اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان:

کودتای 28مرداد و برجام نتیجه اعتماد دولت های وقت ایران به آمریکا است

کودتای 28مرداد و برجام نتیجه اعتماد دولت های وقت ایران به آمریکا است
کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: رهبر انقلاب در جریان مذاکرات برجام،حادثه اعتماد مصدق به دولت آمریکا و کودتا علیه وی را مطرح نمودند و دیدیم ترامپ جمهوری خواه روی کار آمد و تمام تعهدات برجام هسته ای را زیرپا گذاشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالله صادقی تحلیل گر مسائل سیاسی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به حوادث کودتای 28 مرداد سال1332 اظهار کرد:پس از آنکه مصدق به کمک آمریکایی ها، پای انگلیس را از کشور کوتاه کرد توانست وضعیت نفت را در سال 1329 ملی کند و از چنگ بریتانیای کبیر درآوردقدرتش به حدی رسید که وزارت دفاع و ارتش را از محمدرضا پهلوی گرفت و خواهر شاه، اشرف را به خاطر دخالت در امورات کشوری از ایران اخراج کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

تحلیل گر مسائل سیاسی هرمزگان افزود: دولت قانونی مصدق به یکباره با یک کودتای داخلی به سرکردگی شعبان جعفری یا شعبان بی مخ و حضور تعداد اراذل و اوباش سقوط کرد و مصدق به دستور شاه ایران عزل شد و به زندان رفت و تیمسار زاهدی قدرت را به دست گرفت.

,

صادقی ادامه داد: البته محمدرضا شاه که از ترس برخورد مصدق با وی از ایران فرار کرده بود پس از بازداشت مصدق با حمایت آمریکاییها به کشور بازگشت.

,

وی با بیان اینکه چرا چنین حادثه مهمی در کشور رخ داد، گفت: صنعت نفت با حمایت علما بویژه آیت الله کاشانی و حمایت از دولت مصدق ملی شد و پس از آن مصدق با ایشان زاویه پیدا کند و تحرکاتی علیه آیت الله کاشانی انجام شد و علما و مردم از مصدق فاصله گرفتند.

,

فرمانده سپاه رودان اظهار کرد: مصدق به پشتوانه تضمین ترومن رئیس جمهوری دموکرات وقت آمریکا در مقابل انگلیس ایستاد ولی به یکباره آیزنهاور جمهوری خواه روی کار آمد و دست دوستی با انگلیس داد و کودتای آژاکس را علیه ایران طراحی کردند و دولت مصدق با نفوذی های داخلی مثل زاهدی و شعبان بی مخ سقوط کرد یعنی نتیجه اعتماد به آمریکا سقوط دولت قانونی وی بود.

,

صادقی یادآور شد: شخصی بنام مسترجیکاک انگلیسی که خود را چوپان جا زد و بعد روحانی و سید شد و در مسجد سلیمان به درجه ای از احترام رسید که در قالب شعر به مردم پیام داد" توکه مهر علی در دل داری ملی شدن نفت به چه درت می خورد" و مردم را بر علیه مصدق تحریک کرد.

,

کارشناس سیاسی هرمزگان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته و در حین مذاکرات برجام هسته ای که دولتمردان ما به اوباما خوشبین بودند فرمودند به آمریکا خوشبین نیستم و حادثه اعتماد مصدق به دولت آمریکا و کودتا علیه وی را مطرح نمودند و دیدیم ترامپ جمهوری خواه روی کار آمد و تمام تعهدات برجام هسته ای را زیرپا گذاشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه