اخبار داغ

گزارش دانا از وضعیت بغرنج آلودگی صوتی در پایتخت؛

شهر تهران در آستانه رسیدن به مرز ناشنوایی!/ مسئولان شهری صدای ماشین ها را نمی شنوند/ فرودگاه مهرآباد مهمترین منبع آلودگی صوتی پایتخت

شهر تهران در آستانه رسیدن به مرز ناشنوایی!/ مسئولان شهری صدای ماشین ها را نمی شنوند/ فرودگاه مهرآباد مهمترین منبع آلودگی صوتی پایتخت
در حالی هنوز التهاب آلودگی هوا دامن شهروندان تهرانی را رها نکرده است که نقشه سنجش تراز آلودگی صوتی پایتخت نشان از وضعیت بحرانی در پایتخت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هر نوع صدای ناهنجاری که موجبات برهم خوردن آرامش و تمرکز افراد در حین کار را به دنیال داشته باشد به عنوان آلودگی صوتی شناخته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در محیط های شهری مهمترین منابع سر و صدا مربوط به وسایط حمل و نقل سبک شامل موتورسیکلت ، ماشینهای سواری، ماشینهای سنگین و نیمه سنگین مانند مینی بوس، اتوبوس، کامیونت و تریلی است که سهم فراوانی در ایجاد آلودگی صوتی شهرها بخصوص شهر تهران دارند.

,

 

,

سروصداهایی که کمر به قتل شهروندان بسته اند

, سروصداهایی که کمر به قتل شهروندان بسته اند, سروصداهایی که کمر به قتل شهروندان بسته اند,

کمترین عارضه صداهای آزاردهنده برای انسان کاهش قدرت شنوایی، افزایش تنش عصبی، انسداد عروق خونی، سکته قلبی ، افزایش فشار خون، سردرد، کج خلقی، سوء هاضمه، بی‌نظمی بیوشیمیایی و سایر عوارض خواهد شد.

,

افزایش سرعت پیرشدن در انسان از مهم ترین تاثیرات آلودگی صوتی است که همین عامل عمر مفید شهرنشین ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

,

طبق تحقیقات به عمل آمده اگر شخصی هشت ساعت در شبانه روز و به طور مداوم در معرض سر و صدای بالای 70 دسی بل قرار گیرد، فشار خون وی 5 تا 10 میلی متر جیوه افزایش پیدا می کند.

,

 

,

واقعیت هایی که ایستگاه‌های سنجش صوت در تهران نشان می دهند

, واقعیت هایی که ایستگاه‌های سنجش صوت در تهران نشان می دهند, واقعیت هایی که ایستگاه‌های سنجش صوت در تهران نشان می دهند,

سامانه برخط شرکت کنترل کیفیت هوا اطلاعات ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت تهران را در لحظه نشان می‌دهد که در آن شاخص‌هایی با چند رنگ مختلف روی نقشه تهران به‌نمایش در‌ آمده است.

,

, ,

وضعیت روزانه

, وضعیت روزانه,

نقاطی که بر روی نقشه تهران با رنگ سبز نمایش داده شده نشان دهنده وضعیت سالم و مناسب است که در آن محدوده اصوات زیر 60 دسی‌بل قرار دارد؛ البته همین شاخص در طی شب زیر 50 دسی بل است.

,

, ,

نقاط زردرنگ در طی روز محدوده صوتی بین 60 تا 65 دسی‌بل را نشان می دهد که برای کودکان و بیماران را نامناسب است. البته وضعیت شبانه این شاخص بین 50 تا 55 دسی بل تعریف می شود.

,

نقاط نارنجی بین 65 تا 70 دسی‌بل و نمایانگر وضعیت آزاردهنده است که برای وضعیت شبانه بین 55 تا 60 دسی بل تعریف می شود.

,

, ,

وضعیت شبانه

, وضعیت شبانه,

نقاط قرمز است وضعیت خطرناک صوتی را به‌نمایش می‌گذارد که شدت صوت در ان محدوده بیشتر از 70 دسی‌بل را نشان می‌دهد. البته مانند شاخص رنگ های دیگر در وضعیت شبانه محدوده صوت بالای 60 دسی بل است.

,

, ,

مطالعه سطحی خروجی این سامانه نشان دهنده وضعیت ناگوار تهران است. بر همین ‌اساس در چند روز گذشته شاخص روزانه از میان 28 ایستگاه سنجش آلودگی صوتی در نقاط مختلف پایتخت، تنها چند منطقه  در وضعیت سالمی قرار داشتند و متاسفانه در شاخص شبانه نه‌تنها هیچ منطقه‌ای در وضعیت سالم صوتی قرار ندارد بلکه اکثر نقاط در شرایط خطرناک و بحرانی قرار گرفته اند.

,

 

,

متهمان اصلی آلودگی صوتی در ایجاد هیاهوی پایتخت

, متهمان اصلی آلودگی صوتی در ایجاد هیاهوی پایتخت, متهمان اصلی آلودگی صوتی در ایجاد هیاهوی پایتخت,

دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری در حال حاضر موتورسیکلت‌ها هستند که اگزوز آنها  بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از  90 دسیبل ایجاد می کند. در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلت‌ها به مراتب بیشتر است و با توجه به تردد چند میلیونی خودروها در شهر تهران این  شهر از لحاظ آلودگی صوتی در صدر کشورهای جهان قرار می گیرد.

,

با اندازه گیریها و مدلسازیهای انجام شده توسط واحد مدیریت و پایش آلودگی صدا، مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراههای تهران در دوره روز حدود 70  الی 80 دسیبل است  که 15 دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی یعنی 55 دسیبل بالاتر است. این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی بسیار بغرنج تر است. بزرگراهها بعلت تردد تعداد خودرو بیشتر و سرعت بالاتر، دارای آلودگی صوتی بالاتری هستند. بر پایه همین اطلاعات میزان تراز صدا در ده سال گذشته 8 الی 9 دسیبل افزایش پیدا کرده است.

,

متاسفانه حدود ۸۰ درصد این بزرگراه‌ها کنار مناطق مسکونی قرار دارند بنابراین می‌توان گفت که در بزرگراه‌های تهران آلودگی صوتی بین ۱۵ تا ۲۰ دسیبل بالاتر از حد استاندارد است.

,

 

,

فرودگاه مهرآباد مهمترین منبع آلودگی صوتی

, فرودگاه مهرآباد مهمترین منبع آلودگی صوتی, فرودگاه مهرآباد مهمترین منبع آلودگی صوتی,

یکی از آلوده ترین مناطق تهران از لحاظ آلودگی صوتی منطقه مهرآباد است که با وجود کاهش پروازهای آن همچنان این منطقه آلوده است.

,

آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد تقریبا 2برابر حد مجاز است؛ این میزان را میانگین اعداد به ثبت رسیده در دستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی واقع در مناطق 9 و 21 تهران نشان می‌دهد. جالب اینجاست آلودگی صوتی مهرآباد حتی در زمان‌هایی از شبانه‌روز وجود دارد که شهروندان نیاز به آرامش و استراحت دارند. درواقع هواپیماهایی که با تأخیر به سمت تهران پرواز کرده‌اند، در نیمه‌های شب از روی هزاران واحد مسکونی‌ای عبور می‌کنند که ساکنانشان در خواب هستند.

,

در اکثر فرودگاه های دنیا هواپیماها در صورت ایجاد آلودگی صوتی بیش از حد مجاز جریمه می شوند و در برخی فرودگاه ها نیز به آنها اجازه فرود داده نمی شود که این سیستم در فرودگاه مهرآباد وجود ندارد.

,

میزان آلودگی هنگام پیک سفرها و همچنین نشست و برخاست هواپیماها بسیار بیشتر می‌شود. به‌طوری که هنگام نشست و برخاست هواپیماها آلودگی صوتی در محدوده منطقه9 بین 100 تا 115دسی بل و در محدوده تهرانسر بین 90 تا 110دسی‌بل نیز می‌رسد و انحراف زیادی از حد استاندارد دارد.

,

بررسی انجام شده نشان می دهد وضعیت آلودگی صوتی مناطق اطراف فرودگاه مهرآباد همچون تهرانسر بحرانی است. همچنین یک مرکز درمانی در این منطقه نیز در زیر خط پروازی قرار دارد.

,

بهترین راهکار با توجه به این که استاندارد آلودگی صوتی در شب ۱۰ دسی بل کمتر از روز است، انتقال پروازهای شب فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) است.

,

 

,

شکستن حریم صوتی در بافت شهری

, شکستن حریم صوتی در بافت شهری, شکستن حریم صوتی در بافت شهری,

از جمله موثرترین روش‌های کاهش آلودگی صوتی، نصب دیوارهای صوتی است که می‌تواند بین ۱۲ تا ۱۵ دسیبل آلودگی صوتی را کاهش دهد البته هزینه نصب این دیوارهای صوتی بسیار زیاد است.  اشکال دیگر این دیوارهای صوتی محدودیت ارتفاع آن‌هاست یعنی ارتفاع این دیوارها شش متر است و اگر در بزرگراهی نصب شوند در نهایت می‌توانند تا طبقه اول یا دوم یک ساختمان را پوشش دهند. بنابراین اگرچه نصب دیوارهای صوتی راه حل موثری است ولی در همه محیط‌ها قابلیت اجرا ندارد.

,

رعایت حریم صوتی بهترین راهکار برای کاهش آلودگی صوتی است. بر اساس اندازه‌گیری‌ و بررسی داده‌ها لازم است که ساخت و سازها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر با منابع آلودگی صوتی از جمله بزرگراه‌ها فاصله داشته باشند. اگر حریم صوتی رعایت شود نیاز به استفاده از راهکارهای هزینه‌بر نداریم ولی متاسفانه در حال حاضر بافت شهری در تهران به گونه‌ای است که حریم‌های صوتی رعایت نشده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه