اخبار داغ

کارآفرینانی که تحریم‌ها هم حریفشان نشد

کارآفرینانی که تحریم‌ها هم حریفشان نشد
اگر واردات گل صورت گیرد چه بسا بسیاری از این فرصت‌های شغلی از بین می‌رود و کارآفرینان داخلی با مشکل جدی مواجه می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گزارش‌های دریافتی از موفقیت کارآفرینان داخلی نشان می‌دهد راهکار غلبه بر تحریمها نه التماس به غرب و نه دست کشیدن از آرمان‌های انقلاب است بلکه با تکیه بر توانمندی‌های درونی و استعدادهای جوان و نخبه می‌توان تحریم‌های ظالمانه را به خاک کشید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
واقعیت این است که شرایط اقتصادی کشور پس از اعمال تحریم‌های آمریکا بار دیگر این سؤال را در اذهان به وجود آورد که بالاخره چه راهکاری برای پیشرفت اقتصادی –با وجود مانع تراشی‌های آمریکا- وجود دارد؟ وقتی این رژیم زورگو به خود اجازه می‌دهد تا با استفاده از ابزار تحریم دیگران را تنبیه کند، چه باید کرد؟
,
 
,
عده‌ای که مدام حرف از سازش می‌زنند در چنین شرایطی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند، به نوعی دستهایشان را بالا می‌برند اما گروه دیگری که اغلب کارشناسان اقتصادی نیز در زمره آنها هستند بر استفاده از ظرفیت درونی کشور تاکید کرده و راه‌حل مشکلات را نگاه به درون دانسته‌اند.
,
 
,
 
,
نمونه بارز ناکامی ادعای غربگرایان در کشور خودمان، تجربه شش سال اخیر است که دولت تدبیر و امید با اصرار و پافشاری بر توافق با کشورهای ۱+۵ تلاش می‌کرد موفقیت در همه امور –حتی آب خوردن مردم- را به آن گره بزند اما با خروج آسان آمریکا از برجام و تبعیت کشورهای دیگر –خصوصا اروپایی ها- برجام به طور کامل شکست خورد و دست غربگرایان به جایی بند نبود.
,
 
,
 
,
درون‌زایی اقتصاد کشور راهکار راهبری در بیانیه گام دوم
,
 
,
اتفاقات اخیر به خوبی نشان داد که راه‌حلی برای پیشرفت کشور به جز اتکا به ظرفیت درونی وجود ندارد. به عبارتی، با کم شدن درآمدهای دولت و کم شدن امکان بریز و بپاش‌ها، حالا امید کمتری برای استخدام دولتی وجود دارد و تفکر پشت میز نشینی محدودتر می‌شود. چنانچه رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم انقلاب بر همین موضوع تاکید کردند.
,
 
,
 
,
ایشان در این بیانیه نوشتند: مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است.
,
 
,
 
,
حضرت آیت ا... خامنه‌ای در این بیانیه تصریح کردند: درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّتهایی که قبلاً به آن‌اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است. همان طور که مشاهده شد رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ظرفیت‌های درونی، راه پیشرفت را در گرو خودباوری می‌دانند، یکی از وجوه این خودباوری و نگاه به توان داخلی فعالیت‌های کارآفرینانه‌ای است که در کشور رواج پیدا کرده و در زمینه‌های مختلفی ظهور و بروز داشته است.
,
 
,
 
,
در همین زمینه بارها در صفحه اقتصادی روزنامه کیهان مطالبی که حاوی فعالیت‌های کارآفرینی بود را پوشش دادیم، تنها در همین یک ماه اخیر از موفقیت یک کارآفرین شیرازی با اختراع یک دستگاه برای دان کردن انار، تولید چهار تنی عسل توسط یک کارآفرین لرستانی،‌اشتغالزایی ۲۵ نفری کارآفرین ابهری با تولید حوله و چندین مورد دیگر خبر دادیم.
,
 
,
 
,
جالب اینجاست که افراد زیادی با کیهان تماس می‌گرفتند و اطلاعات کارآفرینان مذکور را از دفتر روزنامه می‌خواستند، به عبارتی استقبال از این اخبار بگونه‌ای بود که خود ما هم چنین انتظاری نداشتیم؛ این یعنی توجه به کارآفرینی و روحیه روی پای خود ایستادن در مردم وجود دارد و تنها باید میدان برای حضور مردم فراهم شود.
,
 
,
 
,
کارآفرین‌هایی که پشت تحریم را شکستند
,
 
,
در آخرین نمونه فعالیت‌های کارآفرینی، نمایشگاهی در محل نمایشگاه دائمی تهران در حال برگزاری است که ۱۸۰ واحد تولیدی که طرح‌های موفق دریافت‌کننده تسهیلات بانکی از منابع قانون توسعه‌اشتغال پایدار روستایی و عشایری هستند، در آنجا حضور یافته و معرفی می‌شوند. کیمیا مالکی، یکی از کارآفرینان که در زمینه صنایع دستی سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند، می‌گوید: حدود ۸۰ نفراشتغالزایی کردیم، سوزن دوزی روی چرم یکی از ابتکاراتی است که انجام می‌دهیم. درحال حاضر حدود ۸۰ میلیون درآمد ماهیانه ما است که بین ۸۰ نفر به تناسب کاری که انجام داده‌اند حقوق پرداخت می‌شود. کارم را با سه نفر نیرو شروع کردم.
,
 
,
 
,
به گزارش خبرگزاری تسنیم، صبوری، یکی دیگر از کارآفرینان است که در غرفه حصیر بافی از روستای فشتکه خمام (روستای ملی حصیر) حضور یافته و می‌گوید: حدود ۵۰ نفر از اهالی روستا به صورت کارگاهی و خانگی فعالیت می‌کنند. درآمد هر نفربه صورت میانگین حدود سه تا چهار میلیون تومان است. اما درآمد نهایی بستگی به خود فرد دارد.همچنین، ثریا نیک اقبال، مدیرعامل صندوق خرد و محلی در یکی از روستاهای استان شیراز نیز می‌گوید: حدود ۱۵۰۰ شغل در ۳۰ روستا ایجاد کردیم، بعضی از افرادی که با ما همکاری می‌کنند مدرک فوق لیسانس و دکتری دارند. در حال حاضر بازار فروش ما سفارشی است. در این باره، فریبرز عزیزی، جوان کارآفرین موفق کرمانشاهی برای جلوگیری از مهاجرت جوانان از روستا و شهرهای خالی از روستا گام برداشته و تا کنون ۱۲۰۰ نفر از اهالی خطه کرمانشاه را صاحب شغل کرده است. اختراع دستگاه پخت نان ساجی و راه‌اندازی ۱۰کارگاه پخت نان در شهرهای مختلف و ایجاداشتغال برای ۱۵۰نفر از زنان روستایی تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های این دانشجوی مقطع دکتری مدیریت صنعتی است.
,
 
,
 
,
کارآفرینی که سالی ۱۷۰ دستگاه کشاورزی تولید می‌کند
,
 
,
همچنین علی یوسف زاده یکی از نخبگان مازندرانی است که توانسته ۱۷۰ دستگاه کشاورزی در سال تولید کند. بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها، تولید انواع دستگاه‌های دروگر برنج با قابلیت برداشت ۱۳ محصول، دستگاه علف‌تراش، روتاری، انواع دیسک، فرغون برقی، بیل‌گردان برقی بخشی از کارنامه وی است.
,
 
,
 
,
وی درباره نحوه فعالیت خود  توضیح داد: حدود ۱۵ سال پیش تصمیم گرفتم وارد حوزه تولید ادوات کشاورزی شوم و برخی از دوستان پیشنهاد کردند که واردات این محصولات می‌تواند سود بهتری داشته باشد اما می‌خواستم برای کشور و شهرم مفید باشم به همین دلیل روی دستگاه‌های کشاورزی کار کردم تا نحوه و چگونگی تولید آنها را به دست آورم.
,
 
,
 
,
به گزارش بسیج سازندگی؛ این فعال اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: هشت سال پیش، بیل برقی پشت تراکتوری را اختراع و تولید کردم که مورد استفاده کشاورزان قرار گرفت. این بیل می‌توانست پس از اینکه تراکتور به منظور شخم زدن از زمین عبور می‌کند بدون اینکه به ساقه گیاهان آسیب بزند دوباره خاک‌ها را به دور گیاه بازگرداند و همه این مراحل بدون دخالت دست کشاورز صورت بگیرد. به گفته یوسف زاده، این طرح را در همان زمان به بسیج سازندگی ارائه دادم که مورد استقبال آنها واقع شد و مبلغ دو میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کردند تا بتوانم بخشی از هزینه تحقیقاتم را بپردازم. همین موضوع باعث شد تا بتوانم روی محصولات دیگر کار کنم و محصولات دیگری را در مسیر تولید قرار دهم.
,
 
,
 
,
وی افزود: یکی از دستگاه‌هایی که توانستیم به مرحله تولید برسانیم دستگاه علف‌تراش بود. این دستگاه قابلیت تراشیدن علف به صورت یکدست را دارد که دیسک‌های آن قابل تعویض است. این دیسک‌ها تعیین‌کننده میزان علف در زمان برش است و می‌توان با ارائه یک برنامه ساده به رایانه این دستگاه، به راحتی علف‌ها را به صورت یک اندازه  چید. وی میزان‌اشتغال ایجاد شده توسط طرح‌های تولیدی خود را هفت نفر بیان کرد و گفت: این شاغلان، به غیر از افرادی است که به صورت غیرمستقیم در بخش عاملیت فروش و حمل  محصولات ما فعالیت دارند و با احتساب این افراد حدود ۲۰ نفر مشغول به کار هستند و ما می‌خواهیم تعداد همه آنها ۱۰ برابر شود اما متاسفانه مشکلات و عدم حمایت‌ دولتی اجازه این کار را نمی‌دهد.
,
 
,
 
,
تولیدکنندگان گل: می‌توانیم صادرات گل را پنج برابر کنیم
,
 
,
همچنین تعدادی از تولیدکنندگان گل بااشاره به‌اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم صنعت گل در کشور تاکید کردند اگر دولت از ما حمایت کند می‌توانیم رقم صادرات گل را از ۲۰۰میلیون دلار فعلی به یک میلیارد دلار برسانیم.
,
 
,
 
,
مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه کشوردر همین رابطه به خبرنگار اقتصادی کیهان گفت: صادرات گل در حال حاضر سالانه رقمی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که ما می‌توانیم درصورت حمایت دولت این رقم را به یک میلیارد دلار در سال برسانیم.
,
 
,
 
,
مهدی شریفی، مانع بزرگ در برابر افزایش صادرات گل را تلاش برخی دستگاههای دولتی برای صدور مجوز واردات گل و نیز ممنوعیت خروج خاک همراه با گل و گیاه از کشور دانست و افزود:گل و گیاه ایران مشتری‌های بسیار خوبی در روسیه،آذربایجان وعراق دارد مثلا در آذربایجان، گیاهان ایرانی را با رغبت بسیاربالایی می‌خرند ولی متاسفانه برخی تصمیمات دستگاههای دولتی و نیز واردات گل سبب شده تا این بازارهای خوب را به تدریج از دست بدهیم.
,
 
,
 
,
وی در همین زمینه به اصرار وزارت صمت برای صدور مجوز واردات گل از اکوادر و کلمبیااشاره کرد و گفت:البته هنوز مجوز واردات مذکور صادر نشده ولی وزارت صمت بر این کار اصرار دارد و می‌گوید این واردات به شرط صادرات به روسیه انجام می‌شود تا برای کشور ارزآوری داشته باشد این درحالی است که ما می‌گوییم اگر قرار بر صادرات گل و ارزآوری است چرا همین گل‌های ایرانی را که کیفیت بالایی هم دارند صادر نکنیم و چرا از این طریق ارزآوری نداشته باشیم؟
,
 
,
 
,
وی با بیان اینکه اتحادیه گل و گیاه کشور ۲۰هزار عضو دارد افزود: متاسفانه مسئولان دولتی در اتخاذ تصمیماتی که به ما مربوط می‌شود با هیچ کدام از اعضای اتحادیه گل و گیاه مشورت نمی‌کنند و نظرات تولیدکنندگان را در اتخاذ تصمیمات فوق دخالت نمی‌دهند!
,
شریفی در عین حال گفت : البته هنوز مجوز واردات گل به بهانه صادراتش صادر نشده ولی وزارت صمت به شدت بر این امر اصرار دارد. در همین راستا رئیس‌اتحادیه گل و گیاهان زینتی ایران هم به خبرنگار ما گفت:وزارت صمت حدود یک ماه پیش جلسه‌ای برای واردات موقت گل و گیاه گذاشت که ما با آن مخالفت کردیم زیرا معتقدیم تولیدات ایران در بخش و گل و گیاه بسیار عالی است و نیازی به واردات نیست.
,
 
,
 
,
غلامعلی ابراهیمی ادامه داد: در شرایطی که گل و گیاه ایرانی بسیار خوب است ولی یک عده سودجو در قالب طرحی به وزارت صمت پیشنهاد کردند که اگرواردات به شرط صادرات داشته باشیم این کار می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.
,
 
,
 
,
این عده مدعی‌اند که شاخه‌های گل را از اکوادر و کلمبیا وارد ایران می‌کنند و از اینجا به روسیه می‌فرستند این در حالی است که اولا همین الان هر شاخه گل رز با قیمت ۱۶۰۰تومان وارد روسیه می‌شود بنابراین‌جای این سؤال باقی است که آقایان می‌خواهند با چه نرخی این شاخه‌های گل را از مناطق دوردست وارد کشور کنند ودر نهایت با احتساب هزینه حمل ونقل و غیره آن را به کمتر از ۱۶۰۰تومان بفروشند تا بتوانند با مشابه خارجی رقابت کنند.
,
 
,
 
,
وی با بیان‌ اینکه ۱۰۰هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت گل کشور مشغول به کار هستند افزود:قریب به ۴۵۰۰هکتار از اراضی کشور به تولید گل اختصاص دارد که همین فضا برای ۴۶هزار نفراشتغالزایی مستقیم و برای ۶۰۰هزار نفراشتغالزایی غیرمستقیم داشته است که اگر واردات گل صورت گیرد چه بسا بسیاری از این فرصت‌های شغلی از بین می‌رود و کارآفرینان داخلی با مشکل جدی مواجه می‌شوند.
,
 
,
منبع: کیهان
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه