اخبار داغ

نگرانی جدی باغداران مازندران از هجوم زودهنگام یک آفت قدیمی؛

ولع ناتمام مگس‌های مدیترانه‌ای/ باغات به گورستان میوه‌ها تبدیل کرد

ولع ناتمام مگس‌های مدیترانه‌ای/ باغات به گورستان میوه‌ها تبدیل کرد
مگس مدیترانه‌ای امسال زودتر از همیشه و ماه‌ها قبل‌تر از هجومش به باغات استان طی سالیان گذشته، امسال پا به باغات استان گذاشت و باغات چهارفصل 160 هزار هکتاری مازندران ولع این آفت را بیشتر از گذشته برانگیخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، مگس مدیترانه‌ای یا مگس مرکبات امسال زودتر از همیشه و چندین ماه‌ پیش از زمان همیشگی، به باغات استان هجوم آورده است. گویا باغات چهار فصل 160 هزار هکتاری مازندران، ولع این آفت را بیشتر از گذشته برانگیخته است؛ ولعی که نگرانی جدی باغداران و مسئولان استان را چندین برابر سال‌های قبل فراهم آورده و رفته رفته، دست رنج باغداران را قبل از دندان تیز کردن دلالان، بر باد داد.

کارشناسان معتقدند مگس مدیترانه‌ای آفت بسیار خطرناکی است که تعداد نسل و تخم‌ریزی آن بالا است و همیشه میوه را از بین می‌برد و کاری به درخت ندارد و خسارت اقتصادی بسیار بالایی به کشاورزان وارد می‌کند.

مگس مدیترانه‌ای یکی از آفات مخرب و نامطلوب کشاورزی در دنیا است که به خاطر مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد، در نقاط زیادی از جهان گسترش پیدا کرده است و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند.


در این راستا و برای کنترل این آفت مهاجم، صبح امروز رزمایش مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای در مازندران با حضور معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

مشکلی در تأمین نهاده‌ها برای مبارزه نداریم

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور در این رزمایش با بیان اینکه بحرانی در مازندران با عنوان مگس میوه ایجاد شد، اظهار کرد: رمز برخورد با بحران به دست بازیگرانی است که نقش خود را به خوبی ایفا کنند و اگر کار خود را به درستی انجام دهیم کنترل مگس میوه کار سختی نیست.

علی‌مراد سرافرازی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی در تامین نهاده‌ها برای مبارزه نداریم، افزود: به اندازه کافی نهاده برای این آفت داریم.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: مازندران به خوبی دوره‌های آموزشی برای مبارزه با مگس میوه برگزار کرد و باغداران را از این آفت آگاه کرد.

سرافرازی عنوان کرد: 60 درصد مدیریت آفت، جمع‌آوری میوه‌های باقیمانده روی درخت است که سبب بروز خسارت برای سال‌های آینده خواهد شد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای مدیریت مگس میوه مدیترانه‌ای مشکلی نداریم و تنها همت مسؤولان و باغداران را می‌طلبد.

جلوگیری از خسارت آفت به مرکبات در صدر الویت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: کار سختی را در مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای آغاز کردیم و تمام تلاش ما این است از خسارت به محصولات باغی استان جلوگیری کنیم.

عزیزالله شهیدی‌فر با تاکید بر اینکه به مرکبات که از جمله محصولات اصلی استان است خسارت وارد نشد و تمام تلاش ما بر این است به این مرحله نرسیم، ادامه داد: مازندران هفتمین تولیدکننده مرکبات دنیاست که این امر اهمیت مبارزه با مگس میوه را دوچندان می‌کند.

وی بیان کرد: برای تامین نهاده‌ها در مهار مگس میوه دچار مشکل بودیم و خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در تامین نهاده‌ها نداریم.

نارنگی‌های پیش‌رس پیش‌مرگان هجوم مگس‌ها به باغات مرکبات

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه آفت مگس میوه مدیترانه‌ای با توجه به تراکم بالای جمعیتی که در هفته‌های اخیر داشته است سبب شد خساراتی به محصولات باغی وارد کند، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود این آفت در برخی باغات استان خسارت وارد کند و به همین منظور با توجه به درآمد بالایی که مرکبات در استان دارد حدود 25 هزار هکتار از باغات استان به نارنگی پیش‌رس اختصاص دارد که جز نخستین گروهی است که درگیر این آفت می‌شود.

مجید بهادری ادامه داد: شدت این آفت به گونه‌ای است که حتی در روزهای آخر مبارزه هم، خود را به باغات می‌رساند و آن زمان نمی‌توان دیگر اقدامی اساسی کرد.

مبارزه با مگس مدیترانه‌ای تا پایان شهریورماه ادامه دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اطلاع رسانی آموزشی و فنی را به باغداران انجام دادیم تا باغداران اهتمام جدی به مبارزه این آفت داشته باشند؛ متذکر شد: در حال حاضر پروتئین برای مبارزه با این آفت به اندازه کافی در بازار وجود دارد.

به گفته بهادری، کنترل و مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای تا پایان شهریورماه در استان ادامه دارد.

گفتنی است هر مگس ماده روزانه یک تا 30 عدد تخم رها می‌کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی، تعدادش را به میانگین 300 و حداکثر یک‌هزار عدد برساند.

میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت، بهترین میزبان مگس مدیترانه‌ای است و این بستر فراهم در استان مازندران با ظرفیت 110 هزار هکتاری باغات مرکبات، شیوع و تشدید این آفت را در استان به مرز بحرانی رسانده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مشکلی در تأمین نهاده‌ها برای مبارزه نداریم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جلوگیری از خسارت آفت به مرکبات در صدر الویت جهاد کشاورزی,
,
,
,
,
,
,
,
, نارنگی‌های پیش‌رس پیش‌مرگان هجوم مگس‌ها به باغات مرکبات,
,
,
,
,
,
, مبارزه با مگس مدیترانه‌ای تا پایان شهریورماه ادامه دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه