اخبار داغ

به‎مناسبت روز جهانی عکاسی؛

وقتی گوشی هوشمند جای عکاس حرفه‎ای و آماتور را عوض کرد/ سیر نزولی جایگاه هنر عکاسی در ایران/ البرز از فقدان انجمن صنفی عکاسی رنج می‎برد

وقتی گوشی هوشمند جای عکاس حرفه‎ای و آماتور را عوض کرد/ سیر نزولی جایگاه هنر عکاسی در ایران/ البرز از فقدان انجمن صنفی عکاسی رنج می‎برد
عکس یکی از مهم‌ ترین عناصر در همه رسانه‌ ها است اما متاسفانه جایگاه هنر عکاسی در ایران در مقایسه با سایر کشورها سیر نزولی داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ عکاسی دارای سه جنبهٔ علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌ عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد، به‌ شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌ است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌ های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌ های آنان در طول تاریخ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

19 آگوست (28 مرداد) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان بعنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است.

 

,

19 آگوست (28 مرداد) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان بعنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است.

,

 

,
, ,

 

,

فرهنگ خرید و فروش آثار عکاسی در کشور نهادینه شود

, فرهنگ خرید و فروش آثار عکاسی در کشور نهادینه شود,

جواد سعیدی مدرس برگزیده عکاسی کشور، استان البرز و نویسنده کتاب عکاسی با عنوان "کمی سکوت و نگاه" در گفتگو با "تیتریک" گفت: عکاسی یکی از شاخه های هنرهای تجسمی است اما از زمانی که دوربین های دیجیتال وارد جامعه شد به حرفه عکاسی ضربه زد، آحاد جامعه از دوربین های دیجیتال استفاده می کنند و عکاس می شوند.

, تیتریک,

وی ادامه داد: عکاسی ترکیبی از هنر و صنعت است اما گاهی هنرجویان و بعضا عکاسان درگیر صنعت می شوند و از بعد هنری آن غافل می شوند، در حالی که عکاس باید هر آنچه را که مردم به آن نگاه می کنند، مشاهده کند.

,

این مدرس دانشگاه افزود: جایگاه عکاسی حرفه ای در استان البرز خوب است و تشکل ها و انجمن هایی به وجود آمده تا عکاسی را به جایگاه واقعی خود برساند.

,

سعیدی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد توهم در افراد می شود، تصریح کرد: پیشرفت تکنولوژی در همه زمینه ها خوب است اما آسان کارکردن با ابزارهای مختلف باعث می شود که یک فرد آماتور و بی تجربه خودش را یک عکاس حرفه ای بداند و البته گوشی های هوشمند این توهم را در افراد ایجاد کرده است.

,

این هنرمند با تاکید بر اینکه عکاسی دارای ژانرهای مختلف بوده و بیش از 100 زیرمجموعه دارد، گفت: ژانر عکاسی مستند یکی از سخت ترین ژانر های عکاسی است که عکاسی خبری ، ورزشی و مستند اجتماعی زیر مجموعه عکاسی مستند هستند که با عموم مردم سرکار دارند.

,

وی ادامه داد: درطول تاریخ عکس های فراوانی داشتیم که تاثیرات قابل توجهی برروی موضوعات مختلف داشتند بنابراین یک عکس از هزاران کلمه تاثیرگذارتر است.

,

این مدرس دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه پرداخت هزینه برای خرید آثارعکاسی برای مردم ما کمی‌ غریب است، اما در خارج از کشور این اتفاق به خوبی مورد استقبال مردم قرار می‌ گیرد بنابراین امیدوارم فرهنگ خرید و فروش آثار عکاسی در سبد خرید خانوار قرار گیرد.

,

 

,
, ,

 

,

عکس، مادر رسانه‎ها است/ ثبت یک تصویر خاص ارزش ریسک کردن را دارد

, عکس، مادر رسانه‎ها است/ ثبت یک تصویر خاص ارزش ریسک کردن را دارد,

داوود کهن ترابی هنرمند عکاس البرزی در گفتگو با "تیتریک" گفت: زمینه تخصصی عکاسی من عکاسی مستند اجتماعی است و از سال 76 تاکنون به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می کنم .

, تیتریک,

وی با بیان اینکه عکاسی ثبت لحضات ماندگار زندگی است، ادامه داد: اگر 10 سال قبل به یک روستا سفر کرده باشید و از این منطقه عکاسی کردید که زندگی در آنجا جریان داشته ولی الان به همان روستا سفر کنید و از همان صحنه ها عکس بگیرید بنابراین عکس های 10سال قبل شما ثبتی ماندکار شده است (خانه های قدیمی و چهره های روستاییان)

,

این هنرمند البرزی با تاکید بر اینکه وضعیت هنر عکاسی در البرز خوب نیست، افزود: استان البرز هنرمندان بسیار خوبی دارد که در عرصه های ملی و بین المللی درخشیده اند ولی این استان حتی خانه عکاسان یا محلی که عکاسان جمع شوند و هنر خود را آنجا عرضه کنند، ندارد.

,

کهن ترابی تصریح کرد: عکس مادر رسانه‌ ها است یعنی اول عکس به وجود آمده بعد فیلم و انیمیشن و غیره در نتیجه عکس یکی از مهم‌ترین عناصر در همه رسانه‌ها است ولی متاسفانه جایگاه هنر عکاسی در ایران در مقایسه با سایر کشورها سیر نزولی داشته است.

,

برگزیده کشوری عکاسی مستند، نبود انجمن صنفی و نداشتن یک نماینده برای جامعه عکاسان از بزرگترین مشکلات هنرمندان عکاس دانست و گفت: با یک عکس دنیا زیر و رو می شود بنابراین امروز جایگاه عکاسی در دنیا و کشور بسیار بالاست بنابراین مسئولان و متولیان دید مثبت تری به عکاسان داشته باشند.

,

وی در پایان گفت: از دیدگاه من ثبت یک تصویر خاص ارزش ریسک کردن را دارد زیرا وقتی برخوردهای مخاطب را از این عکس دریافت می کنید متوجه می شوید عکس کاملا با مخاطب سخن گفته بنابراین احساس جزء لاینفک عکاسی است.

,

در زیر چند نمونه از عکس های این هنرمند البرزی که در جشنواره های ملی و بین المللی حایز رتبه برتر شده است را می بینید:

,

 

,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه