی آن دارند/ آیت‌الله علم‌الهدی: روایتی علیه موسیقی نداریم

حجت‌الاسلام خسروپناه: رهبر معظم انقلاب تبیین جامعی از غنا و معنای عرفی آن دارند/ آیت‌الله علم‌الهدی: روایتی علیه موسیقی نداریم
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه دنیای سکولار، موسیقی مدرن را طراحی کرده که دقیقا مصداق غنا است گفت: رهبر معظم انقلاب در این کتاب تبیین جامعی از غنا و معنای عرفی دارند و لذا کتاب جامع و مجتهدپرور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آیین رونمایی درسنامه غناء و موسیقی تألیف آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که صبح امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، گفت: سیر این کتاب این است که روایاتِ ذیل آیات تفسیر شده را بیان می‌کند و سپس روایاتی که ذیل آیات بیان نشده را ذکر می‌کند و از مجموع روایات می توان حرمت فی‌الجمله غنا استخراج کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در این کتاب نکات دقیقی را در مورد مفهوم غنا بیان کرده اند، افزود: معنای عام که مطلق آواز خواندن و زیر و بم پیدا کردن صوت است و معنای خاص آن نیز آوازخوانی است و در روایات مقصو از غنا آوازخوانی است که با رعایت قواعد خاص انجام می شود.

,

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: زمانی که گفته می‌شود غنا فی الجمله حرام است یعنی آوازخوانی فی الجمله حرام است.

,

وی افزود: راهبرد فهم دقیق غنا چیست و باید سراغ استعمالاتی رفت که در لغت، ادب، عرف و فقه معنای دقیق غنا قابل استخراج است.

,

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه از مجموعه پرسش و پاسخ ها نظرات رهبر معظم انقلاب در مورد غنا معلوم می شود تصریح کرد: موضوع حرمت، غنا است نه موسیقی.

,

وی افزود: غنایی که آوازه‌خوانی معنا شد، هنگامی که گمراه‌کننده از راه خدا باشد، اشکال دارد. اذان و مداحی آوازه خوانی نیستند.

,

قالب، محتوا، زبان ها و لهجه ها دخالتی در حرمت غنا ندارد

, قالب، محتوا، زبان ها و لهجه ها دخالتی در حرمت غنا ندارد,

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: صوت، کلام یا زبان‌های مختلف دخالتی در حرمت غنا ندارند و قالب، محتوا، زبان ها و لهجه ها دخالتی در حرمت غنا ندارد.

,

وی افزود: در دستگاه خواندن یا نخواندن نیز دخالتی در حرمت غنا ندارد و بلکه هر آوازه خوانی که لهوی و گمراه‌کننده از راه خدا باشد، حرام است.

,

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: باتوجه به وجود 73 روایت در این کتاب با خواندن آن انسان از لحاظ قدرت حدیثی و رجالی جامع و قوی می شود چراکه در این کتاب سند روایات توسط رهبر معظم انقلاب بررسی شده است.

, .,

رهبر معظم انقلاب تبیین جامعی از غنا و معنای عرفی آن دارند

, رهبر معظم انقلاب تبیین جامعی از غنا و معنای عرفی آن دارند,

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این کتاب موضوع حرمت را غنای عرفی دانسته‌اند، افزود: در این کتاب تبیین جامعی از غنا و معنای عرفی می شود و لذا کتاب جامع و مجتهدپرور است.

,

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: در موضوع حلال یا حرام بودن غنا به ‌شاخص نیاز داریم و مسائل کیفی کافی نیست و باید مشخص شود چه غنایی گمراه کننده از راه خدا است.

,

امروز موسیقی جزئی از سبک زندگی انسان ها شده است

, امروز موسیقی جزئی از سبک زندگی انسان ها شده است,

وی افزود: دغدغه رهبری حل مسائل جامعه نیز هست و بیشتر روایات مربوط به دوران امام صادق(ع) است که در آن زمان موسیقی گسترش یافته بود لذا باتوجه به شرایط امروز جامعه ما که امروز موسیقی جزئی از سبک زندگی انسان ها شده است باید بررسی شود.

,

حجت‌الاسلام خسروپناه برخی از مصادیق غنای لهوی برخی موسیقی ها است تصریح کرد: نمی توان دستگاه خاصی را مصداق غنای لهوی دانست.

,

وی افزود: در دنیای مدرن دستگاه‌هایی از موسیقی مانند راک و متال ساخته شده که امکان ندارد غنای لهوی نباشد.

,

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: دنیای مدرن با مبنای سکولاریسم هنر مدرن، موسیقی مدرن را طراحی کرده است که دقیقا مصداق غنا است و بر همین اساس از دانش موسیقی استفاده کرده اند.

,

غنا در عرصه های فقهی و از زمان ائمه معصومین(ع) مورد بحث است

, غنا در عرصه های فقهی و از زمان ائمه معصومین(ع) مورد بحث است,

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ادامه این مراسم گفت: موضوع غنا از گذشته در عرصه های فقهی و در زمان ائمه معصومین(ع) مورد بحث است و مسائلی که به‌عنوان موضوع فقهی در طول تاریخ فقه مطرح شده، غیر از پیشرفت خود فقه در این موضوع از جهت دیگری نیز پیشرفت‌هایشان قابل تأمل داشته است.

,

وی افزود: گاهی اوقات موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی باعث می‌شده که فقها با نگرش وسیع‌تری موضوعات را مورد بررسی و مطالعه قرار دهند و مبانی حکمی موسیقی و غنا با یکدیگر تفاوت دارد و با محور حرمت غنا نمی توان در مورد موسیقی بحث کرد.

,

مبانی حکمی موسیقی و غنا با یکدیگر تفاوت دارد

, مبانی حکمی موسیقی و غنا با یکدیگر تفاوت دارد,

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: گاهی اوقات مسئله موسیقی و غنا به‌عنوان ابزار لهو به‌گونه‌ای توسعه پیدا می‌کرد که از این طریق جامعه شیعه دچار آلودگی‌هایی می‌شد، لذا فقها مجبور بودند به نکات موشکافانه‌تری در آن توجه کنند و البته در کلیه موضوعات فقهی این مطلب را داریم.

,

وی افزود: ارائه این مبحث از طرف رهبر معظم انقلاب دارای اهمیت است چراکه ایشان غیر از شخصیت علمی و فقاهتی دارای احاطه قوی به جریانات اجتماعی، تربیتی و فرهنگی هستند.

,

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه در‌ طول تاریخ بزرگانی که مسئله غنا را بررسی کرده‌اند، از نظر احاطه قوی بر جریان‌های فرهنگی جامعه و بخش موضوعی مسئله در موقعیت رهبری نبوده‌ تصریح کرد: اگر کسی حتی فقها و مراجع تقلید امروز قصد داشته باشد در مورد مسئله غنا تحقیق جدیدی را شروع کند، نمی‌تواند از نظریات این کتاب بی‌نیاز باشد.

,

وی ضمن تأکید بر دقت فقهی و اشراف موضوعی رهبر معظم انقلاب افزود: کتاب غنا، دارای خاصیتی است که محقق در مراجعه به این کتاب از زاویه فقیه مشرف بر وضعیت جامعه مسلمین و محتاط بی نیاز نمی شود.

,

غنا صوتی است که از دهان خارج می‌شود، اما موسیقی ابزار است

, غنا صوتی است که از دهان خارج می‌شود، اما موسیقی ابزار است,

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه دقت آمیخته با احتیاط رهبر معظم انقلاب در کمتر فقیهی مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: ایشان در بحث ها بسیار باز و گسترده بحث می کنند.

,

وی افزود: غنا حتما صوتی است که از دهان خارج می‌شود، اما موسیقی ابزار است و دلایل حرمت غنا را نمی‌توانیم به‌عنوان دلایل حرمت موسیقی قرار دهیم.

, .,

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه موسیقی، غنا نیست و روایات حرمت غنا بر چند دسته تقسیم می شود و غنا را از موسیقی جدا می کند گفت: غنای حلال و حرام داریم، اگر غنایی لهو نبود نمی‌توانیم بگوییم حرام است و این موارد در کتاب غنا بحث شده است.

,

روایت علیه موسیقی نداریم

, روایت علیه موسیقی نداریم,

وی ضمن تأکید بر اینکه غنای لهو حرام است، افزود: تقسیم بندی غنای حرام و حلال داریم.

,

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهارکرد: علیه موسیقی روایت نداریم اما روایاتی داریم که در استعمال ابزار موسیقی تأکید دارد و در زمان ائمه(ع) موسیقی تنها برای لهو استفاده می شده است لذا امام دستور بر توقیف و حرمت ان داده‌اند.

,

وی با اشاره به جامع بودن کتاب غنا و اینکه تحلیل‌های گفته شده نباید به رهبر معظم انقلاب نسبت داده شود، افزود: از نظر فقهی مسئله موسیقی قابل بررسی است ولی نباید حکم حلیت بر همه چیز داده شود و نباید جریان موسیقی هماهنگ با فسق و فجور حرکت کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه