اخبار داغ

واکنش رسانه‎های غربی به کودتای 28 مرداد؛

فارین‌پالیسی: کودتای 28 مرداد ایستادگی در برابر خرابکاری‌های خارجی را به ملت ایران آموخت/ گاردین: سرنگونی مصدق دلیل عدم اعتماد ایرانیان به آمریکا

فارین‌پالیسی: کودتای 28 مرداد ایستادگی در برابر خرابکاری‌های خارجی را به ملت ایران آموخت/ گاردین: سرنگونی مصدق دلیل عدم اعتماد ایرانیان به آمریکا
کودتای 28 مرداد با مداخله سرویس‎های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس طراحی شد و به خاطر اینکه دولت محمد مصدق قصد ملی کردن نفت و تهدید منافع دولت‎های غربی را داشت، رخ داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک؛ کودتای 28 مرداد، کودتایی است که با طرح و حمایت مالی و اجرایی سازمان اطلاعات مخفی انگلیس و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران و کمک حامیان محمدرضا پهلوی و مخالفان محمد مصدق رخ داد. این کودتا در آمریکا به "عملیات آژاکس" معروف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

دولت محمد مصدق قصد ملی کردن نفت که منجر به تهدید منافع دولت های غربی می شد را داشت. کودتای 28 مرداد سال 1332 از بحث برانگیزترین رخدادهای سیاسی تاریخ معاصر ایران است و صف بندی های سیاسی جدی میان طیف های مختلف در مورد آن وجود دارد.

,

از وقوع آن کودتا تاکنون واکنش های بسیاری از سوی دولت ها و رسانه های جهان منعکس شده که به تعدادی از آنها می پردازیم:

,

 

,
, ,

 

,

روزنامه انگلیسی گاردین با بیان اینکه سازمان سیا نقش خود را در کودتای سال 1953 ایران پذیرفت، نوشت؛ سازمان سیا برای اولین بار به طور علنی پذیرفت که پشت کودتای بدنام سال 1953 علیه محمد مصدق نخست وزیر دموکراتیک منتخب مردم ایران بوده است.

, گاردین,

این سازمان همچنین نشان داد که دولت انگلیس چگونه سعی در ممانعت از انتشار اطلاعات درباره مداخله در سرنگونی مصدق را داشت.

,

بایگانی امنیت ملی آمریکا در دانشگاه جُرج واشنگتن مجموعه ای از اسناد رمزگشایی شده سیا که از نظر ایرانیان شواهد مداخله غربی ها است را منتشر کرد. این مدارک فاش کرد که چگونه آمریکا به کمک انگلیس توسط سیا و اِم.آی6 این کودتا را با کُد TPAJAX طراحی کردند.

,

اسناد انگلیس نیز نشان می دهد که مقامات ارشد این کشور چگونه در سال 1970 سعی در منع واشنگتن از انتشار اسنادی که برای انگلستان شرم آور بود، داشتند.

,

سرنگونی مصدق همچنان دلیلِ عدم اعتماد ایرانیان به سیاستمداران انگلیسی و آمریکایی است. این کودتا به هدف اطمینان از اینکه پادشاهی ایران محافظ منافع نفتی غرب در این کشور است، رخ داد.

,

 

,
, ,

 

,

دانشگاه جُرج واشنگتن آمریکا در سایت خود با ترغیب به خرید کتاب "محمد مصدق و کودتای سال 1953 در ایران" از وبسایت آمازون و اشاره به رویداد و اسنادی در مورد کودتای 28 مرداد طی مقاله ای نوشت، اگرچه گزارش های رسمی آمریکا و داستان های منتشر شده، سقوط مصدق و بازگرداندن قدرت شاه را الهام بخش و انجام شده توسط ایرانیان توصیف کردند، اما این تمام ماجرا نبود.

, جُرج واشنگتن,

خاطرات عوامل اطلاعاتی سازمان سیا و انگلیس و بازسازی های تاریخی حوادث مدت ها است اثبات کرده اند که عملیات مشترک مخفی آمریکا و انگلیس در اواسط ماه آگوست که تأثیر مهمی داشت، رخ داد.

,

هنوز به لطف گزارش های محمدرضا شاه پهلوی و پسر زاهدی که بعدها از مؤلفه های ثابت رژیم شاه شد، این بحث که چه کسی مسئول سرنگونی مصدق، منتخب محبوب مردم است ادامه دارد. عملا در چنین رویدادهایی نقش بازیگران خارجی را نادیده گرفته و در عوض ادعا می کردند که آن جنبشی حقیقی و در سطح ملی برای بازگرداندن شاه است.

,

در حال حاضر، مقالات جدید مورخان برجسته، سیاست ایران، کودتا و سیاست آمریکا و انگلیس در این رویداد برجسته را به متوازن ترین، مفصل ترین و به روزترین شکل نشان می دهند. بر اساس اسناد جدید و مصاحبه های گسترده با شرکای محمد مصدق و عاملان کودتای سال 1953 در ایران، اطلاعات، تحلیل ها و دیدگاه های جدید فراوانی درباره صحنه سازی براندازی و همچنین زمینه تاریخی، سیاسی و اجتماعی که آن را امکان پذیر ساخت، ارائه می دهد.

, مقالات جدید مورخان برجسته، سیاست ایران، کودتا و سیاست آمریکا و انگلیس در این رویداد برجسته را به متوازن ترین، مفصل ترین و به روزترین شکل نشان می دهند.,

نتیجه اصلی این است که سازمان سیا با کمک سازمان اطلاعاتی انگلیس این عملیات را برنامه ریزی، بودجه بندی و اجرا کردند. عوامل آمریکا با آغاز توطئه تهدید و با تطبیق برنامه ها با شرایط جدید، همدستان ایرانی خود را برای ادامه تحت فشار قرار دادند.

,

علاوه بر این، تحریم نفتی به رهبری انگلیس و پشتیبانی آمریکا فشارهای مداوم سیاسی بر دولت علیه مصدق را به اوج خود رساند و طی یک کمپین تبلیغاتی گسترده در ماه های منتهی به کودتا به ایجاد فضای لازم برای موفقیت کمک کرد.

,

شاه، زاهدی و چندین شخصیت غیر رسمی که از نزدیک با سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس همکاری می کردند در این کودتا دست داشتند. نقش آنها در کودتا کاملا حیاتی بود، اما فعالیت های گروه های مختلف سیاسی به ویژه اعضای جبهه ملی که در اوایل سال 1953 از مصدق جدا شدند و حزب توده نیز پشتیبانی از مصدق را تضعیف کردند.

,

بهره برداری مشترک آمریکا و انگلیس از ایران و خاورمیانه به تلاش ایران برای کنترل حاکمیت بر منابع خود خاتمه بخشید. این پیامدها در سال های بعد با تأثیر چشمگیری افزایش یافت. وقتی شاه نهایتا در سال 1979 سقوط کرد، خاطرات مداخله آمریکا در سال 1953 شخصیت ضد آمریکایی انقلاب را در ذهن بسیاری از ایرانیان تشدید کرد.

,

 

,
, ,

 

,

آمازون، شرکت تجارت الکترونیک چند ملیتی آمریکایی در وبسایت خود با بیان اینکه فقط یک کتاب دیگر باقی مانده زودتر بخرید، کتابی با عنوان "کودتای ایرانیان" را معرفی کرده و با قیمت 47 دلار به فروش گذاشت.

, آمازون,

این شرکت به نقل از روزنامه آمریکایی "مِمفیس‌پرس - اسکیمیتار" اظهار داشت که محمد مصدق در کودتای 28 مرداد سال 1332 (1953 میلادی) سرنگون شد.

,

بهای این کتاب در شرکت تجارت الکترونیک چند ملیتی آمریکایی ebay، 38 دلار بود.

, ebay,

 

,
, ,

 

,

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با تیتر جنجالی "اسرار تاریخی CIA در ایران" تمام جزئیات و وقایع کلیدی که به کودتا و نهایتا نخست وزیری سرلشکر فضل الله زاهدی و مرگ مصدق ختم شد (از سال 1949 تا 11 نوامبر سال 1954) را منتشر کرد.

, نیویورک‌تایمز,

 

,
, ,

 

,

گروه تحقیقاتی و اندیشکده آمریکایی بروکینگز با تیتر "کودتا علیه مصدق" و با پرداختن به خصوصیات شخصی و سیاسی مصدق به حمایت آمریکا و انگلیس از سرنگونی محمد مصدق نخست وزیر ایران اذعان کرد و نوشت، بسیاری این کودتا را رویدادی می دانند که چهره واقعی آمریکا را به ایرانیان نشان داد و به ایران آموخت تا ملتی قدرتمند و اسلامی ایجاد کرده و در برابر خرابکاری های خارجی ایستادگی کند.

, بروکینگز,

 

,
, ,

 

,

دانشگاه ایلینوی آمریکا در وبسایت خود با معرفی و بیان زندگینامه محمد مصدق نوشت، او برای میلیون ها ایرانی نماد حاکمیت و میهن پرستی ایرانی است. وی در طول تصدی کوتاه مدت خود (آوریل 1951 تا آگوست 1953) صنعت نفت را ملی کرد و به انحصار 50 ساله انگلیس در حفاری، استخراج، پژوهش، بازاریابی و فروش نفت ایران خاتمه داد.

, ایلینوی,

بنابراین، سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس به کمک عناصر ایرانی طی عملیاتی موسوم به "عملیات آژاکس" از عناصر سرکش در ارتش استفاده کرده و در 19 آگوست سال 1953 مصدق را از مقام نخست وزیری عزل کردند.

,

وی در دادگاه نظامی به 3 سال زندان محکوم شد و دولت شاه طی اقدامی غیر قانونی او را تا زمان مرگ (5 مارس سال 1967) به حبس خانگی در روستایی دورافتاده تبعید کرد.

,

 

,
, ,

 

,

مجله آمریکایی فارین‌پالیسی با اعلام انتشار جزئیات کودتای ایرانیان توسط سازمان سیا نوشت؛ سازمان سیا برای اولین بار تقریبا 1000 صفحه از اسناد رمزگشایی شده در مورد نقش اصلی آژانس اطلاعات مرکزی و چگونگی تلاش این سازمان در کودتای سال 1953 که محمد مصدق نخست وزیر ایران را سرنگون ساخت، منتشر کرد.

, فارین‌پالیسی,

این عملیات موسوم به "عملیات آژاکس" بوده و نهایتا در مورد نفت است. شرکت های غربی، چه شرکت نفتی عربی – آمریکایی در عربستان سعودی و چه شرکت نفتی انگلیسی – ایرانی در ایران، چند دهه بر ثروت نفتی منطقه کنترل داشتند.

,

زمانی که شرکت نفتی آمریکایی در عربستان سعودی در اواخر سال 1950 تحت فشار قرار گرفت و با اشتراک گذاری درآمدهای نفتی با ریاض موافقت کرد، امتیاز انحصاری انگلیس در ایران به خاطر تبعیت از این توافق تحت فشار شدیدی قرار گرفت. اما لندن با قاطعیت آن را رد کرد.

,

مصدق در اوایل سال 1951 در میان تحسین گسترده مردم ایران، صنعت نفت را ملی کرد. به همین سبب، انگلیسِ خشمگین با همکاری سرویس اطلاعاتی آمریکا شروع به توطئه چینی و سرنگونی مصدق و بازگرداندن شاه کرد.

, انگلیسِ خشمگین با همکاری سرویس اطلاعاتی آمریکا شروع به توطئه چینی و سرنگونی مصدق و بازگرداندن شاه کرد.,

این کودتا، احساسات ضد غربی ایرانیان را در سال 1979 به اوج خود رساند و منجر به بحران گروگانگیری آمریکا، سقوط نهایی شاه و ایجاد جمهوری اسلامی برای مقابله با "شیطان بزرگ" شد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه